Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: KNRM helpt: Oops

KNRM helpt: Oops 30 apr 2017 21:14 #830911

Vandaag even gaan zeilen met mijn zoon, heerlijk, ruim 20 knopen, rifje erin, even op en neer naar Yerseke.
Daar wat gegeven, ik het restaurant die KNRM helpt app zitten bekijken, dacht laat ik het eens proberen.
Op de terugweg dus track erin gezet terug naar huis.

Bijna in de haven kreeg ik een melding dat de GSM bijna leeg was en er stond iets van dat de tracking beindigd zou worden of zo, tenzij ik hem aan de lader zou hangen, niet helemaal goed gelezen want het waaide nogal en ik was dus druk bezig.

Eenmaal in de haven nog even met een klusje gedaan met licht van GSM en toen was hij leeg, en ik was in de veronderstelling dat het ok was, omdat ik inmiddels langs het GPS punt was gevaren dat ik had gemarkeerd als eindpunt, en omdat de vluchtig gelezen melding leek te zeggen dat de tracking gestopt was.

Toen ik een uurtje later thuis kwam zat mijn vrouw aan de telefoon met de KNRM, hadden gezien dat ik niet had afgemeld, probeerde mij te bellen, hadden mijn vrouw al eens gebeld maar die had de eerste keer telefoon niet gehoord, en stonden nu op het punt uit te varen om me te zoeken op laatste GPS positie.

Gelukkig had ik mijn vrouw ingelicht dat ik die app ging proberen, en had mijn zoon haar gesmst dat we onderweg waren .. :-)

systeem werkt dus wel maar eh... je moet wel even weten hoe en wat en er op letten.
KNRM overigens supervriendelijk, heb ze nog een bedankmailtje gestuurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 05:39 #830935

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Dat is idd het standaard probleem van de telefoons van tegenwoordig, de accuduur, als je op de motor vaart hem lekker opladen maar tijdens het zeilen ben ik zuinig op mijn stroom.
Dit is wel de hoofdreden waarom ik de tracking app niet gebruik en vertrouw op mijn Marifoon (plus ik vaar hoofdzakelijk op randmeren en Markermeer)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 09:55 #831009

Met alle respect maar je telefoon niet opladen terwijl je zeilt lijkt me toch een wat verkeerde vorm van zuinig met stroom.

Mijn Iphone 6 heeft een batterij van 5Wh en daar doe ik ongeveer 10 uur mee, das dus een gemiddeld gebruik van 0.5W

Mijn boordaccu is 100Ah op 12V dus 1200 Wh. Kan er dus 1200 uur lang 1W uit trekken, of 2400 uur lang 0.5W (ja ja, Peukert en zo, ik weet het, maar even orde van groote).

Dat betekent dus dat als ik mijn Iphone continu tijdens zeilen eraan laat hangen dat ik 100 dagen kan rondzeilen.
Dus als ik een dagje rondvaar op de Oosterschelde dan maakt dat echt niks uit voor mijn accu of mijn telefoon er wel of niet aanhangt.

Bovendien is op binnenwater een telefoon toch een zeer handig extra veiligheidsmiddel. Nummer van de KNRM altijd onder handbereik..

En gisteren was ik dus vergeten het kabeltje erin te steken maar normaal hangt hij er altijd aan.

Groet
Bas
Laatst bewerkt: 01 mei 2017 18:51 door Erikdejong. Reden: Onnodige quote verwijderd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 11:55 #831049

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
KNRM slogan van welleer, maar nog steeds de beste:

Zonder marifoon redt je het niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 12:00 #831052

Ik zeg uiteraard ook nergens dat je geen marifoon moet gebruiken.
Staat altijd aan en ik gebruik hem regelmatig. Alleen een GSM kan wel handig(er) zijn soms.

B.v. als je vast zit kan je de sleper bellen (of KNSM) die wil wil ipv een algemene oproep op blokkanaal waar, iig op de Oosterschelde altijd gelijk commerciele bergers op af komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 12:01 #831053

wat vind jij van de App, Jugo?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 14:32 #831106

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12586
Bas van Dijk schreef :
Ik zeg uiteraard ook nergens dat je geen marifoon moet gebruiken.
Staat altijd aan en ik gebruik hem regelmatig. Alleen een GSM kan wel handig(er) zijn soms.

B.v. als je vast zit kan je de sleper bellen (of KNSM) die wil wil ipv een algemene oproep op blokkanaal waar, iig op de Oosterschelde altijd gelijk commerciele bergers op af komen.
Waarom zou je de Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij er bij willen halen? :whistle:
Laatst bewerkt: 01 mei 2017 14:39 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 14:34 #831108

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13603
dat was het eerste wat hij op zijn mooie telefoon tegenkwam :S
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 14:59 #831117

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16731
En gisteren was ik dus vergeten het kabeltje erin te steken maar normaal hangt hij er altijd aan.
Als dit meer mensen gaat overkomen kon die app weleens snel verleden tijd zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 15:15 #831119

holtere schreef :
En gisteren was ik dus vergeten het kabeltje erin te steken maar normaal hangt hij er altijd aan.
Als dit meer mensen gaat overkomen kon die app weleens snel verleden tijd zijn...

Precies, ook omdat de melding nogal vaag was.

Ik heb ze een mail gestuurd en precies uitgelegd wat er mis is gegaan iig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 15:15 #831120

sy helios schreef :
dat was het eerste wat hij op zijn mooie telefoon tegenkwam :S

haha...

te lang bij het KNSM-eiland gewoond....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 15:36 #831129

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
roozeboos schreef :
wat vind jij van de App, Jugo?

Ik denk dat hij voor de loosdrechtse sloepen op de plassen prima werkt.
Verder ben ik absoluut geen voorstander van dit soort zaken, omdat het een verkeerde uitstraling en verwachting schept.
Het nautisch besef van de watersporter wordt er niet mee gestimuleerd.

Het is in mijn opinie een charmeoffensief om een grotere nautische onwetende te binden. Een hoog marketinggehalte.
Dát werkt.

Voor de serieuze watersporter is het absoluut geen waardig alternatief t.a.v. De bestaande systemen zoals K16 of DSC. Het kan zelfs verkeerde verwachtingen scheppen.

Groot nadeel is dat je GPS een hoger batterij verbruik geeft en je wel nog data tegoed moet hebben of aan staan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 mei 2017 15:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 18:24 #831198

  • HenkKok
  • HenkKok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Vanuit de KNRM:
De marifoon vinden ook wij bij de KNRM voor noodoproepen het beste communicatiemiddel. Vooral omdat ook andere schepen in de buurt hulp kunnen bieden en omdat het mobiele netwerk, weliswaar nagenoeg dekkend op alle ruime wateren plus ongeveer 6 km uit de Noordzeekust, daarbuiten geen dekking heeft.
De combinatie van marifoon en het activeren van de app met de Volgfunctie is echter de beste combinatie vanuit SAR oogpunt.
De positie-, vaartocht-, persoonlijke- en vaartuiginformatie (vanuit de registratie en de geactiveerde volgfunctie in KNRM Helpt) versnelt en vergemakkelijkt de hulpverlening. Het leidt tot minder uitvragen, een kleinere kans op vergissingen en kan leiden tot een gepastere inzet van reddingmiddelen. (De Kustwacht en de KNRM kunnen, bij noodoproepen, die informatie ophalen en gebruiken indien de hulpvrager de app heeft geactiveerd met of een Vaarplan of alleen de Volgfunctie).

Voor niet noodsituaties, voor hulp / assistentie is de inzet van de Kustwacht in feite niet bedoeld en gebruik je kanaal 16 en DSC liever niet.
Doe je dat via de groene belknop in de app van de KNRM dan zijn wij, via de eigen KNRM Helpt Alarmcentrale, in staat om duidelijke afspraken te maken over de te verlenen (kosteloze) hulp en het tijdstip daarvan. Dat leidt dus in principe niet tot het alarmeren van een heel reddingstation, waarbij gemiddeld tussen zo'n 12 mensen hun werk moeten staken en z.s.m. het water op moeten. Het beperkt dus aan onze kant druk op de redders en verlaagt de kosten van de inzet. Dat past bij de zorgvuldigheid die wij moeten betrachten in het besteden van uw donaties en die van niet pleziervaarders.

Ik zou iedereen willen aanraden en eigenlijk willen vragen om de korte Handleiding van KNRM Helpt en de Veel gestelde vragen eerst eens door te nemen. Er zit meer in en achter de app dan je denkt. En dat voorkomt hopelijk al te boude ook niet onderbouwde meningen. Zie KNRM Helpt downloads Onderaan vind je deze downloads.

Over batterij gebruik nog: In de 'Alleen volgen' functie kun je kiezen voor een lagere frequentie van het versturen van positiegegevens. Elke 10 minuten of elk half uur. Dat vermindert het batterij verbruik aanzienlijk.
Veilig Uit - Veilig Thuis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 18:44 #831204

  • HenkKok
  • HenkKok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Nog een paar feitjes:

Bij het agentschap Telecom stonden in 2015 nog geen 60.000 marifoons geregistreerd.
(Binnenkort zullen we deze cijfers actualiseren).
In het werkgebied van de Kustwacht en de KNRM - dat is gelijk aan elkaar - varen ongeveer 145.000 pleziervaartuigen.

Ook sinds 2015 komt meer dan de helft van alle noodoproepen bij het Kustwachtcentrum via mobiele telefoons binnen.
(Via 112, die bij maritieme incidenten doorverbinden met de Kustwacht. Met de rode knop in KNRM Helpt kom je rechtstreeks in bij het Kustwachtcentrum uit).
Dat telefonische deel van de alarmeringen is sindsdien blijven stijgen.

De indruk bestaat dat het aantal marifoons afneemt.
Wat een gevolg kan zijn van de in 2016 ingevoerde jaarlijkse kosten per apparaat.

Voor de KNRM waren onder andere deze ontwikkelingen reden om KNRM Helpt te introduceren.
Naast de observatie dat we bij incidenten over meer informatie zouden moeten beschikken om adequaat hulp te verlenen.
Veilig Uit - Veilig Thuis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 18:48 #831206

Bedankt Henk, helder.

Nogmaals: batterijverbruik van een GSM zou geen issue mogen zijn volgens mij tenzij je 3 weken de oceaan over gaat (dan is het ook niet relevant natuurlijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 19:11 #831212

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16731
Nogmaals: batterijverbruik van een GSM zou geen issue mogen zijn volgens mij tenzij je 3 weken de oceaan over gaat (dan is het ook niet relevant natuurlijk).
Ondanks dat je daar op blijft hameren is het natuurlijk wel een issue.
Het blijft een zeer kwetsbaar apparaatje met beperkte adem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 19:15 #831215

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6314
holtere schreef :
Ondanks dat je daar op blijft hameren is het natuurlijk wel een issue.
Het blijft een zeer kwetsbaar apparaatje met beperkte adem.

Dat vind ik ook. Ik ben niet gefocussed op het constant opladen van phone of tablet tijdens het varen.
Laatst bewerkt: 03 mei 2017 00:12 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 19:31 #831218

holtere schreef :
Nogmaals: batterijverbruik van een GSM zou geen issue mogen zijn volgens mij tenzij je 3 weken de oceaan over gaat (dan is het ook niet relevant natuurlijk).
Ondanks dat je daar op blijft hameren is het natuurlijk wel een issue.
Het blijft een zeer kwetsbaar apparaatje met beperkte adem.

Das wat anders... Ik bedoel alleen dat niet opladen van telefoon om stroom te besparen voor de meeste zeilers niet echt een geldig argument is.

Dat het niet altijd goed met opladen etc en je er dus niet (alleen) op moet vertrouwen heb ik gisteren zelf bewezen lijkt me :-)
Laatst bewerkt: 01 mei 2017 19:32 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 20:47 #831250

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Goed verhaal, maar is henk kok nu een KNRM pr man?

Buiten medewerker/lid van O.R.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 20:52 #831253

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Geïnstalleerd

Voor de langere kusttochten lijkt het me een goede toevoeging.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 20:58 #831256

WADnWIND schreef :
Goed verhaal, maar is henk kok nu een KNRM pr man?

Buiten medewerker/lid van O.R.
Ben je zeker over deze reactie Jugo????
Het is al gebleken dat je geen kennis van zaken hebt over ddze App.
En dat als knrm redder.
Ik zou stil in een hoekje gaan zitten...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 21:05 #831260

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Mijn grootste bezwaar is dat je mensen hun eigen verantwoordenlijkheid afzwakt. Ze denken dat ze altijd wel gered worden of hulp komt.

De nautische eigenwaarde en besef wordt er door aangetast, omdat een "app" wel even een hoop regelt.

Hoe ver moet het gaan?

Voorbeeld van overkill:
Schipper maakt los/vast koffie afspraak in haven E. Schipper vergeet dit en vaart naar haven S.
Zijn afspraak belt 6 uur later de kustwacht en 5 reddingboten gaan zoeken. Na 4 uur belt een k16 luisteraar dat het schip in haven S ligt. Schipper was het vergeten.

Iedereen vergeet wel eens wat en was zich van de hele situatie achter zijn rug niets bewust.
Afspraakje heeft keurig actie ondernomen.
Ergo: niemand treft verwijtbare schuld.

Was dit een geldige reden om op het zuidelijk ijsselmeer zoveel materieel in te zetten?
Had de app dit kunnen voorkomen? Indien goed gebruikt dan wel.
Schipper was een ervaren persoon met marifoon aan boord. Zou er een schip verdwijnen zonder een spoor van communicatie op het ijsselmeer? Ik denk, op grond van ervaring, zeker niet.
Was de app noodzakelijk? M.i. Niet.

De app had wel tijd en inzet kunnen schelen, maar ik zal hem nooit gebruiken.
Hoeveel "handige dingen" wil je een watersporter nog voorschotelen?

De Noordzee hangt vol met AIS ontvangers, dat lijkt me zinvoller.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 21:08 #831261

Inhoudelijk:
Ik zie alleen maar voordelen met deze App.
Het vervangt niks,het is een toevoeging.
En als er dan toch minder marifoons zijn,dan maar een goede App ontwikkeld met ondersteuning van de knrm zelf!
Ik zeg:installeren en gebruiken.
Kost niks.
Het ZF is steeds zo kien op veiligheid.lijkt me een inkoppertje.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 21:11 #831262

Jugo, je hoeft het vaarplan niet te gebruiken he!
Doe mij een plezier en verdiep jezelf nu eerst even in de App.
****

ilCigno: beledigende tekst verwijderd
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 mei 2017 20:52 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM helpt: Oops 01 mei 2017 21:15 #831265

WADnWIND schreef :
Voorbeeld van overkill:
Schipper maakt los/vast koffie afspraak in haven E. Schipper vergeet dit en vaart naar haven S.
Zijn afspraak belt 6 uur later de kustwacht en 5 reddingboten gaan zoeken. Na 4 uur belt een k16 luisteraar dat het schip in haven S ligt. Schipper was het vergeten.

Uhm wat heeft het voorbeeld met de app te maken, en als jou afspraak op het land niet aanbelt om 6 uur aan de deur, bel je dan ook meteen de politie?

Wat de app wel kan regelen is de tracking, dus haven E probeert contact te zoeken met de afspraak, komt er naar herhaald bellen geen antwoord, dan kan de app wel de tracking weer geven.

Dat lukt met een marifoon niet echt. uiteraard met AIS wel, maar dit kan voor mensen toch een goedkoper alternatief zijn, jij doet toch in dat spulletje ? misschien daar de kloe ?

Dat mensen even moeten wennen aan nieuwe technologieën staat vast, kan de app nog verbeterd worden vast wel.


En je idee van schijnveiligheid, ach dat zou dan een zwemvest ook kunnen zijn........of zou je zonder beter opletten aan boord ;)


Edit Hen3: quote ingekort.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 03 mei 2017 00:16 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl