In tijden van corona kan je je bij alles afvragen 'waar maak je je druk over', maar wellicht is een versterking van moreel besef wel het beste resultaat van deze pandemie.
Ik heb recent een merkwaardige ervaring opgedaan bij reparatie van een schade aan mijn schip, en was benieuwd of er andere booteigenaren zijn met vergelijkbare ervaringen.
Na melding en eerste rapportage van een schade aan mijn zeiljacht stelde de verzekering een expert/surveyor aan, die samen met de werfeigenaar die ik had voorgesteld een bezoek aan mijn schip brachten om een raming te maken van de verwachte reparatiekosten. Expert en werfbaas hadden elkaar niet eerder ontmoet. De expert moedigde de werfbaas aan om voldoende budget aan te houden, mochten er tegenvallers komen. De werf vroeg een aanbetaling van 50% van de geraamde kosten, die direct vanuit de verzekering werd gedaan.
Toen het werk gedaan werd, bleek snel dat het binnen één manweek af te ronden was, en niet de geraamde drie manweken. Ik was permanent aanwezig op de werf, en wist dus exact hoeveel manuren er werden gemaakt. Toen ik met de werfbaas sprak over de veel lagere kosten, bleek dat hij van plan was toch het volle pond in rekening te brengen. De verzekering was immers akkoord gegaan met het budget? Ik was het daar niet mee eens, verzekering of niet, ík was de opdrachtgever, een raming is een raming, als het werk meevalt moet de rekening ook meevallen.
De werfbaas probeerde mij vervolgens in de kwestie te betrekken, door voor te stellen mijn eigen risico in zijn rekening te halen en een andere klus aan de boot er bij te doen. Ik zei hem dat hij daarbij een verkeerde aan mij had, en ik niet gediend was van dat soort grappen.
Desondanks dat hij mijn mening kende, bleek enkele dagen later dat de werfbaas een rekening van de tweede 50% van het budget bij de expert had ingeleverd, voorafgaand aan de oplevering van het werk. Toen ik aan de expert meldde dat de tweede rekening niet terecht was, zei hij dat hij dat betwijfelde, en dat hij het totaal 'een heel redelijk bedrag' vond.
Ik protesteerde bij de werfbaas, met de woorden: als jij een verzekering wilt oplichten, ga je gang, maar niet de mijne! In de woordenwisseling die ontstond riep de baas dat hij de rekening tot op de cent kon specificeren. Nou, doe dat dan maar zei ik.
Kort daarna was er overleg tussen de werf, de expert en mezelf. Tot mijn verbazing opende de expert de bijeenkomst met het opzijschuiven van de tweede rekening, die voor hem op tafel lag, 'nou, deze vergeten we dan hé'. De werfbaas mompelde 'ja, dat was een vergissing'. Dus de rekening die hij een uur daarvoor nog te vuur en te zwaard had verdedigd, ging direct van tafel.
De expert vroeg of de aanbetaling van 50%, een goede €8.000, dan ongeveer de gemaakte kosten weerspiegelde. Ja, dat was zo volgens de werfbaas. Vervolgens begon de expert een sommetje te maken waarbij hij de werf een extra profijt van 25% op de €8.000 zou gunnen. Dat was heel gebruikelijk, en bij deze werf ook terecht, zei hij.
Ik wist niet wat ik meemaakte. Dus eerst wordt een poging tot oplichting onder het mom van 'een vergissing' onder tafel geschoffeld, klaarblijkelijk na een overleg buiten mij om tussen expert en werf, en daarna wordt het boefje een bonus toegeworpen door de expert. Ik was het er niet mee eens, misschien dat zo'n bonus gebruikelijk is, maar de rekenmaatstaf van €8.000 was nog steeds te hoog. Ik calculeerde de werkelijke kosten van man en materiaal toen op €4.200. Ik kende exact de manuren, het uurtarief, de materiaalkosten. Alleen de transportkosten van het schip, hijsen en verplaatsen door derden, zouden er nog bijkomen.
Ik zei dat er eerst een gespecificeerde rekening moest komen met overtuigende cijfers, voor verdere discussie zinvol was. De werfbaas dreigde vervolgens mijn schip als onderpand binnen te houden. Toen ik hem er aan herinnerde dat hij middels het voorschot al betaald wás, bond hij in.
Mijn schip werd verplaatst naar een andere werf dichtbij en ik vertrok.
Enige tijd later zond de werfbaas zijn 'gespecificeerde' rekening in. Er waren een paar kleine posten zoals verbruiksmaterialen gespecificeerd, maar de grote blokken manuren en de kosten voor het transport - meer dan €1.500 - stonden er zonder toelichting in. Totaal €8.500. Over een opslag van 25% werd niet meer gerept.
Ik veranderde niet van standpunt: dit was geen specificatie. Er zat zeker nog een verschil van €2.000 tussen werkelijke en in rekening gebrachte kosten. De expert deed geen enkele moeite om de werfbaas op andere gedachten te brengen, hij hield zich afzijdig.
Ik nam contact op met de verzekering - een broker bleek, feitelijk weer een tussenpersoon - en stuurde hen alle gegevens. Ik liet het aan hen wat ze er mee zouden doen.
Mijn verbazing groeide toen bleek dat de verzekering geen enkele reactie gaf op mijn relaas, maar wel een rekensommetje stuurden waaruit bleek dat ze de laatste factuur van de werf zouden accepteren. Met verrekening van mijn eigen risico zou er nog een door mij te betalen bedrag overblijven, maar dat werd me kwijtgescholden. Voor hun case closed.
Aardig, maar ik had graag gezien dat men actief de werf zou aanspreken, en de expert eens aan de tand voelen.
Het laatste hoofdstuk is nog niet geschreven, want ik ontving van de verzekering op mijn verzoek het eindrapport van de expert. Daarin bleek hij een vreemde voorstelling van zaken te geven, waarbij hij mij in diskrediet trachtte te brengen. Zo legde hij mij een ongeloofwaardig verhaal over de oorzaak van de schade in de mond, alsof ik iets had zitten te verzinnen. Gelukkig had ik eerder schriftelijk verslag gedaan van de toedracht. Daarnaast ontkende hij dat er sprake was geweest van enige poging tot oplichting door de werf, en beschreef een scene dat ik van van het werfterrein was verordonneerd door een boze werfbaas. Bizar, zoiets had nooit plaatsgevonden. Het meest opmerkelijk was nog zijn verklaring dat hij 'mijn beschuldiging van een opzetje tussen werfbaas en expert, voor mijn rekening liet zijn'. Opmerkelijk, omdat ik nooit deze beschuldiging naar hem of naar de verzekering heb geuit. Hoe komt hij er dan toe een ontkenning van een niet voorgevallen zaak op te nemen in een officieel rapport naar de verzekering?
Ik heb mijn commentaar op het rapport weer geretourneerd naar de verzekering en ben nu zeer benieuwd naar hun reactie. Ik verwacht een doofpotter respons.
Nu dan mijn vraag: zijn er booteigenaren die deze gang van zaken herkennen? Een werf die zijn vrije gang denkt te kunnen gaan bij facturering van verzekeringsschade, een expert die niet de verzekerde maar de werf steunt. Rekeningen die worden opgepompt, en die we allemaal met onze premies weer moeten zien op te brengen.
Ik zou er graag achter komen of er misschien sprake is van een patroon, met name bij de expert. Een bevriende hoofdinspecteur vertrouwde mij toe dat bij een vies zaakje waarbij een corrupte ambtenaar is betrokken, alle capaciteit éérst wordt ingezet op de ambtenaar, en dan pas op de boefjes wiens daden de ambtenaar faciliteerde. Corruptie is het gif van de maatschappij.