Aswin schreef :
HenkT schreef :
Aswin schreef :
Joop66 schreef :
Baasklusje schreef :
Een elektromotor erin zou wel beter zijn voor het klimaat.
Dat wel. Rendement van een stoommachine is een procent of 10 Max. Maar ja. wel Gaaf.
Staat tegenover dat ie met HVO gestookt wordt las ik. 90% minder CO2 uitstoot dan diesel.
H o stoot net zo veel co2 uit als gewone diesel leerde ik laatst.
Je hebt gelijk hoor. Uit de uitlaat komt net zoveel CO2 als bij diesel. Alleen is de CO2 van HVO eerst door planten uit de atmosfeer gehaald voordat ze daar weer in uitgestoten wordt. Netto effect is dus, ongeveer, nul. De koolstof van diesel komt uit de bodem en wordt na verbranding aan de atmosfeer toegevoegd, netto effect 100% toevoeging.
En ook wanner je het op de lange termijn bekijkt heb je helemaal gelijk. Ook aardolie is van organische oorsprong en dus ooit door plannen of algen uit de atmosfeer opgenomen. Maar dan hebben we het over honderden miljoenen jaren geleden.
HVO lijkt dus circulair, maar is dat alleen als het process ook geheel door renewable energy is gebaseerd.
Maar er is toch ook een misvatting.
De CO2 vermindering in de dampkring berust op:
-minder CO2 van CO2 bronnen inbrengen. Je kan dus wel olie gebruiken (bouwstoffen) maar niet verbranden. Besparen.
-meer CO2 opslag. Meer groen, waaronder bomen, zonder deze te verbranden.
-CO2 afvang en opslag
Kost allemaal energie plus dat we de “CO2” energiebronnen moeten vervangen.
Renewable energie, zo’n, wind, regen, etc en andere ”brandstoffen” die geen CO2 opleveren maar andere bezwaren hebben zoals kernenergie. Alle keuzes zijn grootschalig en hebben op midden of lange termijn ook consequenties maar geeft tenminste een termijn terwijl we droge voeten houden. En waarschijnlijk moeten we daar ook nog wel wat aan gaan doen anders gaat Rotterdam als economische motor verloren en hebben we voor een oplossing geen geld.
Brandstof maken uit extra groen is circulair. Als daarbij netto emissieloos geproduceerd wordt, is het neutraal.
Maar brandstof maken uit afval dat anders
nu niet zou worden uitgestoten is dat niet. Als de afvalolie tot smeerolie was verwerkt of tot een bouwstof dan zou het emissieloos zijn. Dan was de afvalolie carbon capture geweest.
HVO is dus wel circulair. Brengt nauwelijks CO2 in de lucht. Is dus volgens TNO 90% beter dan diesel van “aardige” olie oorsprong, maar desalniettemin is de uitstoot 100% slechter dan een synthetische brandstof die 100% van renewable energy gemaakt zou worden omdat de plantaardige olie ook aangewend had kunnen worden zonder CO2 uitstoot.
En zo zie je dat halve waarheden beide waar kunnen zijn in het grote plaatje ondanks een betrouwbaar TNO label.
Mbt
nu niet. We hebben ook nog haast en daar zit dus een fase probleem met het inzetten van circulairiteit.
We moeten de cirkels beginnen met de opslag. Dus eerst bomen planten en pas over 30 jaar verstoken.
Bomen planten en vandaag vliegen lijkt wel groen maar helpt vandaag de CO2 besparing niet.
Vandaag je CO2 bijdrage doen voor een ticket in 2055 wel.
Als je vandaag toch echt moet vliegen (autorijden, treinreizen, haven in- uit varen) is het wel “next best”.
Kortom, HVO is circulair en neutraal als het gemaakt zou worden van extra aangeplante velden. Vraag is dan of je die velden niet efficiënter voor iets anders aan kan wenden. Rij rond en je ziet de boer de zon oogsten met panelen ipv met groen en hij haalt daarmee CO2 uit het process en CO2 greenwashing is daarmee onmogelijk. Zonder CO2 geen CO2-criminaliteit, want die komt ook nog (of is er al: worden CO2 plantages 1x, 2x of heel veel keren meegeteld).
Zie ook CO2 verkoop van afvalverbranding aan de kassenteelt. Dit lijkt CO2 besparing maar is alleen CO2 hergebruik daarmee vertraagde uitstoot. Het levert productieversnelling die ook bereikt had kunnen worden met een grotere kas of met directe afvang uit de lucht.
Wat wil ik deze zomer zelf gaan tanken?
Ik ga over van GTL naar HVO voor de boot omdat ik de ontwikkeling toch heel erg waardeer.
Omdat CO2 uitstoot vertraging en bijdrage aan de ontwikkeling van nieuwe brandstoffen die vanzelfsprekend duurder zullen zijn (anders waren ze er al) het beste is dat ik nu als consument kan doen. Zeker met die paar liter die ik verbruik en met de jerrycan kan halen.
HVO is vandaag het goede. Het betere komt niet als we vandaag het goede al niet omarmen.
Maar eerst zonnepanelen op het tuinhuis. Lokaal gebruik. Dat helpt echt.
En dan de lfp oefening voor de boot thuis, wat groter overdoen.
Daarbij is HVO voor de boot een kruimel.
Thuis loop ik achter (pas verhuisd)….)