Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 09 mei 2023 21:40 #1478692

Als ik op de kaart in een van de andere draadjes kijk over ditzelfde onderwerp dan ligt de S6 precies bij het meest ondiepe punt. Bij LW staat daar dan zo'n 0,5m water. Ik weet niet wat voor jacht het was, maar gezien het feit dat de kiel afgebroken is denk ik dat ik er voorzichtig vanuit mag gaan dat de diepgang meer dan een halve meter was. Zelfs als die ton gewoon op zijn plek had gelegen zou dit hoogst waarschijnlijk ook zijn fout gegaan. Het is toch volkomen onverantwoord als je een zeegat aan gaat lopen waarbij je weet dat er een punt is waar maar een halve meter water staat? Als het jacht een diepgang van een meter had dan zou de schipper op zo'n plaats daar rustig een meter bij hebben mogen tellen als veilige diepgang. Dat betekent dat hij daar minimaal half tij nodig had om veilig te kunnen passeren (uitgaande van rustig weer en een wind die niet uit een noordelijke richting kwam).
Ik zou ooit graag meer van de toedracht van dit ongeval te weten komen want op basis van de nu beschikbare informatie krijg ik toch de indruk dat de schipper hier een onaanvaardbaar risico heeft genomen. Wellicht was hij onervaren of heeft hij de kaart niet goed bestudeerd. Maar hij had daar op dat tijdstip nooit mogen zijn. Met of zonder ton S6 maakt daarbij weinig verschil denk ik.
Mvg Felix
Laatst bewerkt: 09 mei 2023 21:45 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 04:01 #1478702

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 298


Bij Llws van de S6 naar de D5S8 omhoog mag je uitgaan van ongeveer 2m water daar (dieptelijnen). Vaak is de Sluchter minstens net zo diep als de Dovetief. Varen doe je daar niet op de plotter maar op zicht!
Bij Laag water er doorheen (1.65) is ook niet mijn keus maar gaat bij niet teveel zeegang 2 uur na Lw wel.
Anders blijft alleen Borkum of Helgoland aanloopbaar.... Ik neem bij planning steeds de verwachte golfhoogten mee, wind is vaak minder belangrijk.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 05:45 #1478705

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Shebee schreef :
Anders blijft alleen Borkum of Helgoland aanloopbaar....

Hier schuilt het echte probleem. Met slecht weer is Helgoland de enige aanloopbare haven in de Duitse Bocht. Dat is altijd al zo geweest. Maar ons reisschema heeft een heilige status toebedeeld gekregen. Met alle elektronische rimram ons blind gemaakt voor wat wel en niet kan met de zee. We overleven onze dommigheid het net iets vaker dan vroeger maar ons bootje zijn we nog steeds kwijt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 09:00 #1478735

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
SimondeDanser schreef :
Ik weet niet wat voor jacht het was, maar gezien het feit dat de kiel afgebroken is denk ik dat ik er voorzichtig vanuit mag gaan dat de diepgang meer dan een halve meter was.


Als het de boot is die ik denk dat het is, dan is het een J35 dus 2,1m diepgang
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 09:11 #1478741

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 235
Shebee schreef :

Vaak is de Sluchter minstens net zo diep als de Dovetief.

Volgens QuickTide:
Dovetief 155 cm bij LAT, gelood op 19-4-2023, www.wsv.de
Schluchter 23 cm !! bij LAT, gelood op 19-4-2023, www.wsv.de

Mijn Duits is niet goed genoeg om op de wsv site te zoeken naar die dieptes, maar gelukkig heeft it paradyske dat al gedaan: hier

Mag ik vragen waar je dat vindt it paradyske?
Dufour 34 Performance
Laser Standaard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 09:33 #1478747

Hoe moet ik deze lodingen (zelfde datum) dan interpreteren? Zijn dat metingen bij HW??


Laatst bewerkt: 10 mei 2023 09:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 09:43 #1478750

EelkoL schreef :
Shebee schreef :

Vaak is de Sluchter minstens net zo diep als de Dovetief.

Volgens QuickTide:
Dovetief 155 cm bij LAT, gelood op 19-4-2023, www.wsv.de
Schluchter 23 cm !! bij LAT, gelood op 19-4-2023, www.wsv.de

Mijn Duits is niet goed genoeg om op de wsv site te zoeken naar die dieptes, maar gelukkig heeft it paradyske dat al gedaan: hier

Mag ik vragen waar je dat vindt it paradyske?

Als Nautin krijgen wij die diepterapporten binnen van de WSV, staan ook wel ergens op hun site, maar weet niet waar.
Onze dieptebijhouder heeft gekeken wat de diepte was IN de geul, en rapporteerd dat naar QuickTide.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 09:44 #1478751

Nachtvlinder schreef :
Hoe moet ik deze lodingen (zelfde datum) dan interpreteren? Zijn dat metingen bij HW??



Dat is de diepte NAAST de betonde geul.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 10 mei 2023 09:47 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 09:49 #1478754

?? Dan kun je toch beter náást die geul gaan varen?

Zijn dit níet de minste lodingen in de geul?
Laatst bewerkt: 10 mei 2023 09:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 10:08 #1478757

Nachtvlinder schreef :
?? Dan kun je toch beter náást die geul gaan varen?
Ja, dat doe ik dus ook wel eens
Zijn dit níet de minste lodingen in de geul?
Kijk eens naar het plaatje dat ik heb gepost.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 10:16 #1478758

De WSA Ems heeft de ton nu ook verlegd.



150 meter naar het noordoosten...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 10 mei 2023 10:26 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 10:20 #1478760

It Paradyske schreef :
Nachtvlinder schreef :
?? Dan kun je toch beter náást die geul gaan varen?
Ja, dat doe ik dus ook wel eens
Zijn dit níet de minste lodingen in de geul?
Kijk eens naar het plaatje dat ik heb gepost.

Ah, duidelijk - denk ik ;)



Dus in dit geval had de S6 aan SB gehouden moeten worden. Dát laat die diepstestaat (ís dit wel een dieptestaat eigenlijk; de interpretatie is anders dan die van RWS...) dan weer niet zien. Interpretatie is dan "in de buurt van de S6 is het bij LAT 2.0 m diep"?

Waar vind ik de officiele dieptestaat, met de diepste lodingen ín de geul; zoals RWS rapporteert? Of heeft men juist, naar aanleiding van deze constatering, de S6 maar opgenomen? Onder het motto "beter géén ton dan een verkeerd geplaatste ton"?
Laatst bewerkt: 10 mei 2023 10:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 10:25 #1478761

Nachtvlinder schreef :
It Paradyske schreef :
Nachtvlinder schreef :
?? Dan kun je toch beter náást die geul gaan varen?
Ja, dat doe ik dus ook wel eens
Zijn dit níet de minste lodingen in de geul?
Kijk eens naar het plaatje dat ik heb gepost.

Ah, duidelijk -denk ik ;)

Dus in dit geval had de S6 aan SB gehouden moeten worden.

Ja.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 10:30 #1478764

Thx, om daar veilig naar binnen te kunnen zou je eigenlijk ál die bronnen moeten gebruiken. Alleen een kaart is véél te weinig; een diepstestaat is meestál te weining, maar met die ruwe data kom je in de buurt?

Sowiezo deze route dus alléén bij rustig weer een net voor hoog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 10:40 #1478765

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 235
It Paradyske schreef :

Als Nautin krijgen wij die diepterapporten binnen van de WSV, staan ook wel ergens op hun site, maar weet niet waar.
Onze dieptebijhouder heeft gekeken wat de diepte was IN de geul, en rapporteerd dat naar QuickTide.

Die diepterapporten staan niet op de Nautin site? Kan ik niet vinden iig, wel de dieptestaat Wadden.
Dufour 34 Performance
Laser Standaard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 10:58 #1478770

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2149
Volgens mij heb je rond hoogwater twee meter diepgang extra. Als je dan toch de boeienlijn volgt kan het toch prima? Anders zou het betekenen dat norderney met Kiel van twee meter niet aan te varen is.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 11:13 #1478776

EelkoL schreef :
It Paradyske schreef :

Als Nautin krijgen wij die diepterapporten binnen van de WSV, staan ook wel ergens op hun site, maar weet niet waar.
Onze dieptebijhouder heeft gekeken wat de diepte was IN de geul, en rapporteerd dat naar QuickTide.

Die diepterapporten staan niet op de Nautin site? Kan ik niet vinden iig, wel de dieptestaat Wadden.

Nee, je kan ze vinden (doorklikken in de pdf) via deze link:
bscw.bund.de/pub/bscw.cgi/d874...lle_gesamt_emden.pdf
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 11:14 #1478777

alegria schreef :
Volgens mij heb je rond hoogwater twee meter diepgang extra. Als je dan toch de boeienlijn volgt kan het toch prima? Anders zou het betekenen dat norderney met Kiel van twee meter niet aan te varen is.

Zekers, alleen wel even opletten op de dieptemeter en op brekers, die bankjes wandelen graag.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 11:16 #1478780

Nachtvlinder schreef :
Thx, om daar veilig naar binnen te kunnen zou je eigenlijk ál die bronnen moeten gebruiken. Alleen een kaart is véél te weinig; een diepstestaat is meestál te weining, maar met die ruwe data kom je in de buurt?

Sowiezo deze route dus alléén bij rustig weer een net voor hoog.

Eigenlijk zou je die Peilplanen moeten omzetten naar kaarten, ik heb dat wel gedaan voor OpenCPN.
Maar kaarten van geulen zijn heel saai, want daar is het toch wel diep genoeg. Meestal dan....
En 't is veel werk en de bruikbaarheid dus laag...
Maar hier had het wel een boot en een vakantie gescheeld.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 14:52 #1478807

alegria schreef :
Volgens mij heb je rond hoogwater twee meter diepgang extra. Als je dan toch de boeienlijn volgt kan het toch prima? Anders zou het betekenen dat norderney met Kiel van twee meter niet aan te varen is.
Volgens het eerdere staatje is het gemiddelde hoogteverschil tussen hoog- en laagwater 2,5m. Dus dan heb je bij de S6 bij HW 2+2,5=4,5m water. En dat is ruim genoeg voor de meeste jachten. Alleen het jacht wat verongelukt is had vermoedelijk een diepgang van 2,1m en was daar met LW. En dan is het dus allemaal te weinig.
Mvg Felix
Laatst bewerkt: 10 mei 2023 14:53 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 17:06 #1478833

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
Nachtvlinder schreef :
It Paradyske schreef :
Nachtvlinder schreef :
?? Dan kun je toch beter náást die geul gaan varen?
Ja, dat doe ik dus ook wel eens
Zijn dit níet de minste lodingen in de geul?
Kijk eens naar het plaatje dat ik heb gepost.

Ah, duidelijk - denk ik ;)



Dus in dit geval had de S6 aan SB gehouden moeten worden. Dát laat die diepstestaat (ís dit wel een dieptestaat eigenlijk; de interpretatie is anders dan die van RWS...) dan weer niet zien. Interpretatie is dan "in de buurt van de S6 is het bij LAT 2.0 m diep"?

Waar vind ik de officiele dieptestaat, met de diepste lodingen ín de geul; zoals RWS rapporteert? Of heeft men juist, naar aanleiding van deze constatering, de S6 maar opgenomen? Onder het motto "beter géén ton dan een verkeerd geplaatste ton"?

Mij is geleerd dat bij het verlaten van de zee rood links wordt gehouden: Een zeeman verlaat de zee met bloedend hart.

Enige conclusie: Duitsers hebben een stenen zeehart.

Zonder dollen: wat is hier de logica in???
Laatst bewerkt: 10 mei 2023 17:07 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 17:25 #1478836

Hier is alleen de BB kant betond. Je houdt rood dus aan BB wanneer je vanaf die veilig vaarwaterton dat Schlufter geultje volgt naar Norderney toe. Zie je op het Wad ook veel met de eenzijdig beprikte geultjes.

Hier zie je de betonningsrichting (ook te zien aan de nummering van de tonnen):



Ook het Dovetief is naar het Wad toe betond (deze wel aan beide kanten). Ook daar dus rood aan BB naar het Wad toe. Bij de D5/S8 komen deze geulen samen; voor de Schlufter heeft deze scheidingston een rode functie; voor het Dovetief een groene.

Waarom die D5/S8 G-R-G is en niet G-R weet ik niet meer :blush:
Laatst bewerkt: 10 mei 2023 17:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 18:46 #1478864

Verschil tussen iala en signi.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 10 mei 2023 18:47 #1478867

Joop66 schreef :
Nachtvlinder schreef :
It Paradyske schreef :
Nachtvlinder schreef :
?? Dan kun je toch beter náást die geul gaan varen?
Ja, dat doe ik dus ook wel eens
Zijn dit níet de minste lodingen in de geul?
Kijk eens naar het plaatje dat ik heb gepost.

Ah, duidelijk - denk ik ;)



Dus in dit geval had de S6 aan SB gehouden moeten worden. Dát laat die diepstestaat (ís dit wel een dieptestaat eigenlijk; de interpretatie is anders dan die van RWS...) dan weer niet zien. Interpretatie is dan "in de buurt van de S6 is het bij LAT 2.0 m diep"?

Waar vind ik de officiele dieptestaat, met de diepste lodingen ín de geul; zoals RWS rapporteert? Of heeft men juist, naar aanleiding van deze constatering, de S6 maar opgenomen? Onder het motto "beter géén ton dan een verkeerd geplaatste ton"?

Mij is geleerd dat bij het verlaten van de zee rood links wordt gehouden: Een zeeman verlaat de zee met bloedend hart.

Enige conclusie: Duitsers hebben een stenen zeehart.

Zonder dollen: wat is hier de logica in???

Schuivend bankje.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlands jacht vergaat bij Duitse Wadden 11 mei 2023 07:18 #1478939

Jullie gaan in detail. Van bovenaf is het al duidelijk. De stippen grof erin gezet, foto op willekeurig moment.

Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl