En weer een update van Norna Biron via de sateliet:
Golf van Biscaye, zondagavond 22 Mei 22.00 uur
De Noordroute langs de Portugese kust is op deze reis steeds een puntje van zorg geweest. Vaak staat daar een constant harde Noordelijke wind, de Portugese Noord genaamd. Dit fenomeen is het gevolg van het Azorenhoog waaromheen de wind met de klok mee omheen draait en een Spaans laag waar de wind rondom tegen de klok in draait. Dat komt precies samen en versterkt elkaar langd de Portugese kust. De condities zijn afhankelijk van de plaats van het Azorenhoog. Het is zeer lastig om tegenop te kruisen. In feite zijn er twee mogelijkheden, ver de oceaan in om Westelijke winden op te pikken of langs de kust blijven en gebruik maken van deckust effecten. Veelal met tussenstops.
Maar nu niets van dat alles. Het geluk is met ons. Met halve wind tot bakstagwind beleven we een paar mooie zeildagen met schitterende nachten. Dolfijnen trekken een groen spoor door het water als ware het torpedo’s. Machtig mooi. We zeilen van 4G boei naar 4G boei, althans zo noemen we de uitstekende kapen waar we korte tijd van internet kunnen genieten. Niet alleen om onze sociale media behoeften te bevredigen maar ook om omvangrijke weer grib files binnen te halen. Dat gaat sneller dan via de satelliet.
Cabo Finisterre ronden we binnen zichtafstand in rustig weer en een, afgezien van deining, verder vlakke zee. Op dit hoekpunt van Europa kan het flink spoken. Nu even niet en Biscaye begroet ons met een grote school dolfijnen die rondom Norna Biron hun kunsten vertonen. Ze lijken er plezier in te hebben.
Biscaye belooft ons Oostelijke wind, dus mooi bezeild naar het Noorden. We zeilen zo’n beetje parallel aan de scheepvaart route, dus altijd wel schepen om ons heen. Opvallend is het bereik van onze IAS, tot wel 165 mijl aan toe. Dat zal vast aan de atmosferische omstandigheden liggen. Het is ook kraak helder.
Het wordt ook beduidend kouder. Voor het eerst deze reis heb ik mijn thermo ondergoed aan en mijn zeillaarzen. Er valt verder niet zo veel te vertellen. De dagen rijgen zich aaneen, Norna houdt zich goed en haar bemanning ook.
Mijn mooiste zeildagen waren vaak met Oosten wind, maar ja, dat is vanuit Nederland gezien. Vooralsnog blijft dit nog wel even doorstaan, waar we nu plezier van hebben, maar staks bij de aanloop van het Kanaal veel last van gaan krijgen, want dan is het tegenwind. Maar dat is pas over een paar dagen. We gaan het zien.
Groeten van Joost, Heiko, Jasper en Henny a/b Norna Biron