Over jeugdige overmoed gesproken... Dit herinnert mij aan onderstaande tocht met een aantal onverantwoordde beslissingen. Niet helemaal off-topic denk ik.
Nachtvlinder en haar bemanning is in 2007 door het oog van de naald gegaan bij het aanlopen van Spiekeroog.
We waren met twee boten op pad op het Duitse Wad. Halverwege die vakantie bleken de ambities van de 8 vrienden wat uiteen te lopen en hebben we de boten tijdelijk heringedeeld. De ene boot zou dan een Waddentocht gaan maken, de andere een stuk op zee met een nacht doorvaren. "Zeezeilen" noemden we dat stoer. Die Waddentocht zou binnendoor van Norderney naar Spiekeroog gaan, Nachtvlinder (ook met 4 personen aan boord) zou in die paar dagen via Helgoland gaan, om elkaar dan in Spiekeroog weer te ontmoeten.
De heenreis ging geweldig: heldere luchten, mooie bakstagwind, uitgerustte bemanning en onderweg nog een taart gebakken ook. Korte broekenweer. Een euforische stemming bijna. Idee was twee dagen op Helgoland te blijven, dáár de restjes whisky op te maken en nieuw te kopen.
Net aangelegd vermeldde het verse weerbericht dat er over 48 uur een depressie zou passeren die regen en ZW6 zou geven. De keuze zou dus zijn om ófwel langer te blijven liggen en het af te wachten, óf na een korte nacht te gaan varen om de ellende vóór te zijn. Vanwege gevoelde sociale druk hebben we voor die laatste optie gekozen. We hebben de "Schiffsausrusting" winkel niet geopend gezien en zijn de volgende morgen vroeg vertrokken.
Eerste helft ging lekker: Spiekeroog was niet bezeild maar met een rif en HA fok liep het mooi hoog en lekker door. De depressie kwam echter veel eerder dan verwacht. Vrij stijle golven maakten de Loper snel vochtig van binnen en we maakten af en toe flinke smakken, bovendien werden twee bemanningsleden zó zeeziek dat ze hun kooi niet uit konden komen en schipper en wachtleider ook geen kooien meer hadden om uit te rusten.
Maar goed: op dat moment (dachten we dat...) we diezelfde dag nog bij daglicht aan zouden komen, we functioneerden, de boot liep prima en we zagen de GPS aftellen. De belangrijkste dingen onder controle vertelden we elkaar.
Het weer bleef echter verslechteren en het bootje kreeg zó op z'n donder dat er regelmatig gelensd moest worden omdat er toch slokken water door het ventilerende luik en lekkende bakskistdeksel binnen kwamen. Gemengd met een omgevallen braak-puts was het een bedompt zurig drama binnen en het bruinige water (er lag ook nog koffie tussen) klotste boven de wegdrijvende vloerplank uit. Af en toe leek de dieptemeter kuren te krijgen. We wisten toen nog niet dat deze helemaal uit zou vallen: de kabel liep tussen romp en binnenschaal door; door de beweging in de constructie (slap bootje) was deze klem komen te zitten en aan het doorschavielen, bleek later. Het was niet leuk meer op dat moment.
Met de veiligvaarwaterton in zicht begonnen de wachtleider en ikzelf het toch ook wel ook koud te krijgen. De wind was inmiddels aan het afnemen en er kon een rif uit. Het werd echter wel buiïg. Op dat moment niet serieus overwogen door te varen of op andere manier de aanloop niet te gaan nemen. De haven, onze vrienden daar en de zeezieken binnen lonkten hard naar rust.
Dus allebij een laatste keer naar binnen om een blik op de papieren kaart te werpen en de situatie proberen te onthouden.
Daarna om de uiterton en eindelijk afvallen en de geul volgen. Wat ging dat hard opeens! Bootsnelheid liep ver op en met de stroming erbij gingen we soms 8 knopen over de grond.
Hmmm, best wel kleine tonnetjes in de praktijk. Zien we nu echt alle rode tonnetjes vóór die ene groene? Of ligt dáár nog iets? Zou kunnen, dan zou dát 'em moeten zijn...
Het beeld leek te kloppen met de kaart, de koers echter iets lager dan verwacht.
Toen kwam er een nieuwe bui en zagen we met moeite nog één rode ton voor ons. Toen we die dwars hadden, trok het helemaal dicht en zagen we niets meer. Dieptemeter deed het heel af en toe nog en we hoorden branding. Doodeng op dat moment.
We werden beide heel erg stil, krampachtig om ons heen kijkend. Niet verlamd maar gevoelsmatig out of options. Omdraaiien durfden we niet; bang dat we geen hoogte konden houden en achter ons zagen we ook geen tonnetjes meer. Kompaskoers maar vasthouden en zoeken. Het zal minder dan een minuut geduurd hebben voor het opklaarde. We bleken goed te zitten. Goddank.
Toen we de bocht om konden en surfend langs het strand voeren, kwam de opluchting. Beide overmand door emoties.
Onze borrelafspraak was in Spiekeroog, maar of er in dat geultje naar de haven voldoende water zou staan was kielekiele. Het leek ons niet handig dat te gaan proberen. Dus doorgevaren naar Neuharlingersiel. Ook dát was te ondiep, maar in elke geval hogerwal en beschut. We hebben een lijn om de eerste pilaar van die trainingwall daar geslagen en zijn gaan slapen: volgende ochtend (het was donker inmiddels) de rest. Het was kláár en we waren kapot.
Heel veel geluk geluk gehad in een tocht met tenmiste twee verkeerde beslissingen. Krijg er nog wel eens koude rillingen van...
Hier nog wat foto's uit het reisverslag:
Eerste helft richting Spiekeroog: flinke golven maar niets aan de hand. We al wat katterigheid:
Ergens in de namiddag: kooien zijn bezet; bedompte en zure lucht binnen:
Volgende dag in Neuharlingersiel: stralend weer; de hele boot leeg en schoongemaakt
De route (pre-plottertijd):
Eerder die vakantie (van Borkum naar Norderney): veel vis gevangen, gestopt toen de puts vol was. Om snel te kunnen doden hadden we een snijplank op de spiegel geborgd; varende visfabriek:
Schoonmaken voor in het nieuwe LIDL rookoventje: