Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het eigen schip als statement

Het eigen schip als statement 31 juli 2020 09:08 #1190210

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 877
holtere schreef :
Met grote mate van waarschijnlijkheid kun je stellen dat er met zulke schoenen aan boord en ook nog met sokken aan er ook geen seks plaatsvindt.
Ik gok een langkieler met zulke smalle bedjes dat er gescheiden geslapen kan worden zonder excuses te hoeven zoeken.

:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 31 juli 2020 09:38 #1190219

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1264
Laten we weer even on-topic gaan, voetwaren zijn slechts één deel van het totale beeld dat leidt tot een "statement". Maar gezien de reacties en het exhibitionisme dat er mee gepaard gaat, kennelijk iets dat een tedere snaar raakt.
Overigens is het incalculeren van 'de kans op seks aan boord' natuurlijk wel iets dat status verhoogt in elk geval in mijn ogen.

Ik weet het niet of jullie dat ook zo zien, maar volgens mij hebben ze dat op veel -vooral snelle- motorboten gemiddeld beter voor elkaar dan in de zeilwereld. Ik denk dat die factor dus onder de streep moet!
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 31 juli 2020 09:39 #1190220

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9414
Dit is een leuke ook voor de flesjesdrinkers natuurlijk ;)
www.vier.be/video/de-ideale-we...condoom-en-met-crocs
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 31 juli 2020 13:24 #1190263

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4787
JotM schreef :
Laat me dit intermezzo maar afsluiten met nog een citaat van Eerde.
Maar er bestaat nog een ander belangwekkend sociaal onderscheid dat distantie schept, welbeschouwd een smaakverschil dat de watersportwereld al ruim een eeuw in twee partijen opdeelt, namelijk zeilers en motorbootvaarders. Dat verschil is zo markant dat het lijkt alsof het om verschillende ‘etnische bevolkingsgroepen’ gaat.

Niet om t een of ander, maar wat te denken van dit: Ik was een keer in IJmuiden op de natte Hiswa. Jaar of 10 geleden. Onderaan de loopplank was t linksaf voor de motorboten en rechtsaf voor de zeilboten. Het markante was: je kon bovenaan al zien naar welke kant de een of de ander ging afbuigen.
Mischief schreef :
Laten we weer even on-topic gaan, voetwaren zijn slechts één deel van het totale beeld dat leidt tot een "statement". Maar gezien de reacties en het exhibitionisme dat er mee gepaard gaat, kennelijk iets dat een tedere snaar raakt.
Overigens is het incalculeren van 'de kans op seks aan boord' natuurlijk wel iets dat status verhoogt in elk geval in mijn ogen.

Ik weet het niet of jullie dat ook zo zien, maar volgens mij hebben ze dat op veel -vooral snelle- motorboten gemiddeld beter voor elkaar dan in de zeilwereld. Ik denk dat die factor dus onder de streep moet!

Zeker gezien de mokkels die ik op motorboten toch echt vaker zie dan op zeilboten. Kan ik me ook prima voorstellen. Hoog aan de wind een geultje op t wad in hakken met wind over tij mag dan wel stoer zijn, maar je kunt niet zonnen op t voordek. En bovendien ziet niemand hoe stoer je wel niet bent daar in dat geultje. Hoogstens kom je meelijwekkend verzopen aan in de haven waar de motorboter zich allang benendeks heeft terugetrokken. M.a.w. Wie is hier nou de sukkel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 31 juli 2020 15:34 #1190275

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11366
Heb de test gedaan en kom eruit als "adventurer" en nee, ik ben níet academisch misvormd.
Lang leve de uitvinders van ruitenwisser en slingerruit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 31 juli 2020 23:18 #1190377

Mischief schreef :
Dit onderwerp roept op tot zelfreflectie.

Het is voor een schipper van een eenvoudige oranje plastic schuit wel "mindboggling" hoe bepaal je uiteindelijk het "statement value" van een schipper op basis van zijn schuit.

De eerste vraag is natuurlijk: Wat is maatgevend hoogte, je lengte, de breedte, of kijk je juist naar diepgang?
En tellen al die dimensies wel even zwaar mee, immers sommige dingen zijn zichtbaarder dan anderen? Zeg nou zelf: motorboot veel lengte veel breedte, weinig diepgang.
Waterverplaatsing is natuurlijk eenvoudig mee te nemen, statement-wise, maar eigenlijk gaat het niet om water- maar om luchtverplaatsing. We praten immers over de schipper, niet over de boot. Stem en motorgeluid zijn in deze dimensie meegerekend evenals beschikbare geluidssystemen.

Ook de kleur van de romp en de (voor-)spelbaarheid van de naam, zegt waarschijnlijk iets, maar over de naam zelf is natuurlijk veel meer te zeggen. De betekenis, of in sommige gevallen dubbelzininnigheid, dient ook te worden ingefactord.
Evenals het gewicht van de aanwezige navigatie-apparatuur (maatgevend voor de onzekerheid van de schipper) en de drankvoorraad. Weer uit te splitsen in omvang (in liters) en samenstelling (best te benaderen door het alcoholpercentage).
Zeilplan is natuurlijk wel een dingetje: Moeten we empirisch maar even bekijken: 1 punt per mast, topgetuigd 1 punt gaffelgetuigd 2 punten, dwarsgetuigd 3 punten.
Zeiloppervlak en lijnenplan wil ik voor het gemak nog maar even buiten de formule houden, want dan moeten we straks bij de ORC aankloppen om onze 'statement-waarde' á € 95 per jaar te laten bepalen. Overigens is het hebben van een geldige meetbrief eigenlijk wel weer een statement.

Tenslotte, als we het hebben over een box rule in dit kader is het helder dat de uitkomst te allen tijde 42 zal moeten zijn. (immers het ultieme antwoord op de kwestie van het leven, het universum en alles).

Een eerste ruwe box rule zou dan zijn (metrisch):

((l*b*h*4*diepgang)+(aantal betekenissen van de naam)+(gewicht drank*alcoholpercentage)+(gewicht nav- apparatuur)+luchtverplaatsing+RAL code rompkleur+aantal geldige meetbrieven)/(meters ankerketting*statement value)=42

Ik mocht het van mw Mischief niet uitrekenen want ik moet aan het werk en ze was bang dat ik naast mijn jollies terecht zou komen (ook een punt wat heeft de betreffende watersporter aan zijn voeten?). Maar daar moet een objectief getal uitkomen.

Ik wens jullie veel succes met de sommen.


haha mooi dit. +1 voor het "statement-algoritme"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 02 aug 2020 07:45 #1190661

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1651
Albert 45 schreef :
... nee, ik ben níet academisch misvormd.
Ben jij ook zo'n "university of life"-type?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 02 aug 2020 10:45 #1190708

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11366
JotM schreef :
Albert 45 schreef :
... nee, ik ben níet academisch misvormd.
Ben jij ook zo'n "university of life"-type?

Zelfs dat niet, was ik veel te eigenwijs voor .
Ben meer iemand van; Mijn opvoeding, hield met de voeding op en de rest is "trial and error". ;)
Lang leve de uitvinders van ruitenwisser en slingerruit
Laatst bewerkt: 02 aug 2020 10:46 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 08 aug 2020 17:02 #1193216

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1651
JotM schreef :
Eerde Beulakker schreef :
... Maar het brede en algemene culturele en economische smaakonderscheid is niet in staat de pleziervaart voldoende in kaart te brengen. Om dit tekort aan te vullen breng ik het concept ‘nautisch kapitaal’ in: specifiek kapitaal waarmee men binnen het watersportveld zijn voordeel kan doen en zich onderscheidt. Nautisch kapitaal is verworven nautische kennis en kunde, een dispositie die een categorie watersporters aanzien, reputatie, macht en invloed geeft en de ‘juiste smaak’. Nautisch kapitaal is in handen van pleziervaarders die een jarenlange vaarloopbaan hebben, en bij wie het zeilen of tuffen met de paplepel werd ingegoten. Zij schipperen zelf, beheersen de vaaretiquette, vaarregels en nautische taal, (ver)bouwden of onderhouden hun schip, maken verre bootreizen, zijn actief binnen watersportverenigingen en/of binnen de wedstrijdwereld, maken studie van hun hobby of hebben van hun hobby een beroep gemaakt.

Maar niet op ZF, toch?
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat als een (Vlaams) "new kid on the block" het simpelweg verdomt de autoriteit van zeilers met veel "nautisch kapitaal" te erkennen en ook nog eens lak heeft aan gevestigde gewoontes en ideeën een deel van de goegemeente aardig van de leg is.
Laatst bewerkt: 08 aug 2020 18:30 door JotM. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 09 aug 2020 20:11 #1193575

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4787
JotM schreef :
JotM schreef :
Eerde Beulakker schreef :
... Maar het brede en algemene culturele en economische smaakonderscheid is niet in staat de pleziervaart voldoende in kaart te brengen. Om dit tekort aan te vullen breng ik het concept ‘nautisch kapitaal’ in: specifiek kapitaal waarmee men binnen het watersportveld zijn voordeel kan doen en zich onderscheidt. Nautisch kapitaal is verworven nautische kennis en kunde, een dispositie die een categorie watersporters aanzien, reputatie, macht en invloed geeft en de ‘juiste smaak’. Nautisch kapitaal is in handen van pleziervaarders die een jarenlange vaarloopbaan hebben, en bij wie het zeilen of tuffen met de paplepel werd ingegoten. Zij schipperen zelf, beheersen de vaaretiquette, vaarregels en nautische taal, (ver)bouwden of onderhouden hun schip, maken verre bootreizen, zijn actief binnen watersportverenigingen en/of binnen de wedstrijdwereld, maken studie van hun hobby of hebben van hun hobby een beroep gemaakt.

Maar niet op ZF, toch?
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat als een (Vlaams) "new kid on the block" het simpelweg verdomt de autoriteit van zeilers met veel "nautisch kapitaal" te erkennen en ook nog eens lak heeft aan gevestigde gewoontes en ideeën een deel van de goegemeente aardig van de leg is.

Ik zie t. Maakt niet uit. Die komt er vanzelf wel een keer achter. Iedereen heeft t recht zijn eigen fouten te maken en daar al dan niet van te leren.

Je wordt namelijk vanzelf een cynische ouwe zak. Van de andere kant uit bezien, heet dat "ervaring".

Overigens. Ik heb deze dagen een flink deel van het proefschrift gelezen. Ik verbaas me een beetje dat je met dit niveau van "wetenschap" je je PhD haalt. Hij heeft wel veel werk gedaan. Dit tikken is ook een flinke klus geweest. Maar wat hier nu zo wetenschappelijk of academisch aan is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.258 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl