Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het eigen schip als statement

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 12:08 #1189268

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
Elkaar en onszelf indelen in groepen en hokjes is iets waar mensen erg goed in zijn; vaak iets té goed zelfs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 12:40 #1189282

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Er was zelfs een tv-reeks van drie seizoenen over het indelen van mensen in hokjes, met de mooie titel "De Hokjesman"
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 12:40 #1189283

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 141
Ja, eens. En saai......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 20:29 #1189429

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1651
Knoet schreef :
Elkaar en onszelf indelen in groepen en hokjes is iets waar mensen erg goed in zijn; vaak iets té goed zelfs.

Laat Eerde maar eens een poging doen dan. :)
Een typologie van de pleziervaarder:

De pragmaticus

Bezit een handzame boot, bijvoorbeeld een Bavaria of een simpele motorkruiser, zoals een Doerak. Kiest voor ‘veel boot voor weinig geld’. Voor dit type pleziervaarder is een jacht vooral een gebruiksvoorwerp dat functioneel en praktisch is, veel plezier biedt en weinig onderhoud en zorg vraagt. De boot moet comfortabel en ruim zijn; een drijvend zomerhuisje.

De romanticus

Zeilt of tuft liefst met een traditioneel jacht, bij voorkeur van hout of staal, eventueel ‘klassiek plastic’, dus een rond- of platbodem, een klassiek scherp zeiljacht, een klassiek motorjacht of een voormalige beroepsmotorboot. De romanticus houdt van zijn scheepje, vindt haar mooi, vertroetelt haar, is er trots op en knutselt er graag aan. Voor hem of haar heeft een boot een ziel. De pure, overweldigende en verstilde natuur is zijn vaargebied.

De statuszoeker

Wil met zijn jacht laten zien dat hij in het leven uitzonderlijk goed geslaagd is. Hij onderscheidt zich met zijn chique, dure of anderszins opmerkelijke jacht ondubbelzinnig van het gewone vaarvolk. De statuszoeker zeilt of tuft in een jacht dat ‘in’ is, dat in zijn ogen aanzien geniet: een lemsteraak, een retro Hoek-design, een uit de kluiten gewassen motorjacht met drie badkamers en meer dan één verdieping.

De racer

Bezit een snelzeilend, dus licht en modern kajuitzeiljacht of een turbomotorboot. Voor hem of haar zijn optimale zeileigenschappen essentieel. Logisch, want hij zeilt graag en vaak wedstrijden, al dan niet in clubverband. Dit type watersporter vaart in een X-Yacht of Dehler, een Maxi, een Comfortina, een race-versie van een bekend Frans merk of eventueel een (kajuit)trimaran. Comfort of schoonheid is voor de wedstrijdzeiler van minder belang, zijn boot mag wat spartaanser zijn.

Waar zou een zeiler met een Spirit 36 in dit rijtje passen?
Laatst bewerkt: 29 juli 2020 05:13 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 20:42 #1189432

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9414
De eerste natuurlijk :laugh:
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 20:53 #1189436

Ik zit met een categorie 2 schip in categorie 1, maar dan ook alleen omdat ik categorie 3 niet kan betalen en niet goed genoeg kan zeilen voor categorie 4 :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 21:01 #1189445

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4787
Evaluationcopy schreef :
Ik zit met een categorie 2 schip in categorie 1, maar dan ook alleen omdat ik categorie 3 niet kan betalen en niet goed genoeg kan zeilen voor categorie 4 :(

Jeutje... Hoe maak je jezelf ongelukkig!

Misschien toch maar die Bayliner? Of mag dat niet omdat je de Telegraaf niet leest?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 21:02 #1189446

ik heb een sportieve boot, maar toch ben ik niet alleen een racer...kortom, dit soort dingen passen bijna nooit... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 21:05 #1189449

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1610
Knoet schreef :
Elkaar en onszelf indelen in groepen en hokjes is iets waar mensen erg goed in zijn; vaak iets té goed zelfs.

De menselijke geest is nu eenmaal erg goed in stereotyperingen, vaste stramienen en duidelijk herkenbare vormen en gewoontes.
Onmisbaar om te overleven; een groot harig beest is gevaarlijk, rood fruit is eetbaar enzovoort...

Daarom gaan we er voetstoots vanuit dat een lichtelijk onverzorgd type met grote laarzen een baard en een Bretonse kiel op dat charterschip werkt, terwijl de man met het gaastra shirt, de ray-ban en de dubarry laarzen een AWB vaart (huurt?).

En iedereen die beweert dat hem dat aan zijn anus oxideert hoort bij de groep die hardnekkig ontkent gewone, menselijke trekken te hebben.

Gr, Arent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 28 juli 2020 23:51 #1189473

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14162
Op het weidse internet doet onderstaand plaatje wel eens de ronde. Helaas geen bronvermelding (alleen 'KU Leuven', dus wel enige academische grond blijkbaar) en daarom oncontroleerbaar. Eerde zal het misschien ook wel gekend hebben. Zelf zijn wij de trotse eigenaar van een uiterst praktische AWB (Average White Boat) en ja, ik lees de NRC ook nog. Oh jee...

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 28 juli 2020 23:52 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 29 juli 2020 00:14 #1189477

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9935
Knoet schreef :
Elkaar en onszelf indelen in groepen en hokjes is iets waar mensen erg goed in zijn; vaak iets té goed zelfs.

Eigenlijk niet zo goed dus.
Yellow life mattels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 29 juli 2020 02:16 #1189479

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 877
Evaluationcopy schreef :
Ik zit met een categorie 2 schip in categorie 1, maar dan ook alleen omdat ik categorie 3 niet kan betalen en niet goed genoeg kan zeilen voor categorie 4 :(

:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 29 juli 2020 05:26 #1189487

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1651
AndreAzuree schreef :
ik heb een sportieve boot, maar toch ben ik niet alleen een racer...kortom, dit soort dingen passen bijna nooit... ;)
Als je op zoek bent naar een binaire voorspeller niet.

Maar als je, zoals je vermeldt, marketeer bent kan ik me niet voorstellen dat je geen gebruik maakt van "doelgroepen", "focusgroepen" of hoe je het ook noemt en dat je daarbij gebruik maakt van een vorm van profilering.
Daarbij zullen best individuen "buiten de boot vallen".

Ik vind het altijd wel schattig naïef, de opmerkingen die Eerde ook beschrijft als de gesprekken tijdens dataverzameling aan de orde komen:"Op het water vallen alle verschillen weg".
Ja vast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 29 juli 2020 05:45 #1189493

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1651
Er valt overigens wat mij betreft best eea aan te merken op de pre-selectie van groepen, die volgens mij maken dat bepaalde uitkomsten niet per sé samenhangen met wat voor watersporter mensen zijn. Of dat daar gedetailleerder lokaal cq regionaal naar gekeken had mogen worden.

Bijvoorbeeld: in Gouda zijn hoegenaamd geen opleidingen op hbo niveau en geen wo. Dan is de kans dat die er wonen (omdat ze zijn "blijven hangen") ook kleiner. Dus als je al wilt vergelijken, was het volgens mij sterker geweest WV Gouda met bijv. WV Elfhoeven en de Goudse Roei & Zeil te vergelijken. Ook al zal daarbij het vaarwater (de beperkte afmetingen voor de doorvaart door Gouda) weer een rol spelen.

Kortom, methodologisch best wat op aan te merken. Maar de grote lijnen komen wel overeen met ander sociologisch onderzoek, wat maakt dat er alles bij elkaar wel waarde aan kan worden toegekend lijkt mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 29 juli 2020 06:03 #1189495

JotM schreef :
...wat maakt dat er alles bij elkaar wel waarde aan kan worden toegekend lijkt mij.

Wat is die waarde dan? Wie helpt dit hokjesmodel op wat voor manier?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 29 juli 2020 06:13 #1189496

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1651
Nachtvlinder schreef :
JotM schreef :
...wat maakt dat er alles bij elkaar wel waarde aan kan worden toegekend lijkt mij.

Wat is die waarde dan? Wie helpt dit hokjesmodel op wat voor manier?

De zin doelt op wetenschappelijke waarde.
Jouw tweede vraag ook, of is die breder bedoeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 29 juli 2020 06:25 #1189499

Wat is de wetenschappelijke waarde van dit hokjesmodel? Waarvoor kan deze wetenschap toegepast worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 29 juli 2020 06:33 #1189502

JotM schreef :

Ik vind het altijd wel schattig naïef, de opmerkingen die Eerde ook beschrijft als de gesprekken tijdens dataverzameling aan de orde komen:"Op het water vallen alle verschillen weg".
Ja vast.

Nou, daar heeft Eerde wel een punt. Alleen wel als water dat de Noordzee heet, met windje 7/8.
Heb dit meegemaakt, met deze wind op een bruine vloot tweemaster (de OBAN). Met een schip vol collega’s (stuk of 30). In de haven was er al gelijk een sociale hiërarchie ontstaan, afhankelijk van functie en hoeveel praatjes diegene had. Na die eerste dag en nacht doorzeilen, waren de meeste van die praatjesmakers nergens meer te vinden. De hele sociale structuur was veranderd. Functie ook niet meer. Wel of je de hele nacht mee had kunnen draaien in het wachtlopen op dek, en of je voor andere collega’s kon zorgen (er waren er nogal wat ziek...) Was interessant om mee te maken! (Nouja, de zee vond ik ook wel heftig, had ik niet met een jachie in willen zitten)

Groet,
Sjoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 29 juli 2020 06:42 #1189506

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1651
Nachtvlinder schreef :
Wat is de wetenschappelijke waarde van dit hokjesmodel? Waarvoor kan deze wetenschap toegepast worden?

Beschrijving van, en inzicht in, groepsprocessen in de samenleving. De toepassingen zijn velerlei. (Zo'n beetje iedere verkoper alsook politicus/beleidsmaker maakt er gebruik van)

Voor wat betreft de watersport/pleziervaart niet onbelangrijk, want er zijn de komende jaren voor vervanging en renovatie in de natte infrastructuur grote investeringen nodig, al was het maar om het zaakje constructief veilig te houden. Waar moeten we ons daarbij op richten, een verdere verschuiving naar sloepvaren op warme dagen, of het toegankelijk houden van ligplaatsen voor kort verblijf bij binnenlandse toeristische bestemmingen? Indien het laatste, hoeveel dan? Bij theaters/musea, of bij pretparken? Of juist bij natuurgebieden?

Wat kleinschaliger/praktischer: als je een product aan de man probeert te brengen, adverteer je dan in Nautique, Zeilen of SdZ? Of juist online of in de Telegraaf?
Laatst bewerkt: 29 juli 2020 07:19 door JotM. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 29 juli 2020 07:00 #1189512

Ik werk op dit moment op de serene in Saudi Arabië. Als wij de haven inkomen zijn we een statement...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 29 juli 2020 07:51 #1189525

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7659
ach vakjes interesseren me geen *piep*
wat externe en interne vakjes aanduidingen;
-stoere boot
-(onze) varende caravan
-karaktervol
-malle pietje boot (met dank aan SLoeGin)
-grafbak (As?)
-werkboot




Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 29 juli 2020 07:58 #1189530

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1610
sjoerd1981 schreef :
JotM schreef :

Ik vind het altijd wel schattig naïef, de opmerkingen die Eerde ook beschrijft als de gesprekken tijdens dataverzameling aan de orde komen:"Op het water vallen alle verschillen weg".
Ja vast.

Nou, daar heeft Eerde wel een punt. Alleen wel als water dat de Noordzee heet, met windje 7/8.
Heb dit meegemaakt, met deze wind op een bruine vloot tweemaster (de OBAN). Met een schip vol collega’s (stuk of 30). In de haven was er al gelijk een sociale hiërarchie ontstaan, afhankelijk van functie en hoeveel praatjes diegene had. Na die eerste dag en nacht doorzeilen, waren de meeste van die praatjesmakers nergens meer te vinden. De hele sociale structuur was veranderd. Functie ook niet meer. Wel of je de hele nacht mee had kunnen draaien in het wachtlopen op dek, en of je voor andere collega’s kon zorgen (er waren er nogal wat ziek...) Was interessant om mee te maken! (Nouja, de zee vond ik ook wel heftig, had ik niet met een jachie in willen zitten)

Groet,
Sjoerd

Herkenbaar...

In mijn zeilschool tijd bleken alle verschillen te vervagen als er hard getraind werd en het alleen maar over zeilen ging. Ik heb daar een hoop mensenkennis en goede vrienden aan overgehouden.

Beetje jammer dat de voorselectie van instructeurs altijd veel academici trekt.
Sociologisch verklaarbaar, maar wel zonde.

Gr, Arent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 29 juli 2020 08:00 #1189531

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9414
ach vakjes interesseren me geen *piep*
Vroeger zeker een volkstuintje gehad?
Hekjes meegenomen en een oud kasje van de buurman gekregen :whistle:
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 29 juli 2020 08:14 #1189533

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7659
@Holtere,

dat kasje, noemen wij ons theehuisje
ook goed?

let op de details; wel met ruitenwissers
zie je niet vaak op een plantenkasje
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het eigen schip als statement 29 juli 2020 08:28 #1189539

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1651
Een essentieel element is dat elites schijnbaar hebben afgedaan. Een belangrijk deel van de bevolking lijkt het inzicht, de mening of de smaak van de politieke, intellectuele, of culturele elite aan zijn laars te lappen, hun mening zelfs flauwekul te vinden. Men beweert daarbij algauw het zelf wel te weten. Het ‘ik zeg wat ik wil’ is dan een vrijbrief voor het uiten van eigen wijsheden. Je zou kunnen zeggen dat de 21e-eeuwse Nederlander zijn nederige opstelling van zich heeft afgeworpen, dat de massa definitief is geëmancipeerd.

...

Dat die elites zich traditioneel onderscheiden door hun superieure smaak, en dat smaak nauw samenhangt met sociale klassen, daar hamerde Bourdieu als geen ander op. Maar het brede en algemene culturele en economische smaakonderscheid is niet in staat de pleziervaart voldoende in kaart te brengen. Om dit tekort aan te vullen breng ik het concept ‘nautisch kapitaal’ in: specifiek kapitaal waarmee men binnen het watersportveld zijn voordeel kan doen en zich onderscheidt. Nautisch kapitaal is verworven nautische kennis en kunde, een dispositie die een categorie watersporters aanzien, reputatie, macht en invloed geeft en de ‘juiste smaak’. Nautisch kapitaal is in handen van pleziervaarders die een jarenlange vaarloopbaan hebben, en bij wie het zeilen of tuffen met de paplepel werd ingegoten. Zij schipperen zelf, beheersen de vaaretiquette, vaarregels en nautische taal, (ver)bouwden of onderhouden hun schip, maken verre bootreizen, zijn actief binnen watersportverenigingen en/of binnen de wedstrijdwereld, maken studie van hun hobby of hebben van hun hobby een beroep gemaakt.

Maar niet op ZF, toch? En dat wordt ook niet geëtaleerd als er een ("afwijkend") boottype wordt besproken, of dat nou bijv. een Seamaster betreft, of een Roskilde, of ... . :whistle:
Laatst bewerkt: 29 juli 2020 08:35 door JotM. Reden: opmaak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl