Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Goed zeemanschap

Goed zeemanschap 16 okt 2018 18:47 #988503

Jeroen-pion schreef :
en dan even naar alle topics terug kijk haven zoals, vlieland invaren, de vele sluistopics en vele andere :whistle: .

WTF wil je dat met 2 boten aan 1 lijntje......... :woohoo:


gaan we nu doodleuk zeggen als niet ervaren slepers, makkie toch......
Ja? Ik zie het probleem niet?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 18:54 #988505

Erikdejong schreef :
Jeroen-pion schreef :
en dan even naar alle topics terug kijk haven zoals, vlieland invaren, de vele sluistopics en vele andere :whistle: .

WTF wil je dat met 2 boten aan 1 lijntje......... :woohoo:


gaan we nu doodleuk zeggen als niet ervaren slepers, makkie toch......
Ja? Ik zie het probleem niet?

en een probleem wat jij niet ziet , bestaat niet?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 18:55 #988506

De fuss rond een probleem dat ik niet zie begrijp ik niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 18:56 #988507

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6335
fuzz is met een zz
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 18:57 #988508

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6335
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 18:58 #988509

Erikdejong schreef :
De fuss rond een probleem dat ik niet zie begrijp ik niet.

aha je kunt je dus slecht in een ander zijn positie verplaatsen zeg je , of in dit geval de gemiddelde ZF toer zeiler....


tja dan wordt het lastig erik.

mischien niet meer reageren anders wordt het zo off topic ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 19:00 #988510

TuuLeVi schreef :
fuzz is met een zz

fuss
fəs/Submit
noun
1.
a display of unnecessary or excessive excitement, activity, or interest.
"I don't know what all the fuss is about"
synonyms: ado, excitement, agitation, pother, stir, commotion, confusion, disturbance, brouhaha, uproar, furor, palaver, foofaraw, tempest in a teapot, much ado about nothing; More
verb
1.
show unnecessary or excessive concern about something.
"she's always fussing about her food"
synonyms: worry about, fret about, be anxious about, be agitated about, make a big thing out of; More
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 19:02 #988511

Jeroen-pion schreef :
aha je kunt je dus slecht in een ander zijn positie verplaatsen zeg je , of in dit geval de gemiddelde ZF toer zeiler....
Nee, wat ik niet snap is dat mensen zichzelf een probleem hebben aangepraat waarbij een lijntje tussen twee boten in opeens alles anders maakt. neem da haven van Vlieland, als je maar een beetje snelheid houd dan hebben beide boten hun eigen roer en varen hun eigen koers bijna onafhankelijk van elkaar. Dat is nog makkelijker dan het slepen van een auto. Een putsemmer (of meerdere) klaar hebben liggen op de gesleepte boot en je hebt een prima rem als je het nodig hebt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 19:08 #988512

erik, sommige vinden het al moeilijk om met 1 boot vlieland in te varen.

dat heeft niets met een lijntje of wat te maken, bovendien was het niet bedoeld als He met 1 boot is het makkelijk en met 2 net zo........

Niemand zegt het dat het moeilijker is met of makkelijker.

Alleen als ik sommige mensen in een sluisje zie aanleggen of aan een steiger, kan je daar niet eens van verwachten dat die perfect kunnen slepen.

dat jij dat beeld zo niet ziet, ik kan dr niks aan doen.

Das meer ZF hoe langer we ergens over ouwehoeren hoe sterker en makkelijker de onderwerpen worden.

als het allemaal zo goed ging vanwaar dit topic ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 19:37 #988520

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Jeroen-pion schreef :
Alleen als ik sommige mensen in een sluisje zie aanleggen of aan een steiger, kan je daar niet eens van verwachten dat die perfect kunnen slepen.

Perfect kunnen slepen is niet belangrijk. Een schip in nood helpen wel.
Ik denk dat jij dat ook doet, ondanks dat je iets misschien niet perfect beheerst?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 19:41 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 19:39 #988521

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Boot gekocht op de Linge, nooit eerder zo’n ding gehad. De tweede dag steken we de Merwede over vanuit Gorinchem naar Werkendam. Spannend stuk. Voorgaande dagen had ik op een bankje aan de kant gezeten, om goed te kijken hoe de schepen zich gedragen op de splitsing beneden-, boven- en nieuwe Merwede. Vandaag is de dag.

Reddingvesten aan. Wachten op een vrij moment. Gas er op.

Halverwege de rivier valt de motor uit. Benzine op. Niet in paniek raken. Reserve tank gepakt. Tank gevuld en starten maar. Bij het terugzetten van de tank de benzine leiding losgetrokken, maar dat weten we op dat moment nog niet. Motor valt weer uit. Niet in paniek raken. Wind en stroming krijgen de grip die wij verloren hebben. Niet in paniek raken.

En dan is daar zo’n luxe jacht. Man met tatoo’s en een dikke nek. Vrouw geblondeerd. Ze houden in, leggen stil, gooien een lijntje. Tien minuten later liggen we veilig aan een steiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 19:48 #988522

Hans V schreef :
Jeroen-pion schreef :
Alleen als ik sommige mensen in een sluisje zie aanleggen of aan een steiger, kan je daar niet eens van verwachten dat die perfect kunnen slepen.

Perfect kunnen slepen is niet belangrijk. Een schip in nood helpen wel.
Ik denk dat jij dat ook doet, ondanks dat je iets misschien niet perfect beheerst?

Nou de kikkertjes op mijn pionnetje zitten wel goed vast hoor , das het probleem niet.

Meer de 18 pk als het er ruig aan toe gaat.

Met rustig watertje is sleepje geen probleem , maar dan zijn de meeste bootjes niet echt in nood, maar sleepje kan en zal ik dan wel geven .

Op het wad met dikke woei stroming , gaat hem niet worden :(

Laat niemand verzuipen , maar breng mijn eigen boot en of medeopvarenden niet in gevaar om tegen beter weten in hulp te verlenen
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 19:50 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 19:49 #988523

  • janson
  • janson's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 64
je hoeft alleen maar in de haven te kijken met een beetje wind hoe al die goede schippers hun boot de box in varen. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 20:17 #988537

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Hierbij ook nog een verhaal over slepen.
Jaren geleden kwamen we van Vlieland door het ZO Rak. De wind was NO 4-5. Ik zag een kieljacht vastliggen in het ZO Rak, aan lager wal, vlakbij het Verversgat. Het was bijna HW, maar ik vermoedde dat er door afwaaiing niet veel water bij zou komen. De kans bestond dat hij bij afvallend water geheel plat zou komen te liggen. De schipper voer solo.
Onze boot heeft maar 1 m. diepgang en we besloten het kieljacht los te trekken. Rekening houdend met stroom en wind en met het feit dat we een bijbootje sleepten voer ik langzaam kop-voor naar het kieljacht en wierp een lange lijn over. Toen voer ik achteruit en draaide ons schip, terwijl een bemanningslid de sleeplijn naar achteren bracht en belegde. We letten onvoldoende op de slack in de sleeplijn en deze dreef naar onze schroef. De lijn werd door de schroef gegrepen en de motor viel stil. Door snel zeil te hijsen kwamen we voldoende vrij van het kieljacht en gingen toen voor anker. De schipper van het vastliggende kieljacht bleek een duiker te zijn. Hij bood onmiddellijk aan om de lijn uit de schroef te halen. Hij ging de kajuit in en deed z'n duikerspak aan. Het water was te koud om er zo in te gaan.
Intussen kwam een tweede zeilboot aan, die aanbood om te helpen. Deze boot kwam met z'n schroef in een andere drijvende lijn, die was bevestigd aan de kielboot. Ook deze boot was nu vleugellam. De duiker ging nu eerst deze tweede boot helpen, door de lijn uit z'n schroef te snijden. Deze tweede boot durfde geen nieuwe poging te wagen en voer op de motor verder naar K.Zand.
Intussen verscheen een politieboot en deze trok uiteindelijk het vastgelopen kieljacht los. Maar wij hadden nog een probleem. Wij haalden het anker op en zeilden naar K.Zand en legden ook zeilend aan. Daarna kwam het losgetrokken kieljacht binnen en legde aan naast ons. Weer moest het duikerspak aan om uiteindelijk ook onze schroef te bevrijden van de sleeplijn.
Bij inspectie bleek dat het buitenschroefaslager toch wel een flinke tik had gekregen, zodat er lekkage was ontstaan. De boot moest uit het water om de lekkage te verhelpen.

Het liep dus gelukkig goed af, met maar geringe schade. Als we weer zouden gaan slepen, dan zullen we veel beter op de sleeplijn moeten letten en deze altijd strak houden.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 21:38 #988572

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
een goede sleeplijn drijft ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 22:08 #988586

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Zolang de slepende boot meer massa heeft dan de gesleepte boot gaat het meestal wel goed, ook zonder voorzorgen. Zware boten hebben meestal kikkers of bolders die goed stevig vast zitten, met lichtere schepen is dat wel eens anders. Maar als je toch met een lichter schip een zwaardere wilt slepen of lostrekken, dan kan de volgende manier handig zijn.

Neem een lange lijn, en bind die goed stevig aan de mast vast, zo laag mogelijk. Laat de lijn vanaf de mast naar het achterschip gaan, en leg hem daar een keer (of twee) rond een kikker. Daarmee komt de kracht maar voor een klein deel op de kikker te staan, en het meest op de mast, die daar goed tegen kan. En dan vanaf de kikker naar het te slepen schip. Als dat schip erg licht is en het slepende schip een sterke motor heeft, dan laat je op het slepende schip de lijn een keer om een kikker gaan waarna je 'm belegt op je mast.

Ik heb dit (uiteraard) niet zelf verzonnen, maar op de Lelievletten van de zeeverkenners werd dit zo gedaan als we een sleep kregen van een sterk motorschip. Overigens zit ook bij jagen de jaaglijn op de mast vast...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 22:08 door plusfast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 22:42 #988590

Moet je wel een doorgestoken mast hebben, anders zou ik er echt niet aan gaan slepen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 22:49 #988592

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Zo zijn wij anders wel losgetrokken uit de zandplaat van het Vuile Gat. Het water was 70 cm diep, de boot stak 1,40 en we lagen rechtop dus je snapt dat de kiel goed vast zat in de plaat. Lijn om de deck-stepped mast, de sleper gaf een dot gas en hop, de boot werd uit de kuil getrokken. Na 100 meter hobbelen onder 45 graden helling kwamen we weer in het diepere gedeelte. De mast stond er nog steeds op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 22:49 #988593

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
Erikdejong schreef :
Moet je wel een doorgestoken mast hebben, anders zou ik er echt niet aan gaan slepen.

Ik fronste ook al mijn wenkbrauwen. Mijn mast zit vast op een houten mastvoet die met 4 schroeven door het kajuitdak op zijn plaats gehouden wordt
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 16 okt 2018 22:54 #988595

Delphi32 schreef :
Zo zijn wij anders wel losgetrokken uit de zandplaat van het Vuile Gat. Het water was 70 cm diep, de boot stak 1,40 en we lagen rechtop dus je snapt dat de kiel goed vast zat in de plaat. Lijn om de deck-stepped mast, de sleper gaf een dot gas en hop, de boot werd uit de kuil getrokken. Na 100 meter hobbelen onder 45 graden helling kwamen we weer in het diepere gedeelte. De mast stond er nog steeds op.
Dat zou ik nou echt niet gedurft hebben. Of heb jij zo'n mastvoet met een ring waar je mast in staat?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 17 okt 2018 01:55 #988602

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Delphi32 schreef :
Zo zijn wij anders wel losgetrokken uit de zandplaat van het Vuile Gat. Het water was 70 cm diep, de boot stak 1,40 en we lagen rechtop dus je snapt dat de kiel goed vast zat in de plaat. Lijn om de deck-stepped mast, de sleper gaf een dot gas en hop, de boot werd uit de kuil getrokken. Na 100 meter hobbelen onder 45 graden helling kwamen we weer in het diepere gedeelte. De mast stond er nog steeds op.

?
Wachten op hoogwater was geen optie?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 17 okt 2018 03:42 #988605

Delphi32 schreef :
Zo zijn wij anders wel losgetrokken uit de zandplaat van het Vuile Gat. Het water was 70 cm diep, de boot stak 1,40 en we lagen rechtop dus je snapt dat de kiel goed vast zat in de plaat. Lijn om de deck-stepped mast, de sleper gaf een dot gas en hop, de boot werd uit de kuil getrokken. Na 100 meter hobbelen onder 45 graden helling kwamen we weer in het diepere gedeelte. De mast stond er nog steeds op.
In dat geval had ik de lijn eerder aan de masttop (val) vastgemaakt dan aan de mastvoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 17 okt 2018 06:50 #988621

een deck-step mast zit toch ook wel stevig vast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 17 okt 2018 07:33 #988629

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
Sloe Gin schreef :
Delphi32 schreef :
Zo zijn wij anders wel losgetrokken uit de zandplaat van het Vuile Gat. Het water was 70 cm diep, de boot stak 1,40 en we lagen rechtop dus je snapt dat de kiel goed vast zat in de plaat. Lijn om de deck-stepped mast, de sleper gaf een dot gas en hop, de boot werd uit de kuil getrokken. Na 100 meter hobbelen onder 45 graden helling kwamen we weer in het diepere gedeelte. De mast stond er nog steeds op.

?
Wachten op hoogwater was geen optie?

Het Vuile Gat is volgens mij op het volkerak. Is maar een 5-10cm verschil tss hw en lw
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap 17 okt 2018 07:54 #988632

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Go west schreef :
Hierbij ook nog een verhaal over slepen.
Jaren geleden kwamen we van Vlieland door het ZO Rak. De wind was NO 4-5. Ik zag een kieljacht vastliggen in het ZO Rak, aan lager wal, vlakbij het Verversgat. Het was bijna HW, maar ik vermoedde dat er door afwaaiing niet veel water bij zou komen. De kans bestond dat hij bij afvallend water geheel plat zou komen te liggen. De schipper voer solo.
Onze boot heeft maar 1 m. diepgang en we besloten het kieljacht los te trekken. Rekening houdend met stroom en wind en met het feit dat we een bijbootje sleepten voer ik langzaam kop-voor naar het kieljacht en wierp een lange lijn over. Toen voer ik achteruit en draaide ons schip, terwijl een bemanningslid de sleeplijn naar achteren bracht en belegde. We letten onvoldoende op de slack in de sleeplijn en deze dreef naar onze schroef. De lijn werd door de schroef gegrepen en de motor viel stil. Door snel zeil te hijsen kwamen we voldoende vrij van het kieljacht en gingen toen voor anker. De schipper van het vastliggende kieljacht bleek een duiker te zijn. Hij bood onmiddellijk aan om de lijn uit de schroef te halen. Hij ging de kajuit in en deed z'n duikerspak aan. Het water was te koud om er zo in te gaan.
Intussen kwam een tweede zeilboot aan, die aanbood om te helpen. Deze boot kwam met z'n schroef in een andere drijvende lijn, die was bevestigd aan de kielboot. Ook deze boot was nu vleugellam. De duiker ging nu eerst deze tweede boot helpen, door de lijn uit z'n schroef te snijden. Deze tweede boot durfde geen nieuwe poging te wagen en voer op de motor verder naar K.Zand.
Intussen verscheen een politieboot en deze trok uiteindelijk het vastgelopen kieljacht los. Maar wij hadden nog een probleem. Wij haalden het anker op en zeilden naar K.Zand en legden ook zeilend aan. Daarna kwam het losgetrokken kieljacht binnen en legde aan naast ons. Weer moest het duikerspak aan om uiteindelijk ook onze schroef te bevrijden van de sleeplijn.
Bij inspectie bleek dat het buitenschroefaslager toch wel een flinke tik had gekregen, zodat er lekkage was ontstaan. De boot moest uit het water om de lekkage te verhelpen.

Het liep dus gelukkig goed af, met maar geringe schade. Als we weer zouden gaan slepen, dan zullen we veel beter op de sleeplijn moeten letten en deze altijd strak houden.

Jan

wow!, hoe dingen van kwaad tot erger kunnen lopen. Achteraf een mooi verhaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl