Joop66 schreef :
Het bedaarde ritme en de ingehouden pufjes, volstrekt in tegenstelling tot het enorme vermogen dat rond gaat.
Ze beginnen met stoken om 7 uur 's ochtends, en tegen 4 uur zijn alle 4 stoommachines en 8 centrifugale pompen in bedrijf. Als onderdeel van de opstartprocedure wordt er stoom door een venturi gespoten en daarmee wordt een groot vat vacuum getrokken. Met dat vacuum zuigen ze water initieel de centrifugaalpompen in, omdat die natuurlijk niet zelfaanzuigend zijn. Tijdens bedrijf wordt het vacuum gebruikt om condenswater op te ruimen, want als dat zich ophoopt ergens onder die zuigers dan beginnen de veiligheidsventielen te toeteren en rent iedereen naar buiten. Dat zou eenmaal gebeurd zijn, kwam door een haarscheurtje in een vacuumleiding. De geweldige vliegwielen draaien 90 toeren per minuut. De toerenteller zit op het eind van de nokkenas. Hij kan tot 115 gaan, maar de sweet spot zit bij de 90, "dan hoor je ook dat hij lekker loopt". Er zit geen regulateur op; de snelheid stellen ze in met de timing (fase) op de nokkenas. Als hij teveel toeren zou maken springt er uit de toerenteller een pal die de nokkenas stil zet. Er was ooit eens een een klepsteel vastgelopen, de tuimelaar schoot toen door de ruimte. Vandaar dat ze na opstarten de deuren niet direct openen. Ze meten preventief met een infraroodthermometer de verschillende temparaturen, onder andere van de (glij-)lagers, om op basis van trendanalyse vastlopers voor te zijn. Die infraroodmeter is het enige moderne stukje techniek dat je in de machinehal ziet, de rest is precies als van 100 jaar geleden. De zuigers hebben een hogedruk en lagedruk deel, en de afgewerkte stoom gaat in de kelder eerst een condensor in en wordt daar afgekoeld met oppervlaktewater, om weer water te worden. Dat gaat eerst door een olieafscheider - een paar open bakken met schotten. Er staat nog een klein stoommachientje met een klein centrifugaalpompje en een klein plunjerpompje, en die vermengen retourwater met oppervlaktewater en pompen het richting het ketelhuis. Voordat het in de ketels wordt opgewarmd to 450 graden stoom, wordt dit aanvoerwater eerst nog door grote filters geperst met allemaal laagjes lappen, want als vet de ketel ingaat krijg je geen mooie stoom. Waarom wordt dat afgewerkte water hergebruikt? Er zit nog warmte in, en dat is goed voor de efficiëntie. Quite a guy, die ingenieur Wouda.
Retour: stoommachientje, plunjerpomp, centrifugaalpomp, condensor. Alles draait en ademt.