Waterblok schreef :
Bij de Krammer staan borden dat je met een paar -ik meen drie- naast elkaar moet vastmaken.
Velen doen dat niet en maken achter elkaar vast, als je dan wel als tweede of derde gaat vastmaken en dus eerder aangekomen schippers passeert krijg je commentaar, tja.
[…]
Die borden heb ik ook gezien toen we er enkele dagen geleden waren. Maar nu snap ik het bord pas. Ik dacht dat dat bord bedoeld was om duidelijk te maken dat in de sluis naast elkaar gelegen moet worden en netjes op te vullen. Maar blijkbaar reeds aan de wachtsteiger de bedoeling. Dat deed slechts 1 iemand die samen onderweg was met zijn buurman, dus dat was ook niet een duidelijk voorbeeld voor ons. Dat verklaart wel waarom de ‘sluiswand’ slechts aan 1 kant was getekend op het bord… het was een wachtsteiger
Toen wij bij de Krammer aankwamen was de wachtsteiger vrijwel vol, maar er was nog één gaatje ergens tussenin waar wij hebben gewacht. Bij binnenvaren van de sluis netjes gewacht tot de rest van de wachtsteiger langs was, hoewel er wel weer iemand was die weer later dan ons aan was gekomen en zich nog even voor ons gooide net voor de sluis.
En kwa hufterigheid gisteren nog iemand die voor ons aankwam bij de sluis en ging aanleggen aan de wachtsteiger op het moment dat de sluisdeuren open gingen. Zijn hond uit liet en lekker rustig aan de strijkinstallatie en nog wat andere dingen ging pielen. Dus het stoplicht stond lekker op groen dus wij maar even vragen of hij met de schutting mee ging. Dus werd gesnauwd dat hij anders niet zou aanleggen… Gezien het leek alsof ze alle tijd hadden en het licht al even op groen stond zette ik maar rustig koers en wat gas bij on de sluis in te varen. Mijn intentie werd bij de andere schipper duidelijk en schoot in het verkeerde keelgat. De hond werd teruggeroepen direct aan boord geparkeerd, losgegooid en vol gas gegeven om ons af te snijden en tegelijk nog gesnauwd dat het heel verstandig zou zijn als ik gas zou gaan minderen.
Ik vermoed dat ze het groene licht gemist hadden, maar toch maar even de schipper op zijn manieren aangesproken dat het ook op een nette manier kan. De schipper voer de sluis binnen met zo’n vaart en koers dat de fenders tussen de boot uit rolden en de metalen stootrand daadwerkelijk als stootrand gebruikt werd met wat lekker metaal op beton geschraap.
Wij waren trouwens de enige 2 boten voor die schutting, dus aan ruimte geen gebrek.