Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 13 aug 2020 04:48 #1194646

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
WADnWIND schreef :
Op bet moment dat er sleep assistentie veerleend word, niet zijnde nood-spoed-veiligheid, valt het dienst verleenende vaartuig onder het binnenschepenbesluit en is daarmee bedrijfsmatig en dient dan een CVO te hebben (Certificaat ven onderzoek).
Dus ook AIS klasse-A en nog véél meer zaken...
Ook worden er dan bemannings eisen gesteld en opleiding.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dat zou dan dus ook inhouden dat ook de KNRM dat sleepwerk niet mag doen. Reddingsboten zijn daar ook niet voor gecertificeerd. Dat zijn alleen echte (langzame) sleepboten.

Maar tot 20 meter mag een klein schip toch een ander klein schip slepen zonder CVO?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 13 aug 2020 07:12 #1194663

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
WADnWIND schreef :
Op bet moment dat er sleep assistentie veerleend word, niet zijnde nood-spoed-veiligheid, valt het dienst verleenende vaartuig onder het binnenschepenbesluit en is daarmee bedrijfsmatig en dient dan een CVO te hebben (Certificaat ven onderzoek).
Dus ook AIS klasse-A en nog véél meer zaken...
Ook worden er dan bemannings eisen gesteld en opleiding.
Deze "weeffout" in de het Binnenvaartbesluit is vorig jaar gerepareerd (art 6 is aangepast).

Binnenvaartbesluit - artikel 6 schreef :
Voor de volgende categorieën van binnenschepen is een certificaat van onderzoek vereist:
a. binnenschepen met een lengte van ten minste 20 meter;
b. binnenschepen waarvoor het product van lengte, breedte en diepgang ten minste 100 m3 bedraagt;
c. sleepboten, duwboten of sleepduwboten, die zijn bestemd of worden gebruikt om de schepen bedoeld onder a en b of drijvende werktuigen met vergelijkbare afmetingen als bedoeld onder a en b te slepen, te duwen of langszij gekoppeld mee te voeren; ...

Voor de meesten van de schepen waar het op ZF om draait is het sowieso niet zo verstandig schepen ex art 6.a of art 6.b te slepen. :whistle:

Edit:
Bron: wetten.overheid.nl/BWBR0025631..._Paragraaf1_Artikel6

Edit-2:
binnenvaartkrant.nl/cvo-toch-n...n-van-kleine-schepen
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 13 aug 2020 07:18 door JotM. Reden: link toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 13 aug 2020 07:15 #1194665

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
En daarmee viel ook de noodzaak van een berg ontheffingen voor Scouting-slepertjes weg.

Edit:
Ik zie een mogelijkheid de groepskas een beetje te spekken. :laugh:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 13 aug 2020 07:16 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 13 aug 2020 07:23 #1194667

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Rikken schreef :
Dat zou dan dus ook inhouden dat ook de KNRM dat sleepwerk niet mag doen. Reddingsboten zijn daar ook niet voor gecertificeerd. Dat zijn alleen echte (langzame) sleepboten.

Maar tot 20 meter mag een klein schip toch een ander klein schip slepen zonder CVO?
Reddingsboten zijn uitgezonderd.

Binnenvaartbesluit - artikel 7 schreef :
Het certificaat van onderzoek is niet vereist voor:
...
h. schepen bestemd tot het redden van drenkelingen.

wetten.overheid.nl/BWBR0025631..._Paragraaf1_Artikel7
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 13 aug 2020 09:42 #1194695

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Rikken schreef :
Maar tot 20 meter mag een klein schip toch een ander klein schip slepen zonder CVO?

Maar niet als er een rekening volgt voor hulploon of bergloon.

Jotm komt met een beter argument. Probleem opgelost.

En ja, KNRM heeft zichzelf ook de 20m beperking gelijk opgelegd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 aug 2020 10:27 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 13 aug 2020 09:49 #1194701

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
ilCigno schreef :
brambo schreef :
Een haven binnen zeilen zonder een werkende motor is niet iets wat veel zeilers nog beheersen. Afgezien van goede afmeer mogelijkheden onder zeil.
Toch is me dit tweemaal wel gelukt, beide keren solo overigens. Beide keren lucht in de brandstof (ja, Delphi filter!). Eenmaal het hele Slijkgat opgekruisd (oostenwind) en onder zeil aangelegd bij de brug. Mede dankzij het eindeloos oefenen van een sliplanding 45 jaar geleden op de zeilschool. En recent nog onder zeil (puntje fok) Noordschans in gevaren tot in de box. Gelukkig stond de wind daarvoor gunstig.

Maar het lijstje met telefoonnummers ga ik toch ook maar toevoegen aan het boordboek.

Joh, beetje schipper zeilt van vaarwater van de zwarte haan naar Enkhuizen zonder koppeling...... :whistle:
Touwtje om de buurman en liggen.
;)
Brug Kornwerd wachtte keurig en mocht ook de sluis in en uit zeilen: nette service.
Kostte wel 3 dagen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 aug 2020 09:50 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 13 aug 2020 10:35 #1194717

WADnWIND schreef :
ilCigno schreef :
brambo schreef :
Een haven binnen zeilen zonder een werkende motor is niet iets wat veel zeilers nog beheersen. Afgezien van goede afmeer mogelijkheden onder zeil.
Toch is me dit tweemaal wel gelukt, beide keren solo overigens. Beide keren lucht in de brandstof (ja, Delphi filter!). Eenmaal het hele Slijkgat opgekruisd (oostenwind) en onder zeil aangelegd bij de brug. Mede dankzij het eindeloos oefenen van een sliplanding 45 jaar geleden op de zeilschool. En recent nog onder zeil (puntje fok) Noordschans in gevaren tot in de box. Gelukkig stond de wind daarvoor gunstig.

Maar het lijstje met telefoonnummers ga ik toch ook maar toevoegen aan het boordboek.

Joh, beetje schipper zeilt van vaarwater van de zwarte haan naar Enkhuizen zonder koppeling...... :whistle:
Touwtje om de buurman en liggen.
;)
Brug Kornwerd wachtte keurig en mocht ook de sluis in en uit zeilen: nette service.
Kostte wel 3 dagen.

Ik kan mij een versie van dit verhaal herinneren waarin ie assistentie kreeg van "Een collega" om van de plaat af te komen.
:-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 13 aug 2020 12:24 #1194747

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Zeilschip zonder wind en spring......
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 aug 2020 12:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 13 aug 2020 13:41 #1194775

Samenvattend:
Als je een medewatersporter ziet bij wie het even niet zo lukt omdat er problemen met boot of bemanning zijn, bied aan om even een touwtje over te gooien om zo het spul naar een steiger te brengen.
Moeilijker is het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 13 aug 2020 14:50 #1194822

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
keeszeiler schreef :
Samenvattend:
Als je een medewatersporter ziet bij wie het even niet zo lukt omdat er problemen met boot of bemanning zijn, bied aan om even een touwtje over te gooien om zo het spul naar een steiger te brengen.
Moeilijker is het niet.

ja, maar gisteren kwam ik een valkje tegen met defecte motor. De goede man wist niet waar de vaarboom voor was en had de peddel niet gezocht.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 13 aug 2020 21:17 #1195070

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Dat heb je hem vast uitgelegd tijdens het slepen :lol:

Edit: als hij nog nooit geboomd had was de kans dat je ook nog een search en rescue moet doen naar de in de prut achtergebleven vaarboom erg groot. Misschien zelfs samen met een onfortuinlijke zeiler die zich er aan vast klampt terwijl de boot van hem wegdrijft...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 13 aug 2020 21:20 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 13 aug 2020 21:27 #1195081

En de eeuwige vraag: stel je loopt vast, en het is te diep om te bomen…?
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 13 aug 2020 21:32 #1195086

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
Dan trek je de kiel op. Simpel.

Gr Rob

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 14 aug 2020 06:43 #1195165

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
Nog even een nabrander;

KNRN Harlingen plaatste dit gisteren op Facebook;
Omdat er wat onrust word gecreëerd vanwege de hulp door de KNRM het volgende:

Als u in nood bent: kanaal 16 of bel 112. De kustwacht zorgt er voor dat wij zo snel mogelijk bij u zijn.

Als het geen nood is maar u wilt toch graag geholpen worden?

zal de kustwacht u doorverwijzen naar de KNRM of een berger. De keuze is aan u.

Wilt u de KNRM hebben bel dan met de KNRM alarmcentrale 0592-390451 of gebruik de knrmhelpt app. Bij geen bereik geeft u aan de kustwacht door dat u geholpen wilt worden door een boot van de KNRM.

U kunt met de schipper van het station afspreken waar u bent en afspreken hoe verder, wij zorgen er voor dat u veilig in de dichtstbijzijnde haven gebracht word.

Al onze boten en de kleding van de vrijwilligers zijn voorzien van de letters KNRM. Dus duidelijk te herkennen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 14 aug 2020 06:55 #1195169

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
In Engeland is het vrij normaal dat de coastguard aan jachten in de omgeving vraagt om assistentie te verlenen, oproep op de marifoon op kan 16 "of er iemand in de buurt is van" enz...

Bij Cap Gris Nez zijn we zelf aangeroepen door een Belgische zeiler met motorproblemen die we naar Boulogne hebben geholpen.
Licht weer, weinig voortgang op zeil.
Lijkt me niet meer dan normaal

En zo zijn we door havengenoten teruggeholpen omdat er een probleem was met een kachelslang die in de schroefas was gedraaid... :whistle: met net een :unsure: nieuwe motor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 14 aug 2020 08:11 #1195199

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
WADnWIND schreef :
... gisteren kwam ik een valkje tegen met defecte motor. De goede man wist niet waar de vaarboom voor was en had de peddel niet gezocht.....

Zou "gunwale bobbing" werken bij een valk? :unsure:

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 14 aug 2020 09:45 #1195240

HPV schreef :
In Engeland is het vrij normaal dat de coastguard aan jachten in de omgeving vraagt om assistentie te verlenen, oproep op de marifoon op kan 16 "of er iemand in de buurt is van" enz...

Bij Cap Gris Nez zijn we zelf aangeroepen door een Belgische zeiler met motorproblemen die we naar Boulogne hebben geholpen.
Licht weer, weinig voortgang op zeil.
Lijkt me niet meer dan normaal

En zo zijn we door havengenoten teruggeholpen omdat er een probleem was met een kachelslang die in de schroefas was gedraaid... :whistle: met net een :unsure: nieuwe motor...


Klopt, zo vroeg Dover coast guard op 16 ons een keer om relay te zijn voor een NL jacht, dat voor duinkerken in lagerwal in een net was gevaren, met 5 bft. Ze konden moeilijk contact krijgen en de NL'se schipper was niet zo goed in Engels. Wij waren er al voorbij, richting Nieuwpoort. Wel NL jacht gerustgesteld, positie doorgegeven en situatie uitgelegd aan Dover. Uiteindelijk nam de Franse kustwacht het over, is de ferry (!) vanuit Duinkerken bovenwinds gaan liggen om een wat rustigere situatie te creëren, totdat een reddingsboot ze heeft bevrijd uit het net.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 15 aug 2020 06:37 #1195580

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4662
AndreAzuree schreef :
HPV schreef :
In Engeland is het vrij normaal dat de coastguard aan jachten in de omgeving vraagt om assistentie te verlenen, oproep op de marifoon op kan 16 "of er iemand in de buurt is van" enz...

Bij Cap Gris Nez zijn we zelf aangeroepen door een Belgische zeiler met motorproblemen die we naar Boulogne hebben geholpen.
Licht weer, weinig voortgang op zeil.
Lijkt me niet meer dan normaal

En zo zijn we door havengenoten teruggeholpen omdat er een probleem was met een kachelslang die in de schroefas was gedraaid... :whistle: met net een :unsure: nieuwe motor...


Klopt, zo vroeg Dover coast guard op 16 ons een keer om relay te zijn voor een NL jacht, dat voor duinkerken in lagerwal in een net was gevaren, met 5 bft. Ze konden moeilijk contact krijgen en de NL'se schipper was niet zo goed in Engels. Wij waren er al voorbij, richting Nieuwpoort. Wel NL jacht gerustgesteld, positie doorgegeven en situatie uitgelegd aan Dover. Uiteindelijk nam de Franse kustwacht het over, is de ferry (!) vanuit Duinkerken bovenwinds gaan liggen om een wat rustigere situatie te creëren, totdat een reddingsboot ze heeft bevrijd uit het net.

Mooie actie van die Ferry.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 15 aug 2020 07:00 #1195588

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
Antwoord op de vraag van Dwingnut. Als je de kiel niet kunt optrekken :laugh: eerst de motor in de achteruit en stevig gas geven. Helpt dat niet: flink schommelen dus veel gewicht van bb naar sb verplaatsen, zodat de kiel ruimte maakt. Helpt dat ook niet: giek buitenboord met daaraan de kapiteinse of een ander bemanningslid. De boot hangt dan zo scheef dat de diepgang zeker 30 cm minder wordt. Als je dan nog steeds vast zit kun je het best over boord stappen en duwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 15 aug 2020 07:24 #1195604

@Jerry Of je zorgt ervoor dat je vaarboom überhaupt dieper reikt dan je kiel, anders is ‘ie sowieso niet zo nuttig… :laugh:
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 15 aug 2020 07:29 #1195605

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
Koezt schreef :
Nog even een nabrander;

KNRN Harlingen plaatste dit gisteren op Facebook;
Omdat er wat onrust word gecreëerd vanwege de hulp door de KNRM het volgende:

Als u in nood bent: kanaal 16 of bel 112. De kustwacht zorgt er voor dat wij zo snel mogelijk bij u zijn.

Als het geen nood is maar u wilt toch graag geholpen worden?

zal de kustwacht u doorverwijzen naar de KNRM of een berger. De keuze is aan u.



Wilt u de KNRM hebben bel dan met de KNRM alarmcentrale 0592-390451 of gebruik de knrmhelpt app. Bij geen bereik geeft u aan de kustwacht door dat u geholpen wilt worden door een boot van de KNRM.

U kunt met de schipper van het station afspreken waar u bent en afspreken hoe verder, wij zorgen er voor dat u veilig in de dichtstbijzijnde haven gebracht word.

Al onze boten en de kleding van de vrijwilligers zijn voorzien van de letters KNRM. Dus duidelijk te herkennen.


Ik heb 2 andere nummers
0900 0111
022 3542300
Welke is dan de goede?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 15 aug 2020 07:30 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 15 aug 2020 07:40 #1195609

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
0900 0111 en 022 3542300 is Kustwacht, alarmnr en algemeen. Ook nuttig!
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 15 aug 2020 08:03 #1195622

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
TonMitz schreef :
Koezt schreef :
Nog even een nabrander;

KNRN Harlingen plaatste dit gisteren op Facebook;
Omdat er wat onrust word gecreëerd vanwege de hulp door de KNRM het volgende:

Als u in nood bent: kanaal 16 of bel 112. De kustwacht zorgt er voor dat wij zo snel mogelijk bij u zijn.

Als het geen nood is maar u wilt toch graag geholpen worden?

zal de kustwacht u doorverwijzen naar de KNRM of een berger. De keuze is aan u.



Wilt u de KNRM hebben bel dan met de KNRM alarmcentrale 0592-390451 of gebruik de knrmhelpt app. Bij geen bereik geeft u aan de kustwacht door dat u geholpen wilt worden door een boot van de KNRM.

U kunt met de schipper van het station afspreken waar u bent en afspreken hoe verder, wij zorgen er voor dat u veilig in de dichtstbijzijnde haven gebracht word.

Al onze boten en de kleding van de vrijwilligers zijn voorzien van de letters KNRM. Dus duidelijk te herkennen.


Ik heb 2 andere nummers
0900 0111
022 3542300
Welke is dan de goede?

Wat Knoet zegt, Kustwachtnummers voor noodgevallen resp. algemeen nummer.

Het landelijke KNRM nummer voor NIET NOOD gevallen is: 0592-390451
www.knrm.nl/alarmeren

Als je hulp wilt van de KNRM en niet van een commerciële berger kun je bij niet-spoedeisende situaties dus bovenstaand nummer bellen of op de groene ASSISTENTIE knop in de KNRM app klikken. Voordeel van de laatste methode is dat dan gelijk je positie wordt doorgegeven aan de KNRM.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 15 aug 2020 08:04 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 17 aug 2020 15:56 #1196564

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Kreeg zojuist een mail van de KNRM waarin de nieuwe situatie nood of assistentie wordt toegelicht.

Zie ook hier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 20 aug 2020 12:06 #1197458

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ik had de achterliggende reden niet helemaal goed ingeschat.
De reden van de Kustwacht om niet de KNRM te informeren lijkt louter een gevolg van de druk van de "vrije ondernemers" en niet door een misschien wat overvraagde KNRM.

www.zeilen.nl/nieuws/actueel/d...tandaard_Nieuwsbrief
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.331 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl