Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: KNRM helpt: Oops

KNRM helpt: Oops 03 mei 2017 07:31 #831733

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6105
Rikken schreef :
Hoewel Waddenwind en ik meestal van mening verschillen als het om reddingsboten/acties etc gaat moet ik hem nu toch volledig gelijk geven. Buiten de, over het algemeen, goed voorbereidde zeilers (die kijken in ieder geval altijd naar het weer) vaart er een groeiende groep mensen met motorboten op de ruime binnenwateren die geen flauw benul heeft waar ze mee bezig zijn. Eerder waren deze mensen wat terughoudendheid omdat een marifoon duur en ingewikkeld was en helemaal zonder communicatie "groot water" best wel eng kan zijn. Nu downloaden ze de app en vertrekken ze, "want we hebben toch die app". Het is wachten op de eerste ongevallen die te wijten zijn aan het misplaatste vertrouwen in een stukje consumentenelektronica.

Daarbij zal de KNRM er een dagtaak aan hebben om iedereen na te bellen die zijn telefoon leeg heeft, zijn app vergeet uit te zetten of bewust een andere haven kiest. Zeker in het hoogseizoen kan ik me voorstellen dat dat er iedere dag wel een paar zijn. En als diegene dan onbereikbaar blijft? Gaan ze dan iedere keer zoeken? Daar zal alleen de dieselleverancier gelukkig van worden denk ik zo.

Dat is juist wat ze willen. Ze (over)leven van de giften, hoe meer in de picture hoe meer ............ B)
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 03 mei 2017 07:58 #831742

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
Lijkt me al bij al toch een zorgelijke ontwikkeling als we steeds meer van dergelijke toestanden krijgen, dat technologie alarmen gaat genereren waar we als gebruikers niet of onvoldoende invloed op hebben. Een "smart" telefoon die in samenwerking met een App gaat beslissen om een alarm te geven, zonder dat de gebruiker hierom heeft gevraagd, alleen omdat de telefoon zonder spanning komt te zitten ? ? ? Dat moet beter kunnen.
Kan me voorstellen dat dit soort alarmen deze zomer schering en inslag worden, en dat de KNMR veelvuldig zal zitten te zoeken naar bemanningen die na hun zeiltochtje van achter de bar staan toe te kijken, niet beseffende dat men achter hen zit te zoeken. :sick:
Lijkt me dat in dit geval de technologie niet echt optimaal ingesteld is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 03 mei 2017 08:20 #831752

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 325
Mi Dushi schreef :
Baasklusje schreef :
... met telefoontje naar Kustwacht alarmnummer 0900 0111.

Alleen een 0900-nummer: onbereikbaar dus, behalve voor het "eigen volk"... :S

Ik heb ook een ander nummer in mijn telefoon staan voor de kustwacht: +31 223 - 542300

Google levert: www.kustwacht.nl/en/contact.html
Daarom staat:

Telephone: ALARM: +31 900 0111 (local tariff)

Less urgent matters: +31 223 542300
In case of emergency the national emergency number 112. A call will immediatly be relayed to the Coastguard Centre in Den Helder


Ik zal ze een mail sturen, zoals het er staat lijkt het 0900 nummer ook te werken in internationaal formaat. Even navragen of dat klopt.
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 03 mei 2017 09:13 #831783

Bas van Dijk schreef :
Ik vind het argument dat het eigen verandwoordelijkheid afzwakt niet zo sterk.
Dat kan je dan net zo goed zeggen van AIS, Marifoon, Radarreflector etc. ...knip...

Dat wilde ik nu net zeggen. Als je veiligheid bij het zeilen op ruimer water belangrijk vind moet je een paar dingen op orde hebben;
-Technische staat van je boot
-Je kennis van je boot
-Weten waar je bent en waar je niet wil zijn.

Als die frutsels zijn misschien leuk om de hebben (en om handel in te drijven!) maar kunnen niets meer dan de gevolgen van gemaakte fouten wat beperken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 03 mei 2017 13:22 #831869

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
De checklist items zijn een handig naslagwerkje?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 03 mei 2017 15:23 #831912

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Elam schreef :

Ik zal ze een mail sturen, zoals het er staat lijkt het 0900 nummer ook te werken in internationaal formaat. Even navragen of dat klopt.
Geen enkel 0900 nummer werkt internationaal (belgisch mobiel wegens werk en ik kan zelfs de huisartsen spoedpost niet bellen ;))
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 03 mei 2017 22:11 #832017

TonMitz schreef :
de meerwaarde van deze app ontgaat mij een beetje, in mijn opinie leuk als "spielerei",
een marifoon en een mobiel met het bewuste 0900 nummer, klaar
ik kan me goed indenken dat deze app bij een bepaald soort watersporters een vals gevoel van veiligheid geeft
ik verbaas mij trouwens over de moderne mens, en het onvoorwaardelijk vertrouwen in de moderne techniek, waardoor men stopt met denken

een klein voorbeeldje
zo liet ik pas geleden de hond uit
de lucht boven mijn kop werd een beetje paarsachtig
er fietst een groepje scholieren langs, een van die meiden kijkt omhoog en roept, volgens mij gaat het regenen!
een van die ventjes pakt zijn mobiel en zegt, nee hoor volgens buien radar blijft het droog
hij kijkt niet eens naar boven
ik trok mijn regenbroek en jas maar vast aan.......
de hemelsluis ging uiteraard open, ik bedoel maar


Ik wordt altijd een beetje moe van het gezeur over schijnveiligheid etc ten aanzien van technologie.

Ben je met AIS wel veilig dan?? nee daarvan zegt iedereen DAT MOET JE HEBBEN..... yup ga je maar dat schermpje kijken, niks in de buurt lekker rustig, komt er alleen even een tjalk naar binnen zeilen zonder AIS, he dat is vervelend :sick: :whistle: :whistle: :whistle:

Radar AIS marifoon ,deze app allemaal leuk, maar je moet wel na blijven denken en om je heen kijken, dus ik begrijp dat geroep van schijnveiligheid niet zo zeer. het zijn allemaal passieve instrumenten die JOU van informatie voorzien, en verder niets doen.

Ze remmen je niet af of geven gas bij, als je althans op de motor vaart ;) verleggen geen koers proberen niet uit allemacht een aanvaring te vookomen, bellen niet zelf het andere schip of kustwacht, niks van dat alles.

Hoe naïef ben je als je die berg passieve systemen uberhaubt al als veilig vind :evil:

Niet persoonlijk bedoeld maar in het algemeen :silly:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 03 mei 2017 22:13 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 03 mei 2017 23:57 #832037

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Tony2920 schreef :
Lijkt me al bij al toch een zorgelijke ontwikkeling als we steeds meer van dergelijke toestanden krijgen, dat technologie alarmen gaat genereren waar we als gebruikers niet of onvoldoende invloed op hebben.

Nou, dat is dus ook de strekking van mijn betogen, maar voor je het weet wordt je gelyncht
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 04 mei 2017 05:11 #832043

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Ik hoop eind juni mijn examen te doen voor de marifoon en dan komt deze meteen aan boord. Hoewel ik alleen maar op randmeren en markermeer zit.
Wel de app al een jaar of 2 in gebruik. Hoewel gebruik. Hij staat op mijn telefoon.

Ik zet te tracking lang niet altijd aan.
Voordeel wel is dat bij het telefoontje meteen je positie al wordt doorgegeven.

Alleen randmeren.....waarom marifoon?
Om dat bij een maydaysituatie ik niet weet of ik wel kán bellen. Maar ook een punt is dat anderen mee kunnen luisteren (ja ook de roofridders, maar bij echte nood wil ik zsm hulp)
Dus ook van de schipper dit dichter in de buurt zit.

Het is gewoon een én én verhaal. Niet een óf ander.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 04 mei 2017 05:16 #832045

WADnWIND schreef :
Tony2920 schreef :
Lijkt me al bij al toch een zorgelijke ontwikkeling als we steeds meer van dergelijke toestanden krijgen, dat technologie alarmen gaat genereren waar we als gebruikers niet of onvoldoende invloed op hebben.

Nou, dat is dus ook de strekking van mijn betogen, maar voor je het weet wordt je gelyncht

ik heb wel wat los gemaakt zeg.. Wat een lange draad.

ik begrijp dit argument en natuurlijk is het altijd slecht als eigen verandwoordelijkheid daarmee achteruit gaat. Aan de andere kant heb ik genoeg vertrouwen in techniek om er van uit te gaan dat vaak automatische systemen (veel) betere beslissingen nemen dan een mens, maar ze moeten wel goed gebruikt worden. Ik vind het ook wel voorbarig om een nieuwe ontwikkeling gelijk af te doen om dat het 1 keer fout gaat door een stommiteit van mij (en nee, ik zal niet de enige zijn, dat snap ik ook).

Ik haal weer het verkeersvoorbeeld aan: Auto's tegenwoordig grijpen in als we te hard remmen, als we te laat remmen, als we niet op ons baanvak blijven/ in slaap vallen, als 1 wiel gaat slippen, als we ergens tegenaan dreigen te rijden, we hebben cruise control, mijn auto belt automatisch de alarmdienst bij een ongeluk en geeft GPS coordinaten door, etc.

Neemt dat eigenn verandwoordelijkheid weg? Misschien.Ik herinner me de reactie van veel mensen op de komst van GPS en Cruise Control. Gelijkaardig als hier, gevaarlijk, mensen gaan niet meer nadenken, je valt in slaap. Waarom heb ik ABS nodig? Ik kan zelf wel remmen, en beter.

Feit is dat het aantal verkeerdsdoden per jaar tussen 19450 en 1970 sterk steeg van 1000 naar 3500 vanwege sterk toenemend autogebruik bij gelijkblijvende technologie (min of meer). Sinds 1970 tot nu is het auto gebruik blijven toenemen, maar het aantal doden is nu rond de 600. Dat enorme verschil is voor een belangrijk deel te wijten aan deze technische snufjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 04 mei 2017 08:01 #832096

Bas van Dijk schreef :
...knip...

Feit is dat het aantal verkeerdsdoden per jaar tussen 19450 en 1970 sterk steeg van 1000 naar 3500 vanwege sterk toenemend autogebruik bij gelijkblijvende technologie (min of meer). Sinds 1970 tot nu is het auto gebruik blijven toenemen, maar het aantal doden is nu rond de 600. Dat enorme verschil is voor een belangrijk deel te wijten aan deze technische snufjes.

Feit is ook dat het aantal pleziervaartdoden per jaar al jaren rond de vijf (te tellen op één hand) schommelt.
Hoeveel miljoen aan snufjes, en welke snufjes, wil je voor de pleziervaart verplicht gaan stellen om dat getal aantoonbaar te gaan verlagen?

Het aantal dodelijke slachtoffers in de pleziervaart is veel te laag om er aandacht aan te geven.
Maar voor watersporters, en met name voor zeilers, draagt het wel bij aan een stoer imago als iedereen denkt dat zeilen een gevaarlijke vorm van vrijetijdsbestedin is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 04 mei 2017 08:13 #832104

lourens schreef :
Ik hoop eind juni mijn examen te doen voor de marifoon en dan komt deze meteen aan boord. Hoewel ik alleen maar op randmeren en markermeer zit.
Wel de app al een jaar of 2 in gebruik. Hoewel gebruik. Hij staat op mijn telefoon.

Ik zet te tracking lang niet altijd aan.
Voordeel wel is dat bij het telefoontje meteen je positie al wordt doorgegeven.

Alleen randmeren.....waarom marifoon?
Om dat bij een maydaysituatie ik niet weet of ik wel kán bellen. Maar ook een punt is dat anderen mee kunnen luisteren (ja ook de roofridders, maar bij echte nood wil ik zsm hulp)
Dus ook van de schipper dit dichter in de buurt zit.

Het is gewoon een én én verhaal. Niet een óf ander.

+1. Eindelijk. Helemaal met je eens.

Dit is de bedoeling van de app. Door het gekwetter hier in dit draadje wordt er alleen maar naar het vaarplan gekeken, en hoe dat tot valse alarmen leidt. . Je bent helemaal niet verplicht om dat gebruiken als je dat niet wil, natuurlijk niet!
Tweede voordeel is dat je bij installeren de gegevens van je boot doorgeeft. Ze kunnen dan bij alarm op hun scherm precies zien wat voor je schip je hebt , en welk thuisfront ze kunnen waarschuwen, etc.
Voor niet urgente zaken heb je ook nog een groene knop.
Alleen maar voordelen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 04 mei 2017 08:14 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 04 mei 2017 08:15 #832106

En er is dus helemaal NIKS verplicht aan deze app, he. Langzamerhand lijkt het daar wel op.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 04 mei 2017 08:27 #832115

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
De app zal vast worden aangepast als er (te) veel valse alarmmeldingen door lege accu's komen. Software is gewillig wat dat betreft.

Als naïeve watersporters hun (schijn)veiligheid aan de KNRM app ontlenen doe je daar weinig aan, maar dat kan zoals hierboven terecht wordt opgemerkt van meer moderne voorzieningen worden gezegd. Het is naar mijn idee beter om de watersporter op te voeden (daar zit het eigenlijke probleem) dan alle nieuwe ontwikkelingen te stoppen.

Als de (gratis) KNRM app geen enkel doel blijkt te dienen verdwijnt deze vanzelf weer.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 mei 2017 08:28 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 04 mei 2017 08:35 #832121

En vergeet niet dat er uiteindelijk geen groot vals alarm was.. Ze hebben keurig mijn vrouw gebeld op haar GMS en die heeft verteld dat ik inmiddels op de motor naar huis zat (wat waarschijnlijk veel gevaarlijker is.. :-) ).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 04 mei 2017 08:42 #832126

keeszeiler schreef :
Bas van Dijk schreef :
...knip...

Feit is dat het aantal verkeerdsdoden per jaar tussen 19450 en 1970 sterk steeg van 1000 naar 3500 vanwege sterk toenemend autogebruik bij gelijkblijvende technologie (min of meer). Sinds 1970 tot nu is het auto gebruik blijven toenemen, maar het aantal doden is nu rond de 600. Dat enorme verschil is voor een belangrijk deel te wijten aan deze technische snufjes.

Feit is ook dat het aantal pleziervaartdoden per jaar al jaren rond de vijf (te tellen op één hand) schommelt.
Hoeveel miljoen aan snufjes, en welke snufjes, wil je voor de pleziervaart verplicht gaan stellen om dat getal aantoonbaar te gaan verlagen?

Het aantal dodelijke slachtoffers in de pleziervaart is veel te laag om er aandacht aan te geven.
Maar voor watersporters, en met name voor zeilers, draagt het wel bij aan een stoer imago als iedereen denkt dat zeilen een gevaarlijke vorm van vrijetijdsbestedin is.

Er zijn naar schatting 162.000 pleziervaartuigen in Nederland, laten ze gemiddeld 100 mijl per jaar varen? is iets van 30 miljoen km. Dus 5 doden per 30miljoen km, is 0.2 doden per miljoen

We rijden in NL 150 miljard km auto per jaar, en 600 doden.
Das 0.006 doden per miljoen km

Zeilen is dus 30 keer gevaarlijker dan auto rijden (per afgelegde km)

:-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 04 mei 2017 08:57 #832133

ja, of gemiddeld 1 mijl per jaar. Dat kan ook zomaar. :huh:
Dus leuk posje ,maar slaat nergens op, zonder feiten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 04 mei 2017 09:00 #832136

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Zou je het nog eens voor willen rekenen in vaartijd vs rijtijd Bas van Dijk
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 04 mei 2017 09:02 #832137

kan je niet. als je niet weet hoeveel er gemiddeld gevaren wordt. Dat is niet eens een ruwe schatting nu.

maar goed ik zal ophouden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 04 mei 2017 09:07 #832141

roozeboos schreef :
kan je niet. als je niet weet hoeveel er gemiddeld gevaren wordt. Dat is niet eens een ruwe schatting nu.

maar goed ik zal ophouden.

Uiteraard, het was ook niet serieus hoor.

Maar 100 mijl per jaar gemiddeld lijkt me een redelijk hoog, het zal niet veel meer zijn.
Als je 1 mijl per jaar neemt wordt de stelling nog sterker.

Zelfde voor reisTIJD. Gemiddelde snelheid in een auto zal stuk hoger liggen dan op een boot, dus per tijd uitgedrukt wordt het verschil nog groter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 04 mei 2017 09:12 #832143

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Het verschil word juist kleiner.
Reken maar uit.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 04 mei 2017 09:13 #832144

Ik zat er net op het toilet nog even over na te denken.

Het feit is natuurlijk dat het gros van posters in dit draadje goed en verantwoord kan zeilen. (Of dat tenminste denkt.)
Misschien is dat wel de reden waarom het hier weer zo wordt afgebrand.


Er zijn er ook heel veel op het water die niet zo goed kunnen zeilen, navigeren en het weer wellicht ook niet zo goed in de gaten houden. Dit omdat het nu veel eenvoudiger is om te gaan varen, met al de techniek aan boord.
Voor die mensen is een knrm helpt app wel degelijk een toevoeging,naar mijn idee. Gered moeten ze toch.



Tenslotte,
Misschien is het juist voor goede solozeilers ook helemaal niet zo gek om toch het vaarplan te gebruiken.
Je weet nooit wat er kan gebeuren, en er wordt in ieder geval actie ondernomen.
Bijvoorbeeld, als ik dit weekend ga zeilen is er niemand die me mist bijvoorbeeld. Mn vrouw is op vakantie, en de kinderen doen hun eigen dingen. Die denken dat ik aan t werk ben. Gaan ze na een week of twee nog es zoeken, wellicht.
En hopelijk stond de AIS dan aan, zodat er nog een laatste positie is te vinden...

Voor de superzeilers hier natuurlijk betutteling van de KNRM, maar al met al is het zo slecht nog niet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 04 mei 2017 09:16 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 04 mei 2017 09:15 #832146

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6105
Volgens de Hiswa zijn er meer dan 500000 vaartuigen in Nederland en mijn gemiddelde ligt op 1000NM per jaar.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 04 mei 2017 12:38 #832209

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
roozeboos schreef :
Tenslotte,
Misschien is het juist voor goede solozeilers ook helemaal niet zo gek om toch het vaarplan te gebruiken.
Je weet nooit wat er kan gebeuren, en er wordt in ieder geval actie ondernomen.

Dit is een prima uitgangspunt, waarvoor het zinvol kan zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 04 mei 2017 15:00 #832241

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Zou er geen combi te maken zijn met de ANWB waterkaartenapp?

Denk dat veel watersporters die hebben aan staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl