Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Goed zeemanschap

Goed zeemanschap 17 okt 2018 08:11 #988638

Dit draadje begon met een sloepje met een gebroken roer op het Markermeer....

Leuk om te zien hoe de verhalen steeds groter worden.

Zo'n sloepje breng je toch gewoon even thuis. Dat gezeur over verzekeringen slaat inderdaad nergens op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 17 okt 2018 08:54 #988655

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
TuuLeVi schreef :

Goedzeau!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 17 okt 2018 09:01 #988661

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
lodewijk stegman schreef :
TuuLeVi schreef :

Goedzeau!

:laugh: fuzz is met zz, dat weet Erik ook wel maar een grap die je moet uitleggen is geen goeie ;)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 17 okt 2018 09:15 #988666

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
TuuLeVi schreef :
lodewijk stegman schreef :

Goedzeau!

:laugh: fuzz is met zz, dat weet Erik ook wel maar een grap die je moet uitleggen is geen goeie ;)

Ik bedoelde meer het muziekje an sich.
Die fuzz of fuss zal me worst zijn. Dat van die gitaar-fuzz heb je achteraf verzonnen. Grapje of niet.
Laatst bewerkt: 17 okt 2018 09:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 17 okt 2018 09:31 #988671

Andreaquila schreef :
een deck-step mast zit toch ook wel stevig vast?

Soms. Soms niet. Bij de mijne (en dus ook de jouwe) zou ik het niet proberen.

Op weg naar de Hanzerace vanuit Lelystad, gooi ik de boot even op de autopilot en leg mn dochtertje in het vooronder te slapen. Het is stil op het water. Ik kijk daarbij nog wel even een keer door het dekluik. Er kán geen boot in de buurt zijn, maar toch is het altijd een gek idee.

Ik zie bij de Flevo Marina een jachtje met gestreken zeilen stil liggen.

Ik verleg koers en tuf er naar toe. 5 minuten later ben ik er en word er al druk gezwaait met een luid "hilfe".

Dichterbij ontwar ik "kein Motor mehr". Ik maak ze duidelijk dat ik ze een sleep aanbiedt. ALs dat bij ze indaalt gaan ze beiden op het voordek staan.

Ik maak bedaard nog een extra rondje en leg de boot stil vlakbij. Ik vraag ze of ze een sleeplijn hebben. Dan komt er actie.

Er komt een smoezelig zakje uit de bakskist, daar steekt een lus uit die aan de bolder voor gaat. De zak word met een flinke dosis Duitse agressie overboord gesmeten maar valt een meter voor de boot in het water. De sleeptros zit er als een knoop in.

Ik maeuvreer rustig de kont van de Coppelia richting de boeg van het jacht en leg ze uit dat ze beter de sleeptros door de preekstoel kunnen doen. Maar ik krijg twee opgeheven vingertjes dat dat niet nodig is.

Inmiddels is er blijkbaar voldoende sleeptros ontward, want ik sta met meneer te praten als er een harde natte kledder mij in het gelaat slaat, waarna de doorweekte zak sleeptros in de kuip valt.

Een poos later heb ik de lange sleeptros uit de knoop en belegd. Met een landvast er bij aan maak ik de tui.

De sleep naar de Flevo is een paar 100 meter en ik hoef slechts enkele keren de schipper te vragen op mijn steven te sturen. Zoals een Duitser betaamt kan hij het niet laten en probeert steeds links of rechts in te halen.

In de Flevo zet ik mijn (ooit) 12 Pk éécylinderplof in de stationairstand en er word luid geroepen dat ze graag aan een steiger willen. Ik sus ze dat ik graag mijn fatsoen houdt en stapvoets wil varen met een sleep in een jachthaven.

Ik lef ze vervolgens uit wat mijn plan is en wáár ik ze neer ga leggen. Aan hogerwal welteverstaan, want daar zou ik óók graag willen liggen met pech. In de hoek. Je weet niet hoe lang het gaat duren en je wilt andere bezoekers zo min mogelijk in de weg liggen. Meneer snapt er niets van, dus ik gebied hem strak op mijn spiegel te sturen.

Ik maak de grootst mogelijke boog door de kom om de 180 graden draai te maken. Halverwege de draai haal ik de motor uit het werk en de combinatie dobbert door de draai, waarbij mevrouw druk probeert om bolders aan te gooien met een landvast van iedere steiger die we passeren. Gelukkig lukt dat niet en als we tot stilstand komen loopt het stel naar het voordek om te vragen wat nu het plan is.

Ik attendeer ze er op dat ze 5 cm naast de steiger liggen, perfect in het hoekje en vraag ze vast te maken, we liggen aan hogerwal.

Tegen de tijd dat ze snappen wat de bedoeling is drijven ze al af. Ik spring op de steiger, leg de achterlandvast van de Coppelia vast (er slaapt nog een dochter in!) en neem de landvasten aan. Intussen waait de Coppelia dwars, dus ik neem de landvast los en stap aan boord, de Duitser druk trekkend achterlatend om de boot bij de wal te krijgen, maar dat gaat ze lukken. Ik tuf de haven uit en in een kuip zit een meneer die me een knipoog geeft.

Ik weet niet of ik nu 2 Duitsers gered heb of een gevaar van het water gehaald heb....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 17 okt 2018 09:45 #988674

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
lodewijk stegman schreef :
fuzz of fuss zal me worst zijn
top
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 17 okt 2018 14:50 #988770

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
DavidS schreef :
Sloe Gin schreef :
Delphi32 schreef :
Zo zijn wij anders wel losgetrokken uit de zandplaat van het Vuile Gat. Het water was 70 cm diep, de boot stak 1,40 en we lagen rechtop dus je snapt dat de kiel goed vast zat in de plaat. Lijn om de deck-stepped mast, de sleper gaf een dot gas en hop, de boot werd uit de kuil getrokken. Na 100 meter hobbelen onder 45 graden helling kwamen we weer in het diepere gedeelte. De mast stond er nog steeds op.

?
Wachten op hoogwater was geen optie?

Het Vuile Gat is volgens mij op het volkerak. Is maar een 5-10cm verschil tss hw en lw

Dan had hij nooit 70 cm vast kunnen lopen ook ;)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 17 okt 2018 15:04 #988772

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
Sloe Gin schreef :
DavidS schreef :
Sloe Gin schreef :
Delphi32 schreef :
Zo zijn wij anders wel losgetrokken uit de zandplaat van het Vuile Gat. Het water was 70 cm diep, de boot stak 1,40 en we lagen rechtop dus je snapt dat de kiel goed vast zat in de plaat. Lijn om de deck-stepped mast, de sleper gaf een dot gas en hop, de boot werd uit de kuil getrokken. Na 100 meter hobbelen onder 45 graden helling kwamen we weer in het diepere gedeelte. De mast stond er nog steeds op.

?
Wachten op hoogwater was geen optie?

Het Vuile Gat is volgens mij op het volkerak. Is maar een 5-10cm verschil tss hw en lw

Dan had hij nooit 70 cm vast kunnen lopen ook ;)
Moet jij eens kijken wat er gebeurt met de diepgang van je boot onder helling.
En idd die onderkant van de kiel komt weer recht onder je boot te hangen tijdens een overstag...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 17 okt 2018 16:23 #988793

boarderbas schreef :
Andreaquila schreef :
een deck-step mast zit toch ook wel stevig vast?

Soms. Soms niet. Bij de mijne (en dus ook de jouwe) zou ik het niet proberen.

Op weg naar de Hanzerace vanuit Lelystad, gooi ik de boot even op de autopilot en leg mn dochtertje in het vooronder te slapen. Het is stil op het water. Ik kijk daarbij nog wel even een keer door het dekluik. Er kán geen boot in de buurt zijn, maar toch is het altijd een gek idee.

Ik zie bij de Flevo Marina een jachtje met gestreken zeilen stil liggen.

Ik verleg koers en tuf er naar toe. 5 minuten later ben ik er en word er al druk gezwaait met een luid "hilfe".

Dichterbij ontwar ik "kein Motor mehr". Ik maak ze duidelijk dat ik ze een sleep aanbiedt. ALs dat bij ze indaalt gaan ze beiden op het voordek staan.

Ik maak bedaard nog een extra rondje en leg de boot stil vlakbij. Ik vraag ze of ze een sleeplijn hebben. Dan komt er actie.

Er komt een smoezelig zakje uit de bakskist, daar steekt een lus uit die aan de bolder voor gaat. De zak word met een flinke dosis Duitse agressie overboord gesmeten maar valt een meter voor de boot in het water. De sleeptros zit er als een knoop in.

Ik maeuvreer rustig de kont van de Coppelia richting de boeg van het jacht en leg ze uit dat ze beter de sleeptros door de preekstoel kunnen doen. Maar ik krijg twee opgeheven vingertjes dat dat niet nodig is.

Inmiddels is er blijkbaar voldoende sleeptros ontward, want ik sta met meneer te praten als er een harde natte kledder mij in het gelaat slaat, waarna de doorweekte zak sleeptros in de kuip valt.

Een poos later heb ik de lange sleeptros uit de knoop en belegd. Met een landvast er bij aan maak ik de tui.

De sleep naar de Flevo is een paar 100 meter en ik hoef slechts enkele keren de schipper te vragen op mijn steven te sturen. Zoals een Duitser betaamt kan hij het niet laten en probeert steeds links of rechts in te halen.

In de Flevo zet ik mijn (ooit) 12 Pk éécylinderplof in de stationairstand en er word luid geroepen dat ze graag aan een steiger willen. Ik sus ze dat ik graag mijn fatsoen houdt en stapvoets wil varen met een sleep in een jachthaven.

Ik lef ze vervolgens uit wat mijn plan is en wáár ik ze neer ga leggen. Aan hogerwal welteverstaan, want daar zou ik óók graag willen liggen met pech. In de hoek. Je weet niet hoe lang het gaat duren en je wilt andere bezoekers zo min mogelijk in de weg liggen. Meneer snapt er niets van, dus ik gebied hem strak op mijn spiegel te sturen.

Ik maak de grootst mogelijke boog door de kom om de 180 graden draai te maken. Halverwege de draai haal ik de motor uit het werk en de combinatie dobbert door de draai, waarbij mevrouw druk probeert om bolders aan te gooien met een landvast van iedere steiger die we passeren. Gelukkig lukt dat niet en als we tot stilstand komen loopt het stel naar het voordek om te vragen wat nu het plan is.

Ik attendeer ze er op dat ze 5 cm naast de steiger liggen, perfect in het hoekje en vraag ze vast te maken, we liggen aan hogerwal.

Tegen de tijd dat ze snappen wat de bedoeling is drijven ze al af. Ik spring op de steiger, leg de achterlandvast van de Coppelia vast (er slaapt nog een dochter in!) en neem de landvasten aan. Intussen waait de Coppelia dwars, dus ik neem de landvast los en stap aan boord, de Duitser druk trekkend achterlatend om de boot bij de wal te krijgen, maar dat gaat ze lukken. Ik tuf de haven uit en in een kuip zit een meneer die me een knipoog geeft.

Ik weet niet of ik nu 2 Duitsers gered heb of een gevaar van het water gehaald heb....


haha mooi verhaal. Maar wat is nou het beste qua bevestiging?

-2 kikkers achterop (spruit)
-2 genua lieren (spruit)
-mast (als ie door gestoken is)
-gewoon je vrouw die lijn laten vasthouden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 17 okt 2018 22:05 #988940

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Koezt schreef :
Moet jij eens kijken wat er gebeurt met de diepgang van je boot onder helling.
En idd die onderkant van de kiel komt weer recht onder je boot te hangen tijdens een overstag...
Exact, ik zal het verhaal even completeren dan.
We voeren met een 20 knopen schijnbare wind met vol tuig over SB richting Hellevoet. De roerganger stuurde op niet-bestaande recreatiebetonning, en zo kwam het dat we onder forse helling zonder het te merken de zandplaat op voeren. Tegen de tijd dat ik de grond onder de boot kon zien, was het te laat. De overstag die ik inzette, eindigde vrijwel direct. Boot rechtop, muurvast.

Als je je verstaging een beetje strak hebt staan, duwt die de mast zo hard in de mastvoet dat er best veel moet gebeuren om die eraf te rossen. Denk ik. Ik heb zelf geen verstand van slepen, mijn sleper hopelijk wel, en die vertelde dat het zo moest. Aangezien het goed is gegaan, heeft hij in ieder geval in mijn case gelijk gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 17 okt 2018 22:17 #988943

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Hans V schreef :
Ik ga ervan uit dat je het hier hebt over niet-acute 'noodgevallen'? Wanneer er lichamelijk letsel (of erger) in het geding is zal onze kikker of reling me worst wezen. Mensen zijn belangrijker dan materie en meer ervaring.

Als er geen echte nood is zal de afweging van de schadekans wat anders uitvallen. Hoewel ook hier de verzekering van de hulpvrager denk ik niet moeilijk zal doen als je grote schade bij het gesleepte schip voorkomt maar zelf wat kleine schade oploopt. Of zijn er forumleden met negatieve ervaringen?

1e - dit draadje gaat over pech, niet over nood
2e - Als je veren kan zaaien zo vlak is niets een probleem
3e - Als er golven staan en er is nood, zal ik niet zomaar langzij gaan. Al is dat maar om te voorkomen dat je zelf rotzooi in je schroef krijgt. Het is dus van groot belang dat je zelf geen onderdeel van het probleem wordt, anders zijn er 2 schepen in nood!!!
Ook bij golfschade schiet je er niks mee op als je zelf ook schade oploopt.
Bij brand blijf je op afstand en pik je de mensen op uit het water.

Ik lees hier voornamelijk emotie gedreven gedrag, heel nobel, maar niet altijd even doordacht en veilig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 18 okt 2018 04:34 #988946

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Delphi32 schreef :
.

Het lijkt mij dat je kiel hooguit 20cm minder diep steeks als je onder helling (20 graden?) vaart.
Nog niet berekend met Pythagoras eerlijk gezegd.
Ben je dan 50cm in het zand gezakt? Ik begrijp niet zo goed hoe je met 1m40 uiteindelijk op 70cm diep water terecht kan komen.
Graag zou ik dit wel begrijpen om dit risico uit de weg te kunnen gaan.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 18 okt 2018 06:13 #988948

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Sloe Gin schreef :
Delphi32 schreef :
.

Het lijkt mij dat je kiel hooguit 20cm minder diep steeks als je onder helling (20 graden?) vaart.
Nog niet berekend met Pythagoras eerlijk gezegd.
Ben je dan 50cm in het zand gezakt? Ik begrijp niet zo goed hoe je met 1m40 uiteindelijk op 70cm diep water terecht kan komen.
Graag zou ik dit wel begrijpen om dit risico uit de weg te kunnen gaan.
Dennis heeft het nergens over 20graden , maar over 20 knopen bij voltuig.
Stel dat de helling 45 graden was, dan halveert je diepgang zo ongeveer.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 18 okt 2018 06:40 #988949

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Delphi32 schreef :

Als je je verstaging een beetje strak hebt staan, duwt die de mast zo hard in de mastvoet dat er best veel moet gebeuren om die eraf te rossen. Denk ik. Ik heb zelf geen verstand van slepen, mijn sleper hopelijk wel, en die vertelde dat het zo moest. Aangezien het goed is gegaan, heeft hij in ieder geval in mijn case gelijk gehad.

Zoals je zult begrijpen heb ik dat redelijk vaak gedaan. In geval van een zetmast op dek kan je daar niet echt lekker kracht op zetten. De truck is dan om een spruit op je schootlieren te zetten die je via een geleide lijntje op de ankerrol en naar voren.
Als je kikkers op het voordek vertrouwd kan daar ook een spruit op.
In geval van lagerwal en golven zou ik niet direct vertrouwen op de stijfheid van een polyester schip en kan er bij het stoten best wat speling ontstaan in het want door kortstondige vervorming van de romp. De mast staat dan dus ff niet zo strak op de voet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 okt 2018 06:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 18 okt 2018 06:43 #988950

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Sloe Gin schreef :
Delphi32 schreef :
.

Het lijkt mij dat je kiel hooguit 20cm minder diep steeks als je onder helling (20 graden?) vaart.
Nog niet berekend met Pythagoras eerlijk gezegd.
Ben je dan 50cm in het zand gezakt? Ik begrijp niet zo goed hoe je met 1m40 uiteindelijk op 70cm diep water terecht kan komen.
Graag zou ik dit wel begrijpen om dit risico uit de weg te kunnen gaan.

Bert,

Als jij hoog aan de wind op het zand zeilt, dan blijft het schip echt op één oor vast liggen.
Bij een monokieler dan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 18 okt 2018 06:46 #988952

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
PvO schreef :
Sloe Gin schreef :
Delphi32 schreef :
.

Het lijkt mij dat je kiel hooguit 20cm minder diep steeks als je onder helling (20 graden?) vaart.
Nog niet berekend met Pythagoras eerlijk gezegd.
Ben je dan 50cm in het zand gezakt? Ik begrijp niet zo goed hoe je met 1m40 uiteindelijk op 70cm diep water terecht kan komen.
Graag zou ik dit wel begrijpen om dit risico uit de weg te kunnen gaan.
Dennis heeft het nergens over 20graden , maar over 20 knopen bij voltuig.
Stel dat de helling 45 graden was, dan halveert je diepgang zo ongeveer.

Ja maar ik heb het wel over 20 graden helling!
45 graden helling lijkt mij onwaarschijnlijk maar is niet onmogelijk.
Bij 45 graden helling zit je op ongeveer 70% van je diepgang is nog steeds 1 meter diepgang.
Maar goed, met een beetje snelheid zou je natuurlijk nog schever kunnen gaan indien je kiel omhoog word gedrukt.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 18 okt 2018 06:49 #988954

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
WADnWIND schreef :
Sloe Gin schreef :
Delphi32 schreef :
.

Het lijkt mij dat je kiel hooguit 20cm minder diep steeks als je onder helling (20 graden?) vaart.
Nog niet berekend met Pythagoras eerlijk gezegd.
Ben je dan 50cm in het zand gezakt? Ik begrijp niet zo goed hoe je met 1m40 uiteindelijk op 70cm diep water terecht kan komen.
Graag zou ik dit wel begrijpen om dit risico uit de weg te kunnen gaan.

Bert,

Als jij hoog aan de wind op het zand zeilt, dan blijft het schip echt op één oor vast liggen.
Bij een monokieler dan.

Ja maar werd hier gesproken over recht op naar ik mij herinner.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 18 okt 2018 06:50 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 18 okt 2018 09:22 #988999

WADnWIND schreef :
Delphi32 schreef :

Als je je verstaging een beetje strak hebt staan, duwt die de mast zo hard in de mastvoet dat er best veel moet gebeuren om die eraf te rossen. Denk ik. Ik heb zelf geen verstand van slepen, mijn sleper hopelijk wel, en die vertelde dat het zo moest. Aangezien het goed is gegaan, heeft hij in ieder geval in mijn case gelijk gehad.

Zoals je zult begrijpen heb ik dat redelijk vaak gedaan. In geval van een zetmast op dek kan je daar niet echt lekker kracht op zetten. De truck is dan om een spruit op je schootlieren te zetten die je via een geleide lijntje op de ankerrol en naar voren.
Als je kikkers op het voordek vertrouwd kan daar ook een spruit op.
In geval van lagerwal en golven zou ik niet direct vertrouwen op de stijfheid van een polyester schip en kan er bij het stoten best wat speling ontstaan in het want door kortstondige vervorming van de romp. De mast staat dan dus ff niet zo strak op de voet.

Onlangs beeetje aan het kletsen met de mannen van de Groot uit Stavoren over masten en alles wat er aan vast zit .

Ze hebben het drukker gegkregen - meer huur vloot - meer vast varen - meer mastsleepjes......

Vaak kan volgens hun een mast daar slecht tegen , ontmasting hoeft niet eens deukje is al genoeg. Een dergelijke mast daar zien liggen met een deuk, waar de sleeploon met een klap op aan heeft gegrepen .

Slepen aan de mast met veel wind en grotere krachten , vragen om problemen aan het tuig, aldus de Groot.

Maar als alle kikkers van het dek springen moet je wat :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 18 okt 2018 09:22 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 18 okt 2018 09:24 #989000

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Nou, lijkt me als je een spruit heb op de genua lieren naar voren met nog een slag om de voorkikkers dat je toch wel een redelijk stevig geheel hebt om aan te trekken...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Goed zeemanschap 18 okt 2018 11:24 #989047





Op al mijn vorige bootjes waren de kikkers en de bevestiging ervan drama

Dus das wel redelijk hufter proof geworden inmiddels , voor dat je de 25 x 15 cm RvS plaat door de romp en dek trekt , staat er toch wel een hele grote sleper te sjorren

Maar alles kan kapot natuurlijk :(


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 18 okt 2018 11:29 #989048

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
DavidS schreef :
Sloe Gin schreef :
Delphi32 schreef :
Zo zijn wij anders wel losgetrokken uit de zandplaat van het Vuile Gat. Het water was 70 cm diep, de boot stak 1,40 en we lagen rechtop dus je snapt dat de kiel goed vast zat in de plaat. Lijn om de deck-stepped mast, de sleper gaf een dot gas en hop, de boot werd uit de kuil getrokken. Na 100 meter hobbelen onder 45 graden helling kwamen we weer in het diepere gedeelte. De mast stond er nog steeds op.

?
Wachten op hoogwater was geen optie?

Het Vuile Gat is volgens mij op het volkerak. Is maar een 5-10cm verschil tss hw en lw

Het Vuile Gat is het water tussen Tiengemeten en de Hoekse Waard.
Getijslag ter plaatse tussen de 30 en 40 cm.

Waar de zandplaat in het Vuile gat ligt is me overigens een raadsel, maar dit terzijde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Goed zeemanschap 18 okt 2018 12:33 #989071

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Jeroen-pion schreef :




Op al mijn vorige bootjes waren de kikkers en de bevestiging ervan drama

Dus das wel redelijk hufter proof geworden inmiddels , voor dat je de 25 x 15 cm RvS plaat door de romp en dek trekt , staat er toch wel een hele grote sleper te sjorren

Maar alles kan kapot natuurlijk :(


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ziet er mooi en degelijk uit Jeroen, echter om meer of beter draagvlak te krijgen smeer ik de plaat altijd in met een laagje 2 k auto polyester plamuur en zodoende krijg je 100% draging van je steunplaat aan de achterzijde. In laminaat zitten altijd oneffenheden en op de hoogste punten draagt je steunplaat alleen. Just a tip ! B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 18 okt 2018 12:37 #989078

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
Er is ook een Vuil Gat tegen de Krammerse slikken net voor de Noordplaat als van de volkeraksluizen komt. Hebben daar vorig jaar ff geankerd om te zwemmen net voor de gele boeien. Dat id zand.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 18 okt 2018 12:55 #989084

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
DavidS schreef :
Er is ook een Vuil Gat tegen de Krammerse slikken net voor de Noordplaat als van de volkeraksluizen komt. Hebben daar vorig jaar ff geankerd om te zwemmen net voor de gele boeien. Dat id zand.

Op welke kaart wordt dit gat dan zo genoemd? Ik kan het niet vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 18 okt 2018 14:11 #989112

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Bedoel je dan dat gat tussen de platen en de slikken, met jachtbetonning aangegeven? In mijn beleving heet dat gewoon Noordergat. Volgens mij is er ook nog wel ergens een kaartje met alle officiele namen, moet ik even opzoeken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.311 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl