Valse start.
Maandagochtend sta ik al om 8.00 uur bij de eierboer om de kakelverse eieren in te laden. Op mijn verzoek heeft hij die deze ochtend apart voor mij geselecteerd, hooguit zijn ze een paar uur oud. Dan nog de laatste verse boodschappen bij AH inkopen. Scheurbuik zullen we niet snel krijgen. Met een paar zoenen neem ik afscheid van mijn admiraal. Het plan is half september weer terug te zijn.
Het IJsselmeer is vooral vlak en als later toch wat wind opsteekt is die pal tegen. Hoogwater Kornwerd is 16.00 en dat willen we niet missen. Dus tuffen we op de motor, geven elkaar maar eens een high five, we zijn onderweg. Het nieuwe Suunta GPS kompas in combinatie met de stuurautomaat vereist nog wat fijn tuning. Het lijkt wat last te hebben van te veel NMEA berichten. Terwijl Joost daar aan gaat knutselen ga ik mijn persoonlijke spullen een vast plekje aan boord geven.
De uitzwaaiers kunnen er maar geen genoeg van krijgen en komen naar de sluis in Kornwerderzand. Mag ik nog een keer zoenen maar belangrijker, ze heeft ook de vergeten overlevingspakken bij zich
De schat. Noballast jr. is ook meegekomen. Veiligheid voor alles uiteraard.
Zodra Norna Biron het zoute water proeft begint de motor wat onregelmatig te lopen. We proberen het te negeren. Als we later voorbij de Pollendam de Blauwe Slenk opdraaien staat er inmiddels best veel wind, pal tegen uiteraard en samen met veel, heel veel regen. Ze heeft er geen zin meer in en zowel toerental als snelheid zakken nu beduidend terug. Op extra gasgeven reageert ze niet meer. Een nieuw dieselfilter brengt ook al geen verbetering. We zijn er snel klaar mee en draaien om naar Harlingen. Daar zijn immers de middelen om de trouwe Deutz diesel weer op andere gedachten te brengen.
De aardige bruggenwipster houdt voor niets de brug naar de Noorderhaven open voor ons. We hebben het niet in de gaten en liggen in de machinekamer de Deutz toe te spreken. Gezien we best in de weg liggen komt ze naar ons toe. “Ja sorry, we willen inderdaad naar binnen” en met een vriendelijk gebaar doet ze wederom de brug open. Deutz laat ons nog niet in de steek zodat we een plekje aan de kade kunnen uitkiezen met de boeg in de striemende regen en wind.
We denken/hopen de oorzaak te verhelpen door het fijnfilter te vervangen, door nog maar eens goed te ontluchten en een nieuw luchtfilter te monteren. Dat laatste is nog niet zo eenvoudig. Het is niet verkrijgbaar in de diverse winkels en werkplaatsen in Harlingen, maar kan wel besteld worden. Levertijd is eind van de week maar het ding is wel op voorraad in Hasselt.
Nu, dinsdagmiddag, is Joost onderweg met een huurauto om het filter op te halen en doe ik nog wat huiselijke karweitjes.
Één daarvan is de eieren voorzien van een laagje vaseline, want dat schijnt de houdbaarheid ten goede te komen.