Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Storm!

Storm! 21 dec 2023 19:00 #1529844

Maar wat nu als de stroom uitvalt door overstroming?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 21 dec 2023 19:03 #1529846

Baasklusje schreef :
Een elektromotor erin zou wel beter zijn voor het klimaat.

Sssssht, die zit er al in. Voor de vorm laten ze wat stoomwolkjes zien en draaien ze een cassettebandje met rikketikgeluiden
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 21 dec 2023 19:09 #1529851

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Berghout-2 schreef :
Joop, zet een pan met wat olie op het vuur voor de juiste geur.
En kijk dan ademloos


Dank je. Dit is hoe echt mededogen en barmhartigheid er uit ziet!

Het bedaarde ritme en de ingehouden pufjes, volstrekt in tegenstelling tot het enorme vermogen dat rond gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 21 dec 2023 19:12 #1529852

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Baasklusje schreef :
Een elektromotor erin zou wel beter zijn voor het klimaat.

Dat wel. Rendement van een stoommachine is een procent of 10 Max. Maar ja. wel Gaaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 21 dec 2023 20:22 #1529869

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
ironman schreef :
Woudagemaal is inderdaad een aanrader. Zen and the art of steam engine maintenance. De sereniteit waarmee de 4 stoommachines hun werk staan te doen -zoals ze dat de laatste eeuw al doen- vindt meteen een plekje in je technische hart. Ze lopen nog steeds met oliespuiten en noteren nog steeds manometer- en thermometerstanden.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Mooi hé.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 21 dec 2023 20:23 #1529870

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
www.telegraaf.nl/nieuws/214168...eerst-spontaan-dicht

Dat gaat er waarschijnlijk voor zorgen dat men in de Dordtse binnenstad, rond het havengebied, droge voeten houdt.
Laatst bewerkt: 21 dec 2023 20:25 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 21 dec 2023 20:43 #1529878

Het zal nu nog wel goed gaan, maar het systeem van de waterkering is een duivels dilemma . We hebben op dit moment ook een sterk verhoogde aanvoer van water via de rivieren, waardoor o a bij Dordt ,maar ook elders in de Delta sprake is van min of meer permanent hoog water. Welke vloed er nu wordt tegen gehouden is nog de vraag, die van buiten, of die van boven?. Om ongelukken te voorkomen moet de kering in ieder geval zo kort mogelijk dicht. Het is wel precies het probleem waarvoor ik nog nergens een goed oplossing heb gezien. Meer water van boven en meer water van buiten komt ergens in onze Delta tot stilstand. Daar hebben de Delta werken geen einde aan gemaakt. Het potentiele probleem is wel meer verplaatst naar de randstad. Zeeland is door dammen kering en dijken goed gescheiden van watervloeden van buiten en van boven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 21 dec 2023 21:08 #1529888

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2657
Precies dat doet zich nu voor bij de balgstuw op het ketelmeer. De afvoer vanuit het zwarte water (Meppel, Steenwijk, zwolle etc) is zo groot dat het water achter de balgstuw hoger staat dan de stormvloed waarvoor de stuw ontworpen is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 21 dec 2023 23:10 #1529913

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1387
Joop66 schreef :
Het bedaarde ritme en de ingehouden pufjes, volstrekt in tegenstelling tot het enorme vermogen dat rond gaat.

Ze beginnen met stoken om 7 uur 's ochtends, en tegen 4 uur zijn alle 4 stoommachines en 8 centrifugale pompen in bedrijf. Als onderdeel van de opstartprocedure wordt er stoom door een venturi gespoten en daarmee wordt een groot vat vacuum getrokken. Met dat vacuum zuigen ze water initieel de centrifugaalpompen in, omdat die natuurlijk niet zelfaanzuigend zijn. Tijdens bedrijf wordt het vacuum gebruikt om condenswater op te ruimen, want als dat zich ophoopt ergens onder die zuigers dan beginnen de veiligheidsventielen te toeteren en rent iedereen naar buiten. Dat zou eenmaal gebeurd zijn, kwam door een haarscheurtje in een vacuumleiding. De geweldige vliegwielen draaien 90 toeren per minuut. De toerenteller zit op het eind van de nokkenas. Hij kan tot 115 gaan, maar de sweet spot zit bij de 90, "dan hoor je ook dat hij lekker loopt". Er zit geen regulateur op; de snelheid stellen ze in met de timing (fase) op de nokkenas. Als hij teveel toeren zou maken springt er uit de toerenteller een pal die de nokkenas stil zet. Er was ooit eens een een klepsteel vastgelopen, de tuimelaar schoot toen door de ruimte. Vandaar dat ze na opstarten de deuren niet direct openen. Ze meten preventief met een infraroodthermometer de verschillende temparaturen, onder andere van de (glij-)lagers, om op basis van trendanalyse vastlopers voor te zijn. Die infraroodmeter is het enige moderne stukje techniek dat je in de machinehal ziet, de rest is precies als van 100 jaar geleden. De zuigers hebben een hogedruk en lagedruk deel, en de afgewerkte stoom gaat in de kelder eerst een condensor in en wordt daar afgekoeld met oppervlaktewater, om weer water te worden. Dat gaat eerst door een olieafscheider - een paar open bakken met schotten. Er staat nog een klein stoommachientje met een klein centrifugaalpompje en een klein plunjerpompje, en die vermengen retourwater met oppervlaktewater en pompen het richting het ketelhuis. Voordat het in de ketels wordt opgewarmd to 450 graden stoom, wordt dit aanvoerwater eerst nog door grote filters geperst met allemaal laagjes lappen, want als vet de ketel ingaat krijg je geen mooie stoom. Waarom wordt dat afgewerkte water hergebruikt? Er zit nog warmte in, en dat is goed voor de efficiëntie. Quite a guy, die ingenieur Wouda.



Retour: stoommachientje, plunjerpomp, centrifugaalpomp, condensor. Alles draait en ademt.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 21 dec 2023 23:32 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 22 dec 2023 00:09 #1529915

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 718
Joop66 schreef :
Baasklusje schreef :
Een elektromotor erin zou wel beter zijn voor het klimaat.

Dat wel. Rendement van een stoommachine is een procent of 10 Max. Maar ja. wel Gaaf.

Staat tegenover dat ie met HVO gestookt wordt las ik. 90% minder CO2 uitstoot dan diesel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 22 dec 2023 06:16 #1529919

Baasklusje schreef :
holtere schreef :
Ach die waterstanden zijn ook maar een mening :huh:

Precies! Als de aarde nu plat was dan kon je meten hoe hoog het water erop stond.
Maar op een bol meten hoe hoog het water staat? Probeer het thuis maar eens. Kan niet!

Jij maakt het helemaal bont. Natuurlijk kunnen meten hoe hoog het water is. Jij doet net of de aarde op een bal lijkt. Ik ga niet zeggen dat hij niet rond is, dat is hij aan de randen! Verder is hij zo plat als een pannekoek. Anders zou je ook niet waterpas kunnen bouwen. :silly:
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 22 dec 2023 06:27 #1529920

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2616
Aswin schreef :
Joop66 schreef :
Baasklusje schreef :
Een elektromotor erin zou wel beter zijn voor het klimaat.

Dat wel. Rendement van een stoommachine is een procent of 10 Max. Maar ja. wel Gaaf.

Staat tegenover dat ie met HVO gestookt wordt las ik. 90% minder CO2 uitstoot dan diesel.
H o stoot net zo veel co2 uit als gewone diesel leerde ik laatst.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 22 dec 2023 06:29 #1529922

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2616
Herman Hartman schreef :
Het zal nu nog wel goed gaan, maar het systeem van de waterkering is een duivels dilemma . We hebben op dit moment ook een sterk verhoogde aanvoer van water via de rivieren, waardoor o a bij Dordt ,maar ook elders in de Delta sprake is van min of meer permanent hoog water. Welke vloed er nu wordt tegen gehouden is nog de vraag, die van buiten, of die van boven?. Om ongelukken te voorkomen moet de kering in ieder geval zo kort mogelijk dicht. Het is wel precies het probleem waarvoor ik nog nergens een goed oplossing heb gezien. Meer water van boven en meer water van buiten komt ergens in onze Delta tot stilstand. Daar hebben de Delta werken geen einde aan gemaakt. Het potentiele probleem is wel meer verplaatst naar de randstad. Zeeland is door dammen kering en dijken goed gescheiden van watervloeden van buiten en van boven.
Het gebied bij het volkerak krammer enzo schijnt een buffer te zijn voor dit soort situaties. Ze kunnen daar het peil tot 2 meter verhogen om het rivierwater tijdelijk af te vangen. www.zwdelta.nl/projecten/water...g-volkerak-zoommeer/
Eat your pie before you die
Laatst bewerkt: 22 dec 2023 06:43 door HenkT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 22 dec 2023 06:48 #1529926

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
ironman schreef :
Joop66 schreef :Het bedaarde ritme en de ingehouden pufjes, volstrekt in tegenstelling tot het enorme vermogen dat rond gaat.
Ze beginnen met stoken om 7 uur 's ochtends, en tegen 4 uur zijn alle 4 stoommachines en 8 centrifugale pompen in bedrijf. Als onderdeel van de opstartprocedure wordt er stoom door een venturi gespoten en daarmee wordt een groot vat vacuum getrokken. Met dat vacuum zuigen ze water initieel de centrifugaalpompen in, omdat die natuurlijk niet zelfaanzuigend zijn. Tijdens bedrijf wordt het vacuum gebruikt om condenswater op te ruimen, want als dat zich ophoopt ergens onder die zuigers dan beginnen de veiligheidsventielen te toeteren en rent iedereen naar buiten. Dat zou eenmaal gebeurd zijn, kwam door een haarscheurtje in een vacuumleiding. De geweldige vliegwielen draaien 90 toeren per minuut. De toerenteller zit op het eind van de nokkenas. Hij kan tot 115 gaan, maar de sweet spot zit bij de 90, "dan hoor je ook dat hij lekker loopt". Er zit geen regulateur op; de snelheid stellen ze in met de timing (fase) op de nokkenas. Als hij teveel toeren zou maken springt er uit de toerenteller een pal die de nokkenas stil zet. Er was ooit eens een een klepsteel vastgelopen, de tuimelaar schoot toen door de ruimte. Vandaar dat ze na opstarten de deuren niet direct openen. Ze meten preventief met een infraroodthermometer de verschillende temparaturen, onder andere van de (glij-)lagers, om op basis van trendanalyse vastlopers voor te zijn. Die infraroodmeter is het enige moderne stukje techniek dat je in de machinehal ziet, de rest is precies als van 100 jaar geleden. De zuigers hebben een hogedruk en lagedruk deel, en de afgewerkte stoom gaat in de kelder eerst een condensor in en wordt daar afgekoeld met oppervlaktewater, om weer water te worden. Dat gaat eerst door een olieafscheider - een paar open bakken met schotten. Er staat nog een klein stoommachientje met een klein centrifugaalpompje en een klein plunjerpompje, en die vermengen retourwater met oppervlaktewater en pompen het richting het ketelhuis. Voordat het in de ketels wordt opgewarmd to 450 graden stoom, wordt dit aanvoerwater eerst nog door grote filters geperst met allemaal laagjes lappen, want als vet de ketel ingaat krijg je geen mooie stoom. Waarom wordt dat afgewerkte water hergebruikt? Er zit nog warmte in, en dat is goed voor de efficiëntie. Quite a guy, die ingenieur Wouda.



Retour: stoommachientje, plunjerpomp, centrifugaalpomp, condensor. Alles draait en ademt.

Mooie info!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 22 dec 2023 07:28 #1529929

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4548
Hoog water inderdaad het grootste probleem:

www.nhnieuws.nl/nieuws/329537/...s-het-dorp-instroomt

De kans is groot dat het water Egmond aan Zee binnenstroomt. Ook bij 30 cm water gaat de stroom er af. Een 'beetje' water kan dus al voor grote problemen zorgen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 22 dec 2023 08:22 #1529941

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
HenkT schreef :
Aswin schreef :
Joop66 schreef :
Baasklusje schreef :
Een elektromotor erin zou wel beter zijn voor het klimaat.

Dat wel. Rendement van een stoommachine is een procent of 10 Max. Maar ja. wel Gaaf.

Staat tegenover dat ie met HVO gestookt wordt las ik. 90% minder CO2 uitstoot dan diesel.
H o stoot net zo veel co2 uit als gewone diesel leerde ik laatst.

Dus jij vindt dat TNO er naast zit?



publications.tno.nl/publicatio.../TNO-2017-R10847.pdf
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 dec 2023 08:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 22 dec 2023 08:44 #1529945

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2616
Dus jij vindt dat TNO er naast zit?
TNO zal er niet naast zitten. Maar het is een beetje hoe je het berekend zo lijkt het. www.bredenoord.com/nl/kennis/g...20reguliere%20diesel.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 22 dec 2023 08:49 #1529950

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
ironman schreef :
Quite a guy, die ingenieur Wouda.
Leuk stukje! Alleen geef je Wouda teveel credits. De machines in het gebouw zijn ontworpen door Johan Dijxhoorn.
Die overigens juist een voorvechter was van electrische gemalen, maar alleen als de stroomvoorziening zeker is!

Woudagemaal was trouwens bedoeld als een dieselgemaal maar in die tijd fluctueerde de prijzen van diesel nogal en kolen kon je toen nog gewoon uit Limburg krijgen. Dat ze hem nu met (een soort van) diesel stoken is dan weer ironisch. Het had ze veel efficienter kunnen zijn (maar minder mooi).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 22 dec 2023 08:49 #1529951

Herman Hartman schreef :
Het zal nu nog wel goed gaan, maar het systeem van de waterkering is een duivels dilemma . We hebben op dit moment ook een sterk verhoogde aanvoer van water via de rivieren, waardoor o a bij Dordt ,maar ook elders in de Delta sprake is van min of meer permanent hoog water. Welke vloed er nu wordt tegen gehouden is nog de vraag, die van buiten, of die van boven?. Om ongelukken te voorkomen moet de kering in ieder geval zo kort mogelijk dicht. Het is wel precies het probleem waarvoor ik nog nergens een goed oplossing heb gezien. Meer water van boven en meer water van buiten komt ergens in onze Delta tot stilstand. Daar hebben de Delta werken geen einde aan gemaakt. Het potentiele probleem is wel meer verplaatst naar de randstad. Zeeland is door dammen kering en dijken goed gescheiden van watervloeden van buiten en van boven.

inderdaad! Je vraagt je af hoe het had gelopen bij doodtij ipv springtij, of nog iets meer NW wind (viel nu nog wel mee). Interessant ook dat de media dit niet echt oppikten tot vanochtend. Toch een beetje spannende situatie, alle keringen dicht en dijkbewaking. Combinatie van hoge rivierafvoer en verhoging op zee is natuurlijk lastig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 22 dec 2023 08:52 #1529953

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Omdat ze bij het Lauwersmeer niet kunnen (konden) afvoeren, moest Wouda meer pompen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 22 dec 2023 08:53 #1529954

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1749
Calidris schreef :
Dus jij vindt dat TNO er naast zit?
Ik neem aan dat de reductie, net als bij biomassa, betrekking heeft op de reductie geredeneerd vanuit een fossiele bron, en niet ten opzichte van wat uit je uitlaatpijp komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 22 dec 2023 08:59 #1529957

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
AndreAzuree schreef :

inderdaad! Je vraagt je af hoe het had gelopen bij doodtij ipv springtij, of nog iets meer NW wind (viel nu nog wel mee). Interessant ook dat de media dit niet echt oppikten tot vanochtend. Toch een beetje spannende situatie, alle keringen dicht en dijkbewaking. Combinatie van hoge rivierafvoer en verhoging op zee is natuurlijk lastig.

Ik denk dat de realiteit gaat worden dat we met z'n allen toch moeten accepteren dat we een keer natte voeten krijgen in de lage delen. Dat zijn we 70 jaar niet gewend, maar zal toch een reëel risico gaan worden.
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat er jaarlijks 1 miljard besteed wordt aan water verdediging in NL. Dat is schromelijk te weinig natuurlijk als we het hier nog een tijdje willen volhouden. Zeker als je bedenkt dat er vreselijk veel geld naar, in mijn ogen minder belangrijke, zaken in deze maatschappij gaan. We worden vanzelf wel gedwongen om wat meer naar de basis terug te moeten hiervoor.
Een dijk van Engeland naar Noorwegen is nog een stapje te ver.




www.nioz.nl/en/news/een-dam-dw...r-klimaatverandering
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 dec 2023 09:03 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 22 dec 2023 09:07 #1529966

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
HenkT schreef :
Dus jij vindt dat TNO er naast zit?
TNO zal er niet naast zitten. Maar het is een beetje hoe je het berekend zo lijkt het. www.bredenoord.com/nl/kennis/g...20reguliere%20diesel.

Die pagina gaat over GTL, niet over HVO-100, dat is wezenlijk wat anders. Iets met appels en peren....
verder is het een webpagina en dus in de categorie "is ook maar een mening", dat vindt ik wel wat anders als een rapport van TNO.

Voor GTL is veel meer energie nodig vooraf, HVO-100 is opnieuw gekraakte plantaardige olie in het hergebruik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 dec 2023 09:14 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 22 dec 2023 09:11 #1529969

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Knar schreef :
Calidris schreef :
Dus jij vindt dat TNO er naast zit?
Ik neem aan dat de reductie, net als bij biomassa, betrekking heeft op de reductie geredeneerd vanuit een fossiele bron, en niet ten opzichte van wat uit je uitlaatpijp komt.

"de toepasbaarheid van verschillende brandstoffen in dieselmotoren"

Ik zou het eerst lezen.........

Verder is dat van ondergeschikt belang, alles is een beter alternatief dan de huidige diesel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 dec 2023 09:15 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm! 22 dec 2023 09:16 #1529973

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Calidris schreef :
Voor GTL is veel meer energie nodig vooraf, HVO-100 is opnieuw gekraakte olie in het hergebruik.

HVO is inderdaad niet van fossiele herkomst. Het is plantaardige olie. Dat is het verschil. Het is dus op dezelfde manier CO2-neutraal als hout stoken.
Laatst bewerkt: 22 dec 2023 09:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl