Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Het drukke sluizen-vraagstuk

Het drukke sluizen-vraagstuk 19 mei 2023 17:41 #1480443

N.a.v. de actualiteit rondom vaarhufters vandaag in krant en op TV had ik een leuke discussie met de schipperse. We hebben beiden VK2 overigens. Bij drukke sluizen zie je vaak dat de eerst aankomende ACHTER elkaar afmeren. Logisch want je gaat niet langszij als er nog veel steiger vrij is. Althans dat doen er maar weinig. Als de lichten op maak-klaar-voor-zaai-paniek gaan ( zo noemen wij rood-groen) dan maken de laatst aangekomen schepen het eerst los. Als die netjes wachten- ik zeg 'als'- drijven er heel wat schepen. Die zijn zonder vaart moeilijk bestuurbaar, dus varen ze rondjes. De allerlaatst aangekomen schepen hebben niet eens vastgemaakt en varen ook vrolijk rond. En er zijn er ook die sur place varen.
Dit is een van de weinige momenten dat wij aan boord aan de bijbel refereren: de eersten zullen de laatsten zijn...
Hoe ga je dat nou echt goed organiseren?
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën. Gaan jullie zelf drie dik liggen als er nog steiger vrij is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 19 mei 2023 17:59 #1480444

FS33 schreef :
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën. Gaan jullie zelf drie dik liggen als er nog steiger vrij is?

Als ik omkijk en een hele stoet bootjes zie aankomen, dan doe ik dat inderdaad.
Maar ik maak mij ook niet druk als iemand voordringt, zolang ik nog maar mee kan in de schutting. Uiteindelijk maakt het niks uit of je nou als derde of als zesde in en uit de sluis vaart.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 19 mei 2023 18:02 #1480446

Je bedoelde waarschijnlijk dit bericht
nos.nl/artikel/2475699-meer-ne...n-asogedrag-op-water
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 19 mei 2023 18:07 #1480447

Yep. Dat was vanochtend ook al op TV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 19 mei 2023 18:10 #1480448

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3688
Vroeger...herriner ik me, werd bij Enkhuizen ( voordat t aquaduct er was) een remming opgeroepen zodra er ingevaren kon worden..
Dan zag je t hele veld er in drijven..en een enkeling die durfde ' overctecsteken' werd er netjes aan herrinerd dat ie nog niet aan de beurt was..
Maar hoor nu geen sluiswachter meer bij drukke sluizen..( los dat Enkhuizen nu heel anders is)

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 19 mei 2023 19:02 #1480456

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16851
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën. Gaan jullie zelf drie dik liggen als er nog steiger vrij is?
Nee, niet als het rustig is maar bij drukte varen we rustig door het drijvende veld en knopen we aan de eerste boot vooraan om dan als een van de eerste ook binnen te varen.
Er staan meestal borden genoeg op de kant om dit principe duidelijk te maken en een half uur drijven heb ik een hekel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 19 mei 2023 19:09 #1480459

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5296
Bij de Krammer staan borden dat je met een paar -ik meen drie- naast elkaar moet vastmaken.
Velen doen dat niet en maken achter elkaar vast, als je dan wel als tweede of derde gaat vastmaken en dus eerder aangekomen schippers passeert krijg je commentaar, tja.

Ook staat er een bord tot waar je mag aanleggen, ook feest want niet iedereen kent de betekenis van het bord.
RWS denkt het opgelost te hebben door voorbij het bord geen bolders te plaatsen, maar het hek langs de steiger kan ook een touwtje om toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 20 mei 2023 06:43 #1480483

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Als we met mooi weer uit Scandinavië terug komen herinneren de Lorentzsluizen ons altijd aan het feit dat we weer terug zijn in ons overvolle landje. Het is dan gedaan met de gemoedelijkheid en correctheid die onze noorderburen kenmerkt.

Op drukke dagen lijkt het voor velen ‘ieder voor zich’, waarbij ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat grotere zeiljachten zich sneller asociaal gedragen dan de schippers van kleinere boten. En dan heb ik het niet over het al dan niet correct afmeren aan de wachtsteiger, maar over schippers die even vergeten lijken te zijn dat er überhaupt (veel) boten liggen te wachten. Ook als er onhandig wordt afgemeerd kun je zelf de regels nog wel in acht proberen te nemen. Niet iedereen is even doorgewinterd en voor sommigen is een sluis duidelijk een high-stress situatie, net als stapelen aan een verder lege wachtsteiger.

Op rustige dagen (als er ruimte voldoende is voor iedereen) lijkt het ‘ik zie alleen het groene licht’ gedrag een stuk minder.

Het is net als met ritsen op de snelweg: it takes two to tango. Wij proberen ons er niet over op te winden. Dat lukt regelmatig. :lol:
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 20 mei 2023 07:02 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 20 mei 2023 06:58 #1480488

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15006
Hans V schreef :
Het is net als met ritsen op de snelweg: it takes two to tango. Wij proberen ons er niet over op te winden. Dat gaat met wisselend succes. B)

Dit is ook onze aanpak. Omdat onze boot afwijkende maten heeft probeer ik altijd even contact te hebben met de sluiswachter. Ik blijf ook de marifoon uitluisteren. Het gebeurt me regelmatig dat de sluiswachter mij bij het vullen van de sluis nog oproept.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 20 mei 2023 08:51 #1480508

Van de meeste sluizen die ik tegenkom weet ik redelijk hoeveel er in past. Meestal is dat verrassend veel. Als ik vermoed dat het aantal wachtenden binnen de sluiscapaciteit valt blijf ik meestal drijven. Dan kan ik als een van de laatsten midden door varen tot ik klem zit. Zeker solo werk dit verrassend makkelijk.
Als ik vermoed dat wat voor mij bij de sluis ligt niet in één schutting past. Maak ik meestal even vast aan de 3e of 4e stapel vanaf de sluis.
Bij groen maak ik los en ga ik achter de 4e stapel stil in het vaarwater liggen. net zo lang tot ik zeker weet dat iedereen die voor mij was ook daadwerkelijk in de sluis ligt. Natuurlijk leidt dit wel eens tot reakties van opstomers vanaf achter.
Maar meestal hoef ik ze dan alleen maar op de bootnaam te wijzen.
Laatst bewerkt: 20 mei 2023 08:53 door Eigenwijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 20 mei 2023 08:56 #1480509

In Lemmer is de sluis altijd groot genoeg, en voer ik de al afgemeerde huur bavjus altijd groetend voorbij.
Zo kon ik het stuntelende afmeren rustig aanschouwen. Nooit gedoe, ja soms lange wachttijd door de beroeps vaart.
In Stavoren met de dubbele sluis zelden wachtten. Moet in de Noordersluis vanwege de diepgang.
Als het druk is vraag ik ff aan de wachtrij of ik eerst mag, is wel lekker solo op 42 voet. Meestal geen probleem.
Een stugge nee schuddende Germaan laat ik dan netjes eerst, om daarna groetend naas hem aan te leggen.
Bij Kornwerd ben ik meestal vroeg om de drukte te vermijden, maar daar passen ook heel veel bootjes in.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 20 mei 2023 08:57 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 20 mei 2023 18:29 #1480624

Veel, ik ook, leggen graag aan de kant waar het wieleffect je helpt of de wind gunstig is. Andere kant is ook geen probleem maar als het makkelijk kan waarom niet.
Nog makkelijker is waar mogelijk langszij, vast op de kikker kan je nog even een bakkie zetten ofzo.
Genieten als iedereen langs de kant ligt of grote gaten tussen de voorganger laat. Vaar je als een van de laatste de sluis in, overal tussendoor en vooraan langszij of ergens tussenin. Laatste erin, eerste eruit en dan kan er ook nog eens een boot extra erbij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 20 mei 2023 19:02 #1480633

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Vandaag de volkerak sluis door
Er zijn vele die voor gaan niets aantrekken van mede plezier vaart en voor gaan.
Dwars of achterste voren in de sluis liggen.
Na schutten kwamen diverse boten alles voor bij varen dus in de sluis waar het grootste gedeelte nog vast lag of net los
Maakte.
Ik heb met verbazing staan kijken.
Het word per jaar erger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 05:44 #1480692

Leuke en herkenbare antwoorden. Solo leg ik graag aan met spring op middenbolder. Maar langszij gaat dat niet. Dus heb ik aan beide zijden lijnen klaar hangen. Langszij in de sluis zijn er altijd helpende handen. Dat is voer voor psychologie: bij invaren egoïstisch en bijna agressief maar vriendelijk en behulpzaam zodra de lijnen vast zitten.
Ik herken ook de irritatie over mensen die - bij overduidelijke drukte- niet naar voren varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 08:58 #1480738

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1210
Wij leggen als laatst komende altijd achterste schip aan. Varen dan ook als zodanig naar de sluis en is het mij te chaotisch sla ik een schutting over. Lig ik dan vooraan ga ik ook als 1e de sluis in probeert er dan iemand voor te dringen heeft ie pech, dan wordt er niet meer uitgeweken. Met name de kleinere bootjes zorgen voor de meeste problemen vind ik.
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 09:25 #1480746

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6137
Het zijn gelukkig altijd die anderen die het fout doen :dry:. Wijzelf doen het altijd correct :P .
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 10:44 #1480765

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Jutter schreef :
Het zijn gelukkig altijd die anderen die het fout doen :dry:. Wijzelf doen het altijd correct :P .
Niet iedereen, hierboven geeft iemand zonder blikken of blozen toe altijd voor te dringen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 10:47 #1480766

Maar stel ik heb als eerste bij een lege steiger aangelegd en er komt vervolgens een 45 voeter aanzetten.
Dan moet dus dat gevaarte tegen mijn 27 voetertje aanleggen, als je de drie naast mekaar aanhoudt.
Dat gaat niet werken natuurlijk
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 10:51 #1480767

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Roozeblij schreef :
Maar stel ik heb als eerste bij een lege steiger aangelegd en er komt vervolgens een 45 voeter aanzetten.
Dan moet dus dat gevaarte tegen mijn 27 voetertje aanleggen, als je de drie naast mekaar aanhoudt.
Dat gaat niet werken natuurlijk
En je punt is?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 13:19 #1480799

nou, dat het volgens de regels van voor naar achter 3 dik stapelen in dat geval niet gaat, toch?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 13:35 #1480801

Waterblok schreef :
Bij de Krammer staan borden dat je met een paar -ik meen drie- naast elkaar moet vastmaken.
Velen doen dat niet en maken achter elkaar vast, als je dan wel als tweede of derde gaat vastmaken en dus eerder aangekomen schippers passeert krijg je commentaar, tja.

[…]

Die borden heb ik ook gezien toen we er enkele dagen geleden waren. Maar nu snap ik het bord pas. Ik dacht dat dat bord bedoeld was om duidelijk te maken dat in de sluis naast elkaar gelegen moet worden en netjes op te vullen. Maar blijkbaar reeds aan de wachtsteiger de bedoeling. Dat deed slechts 1 iemand die samen onderweg was met zijn buurman, dus dat was ook niet een duidelijk voorbeeld voor ons. Dat verklaart wel waarom de ‘sluiswand’ slechts aan 1 kant was getekend op het bord… het was een wachtsteiger :pinch:

Toen wij bij de Krammer aankwamen was de wachtsteiger vrijwel vol, maar er was nog één gaatje ergens tussenin waar wij hebben gewacht. Bij binnenvaren van de sluis netjes gewacht tot de rest van de wachtsteiger langs was, hoewel er wel weer iemand was die weer later dan ons aan was gekomen en zich nog even voor ons gooide net voor de sluis.

En kwa hufterigheid gisteren nog iemand die voor ons aankwam bij de sluis en ging aanleggen aan de wachtsteiger op het moment dat de sluisdeuren open gingen. Zijn hond uit liet en lekker rustig aan de strijkinstallatie en nog wat andere dingen ging pielen. Dus het stoplicht stond lekker op groen dus wij maar even vragen of hij met de schutting mee ging. Dus werd gesnauwd dat hij anders niet zou aanleggen… Gezien het leek alsof ze alle tijd hadden en het licht al even op groen stond zette ik maar rustig koers en wat gas bij on de sluis in te varen. Mijn intentie werd bij de andere schipper duidelijk en schoot in het verkeerde keelgat. De hond werd teruggeroepen direct aan boord geparkeerd, losgegooid en vol gas gegeven om ons af te snijden en tegelijk nog gesnauwd dat het heel verstandig zou zijn als ik gas zou gaan minderen.

Ik vermoed dat ze het groene licht gemist hadden, maar toch maar even de schipper op zijn manieren aangesproken dat het ook op een nette manier kan. De schipper voer de sluis binnen met zo’n vaart en koers dat de fenders tussen de boot uit rolden en de metalen stootrand daadwerkelijk als stootrand gebruikt werd met wat lekker metaal op beton geschraap.

Wij waren trouwens de enige 2 boten voor die schutting, dus aan ruimte geen gebrek.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 21 mei 2023 13:36 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 16:16 #1480825

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
Orange Sunset schreef :
Die borden heb ik ook gezien toen we er enkele dagen geleden waren. Maar nu snap ik het bord pas. Ik dacht dat dat bord bedoeld was om duidelijk te maken dat in de sluis naast elkaar gelegen moet worden en netjes op te vullen.

Hahaha.. In de Krammer-jachtensluizen kunnen, uitgaande van de huidige gemiddelde bootmaat, niet eens drie boten naast elkaar liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 16:24 #1480826

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15006
Wadloper schreef :
Orange Sunset schreef :
Die borden heb ik ook gezien toen we er enkele dagen geleden waren. Maar nu snap ik het bord pas. Ik dacht dat dat bord bedoeld was om duidelijk te maken dat in de sluis naast elkaar gelegen moet worden en netjes op te vullen.

Hahaha.. In de Krammer-jachtensluizen kunnen, uitgaande van de huidige gemiddelde bootmaat, niet eens drie boten naast elkaar liggen.

De registratiekosten moeten wel in verhouding zijn met de grote van de boot. Zeg zo'n 1 tot 1,5% van de waarde van de boot als registratiekosten. 75k - 100k €. Dat zijn wat dikkere boten. Klopt het weer allemaal.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 16:26 #1480828

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
3Noreen schreef :
Wadloper schreef :
Orange Sunset schreef :
Die borden heb ik ook gezien toen we er enkele dagen geleden waren. Maar nu snap ik het bord pas. Ik dacht dat dat bord bedoeld was om duidelijk te maken dat in de sluis naast elkaar gelegen moet worden en netjes op te vullen.

Hahaha.. In de Krammer-jachtensluizen kunnen, uitgaande van de huidige gemiddelde bootmaat, niet eens drie boten naast elkaar liggen.

De registratiekosten moeten wel in verhouding zijn met de grote van de boot. Zeg zo'n 1 tot 1,5% van de waarde van de boot als registratiekosten. 75k - 100k €. Dat zijn wat dikkere boten. Klopt het weer allemaal.

Prima. Ga het maar regelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het drukke sluizen-vraagstuk 21 mei 2023 16:28 #1480831

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15006
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
Wadloper schreef :
Orange Sunset schreef :
Die borden heb ik ook gezien toen we er enkele dagen geleden waren. Maar nu snap ik het bord pas. Ik dacht dat dat bord bedoeld was om duidelijk te maken dat in de sluis naast elkaar gelegen moet worden en netjes op te vullen.

Hahaha.. In de Krammer-jachtensluizen kunnen, uitgaande van de huidige gemiddelde bootmaat, niet eens drie boten naast elkaar liggen.

De registratiekosten moeten wel in verhouding zijn met de grote van de boot. Zeg zo'n 1 tot 1,5% van de waarde van de boot als registratiekosten. 75k - 100k €. Dat zijn wat dikkere boten. Klopt het weer allemaal.

Prima. Ga het maar regelen!

Is al geregeld. Je kunt zo een zeebrief aanvragen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl