Arcadia schreef :
nobody schreef :
Ik zal even een paar plaatsen opnoemen waar zowel beroeps charterschepen met maximaal 50 personen aan boord zijn als wel plezierjachten. Op dit klein water waar de beroepsvaart potentieel een groter deel van de vervuiling voor zijn rekening neemt.
- Haventje van de markerwadden
- Anker plekken achter de eilandjes voor Muiden. (uit eigen ervaring)
- Al genoemd in dit draadje Trintel haven
- Ankerplek en aanlegsteiger bij stoomgemaal ten zuiden van Medemblik
- Gemeentehaven van Makkum
- Achter de eilandjes in het Lauwersmeer.
Om maar even een kleine selectie te noemen.
Zullen we uit dit lijstje de havens even weglaten? Daar kun je (en moet je) gewoon naar het toilet aan de wal (oké, Markerwadden is een uitzondering) en bovendien zijn havens geen zwemwater. Misschien dat er dan nog enkele plekken overblijven. Je kunt je afvragen of je daar strenge regelgeving voor nodig hebt. Op een aantal van de genoemde plekken kunnen velen trouwens niet eens komen vanwege de diepgang.
Zullen we de havens weglaten waar een afdoende toilet voorziening is ?
1.Anker plekken achter de eilandjes voor Muiden. - Geen toilet
2.Trintel haven - Geen toilet
3.Ankerplek en aanlegsteiger bij stoomgemaal ten zuiden van Medemblik - Geen toilet
4.Gemeentehaven van Makkum - Hier overnachten gemiddeld 6 stuks professionele pleziervaart met 6 x 30 gasten aan boord. 180 man plus de aanwezige particuliere pleziervaart. Er zijn 2x2 toiletten. Dus geen afdoende toilet voorziening.
5.Achter de eilandjes in het Lauwersmeer. Geen toilet.
Afgezien van het argument dat het lozen door particuliere pleziervaart tot 12 mijl uit de kust als schadelijk wordt gezien. Dan kan ik toch echt niet begrijpen dat lozen van professionele pleziervaart in het zelfde gebied niet schadelijk is.
Diepgang. Ook een dingetje om op te letten. De gemiddelde professionele pleziervaart heeft een diepgang van ± 1 meter. Het gemiddelde jacht van een particuliere pleziervaart steekt aanzienlijk dieper. Daarmee kun je aannemen dat de professionele pleziervaart juist wel in staat is om de ondiepe en kwetsbare plaatsten te bezoeken.
Een argument om de noodzaak van een verplichte verzegeling in te stellen is een onderzoekje waarbij er een inschatting is gemaakt van het aantal overnachtingen buiten de havens in het IJsselmeer gebied aan de hand van het aantal bezette ligplekken voor particuliere pleziervaart in het gebied. Waarom is er niet een dergelijk onderzoek gedaan naar het aantal overnachtingen door beroepsvaart waarvoor geen lozingsverbod geld.
Nogmaals ik ben een voorstander van een werkende regeling. Desnoods met verplichte verzegeling. Maar dat moet het wel daadwerkelijk werken en schoon water voor ons allemaal opleveren. Zolang grote groepen tot 50 personen nog mogen lozen op het oppervlaktewater zal het geen werkende regeling zijn die ons schoon water oplevert. De rechtsstaat zou de burger bescherming moeten bieden. Niet als potentiële fraudeur wegzetten.