scope schreef :
Scepters blijf er vanaf...Beetje de omgekeerde wereld denk ik.
Je kan wel stellen dat vaak, in de praktijk hier in NL, het gebruik van scepters veel breder is dan de vereisten aan het ontwerp er van; de man aan boord te houden.
Als je, je product anders inzet dan waar het voor ontworpen/gemaakt is,
of anderen gebruiken het op een manier waarvoor het niet geschikt is, is de vraag of je die anderen die dat niet weten wel te verwijten is.
Immers als je weet/zou moeten/kunnen weten, dat die scepters kwetsbaar zijn, is het de eigen verantwoordelijkheid en erg eenvoudig NIET in zo'n situatie te komen.
Het is geheel en alleen, de eigen wens en keuze om die sluis door of haven in te gaan, überhaupt die boot te kopen met die te slappe dingen en je in zo'n situatie te begeven.
Dat een schipper gaat blèren als iemand je boot afhoudt aan zijn hekkie vind ik echt niet ok. En legt de verantwoordelijkheid bij de ander. Hier benoemd als irritant, die lui, onnozelaars etc.
Verstevig je boot of blijf vooral thuis, of ga naar enkel naar een haven waar veel van dat kwetsbare (Race)speelgoed ligt en ze eerst vragen waar ze het aan kunnen pakken.
Wat een onzin is dit zeg, omdat een medewatersporter de kennis ontbreekt m.b.t. het gebruiksdoel van scepters en waarbij ook verder alle natuurkundig inzicht ontbreekt m.b.t. kracht x arm en de sterkte van polyester zou ik de constructie van mijn scepters en de gebruikte bevestigingswijze moeten veranderen.
Ik heb weleens het genoegen mogen ervaren dat een buurman tijdens het afmeren in een sluis met harde wind op de kont het nodig vond om een pikhaak om de scepter te haken om zo het het achterschip bij te trekken.
Gelukkig kon ik de pikhaak verwijderen voordat er schade optrad.
Als het nodig is om aan scepters je boot af te houden of bij te trekken, kun je of niet varen of je fenders zijn te klein of hangen op de verkeerde plaats.