Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Goed zeemanschap

Goed zeemanschap 15 okt 2018 09:25 #988030

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4225
Op vlak en niet- of nauwelijks stromend water is een sleepje niet heel ingewikkeld.

Met stroming en zeegang is het belangrijk dat je de sleeplijn niet te kort maakt (voldoende rek en de lengte bij voorkeur een veelvoud van golfafstand). Als je met enig beleid te werk gaat is dat bij normaal weer ook door een doorsnee watersporter te doen.

Wij hebben enkele jaren geleden bij het verlaten van Alderney (Kanaaleilanden) een veel zwaarder jacht weer naar binnen gesleept omdat hun motor vlak na het uitvaren defect was geraakt. 's Ochtends vroeg wachten op de RNLI reddingboot (van Alderney) was geen optie: eer die uitgerukt zou zijn zou het jacht in de Swinge (een tamelijk ruig stuk water langs Alderney) op de rotsen zijn gelopen. Er stond te weinig wind om weg te zeilen en met zo'n 35-40 meter water onder de kiel was ankeren op dit sterke getijdenwater ook geen echte optie.

Door de stroming, golven en gewicht van het jacht (ongeveer twee keer zo zwaar als onze Dufour 405) was het nog een aardig klusje. Maar de sleep moest in kort tijdsbestek plaatsvinden dus nadenken over mogelijke schade en hoe dat dan wordt afgehandeld is niet iets waar we op dat moment mee bezig waren. Je verplaatst je toch snel in de schipper van het jacht in gevaar; zelf zou je ook niet aan je lot overgelaten willen worden.

Daarnaast is het zoals hierboven opgemerkt in noodsituaties ook gewoon je plicht om te helpen (als je daarmee jezelf niet in gevaar brengt).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 15 okt 2018 17:17 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 15 okt 2018 09:36 #988033

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Soms wil je wel helpen, maar kan het gewoon niet. Ooit onderweg naar het eiland Zingst aan de zuidzijde. In een smalle geul met flinke dwarswind was een motorjacht op de ondiepte naast de geul verdaagd. Toen in naderbij was gekomen wel geprobeerd te helpen, maar dat ging gewoon niet zonder zelf in de problemen te komen. Zou zelf ook op de ondiepte zijn gelopen. Wel in de buurt gebleven tot er hulp kwam in de vorm van een sterke RIB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 15 okt 2018 10:13 #988042

Laatst een boot gesleept over de Merwede, grote klotsbak dus prettig is anders. Worden we voorbij gelopen door een vrachtschip die flinke golven trekt, op het moment dat hij ziet dat we aan het slepen zijn gooit hij het gas eraf om zo min mogelijk golfslag te creëren , dat is ook goed zeemanschap!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 15 okt 2018 10:18 #988043

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6508
Hulp weigeren is not done, maar hufters vind je helaas overal. En onder de hulpvragers blijken ook recidivisten te zitten. Ik heb een paar jaar geleden op het Lutjewad hulp geboden aan een Fransman met een gebroken roer. Toen bleek dat het geen haalbare klus was heb ik zelf de KNRM maar gevraagd. Later hoorde ik dat deze Fransman in Lauwersoog al als lastpost bekend stond omdat hij steevast zijn zaken niet voor elkaar had en dan maar weer een beroep op anderen deed om hem uit de penarie te helpen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 15 okt 2018 10:53 #988047

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Eclips schreef :
Hulp weigeren is not done, maar hufters vind je helaas overal. En onder de hulpvragers blijken ook recidivisten te zitten. Ik heb een paar jaar geleden op het Lutjewad hulp geboden aan een Fransman met een gebroken roer. Toen bleek dat het geen haalbare klus was heb ik zelf de KNRM maar gevraagd. Later hoorde ik dat deze Fransman in Lauwersoog al als lastpost bekend stond omdat hij steevast zijn zaken niet voor elkaar had en dan maar weer een beroep op anderen deed om hem uit de penarie te helpen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Wat je ook doet of juist niet doet, zorg dat ten eerste je zelf niet gevaar komt en de ander ook niet. Is er verder geen groot gevaar dan overlaten aan de vakmensen is mijn mening. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 15 okt 2018 11:09 #988050

jeroenwillem schreef :
Wees Voorzichtig met slepen. De sleper is dan voor de gesleepte boot aansprakelijk

Er zit een deuk in de grond, zo hard val ik van mijn stoel als ik dit lees... dieptriest...


EN jazeker, ik heb ook náre sleepervaringen, van schade tot afpersing, maar geen haar op mijn hoofd die het laat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 15 okt 2018 13:46 #988074

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Geen watersport maar wel gerelateerd aan dit topic.
Deze mensen hebben risico genomen en hun auto heeft hoogstwaarschijnlijk schade opgelopen.

Ze hadden ook kunnen roepen, "Bel de ambulance maar"
Mooi wel even iemands leven mogelijk gered. Chapeau... Ik maak een diepe buiging voor deze mensen.

nos.nl/artikel/2254915-man-onw...m-en-redden-hem.html
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 15 okt 2018 14:18 #988078

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4225
Sloe Gin schreef :
Deze mensen hebben risico genomen en hun auto heeft hoogstwaarschijnlijk schade opgelopen.

Ze hadden ook kunnen roepen, "Bel de ambulance maar"
Mooi wel even iemands leven mogelijk gered. Chapeau... Ik maak een diepe buiging voor deze mensen.

nos.nl/artikel/2254915-man-onw...m-en-redden-hem.html

Helemaal mee eens. Zeker in een situatie waar meerdere getuigen zijn (omstander effect) verdienen deze mensen inderdaad een diepe buiging. Ik weet niet hoe hard de onwel geworden chauffeur reed, maar zo'n kordate actie heeft potentieel nog wel een gevaarlijk kantje. Naar mijn inschatting van een iets andere categorie dan het gemiddelde sleepje op het water...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 15 okt 2018 14:20 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 15 okt 2018 14:47 #988087

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Toch juist leuk een sleepje geven, weer eens wat reuring in de zaak en bovendien een goede daad. Mijn dag is altijd weer goed als je iemand uit de brand hebt kunnen helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 15 okt 2018 15:02 #988091

boarderbas schreef :
jeroenwillem schreef :
Wees Voorzichtig met slepen. De sleper is dan voor de gesleepte boot aansprakelijk

Er zit een deuk in de grond, zo hard val ik van mijn stoel als ik dit lees... dieptriest...


EN jazeker, ik heb ook náre sleepervaringen, van schade tot afpersing, maar geen haar op mijn hoofd die het laat...

Ja wel blijven nadenken hè , OF je het kunt , OF je jezelf niet in de problemen brengt, OF dat je beter stand-by kunt blijven tot bv een knrm er is .

Nadenken is niet verkeerd hoor, in elke situatie springen omdat hulp hoort das pas roekeloos .
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 15 okt 2018 16:59 #988114

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12507
Van zee komend, met een flinke vloedstroom in de kont, naderen we Lauwersoog.
Voor de haven drijft een zeiljacht waarvan de twee opvarenden opgewonden naar ons staan te zwaaien.
Wanneer we dichtbij genoeg zijn om te roepen geven ze aan dat ze geen motorvermogen hebben.
Ze drijven met een flink gangetje richting basaltblokken van het BB havenhoofd.
Ik gooi Zeebeest rond, Marjanne gooit een trosje over en belegt het snel want het basalt komt snel dichterbij.
Er is geen tijd meer om langzaam de sleeptros strak te varen dus laat ik Zeebeest in een keer in de tros vallen en sleep ze, letterlijk op het laatste ogenblik, vrij van het havenhoofd.
Ik ga rond over BB, breng ons slaags voor de ingang en naar binnen.
De sluismeester heeft het hele gebeuren gezien en draait brug en deuren open, zodat we meteen de kolk in kunnen.
Daar neem ik de pechvogel langszij en wel zo, dat Zeebeest met zijn kop bij de midscheeps van pechvogel ligt en onze kont een paar meter verder naar achter steekt dan de kont van pechvogel.
Zo komt mijn roer zover naar achter, dat ik pechvogel makkelijk rond kan dwingen.
Binnen, in de jachthaven, breng ik hem voorzichtig langs de steiger.
Dan blijkt dat door het in een keer in de tros vallen de BB hekstoel met pootjes en al uit het dek is gerukt.

Mijn verzekering heeft deze schade bij zijn verzekering geclaimd en dat is zonder meer betaald.

O ja, de makke bij pechvogel was dat, bij het achteruitslaan, de schroef er in zijn eentje ervandoor ging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 15 okt 2018 17:44 #988128

Sprokkie schreef :
ik zou het niet meer durven iemand te slepen, tenzij ik een Certificaat van Onderzoek (CvO) heb
of alleen als de waterpolitie niet kijkt, dat kan natuurlijk ook.

Volgens artikel 1 van het Binnenvaarbesluit is elk schip dat sleept een sleepboot.
Volgens artikel 6 onderdeel 2 van het Binnenvaartbesluit is voor een sleepboot en CvO vereist.
Ik neem aan dat je dit als grapje bedoeld?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 15 okt 2018 18:06 #988134

  • Sobat
  • Sobat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
Je hebt de letter van de wet en de geest van de wet. De geest van de wet is niet een killer clown die om de hoek komt kijken maar waar de wet voor bedoeld is. Dat betekent hier dat niet iedere Jan BoeremL*l zich als sleper gaat uitgeven. Echter in "ons" geval om hulp te bieden aan zij die dit behoeven. Er zal geen KLPDer een prent uitschrijven omdat je een ander geholpen hebt.
Volksboot 480
Neptun 22
Beneteau First 30
Rondje(gelopen op)Helgoland
Laatst bewerkt: 15 okt 2018 18:07 door Sobat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 15 okt 2018 18:11 #988135

Sterker nog, diezelfde wet schrijft voor dat je hulp dient te verlenen als daar om gevraagd word, met als enige uitzondering dat je niet jezelf in onredelijk gevaar brengt door die hulp te verlenen.

Je zult dus eerder een prent krijgen als niet helpt!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 15 okt 2018 18:21 #988140

Sprokkie schreef :
ik zou het niet meer durven iemand te slepen, tenzij ik een Certificaat van Onderzoek (CvO) heb
of alleen als de waterpolitie niet kijkt, dat kan natuurlijk ook.

Volgens artikel 1 van het Binnenvaarbesluit is elk schip dat sleept een sleepboot.
Volgens artikel 6 onderdeel 2 van het Binnenvaartbesluit is voor een sleepboot en CvO vereist.

Beste Sprokkie,
Zaai alsjeblieft niet nodeloos paniek.

Inderdaad leek het erop dat het zo zou gaan worden zoals jij beschrijft, omdat de wetgever een beetje zat te dutten. Zelfs het meeslepen van een opblaasbootje zou onder deze regels gaan vallen.

Gelukkig is de wetgever wakkergeschud door mensen uit de praktijk.
Zoals het nu officieel is, is dat het meenemen van een KLEIN vaartuig (dus kleiner dan 20 meter en niet zijnde een pont of vissende visser) gewoon is toegestaan zonder allerlei gedoe.

Kortom: als jij zo galant bent om een jacht (<20 meter) een sleepje te geven, dan hoef je echt geen CVO te hebben. Je hoeft niet eens de dagseinen voor een sleep te tonen (cilinder resp. gele bol).
Gelukkig maar!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 10:25 #988338

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
was de KNRM niet onlangs bekeurd in Harlingen toen ze een iets groter vaartuig binnensleepte?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 15:07 #988434

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Het mooiste van dit draadje, is niet de verontwaardiging vanTS, maar zijn verbazing.

Blijkbaar leven we gelukkig in een land waarin betrokkenheid met elkaar de boventoon voert. En niet, zoals ons via de media wel een wijsgemaakt wordt, ee hufterigheid.

Hoewel dit natuurlijk voor hem persoonlijk niet bijdraagt aan dat gevoel, is zijn verbazing wel maatgevend voor zijn impliciete vertrouwen hierin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 16:30 #988461

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27153
Regel 1: let vooral goed op wie probleem eigenaar is.
Regel 2; let vooral goed op wie probleem eigenaar blijft.

Het is van het allergrootste belang dat je zelf geen probleem eigenaar wordt, in welke vorm dan ook.

Het is ook afhankelijk wat voor soort schip je vaart. Met onze pantser schokker maakt het niet uit; ondiep en lomp sterke constructie, dus ook lieren en bolders.

Met een polyester schip zou ik 2x na denken om te gaan slepen, voor je het weet ligt er een kikker af of je reling krom. je moet dan dus wel extra aandacht schenken aan de bevestigingspunten aan boord.

Met redelijke golfslag blijf ik in de buurt en bel de KNRM.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 16:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 17:05 #988475

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4225
WADnWIND schreef :
Met een polyester schip zou ik 2x na denken om te gaan slepen, voor je het weet ligt er een kikker af of je reling krom. je moet dan dus wel extra aandacht schenken aan de bevestigingspunten aan boord.

Met redelijke golfslag blijf ik in de buurt en bel de KNRM.

Ik ga ervan uit dat je het hier hebt over niet-acute 'noodgevallen'? Wanneer er lichamelijk letsel (of erger) in het geding is zal onze kikker of reling me worst wezen. Mensen zijn belangrijker dan materie en meer ervaring.

Als er geen echte nood is zal de afweging van de schadekans wat anders uitvallen. Hoewel ook hier de verzekering van de hulpvrager denk ik niet moeilijk zal doen als je grote schade bij het gesleepte schip voorkomt maar zelf wat kleine schade oploopt. Of zijn er forumleden met negatieve ervaringen?

Als de KNRM of een fatsoenlijke commerciële partij ook kan komen draag ik de sleep overigens met plezier aan hen over. Zij hebben uiteraard het betere materieel en meer ervaring.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 19:31 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 17:31 #988482

WADnWIND schreef :
Regel 1: let vooral goed op wie probleem eigenaar is.
Regel 2; let vooral goed op wie probleem eigenaar blijft.

Het is van het allergrootste belang dat je zelf geen probleem eigenaar wordt, in welke vorm dan ook.

Het is ook afhankelijk wat voor soort schip je vaart. Met onze pantser schokker maakt het niet uit; ondiep en lomp sterke constructie, dus ook lieren en bolders.

Met een polyester schip zou ik 2x na denken om te gaan slepen, voor je het weet ligt er een kikker af of je reling krom. je moet dan dus wel extra aandacht schenken aan de bevestigingspunten aan boord.

Met redelijke golfslag blijf ik in de buurt en bel de KNRM.

Mijns inziens ben je ook probleem (mede) eigenaar als je helpt. Dat is juist de essentie van helpen, toch? Lijkt me geen probleem om met een polyester schip te slepen. Heb het al vaak zat gedaan. Inderdaad, let op je bevestigingspunten (bijv liever een lier dan een kikker als het kan), zorg voor een lange, rekkende lijn (heb ik altijd aan boord, speciaal voor dit soort situaties) , en sleep met beleid, zonder grote rukken. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 17:52 #988485

Als ik zie hoeveel sleepjes er op de weg worden gegeven ;)

Stukken makkelijker dan met een boot hoor

Moraal ridders van het toetsenbord :evil:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 18:27 #988497

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8638
Op zee sleep je met 2 spruiten en daartussen de (rekkende en lange) sleeplijn.
De spruit via verhaalkam en beleggen op de beide genualieren, beide schepen.


instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 18:28 #988498

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Jeroen-pion schreef :
;)



Moraal ridders van het toetsenbord :evil:

Mooi gevonden Jeroen B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 18:41 #988500

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Jeroen-pion schreef :
Als ik zie hoeveel sleepjes er op de weg worden gegeven ;)

Stukken makkelijker dan met een boot hoor

Moraal ridders van het toetsenbord :evil:


Auto’s hebben wel een handrem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 18:41 #988501

svalk schreef :
Jeroen-pion schreef :
;)



Moraal ridders van het toetsenbord :evil:

Mooi gevonden Jeroen B)


sorry neem me niet kwalijk :silly:

maar als ik dit ergens lees ; Zo moeilijk hoeft het niet te zijn.


en dan even naar alle topics terug kijk haven zoals, vlieland invaren, de vele sluistopics en vele andere :whistle: .

WTF wil je dat met 2 boten aan 1 lijntje......... :woohoo:


gaan we nu doodleuk zeggen als niet ervaren slepers, makkie toch......


sorry moest er even uit, he he
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.354 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl