Is dat dan zo'n motor die je eerst stil moet zetten en dan de andere kant op laat draaien? Of heeft ie wel een keerkoppeling?
Hoe zit dat dan met heel grote binnenvaartschepen? Die zijn toch een stuk behendiger... en niet eens zo heel veel kleiner?
Deze heeft een verstelbare schroef. En die één minuut van pitch vol vooruit naar pitch vol achteruit is redelijk normaal voor dit type schip.
Manoevreren in de haven doe je meestal met 10 à 20% pitch, en dan gaat het een stuk sneller ( 6 à 12 seconden) Kleine schepen die de rijn op willen moeten ook aan de rijnvaart eisen voldoen en hebben meestal een zwaardere hydrauliek pomp voor het sneller verstellen van de schroef.
Binnenvaartschepen hebben voorzover ik weet altijd een keerkoppeling, en meestal de schroef in een (halve) tunnel. Door die tunnel heb je veel minder last van je schroef effect. En die binnenschepen gaan ook tot 135 m lengte tegenwoordig, maar wel een stuk smaller en veel minder diep. De massa van zo'n zeeschip zal toch al gauw 4à5x groter zijn.
Voordeel van een verstelbare schroef is dat je het vermogen precies kan regelen en in slecht weer als je snelheid moet terugnemen nog wel het volle vermogen beschikbaar hebt. En voor ijsklasse schepen is het een voordeel dat de schroef altijd de zelfde kant op draait. Hierdoor zal je het ijs altijd met de stompe/dikke/sterke kant van het schroefblad raken, en heb je veel minder snel schroef schade.
In een geval als dit (aanvaring) is het natuurlijk wel een groot nadeel dat je niet even de schroef stop kan zetten vanwege mogelijke personen te water.