Kleine schades, verlies van een lierhandle etc. deel ik altijd met de bemanning: deze (vrij vaste) bemanning weet dat (en beseft ook hoeveel andere kosten ik aan de boot maak). Ik reken verder geen kosten, hoewel we laatst de huurkosten van het vlot, extra kaarten/almanakken en vuurwerk (gedeeltelijk) over de groep gedeeld hebben. Reeds hebben we na de Engeland tocht verloot - kom er niet meer tot ie verlopen is
Wordt vaak spoontaan een paar dagen geholpen met het winteronderhoud.
Een zeil wat scheurt, motor die in de soep draait komt voor rekening van de schipper.
Laatst wel een heel domme aktie van een ervaren meevaarder die zelf ook een boot heeft notabene: die drukte het vluchtluik geheel plat op dek en ging erop zitten, waardoor het luik door haar scharnieren werd gedrukt. Die kosten zijn op zijn WA verzekering verhaald: inbouw nieuwe luik hebben we samen gedaan. Die klus inplannen was nog de grootste issue (druk, druk...)
Wel goed om dit soort dingen vooraf "af te spreken", al is er bij mij aan boord nooit enige twijfel/wrijving geweest wat men redelijk vindt...
Laatst de boot aan een deel van de Engeland crew meegegeven (zonder dat ik daarbij was) om alvast naar IJmuiden te varen. Hoewel de schipper meer ervaren is dan ik, houdt ie er een iets andere stijl op na (veel later reven, meer pushen, voor ondieptes overstag waar het bij mij al sterk zou kriebelen...) Als er dan iets kapot zou gaan, wordt het lastiger - is gelukkig niet gebeurd...