Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Het drukke sluizen-vraagstuk

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 16:29 #1480832

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1338
Beetje in de war?
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 16:36 #1480835

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
daan1508 schreef :
Beetje in de war?

Go with the flow, zie de lol er van in. Wij komen altijd met zijn drieën aanvaren. Nooit een probleem.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 16:40 #1480836

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26256
3Noreen schreef :
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
Wadloper schreef :
Orange Sunset schreef :
Die borden heb ik ook gezien toen we er enkele dagen geleden waren. Maar nu snap ik het bord pas. Ik dacht dat dat bord bedoeld was om duidelijk te maken dat in de sluis naast elkaar gelegen moet worden en netjes op te vullen.

Hahaha.. In de Krammer-jachtensluizen kunnen, uitgaande van de huidige gemiddelde bootmaat, niet eens drie boten naast elkaar liggen.

De registratiekosten moeten wel in verhouding zijn met de grote van de boot. Zeg zo'n 1 tot 1,5% van de waarde van de boot als registratiekosten. 75k - 100k €. Dat zijn wat dikkere boten. Klopt het weer allemaal.

Prima. Ga het maar regelen!

Is al geregeld. Je kunt zo een zeebrief aanvragen.

Mja. Je bedoelt een Vlaggenbrief, vermoed ik. Die heb ik dus niet voor 1,5 % van de waarde van mijn boot.

Wat nu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 16:51 #1480838

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Het is niet eerlijk.


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 16:52 #1480841

Moet je een echte boot kopen B)
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 17:03 #1480847

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1338
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
Wadloper schreef :
Orange Sunset schreef :
Die borden heb ik ook gezien toen we er enkele dagen geleden waren. Maar nu snap ik het bord pas. Ik dacht dat dat bord bedoeld was om duidelijk te maken dat in de sluis naast elkaar gelegen moet worden en netjes op te vullen.

Hahaha.. In de Krammer-jachtensluizen kunnen, uitgaande van de huidige gemiddelde bootmaat, niet eens drie boten naast elkaar liggen.

De registratiekosten moeten wel in verhouding zijn met de grote van de boot. Zeg zo'n 1 tot 1,5% van de waarde van de boot als registratiekosten. 75k - 100k €. Dat zijn wat dikkere boten. Klopt het weer allemaal.

Prima. Ga het maar regelen!

Is al geregeld. Je kunt zo een zeebrief aanvragen.

Mja. Je bedoelt een Vlaggenbrief, vermoed ik. Die heb ik dus niet voor 1,5 % van de waarde van mijn boot.

Wat nu?

Zou in mijn geval een euro of 30 zijn. Zou ik wel kunnen betalen haha
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 17:07 #1480850

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4217
Roozeblij schreef :
nou, dat het volgens de regels van voor naar achter 3 dik stapelen in dat geval niet gaat, toch?

Net zo min als dat in de sluis een wenselijke optie is.

Waar er vertrouwen is dat iedereen zich correct gedraagt lukt het soms om optimaal te stapelen. Maar regelmatig liggen kleine boten - uit angst om de schutting te missen of vanwege algemene aanleg stress - op onhandige plaatsen als eersten tegen de kolkwand.

In de Oranjesluizen hebben we wel meegemaakt dat een houten zeilbootje van formaat Valk halverwege de sluis als eerste vastmaakte, waarschijnlijk blij dat ze dit ook weer overleefd hadden. Met een goede sfeer en weinig wind gaat dat ook allemaal wel weer goed en stapelen de boten aan de andere muur wat verder door, maar handig is anders.

Ik heb overigens geen moeite om tegen kleinere jachten te liggen (als ik inschat dat dat zonder schade bij hen of ons kan). Staat het angstzweet van de sluismanoeuvre de schipper nog in de handen of dreigt de partner op het voordek een zenuwinzinking te krijgen (al dan niet door het soms zenuwachtige gecommandeer vanuit de kuip :lol: ) dan zoek ik een andere oplossing.

Boegschroef [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 21 mei 2023 17:12 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 17:13 #1480852

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26256
3Noreen schreef :
Het is niet eerlijk.

Nee, het is heerlijk.

Ik zit meestal alleen op die pieremachochel en wat mij betreft heeft ie daarvoor het ideale maatje. Qua boot valt er voor mij niks meer te wensen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 17:14 #1480853

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26256
helmsman 38 schreef :
Moet je een echte boot kopen B)

Nou, vergis je niet. Het zou zomaar kunnen zijn dat je absoluut niet met mijn tobbe in botsing wil komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 17:54 #1480865

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
youtube.com/shorts/TsEPmu-Zz8A?feature=share

Hierbij de praktijk van vanmorgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 18:13 #1480872

Wadloper schreef :
Orange Sunset schreef :
Die borden heb ik ook gezien toen we er enkele dagen geleden waren. Maar nu snap ik het bord pas. Ik dacht dat dat bord bedoeld was om duidelijk te maken dat in de sluis naast elkaar gelegen moet worden en netjes op te vullen.

Hahaha.. In de Krammer-jachtensluizen kunnen, uitgaande van de huidige gemiddelde bootmaat, niet eens drie boten naast elkaar liggen.

Ja de Krammer-jachtensluizen inderdaad. Ik dacht ook al dat het wat optimistisch was om met 3 naast elkaar te gaan liggen, maarja, misschien staat dat bord er al 40 jaar toen de mens met minder ook al genoeg had.

Die kolken zijn 9 meter breed, dus dat zijn dan gemiddeld 3m per boot inc fenders. Ik schat dan 3 trailerbare 26 voeters als de max in.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 19:27 #1480901

  • FS33
  • FS33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 297
Rikken schreef :
youtube.com/shorts/TsEPmu-Zz8A?feature=share

Hierbij de praktijk van vanmorgen.

Gaaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 19:54 #1480909

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Hans V schreef :
Ik heb overigens geen moeite om tegen kleinere jachten te liggen (als ik inschat dat dat zonder schade bij hen of ons kan). Staat het angstzweet van de sluismanoeuvre de schipper nog in de handen of dreigt de partner op het voordek een zenuwinzinking te krijgen (al dan niet door het soms zenuwachtige gecommandeer vanuit de kuip :lol: ) dan zoek ik een andere oplossing.
Kwam bij mij eens zo uit dat het de enige plek was waar ik kon vastmaken. Achter mij lagen boten over de hele breedte, maar nog niet vast. Bakboord een strijkijzer. Maar de buren lagen zelf niet vast, bleek, en het lukte allemaal niet zo goed. Toch vastgemaakt en ze dan naar een bolder gevaren waar ze bij konden. Iedereen weer chill. Niet volgens het boekje, maar wel leuk zo.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 21 mei 2023 19:55 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 20:14 #1480914

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
PvO schreef :
Roozeblij schreef :
Maar stel ik heb als eerste bij een lege steiger aangelegd en er komt vervolgens een 45 voeter aanzetten.
Dan moet dus dat gevaarte tegen mijn 27 voetertje aanleggen, als je de drie naast mekaar aanhoudt.
Dat gaat niet werken natuurlijk
En je punt is?

Ach.. Als het niet te hard waait en alles rustig gebuert, kan er veel.

Ooit lag ik ergens als 1 van de eersten en een laag van 10 boten of zo. Elk schip weer net een beetje groter dan t vorige. het liep van mijn 30 voet al snel naar 45. Ach.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 22:12 #1480946

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4217
Joop66 schreef :
Ach.. Als het niet te hard waait en alles rustig gebuert, kan er veel.

Ooit lag ik ergens als 1 van de eersten en een laag van 10 boten of zo. Elk schip weer net een beetje groter dan t vorige. het liep van mijn 30 voet al snel naar 45. Ach.

Wij lagen op Helgoland ooit als 10e ofzo met nog een boot of drie, vier buiten ons. Geen wind dus niets aan de hand. Ze hebben daar overigens wel een indeling naar lengte.

Een Duitse schipper halverwege de stapel maakte zich nogal druk over de lijnen naar de kant en de aangrenzende stapels. Toen het in de vroege avond wat begon te waaien bleek de onrust van de man terecht: onze stapel begon ondanks wat lijnen naar de kant van boot 3 en 6 flink uit te waaieren. Er ontstond lichte paniek omdat we bijna een andere stapel boten raakten. Snel onze motor gestart en met de schroef in het werk lukte het om het ergste zwiepen tegen te gaan terwijl de crew van een andere boot met gebruiksklaar bijbootje een lijn van de buitenste boot naar een 'mooring' (ton) in de haven uitbracht die daar speciaal voor dit doel bleek te liggen.

Uiteindelijk heel gezellig teamwork, maar ik moet er niet aan denken dat dit 's nachts zou zijn gebeurd. De binnenste boot zijn leek ons ook niet geweldig: al die bemanningen over je dek en bij aanlandige wind ligt er toch heel wat tegen je romp te drukken.

Zo'n enorme stapel als op Helgoland komt je niet vaak tegen, en speelt helemaal niet in sluizen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 mei 2023 08:30 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 23:01 #1480949

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Waarom niet het idee dat je moet melden zoals het in de beroepsvaart ook wordt toegepast.

Je krijg dan een beurt toegewezen om de sluis in te varen. Er kan dan ook nog rekening gehouden worden het soort schip.

Melden kan via de marifoon of via de meldpaal op de steiger.

Anders blijft het een warboel. Je kunt ook erg vroeg of erg laat de sluis passeren. Dan heb je alle ruimte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 22 mei 2023 05:43 #1480959

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
brambo schreef :
Waarom niet het idee dat je moet melden zoals het in de beroepsvaart ook wordt toegepast.

Je krijg dan een beurt toegewezen om de sluis in te varen. Er kan dan ook nog rekening gehouden worden het soort schip.

Melden kan via de marifoon of via de meldpaal op de steiger.

Veel te veel werk voor de sluismeester denk ik. Er vallen geen doden, hooguit wat irritatie hier en daar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 22 mei 2023 05:52 #1480961

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Rikken schreef :
youtube.com/shorts/TsEPmu-Zz8A?feature=share

Hierbij de praktijk van vanmorgen.

Als ik sommige bootjes volg op die timelapse aan het eind voel ik iets tussen boosheid en een hartverzakking, hop nog even snel door de meerpalen dwars oversteken de andere sluis in en tegengestelde rondjes. En wow wat is het druk idd. Als je even lunch maakt staat de stroom weer landafwaarts, only dead fish go with the flow?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 22 mei 2023 05:56 #1480962

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Vroegah in het pre-marina tijdperk lagen we ook gestapeld in de gemeentehavens ik herinner me ooit 11 geweest te zijn (Stavoren), met dubbel verlengde landvasten op de kant en bij nacht en ontij (Harlingen bv) eruit want o o o er lag weer eens een vroege vogel ingeklemd richting kade. Lag je aan de kade, had je het zwaar rond sluitingstijd vh gestommel over dek. Het had toch ook wel zijn charmes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 22 mei 2023 06:55 #1480975

ik ben geen ervaren sluisganger, komend weekend maar weer eens oefenen (rondje polder) Maar wat mij opviel bij de sluis in Lemmer met name is dat het vooral de huurbakken en zuipschuiten (sloepen) zijn die ellende veroorzaken, dus als ik een bavaria zie maak ik ruim baan.....
clever 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 22 mei 2023 09:17 #1481039

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4217
brambo schreef :
Waarom niet het idee dat je moet melden zoals het in de beroepsvaart ook wordt toegepast.

Je krijg dan een beurt toegewezen om de sluis in te varen. Er kan dan ook nog rekening gehouden worden het soort schip.

Melden kan via de marifoon of via de meldpaal op de steiger.

Anders blijft het een warboel.

Daar hebben de sluiswachters denk ik niet zo’n zin in (extra werkdruk, politie agent spelen, etc.), hoewel ik in het buitenland wel eens heb meegemaakt dat een onbeschaamd voorkruipend motorjacht door de sluismeester resoluut de kolk weer werd uitgestuurd. Dat lik-op-stuk beleid vertraagt overigens wel maar kon ongetwijfeld op de goedkeuring van alle andere jachten rekenen.

Bij drukke sluizen met veel beroepsvaart vind er soms wel regie plaats door de sluismeester.

brambo schreef :
Je kunt ook erg vroeg of erg laat de sluis passeren. Dan heb je alle ruimte.

Bij langere tochten op getijdewater en weinig voorzieningen aan zeezijde is dat niet altijd een optie. Voor binnenwater sluizen is het zeker een afweging om buiten de ‘spitstijden’ te schutten. Hoewel die spits net als op de weg steeds vroeger begint en steeds later eindigt.

Wij zeilen in de zomer meestal in het buitenland, dan ontloop je de grootste sluizendrukte ook voor een belangrijk deel. Maar zolang er geen schade gevaren wordt en het aso-gedrag niet de overhand krijgt heeft het schouwspel dat een drukke schutting vaak biedt ook wel iets... :)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 mei 2023 09:25 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 22 mei 2023 10:21 #1481048

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Thijs1971 schreef :
Vroegah in het pre-marina tijdperk lagen we ook gestapeld in de gemeentehavens ik herinner me ooit 11 geweest te zijn (Stavoren), met dubbel verlengde landvasten op de kant en bij nacht en ontij (Harlingen bv) eruit want o o o er lag weer eens een vroege vogel ingeklemd richting kade. Lag je aan de kade, had je het zwaar rond sluitingstijd vh gestommel over dek. Het had toch ook wel zijn charmes.

Daar zijn nou ankers en bijboten voor uitgevonden :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 22 mei 2023 11:30 #1481059

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Al met al los je het drukke sluizen-vraagstuk niet op. Het komt zo het komt. Er zijn aardige, normale, ondeskundige en hufterigge sluis gebruikers ;)
Laatst bewerkt: 22 mei 2023 11:33 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 22 mei 2023 16:22 #1481109

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Zo heb je ook het fietsers-en-voetgangers-die-oversteken-zonder-te-kijkenvraagstuk :) Vanmiddag nog meegemaakt. Maar je erover opwinden lost het niet op.

Ik ben een fan van zelfhulppsychologie. Hier een voorbeeld, voor wie ermee geholpen kan zijn:
Zo raak je je woede kwijt

Vooral tip nr. 5 lijkt me wel wat: "Doe een gebedje – desnoods voor degene op wie je woest bent". Dat zou een koddig gezicht zijn, de voorhaven van de sluis vol biddende bootjesmensen. De sluismeester mag ook meedoen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 22 mei 2023 17:23 #1481143

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12506
Een flink stukje "achteruit bidden" lucht ook enorm op. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.280 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl