Brandstof hoofdstuk; diesel voor de al genoemde Deutz, de kachel en de generator.
In de kiel zitten 3 dieseltanks, totaal 1000liter. Er zitten electronische sensors in voor volume en ook mooie gemaakte hand-peilstokken. Vanuit de tanks kan je met òf elektrische pomp òf handpomp de dagtank voor de motor van 90liter vullen, òf de 40liter tank voor de kachel of de 20liter tank voor de generator. Er is nog een tweede dieselpomp: die is voor het “polishing circuit”: diep uit de hoofd tanks wordt de diesel opgepompt om via een filter weer in de tank terug te komen.
De diesel gaat vanuit de dagtank naar de motor via dubbel (parallel) uitgevoerde filters met keuze-kraan: filters kun je dus reinigen onder het varen.
Water hoofdstuk.
Er zitten drie watertanks in van totaal 1000liter met electronische sensors die defect zijn en peilstokken. Tanks zaten bij aankomst vol, water was prima drinkbaar. Waterkranen (ja, die belachelijke (dure) “Vola Danish design”...) zijn er in keuken, slaapkamer(2) en natte cel.
Warm water uit 80liter boiler via walstroom of via de dieselkachel.
Kachel is een Refleks 61 met CV spiraal. Het in de kachel warm gemaakte water gaat naar boiler en indien gewenst via een aantal kranen ook naar radiator in natte kleding kast, badkamer, slaapkamer en nav-hoek.
Alle water voert af op grijs water tanks van 500liter, die naar keuze elektrisch of met handpomp geleegd kan worden. De keuken kan ook afvoeren direct in zee. De keukenafvoer heeft ook een macerator pomp.