Tijdens onze 2022 tocht naar Spitsbergen, Jan Mayen en IJsland is er na enkele zaken in het begin eigenlijk nooit meer iets stuk gegaan.
Wel lekker toch, als er af en toe wat stukgaat. Heb je tenminste weer wat te doen op zee, tis niet dat je er in een paar uurtjes bent ofzo….
En mooie kans om het weer te verbeteren, of juist niet. Want met teveel verbeteren gaat er niks meer kapot, da’s ook niet leuk…
Ook zijn reparaties altijd een goede basis voor wat sterke verhalen. “Ja, naar ijsland gevaren, best goed weer, alles bleef heel” Mega-saai verhaal, valt ook weinig meer aan te overdrijven… da’s jammer. Nee, beter is: “Naar ijsland gevaren, mega storm, ging stuurautomaat kapot, plotter kapot, bemanning lam van een of andere whiskey, hele nacht doorgevaren, toch net gehaald. Zie ik allemaal ijsberen. Blijkt het Groenland te zijn…) zoiets dus.
Tijdens onze 2022 tocht naar Spitsbergen, Jan Mayen en IJsland is er na enkele zaken in het begin eigenlijk nooit meer iets stuk gegaan.
Wel lekker toch, als er af en toe wat stukgaat. Heb je tenminste weer wat te doen op zee, tis niet dat je er in een paar uurtjes bent ofzo….
En mooie kans om het weer te verbeteren, of juist niet. Want met teveel verbeteren gaat er niks meer kapot, da’s ook niet leuk…
Ook zijn reparaties altijd een goede basis voor wat sterke verhalen. “Ja, naar ijsland gevaren, best goed weer, alles bleef heel” Mega-saai verhaal, valt ook weinig meer aan te overdrijven… da’s jammer. Nee, beter is: “Naar ijsland gevaren, mega storm, ging stuurautomaat kapot, plotter kapot, bemanning lam van een of andere whiskey, hele nacht doorgevaren, toch net gehaald. Zie ik allemaal ijsberen. Blijkt het Groenland te zijn…) zoiets dus.
Fijne reis nog!
Voor zover mij bekend is er geen you tube kanaal waar dit soort feiten hevig aangedikt worden vertoond. Het is daardoor alleen maar interesanter om dit verslag te lezen. eerdder een soort vn onderkoeld dan overdreven.
Met wat goede wil te onderscheiden op de webcam van Seyðisfjörður
Henny (Team Zeilersforum.nl)
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell
Gisteravond aangekomen in Siglofjordur. De haven waar we in 2022 een dag of 3-4 met Corona ziek lagen. De poolcirkel gepasseerd.
Goede tocht van ongeveer 30 uur. Op laatste stuk west varende forse wind uit oost. Recht op de kont zo nu en dan tot 40knopen. Dat vind Norna niet vervelend, varende op flink stuk kluiver. Maar… de hoge golven die er liepen werden op 3 uur varen van de haven toch teveel voor de nieuwe nylon wieltjes in de autopilot. Fascinerend: de hele tocht vanuit Griekenland en de Spitsbergen reis zijn er geen wieltjes gesneuveld.
Nu proberende de “heavy duty” bronzen wieltjes in de bouwen blijkt dat die niet passen want bedoeld voor het primaire planeetje. Deze secundaire moet het dus stellen met nylon.
Dus.. 2minuuten naar de plaatselijke werkplaats met de vraag de asgaten te ruimen naar de maat van nylon. Gevraagd dat wel in het midden te doen, dat begreep de licht autistische Viking wel.
De bronzen wieltjes zijn wat minder dik dan de nylon; ga ze wat opdikken met stukje nylon van de oude wieltjes. We gaan het zien. Werkplaats heeft er denk ik wel de machine voor.
Ondertussen genieten van heerlijk weer in prachtig fjordje, vanavond uit eten.
Over twee dagen laatste etappe met deze beman/vrouw ing naar Isafjordhur waar Henny en edmond naar toe zullen moeten reizen voor tweede deel van de reis: ijsberen vangen op Groenland. Daar zie het ijs van Scoresby er langzaam aan wat beter uit
De AP lijkt tegen wil en dank de rode draad te gaan worden deze tocht?
Die windvaan achterop doet het niet meer? Of is die te onhandig in de praktijk?
Een robuust en goed ontworpen hydraulisch systeem met servo-aansturing zou geweldig zijn; dit type boot leent zich wel voor een custom-iets denk ik; ook omdat ik van Erik begrijp dat de "watersportmerken" eigenlijk een beetje spielerei zijn voor dit soort gebruik.
Met zo een nette werkplaats denk ik eerder aan een authistische viking met smetvrees... Weer heerlijk om digitaal mee te zeilen! Stapt er binnenkort niet iemand aan boord die vooral met zijwieltjes wil zeilen?
Wellicht valt met de zeiltrim de stuurautomaat nog wat te ontlasten? Veel plezier!
Voor het eerst deze reis een echte rustdag. Volle zon en geen wind. Siglofjordur, het centrum van de haringvisserij van begin 1900 tot 1967. Toen was de haring op. Er is hier een echt prachtig museum daarover. In de top zomers werkten er hier tienduizend mannen en jonge vrouwen in die industrie. Aanvankelijk begonnen door de Noren, later IJslandse investeerders. Er werden grote fabrieken gestart die de haring kookten, vermalen en drogen. De producten gingen de hele wereld over: visolie voor voedsel en cosmetica industrie, vismeel als veevoer.
Later op de middag een bezoek aan de lokale brouwerij. Gevestigd in een oude visfabriek maken ze daar heerlijk bier. Een dit keer magere Viking met eng helder blauwe ogen taps ons een grote terwijl Led Zeppelin uit de luidsprekers schalt.
Aangenaam sfeertje voor deze oude gemankeerde hippie.
Terug op de boot een heerlijk maal van gebakken kabeljauw die de visser ons gaf, gebakken aardappels en salade.
Overdag de gemodificeerde bronzen tandwieltjes opgehaald. On de kleinere hoogte te compenseren in de fijn mechanische werkplaats van Norna de oude nylon wieltjes tot vul schijfjes gemaakt.
Boeltje gemonteerd en de pilot draait weer als een zonnetje.
Vandaag ergens in de middag laatste traject naar vertrekpunt voor Groenland: Isafjordur op 140 mijl afstand:
Ik zag jullie vanmiddag -digitaal- aankomen, toevallig
Henny (Team Zeilersforum.nl)
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell
Van Siglufjörður naar Ísafjörður; ongeveer 140 mijl.
We vertrekken om 15:00 met volle zon en varen tot 24:00 met halve wind lekker hard, 7 tot 8 knopen.
Daarna bijna geen wind meer op de kop en dichte mist. Het zeewater is 7 graden, de buitentemperatuur 5 graad.
Later in de nacht weer wat zeilbare wind in nog steeds mist. Enkele grote cruiseschepen passeren ons op afstand, ook onderweg naar Ísafjörður. Rond 6:00 uur trekt de mist wat op en zien we weer land, de NW kapen van IJsland.
Om 14:00 uur leggen we aan in de haven, tussen oude roestige vissersboten en een rommeltje aan jachten: roestige Franse expeditieboot, mooie alu Amerikaan, een kleine Franse tri en zo wat meer.
Anderhalve meter getijde aan oude autobanden met lange lijnen.
Oorlam voor de bemanning, en nog één.. wandelingetje door het dorp en dan vroeg slapen.
140 mijl in 23 uur is niet slecht.
Hier stappen mijn opstappers af; ze hebben het super gedaan zonder (enige) ervaring lange koude soms uitdagende trajecten varen met een gekke oude schipper: petje af!. Ze gaan nog een weekje met auto en dan vliegen ze naar het warme Nederland.
Vanavond eten we nog in het beste visrestaurant van IJsland " Tjöruhúsið"
Over een week komen hier Henny en Edmond aan boord. Ik ga wat klusjes doen en een beetje van de omgeving genieten en het ijs van Scoresby in de gaten houden
Ik denk nog een week of twee geduld als rondje Milne op de planning staat. Weet hoe het er daar uitziet en wat leuke plekjes zijn. Als je wat wil weten, stuur maar een bericht.
Nanutravel kan je helpen aan actuele informatie over ijs en zo. Zij zitten in Itto. Email contact loopt meestal prima is mijn ervaring.