Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Buitenboordmotor

Buitenboordmotor 08 juni 2023 17:32 #1485436

  • jeex
  • jeex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 321


Zomer's wonen we vlakbij het Bovenwiede (Giethoorn). Mooie 50 jaar oude klassieke eikenhouten punter in het boothuis, heerlijk. En dan zeilen met een emmerzeil, back to basics.

Maar goed: er hangt nu een topzware Johnson 9.9 pk achter, prima motor maar zwaar, want de vorige eigenaar vervoerde schapen, riet, hooi en zijn vrouw met deze boot. Ik zeil er geregeld mee en tuf rustig door het prachtige natuurgebied.

Lange aanloop voor een vraag, vind je niet?

Ik wil die zware Johnson vervangen door iets kleiners (letterlijk: de omvang) zodat de motor niet in de weg zit van de helmstok. Dus: 6pk 1-cilinder, Honda of Yamaha, want die zijn stiller dan Suzuki's.

Maar voor het boteren zonder zeil, is een 2-cilinder weer veel stiller. Yamaha 6 of 8 pk's zijn zeer bescheiden in omvang en bieden veel meer ruimte aan de helmstok. Uitgeprobeerd, klopt.

En dan heb je nog de kwestie: Highthrust of niet? Het is een zware boot, hard varen doen we niet, kan ook niet.

En dan de vraag 6 of 8 pk. Is 8 dan stiller omdat deze nog lagere toeren draait? En wat is zuiniger?

Vragen, twijfels. Wat te doen? Goede raad, vooral op basis van eigen ervaringen, is zeer welkom.
[dʒiːks]
Laatst bewerkt: 08 juni 2023 17:35 door jeex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 08 juni 2023 18:04 #1485445

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Bukh dv10 ME dieseltje erin geen gedoe met starttouwtje en hij ligt recht. Nou geintje. De 8 pk viertact buitenboordmotor is vaak zowat net zo zwaar als de 9,9 dus dat lost het probleem niet op kun je deze net zo goed houden. De 4 tot 6 pk viertact buitenboordmotor is een eencilinder en een stuk lichter zon 25 kg. Een 6 pk Tohatsu of equivalent met dual trust schroef gaat die zware eiken schuit gewoon duwen. Misschien verbruikt het achter zon zwaar ding wat meer dan met mijn Kolibri maar 1L / uur moet haalbaar zijn met zon motor. Elektrisch kan ook, kom je op e-propulsion of torqueedo uit en is vrijwel geheel stil. Elektrisch volstaat als je alleen korte stukjes motort haven uit, zeil omhoog, of iets verder als je er goed halve kracht ermee vooruit komt (hoe minder gas hoe groter de actieradius) en kan dan makkelijk zijn in die zin dat je geen probleem met benzine hebt die snel veroudert. Superbenzine tanken ( v-power ) of synthetische benzine (aspen) lost dat probleem ook op. Op lange stukken als de doorstroming hoog is maakt t weinig uit wat je tankt.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 08 juni 2023 18:06 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 08 juni 2023 18:08 #1485447

  • jeex
  • jeex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 321
Dank Freek. Elektrisch is al afgeschoten. Prijs (als je het goed wilt doen) en de actieradius maken E. varen nu nog onmogelijk.

Het verschil aan gewicht tussen 1 en 2 cilinders is ca. 17 kg en dat valt mee. Gaat vooral om die enorme bak die in de weg zit.

Tohatsu? Is dat wat?

Ik was in één uur genezen van Hidea. Of om precies te zijn: in 3/4 uur. Toen viel de poepnieuwe motor om uit te proberen uit en ging niet meer aan. Carburateur en brandstofpomp zijn inmiddels vervangen. Gelukkig was het niet mijn motor, maar die van de importeur ;-)
[dʒiːks]
Laatst bewerkt: 08 juni 2023 18:09 door jeex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 08 juni 2023 18:15 #1485449

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Tohatsu is een A kwaliteit motor, wordt aangeboden als Tohatsu Sail Pro 6 pk dan zit de dusl trust schroef erop en gaat ie die punter wel gemakkelijk duwen. Maar is een eencilinder natuurlijk. de Mercury die ik heb is dezelfde motor. Als je echt wat anders wil dan die verval je in Yamaha, Honda Suzuki of misschien een kleinere Evinrude 4 T. Ik vind die 2 cilinder 4 T motoren wat lomp zwaar maar het loopt inderdaad wel mooi. Honda had lichtere 2 cilinder 4 T maar das dus al aardig ouder spul.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 08 juni 2023 18:25 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 08 juni 2023 18:29 #1485454

  • jeex
  • jeex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 321
Ze zijn ook nog iets lichter in gewicht zie ik. En een stuk voordeliger dan de Japanse collega's.
[dʒiːks]
Laatst bewerkt: 08 juni 2023 18:40 door jeex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 08 juni 2023 18:46 #1485459

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Hoe zwaar is de boot eigenlijk?

Die motor die er nu op zit lijkt mij toch te zwaar en te veel vermogen. De voorgestelde 6pk Tohatsu lijkt mij al ruim bemeten. Als het gewicht daarvan al aanzienlijk lager ligt, dan
Is dat al een stuk beter.

Zou je de bbm niet met een elegante oplossing achter het roer kunnen hangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 08 juni 2023 19:01 #1485462

  • jeex
  • jeex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 321
Ik denk zo'n 1500 - 2000 kg.

De boot is 7 meter lang en van eikenhout. De meeste van deze boten varen met 6, 8 of 9.9 pk. Hard gaan ze niet, plané is ondenkbaar.

Achter het roer is echt onmogelijk. Op de foto zit het roer er niet aan, maar dat zit nog 3 dm achter de achterste punt.
[dʒiːks]
Laatst bewerkt: 08 juni 2023 19:03 door jeex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 08 juni 2023 19:13 #1485466

1 kW elektrisch. Als een pod er onder.
Ding weegt waarschijnlijk 800- 1000kg.
Maar dat weet chef Hout beter.
Stilletjes door de sloten glijden, vergeet die knetterdingen snel.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 08 juni 2023 19:15 #1485468

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Dan is het een beetje kiezen uit licht en minder vermogen, of zwaar en meer vermogen…

Ik heb wel eens oude vrachtschepen zien varen met een (extra) bbm aan het roer… is dat nog een optie? Of een constructie waarmee de bbm meedraait en derhalve niet in de weg zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 08 juni 2023 19:17 #1485469

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Ik heb een 4-takt 2-cilinder 8 pk Yamaha High Thrust gehad achter een stalen sloep van 1.200 kg. Motor woog 45 kg en het was echt een heer-lijke motor. Super stil en meer meer meer dan sterk genoeg.

Ook een Mercury Sailpower 5 pk gehad achter een zeilbootje. Meer dan sterk zat maar maakt echt een hele grote bak meer herrie dan die Yamaha. Wel lekker licht, iets van 25 kg inderdaad.

Vermogen lijkt me bij jouw boot het issue niet; 5 of 6 pk is ook echt meer dan genoeg.

Het zal een afruil zijn tussen volume/gewicht versus geluid. Als ie er eenmaal achter hangt merk je het gewicht niet meer, het geluid blijft storen. En geloof de verkoper maar niet "dat het wel meevalt". Ik vond het vies tegenvallen. Haventje in haventje uit is geen probleem, na 4 uur motoren ben je wel klaar met het geluid.

Keuzes keuzes keuzes.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 08 juni 2023 20:03 #1485478

RickVis2 schreef :
Ik heb wel eens oude vrachtschepen zien varen met een (extra) bbm aan het roer… is dat nog een optie?

Ik heb hier ervaring mee, en ik zou het afraden.

In de eerste plaats omdat het sturen er serieus zwaar van wordt. Op een skûtsje van 19,5 meter hadden we altijd een driemaal vertraagde talie tussen het helmhout en de bolder, anders was het roer nauwelijks recht te houden als je een beetje toeren maakte. En dat was met ik geloof 9 pk - niet veel meer dan TS aan zijn roertje zou hangen dus, en dat helmstokje is flink korter.

In de tweede plaats is het roer een prima plek om je bbm te verzuipen als je aan het zeilen bent. Een skûtsjeroer is flink hoog, wij konden de motor nog op een slede omhoog trekken zodra we de zeilen hesen. Die ruimte heeft TS niet.

En tot slot wordt het sturen onder zeil er ook bepaald niet makkelijker op. Onder helling hangt het gewicht van die motor ook aan je roer te trekken.

Overigens is het zelden een éxtra bbm aan het roer, denk ik. Wij deden het omdat we geen inbouwmotor mochten (en wilden) hebben, maar af en toe wel eens met weinig bemanning of met gasten voeren. Dan is het wel handig als je niet alles zeilend of bomend op hoeft te lossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 08 juni 2023 20:19 #1485484

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Wat Den Bommel zegt klopt ook een eencilinder is gewoon een wat apart ding dus altijd onrustiger dan een tweecilinder. Hij kan die punter aan ook al zou die punter twee ton wegen en je ook nog even een melkkoe als vracht mee nemen. Maar een tweecilinder heeft het nadeel van het hoge gewicht en het voordeel van de rustige loop.

De door Paradyske genoemde Pod kan ook maar om betaalbaar uit te komen moet je dan zelf ergens een of andere nog goede 48 volt lifepo4 accu op de kop kunnen tikken, daar moet je maar net aan kunnen komen. Omdat de boot wel wat vracht kan dragen is het wel een mogelijkheid vind ik.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 08 juni 2023 20:23 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 09 juni 2023 04:42 #1485507

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1417
Ik zou kijken naar de verbetering vande plaats van de motor zodat deze de helmstok niet in de weg zit. 2000 kg en redelijk lomp onderwaterschip passen toch prima bij deze motor ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 09 juni 2023 06:09 #1485515

Weeg het ding eerst eens 2000kg lijkt me overdreven veel.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 09 juni 2023 06:42 #1485522

  • jeex
  • jeex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 321
Dank voor het meedenken.

Dit soort boot wordt altijd met minimaal 5pk gevaren, de meeste hebben 8 of 9.9. Maar dat extra vermogen zal vooral gaan om geluidsreductie. Minder dan 5 is niet prettig varen.

Zoals gezegd: elektrisch is geen optie, te weinig actieradius of teveel accu's en buitensporig hoge kosten.

2-cilinder weegt iets meer maar idd veel minder herrie.

Aanpassingen aan de boot zijn onmogelijk, maar ook onwenselijk.

Vaart er hier iemand met Tohatsu 2 cilinder? Is dat qua geluidsniveau vergelijkbaar met Yamaha?

Ik zoek naar de oorzaak van het enorme prijsverschil tussen beide. Dat is echt enorm en dan geeft Tohatsu ook nog langer garantie...
[dʒiːks]
Laatst bewerkt: 09 juni 2023 06:44 door jeex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 09 juni 2023 09:52 #1485578

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
De vraag is een beetje wat je prioriteit heeft.

Ja, een thrust of sail versie gaat je helpen. De boot is VEEL te zwaar om ooit te benutten waar zo'n standaard prop voor bedoeld is.

Dan heb je nogal wat wensen:
- licht,
- Compact,
- Stil,
- Zuinig.

Klopt dat ongeveer?

Zuinig kun je eigenlijk alleen beinvloeden met de keuze tussen 2 takt of 4 takt. Voor de rest is het boot-eigenschapen en je pols. De motor doet daar weinig meer in.

2 takt is mooi compact en licht. Maar niet zuinig en maakt meer/vervelender herrie.

Verder ontloopt t elkaar allemaal niet vreselijk veel geloof ik, zolang je bij de A-merken blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 09 juni 2023 12:38 #1485631

Joop66 schreef :


2 takt is mooi compact en licht. Maar niet zuinig en maakt meer/vervelender herrie.

Verder ontloopt t elkaar allemaal niet vreselijk veel geloof ik, zolang je bij de A-merken blijft.

Qua meer/vervelender herrie vind ik bij de kleinere vermogens (4pk Yamaha in mijn geval) de 1 cilinder viertakt meer herrie en trillingen maken dan de tweetakt. Heb zowel 4 als 2 takt gehad, qua geluid en trillingen en eenvoud vind ik de 2 takt fijner.
Viertakt is wel veel zuiniger…

Bij iets hogere vermogens (8pk) lopen de 2 cilinder viertakt yamaha’s zooooo mooi… hier in leiden hebben veel sloepjes zo’n motor, en die lopen zo rustig, soepel en stil… wel een heel stuk zwaarder dan een 1 cilinder…
Laatst bewerkt: 09 juni 2023 12:38 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 09 juni 2023 13:06 #1485640

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1739
It Paradyske schreef :
Weeg het ding eerst eens 2000kg lijkt me overdreven veel.
Waterverplaatsing uitrekenen geeft je hetzelfde resultaat zonder dat je uit het water hoeft.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Laatst bewerkt: 09 juni 2023 13:07 door Waterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 09 juni 2023 13:39 #1485653

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
Bij de 1 cilinder is Mercury = Mariner = Tohatsu (en in sommige landen ook Nissan).
Is dat bij de 2 cilinder 8/9,9hp ook niet zo? Dat vergroot je kans op geluid ervaringen een beetje. De Mercury/Mariner is iig even zwaar als de Tohatsu dus als dat belangrijk is, heb je er een optie bij. Alleen of dat nu zoveel scheelt met de Yamaha...

Tweetakt zou al voor je gezondheid en het milieu eigenlijk al geen optie moeten zijn.

jeex schreef :
Ze zijn ook nog iets lichter in gewicht zie ik. En een stuk voordeliger dan de Japanse collega's.
Tohatsu is ook Japans. Ze maken al >100 jaar motoren.
Laatst bewerkt: 09 juni 2023 13:42 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 09 juni 2023 17:20 #1485681

  • jeex
  • jeex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 321
Dank voor alle input.

Ik las ergens 2takt: dat is niet meer van deze tijd. Vies stinkende slurpers zijn het. Volgens mij worden die ook niet meer gemaakt en geleverd.

In het boothuis soortgelijke punters bekeken en wat voor motoren daar achter hangen en hoe de helmstok daar bij past.

Maar ook meegenomen in de overweging welke merken lokaal worden aangeboden en onderhouden. Yamaha is dan absoluut nr 1. Elke botenboer levert Yamaha en iets anders, Honda of Mercury of Suzuki. Geen Tohatsu (ja ik weet, dat is ook Mariner en Mercury, ongeveer). En daarmee valt die gewoon af.

Ook levertijd speelde een rol.

Dus (tromgeroffel) het is een Yamaha 8pk twin 4tak geworden. Sterk genoeg om rustig te tuffen en dan ook stil. En deze klapt licht omhoog (uitgeprobeerd) en zit niet in de weg bij het zeilen.

Morgen hangt-ie erachter. Ben benieuwd.
[dʒiːks]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 09 juni 2023 18:29 #1485701

  • Shedi
  • Shedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 305
Ga eens praten met Mulder in Giethoorn Noord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 09 juni 2023 18:33 #1485702

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3688
Shedi schreef :
Ga eens praten met Mulder in Giethoorn Noord.

Praten waarover?
TS zegt net dat ie een Jammie heeft besteld en die morgen eraan hangt.

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 09 juni 2023 18:36 #1485703

jeex schreef :
Dank voor alle input.

Dus (tromgeroffel) het is een Yamaha 8pk twin 4tak geworden. Sterk genoeg om rustig te tuffen en dan ook stil. En deze klapt licht omhoog (uitgeprobeerd) en zit niet in de weg bij het zeilen.

Morgen hangt-ie erachter. Ben benieuwd.

Mooie motor! Veel plezier en succes ermee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 09 juni 2023 19:46 #1485732

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Mooi dan heb je het voor elkaar! Ik begrijp dat de Yamaha 8 pk toch wat behendiger en kleiner is dan de 9.9 pk Johnson?
Jeex schreef
Ik las ergens 2takt: dat is niet meer van deze tijd. Vies stinkende slurpers zijn het. Volgens mij worden die ook niet meer gemaakt en geleverd

Doorgaans klopt dit, echter Evinrude die vroeger ook de stink tweetact maakte maakt nu tweetacten met moderne technologie en die zijn dan weer net zo schoon als een viertact.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor 09 juni 2023 19:51 #1485734

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15006
Yamaha's zijn fijne motoren. :) Gewoon nummer 1
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl