Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: superjacht zinkt Sicilië

superjacht zinkt Sicilië 28 aug 2024 06:25 #1581159

AndreAzuree schreef :
45 graden? Dat is weinig... dat haalde ik laatst wel door een foutje met genaker.....

Het lijkt me ook dat je als jacht ontwerper redelijk precies kan berekenen hoeveel wind de boot op de kale mast kan hebben voordat ie 45 graden helling maakt (wind dan op ongunstige hoek, 90 graden van opzij). Ben benieuwd over hoeveel wind we het dan hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 28 aug 2024 06:36 #1581166

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3247
Dat aspect wordt benoemd in een ander interessant artikel op dezelfde site, geschreven door een ontwerper. Het behandelt de impact op veiligheid door de wens van (toekomstige) superyacht owners om de grootste te willen hebben.

www.sailingscuttlebutt.com/202...ad-to-yacht-tragedy/

The problem of large rigs is windage, even with no sails. But this yacht had three furling sails forward and a big boom with the weight of a furled mainsail inside all above the center of gravity. Also, there were a few communication domes on the spreaders.

We use a Wind Pressure Coefficient (WPC) to measure the force of the wind on the rig and sails. Even without sails, the WPC for Bayesian must have been pretty large when hit by a wind force of varying direction with a local velocity way above the norm.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 28 aug 2024 08:19 #1581200

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2162
Wat die “domes” betreft, sommige super mobo´s hebben er zes. Zes windvangers van een meter diameter. Heb lang geleden een Fransman gekend die twee nep domes had gemaakt van grote alluminium kookpotten. Je kon die grote bedoeld voor een houtvuur potten overal kopen in Turkije.
Hij beweerde dat het enkel als grap bedoeld was, is er niet lang mee rondgevaren. Was nog in de tijd dat het hebben van domes als prestige gezien werd. Was dezelfde kerel die als vuilwatertank een blauw 100 liter plastic vat voor de mast had staan. Dat was toen de uitpomp plicht net van kracht werd in Turkije, mocht er ooit controle bij hem komen door de coastguard kon men niet zeggen dat hij niet in orde was. Even later moest je een “blue” card kopen en regelmatig laten uitpompen, strenge controle door de coastguard. Ook voor dat regeltje had de slime vogel algauw een oplossing, hij “kende” iemand. Ik ben toen verdwenen uit Turkije. Ik had een echte vuilwatertank, kon echter het nut van verplichte uitpompen niet inzien. Op een huurcat met 12 man aan boord ok, op een solo zeiljachtje…te gek voor woorden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 28 aug 2024 08:40 #1581210

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3488
Etap28i schreef :
Volgens mij staat er in de verklaring dat de kiel oa bij meer dan 60 mijl uit de kust moest worden neergelaten.
In this vessel’s case it was required to be lowered when using sails, and/ or when over 60 nautical miles offshore (regardless of whether sailing or only using engines).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 28 aug 2024 10:09 #1581245

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4530
Sorry Etap, dat bedoelde ik. Tot 60 mijl buiten de kust moet de kiel omhoog. Ik schreef het alleen verkeerd op.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 28 aug 2024 10:19 #1581249

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6098
Bert65 schreef :
Sorry Etap, dat bedoelde ik. Tot 60 mijl buiten de kust moet de kiel omhoog. Ik schreef het alleen verkeerd op.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Dat staat er niet.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 28 aug 2024 11:13 #1581258

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3488
In het geval van dit schip moest het worden neergelaten als er zeilen werden gebruikt en/of als het schip meer dan 60 zeemijl uit de kust was (ongeacht of er werd gezeild of alleen motoren werden gebruikt).

Deepl vertaling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 28 aug 2024 13:21 #1581282

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5144
Geen nieuw nieuws, maar hij heeft goed werk gedaan.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 29 aug 2024 15:06 #1581533

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
Amelie schreef :
Informatie over de Bayesian van Stephen Edwards, voormalig kapitein van dit schip.
www.sailingscuttlebutt.com/202...sNCiV7QuUTa2P-cyRqjg


Eindelijk waardevolle informatie over het schip zelf, bedamkt Amelie.
Die Stephen Edwards durft toch (objectieve?) informatie te geven over het ontwerp. Een echt duidelijk verhaal. De kiel omhoog dicht bij de kust is dus normaal. Het merendeel van de ballast (200 ton) zit onder in de romp in een kieldoos. De uitschuifbare kiel (60T) speelt dus een beperkte rol t.a.v. de stabiliteit
Maar dat 45 graden al kritiek wordt betwijfel ik. Het schip weegt c.a 500 ton waarvan een groot deel onder de waterlijn met 200 ton ballast. Het is geen skutsje met een vlakke bodem maar een normaal kieljacht.
Vergeleken met huidige zeiljachten is 75m hoog heel normaal t.o.v. de lengte van 56 meter.
Mijn boot loa 11meter masthoogte 17meter (+50%). Dua dat kan het ook niet zijn.

Openingen rond de centerlijn van het schip blijven hoog boven het water ook bij 90 graden slagzij. Voor comfort aan boord veel ventilatie en airco waardoor blijkbaar veel water is binnen gekomen?

Ik zit nog steeds met vraagtekens hoe dit zwaar geballast schip zo snel kon zinken.
De vraagtekens zijn alleen maar groter geworden.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 29 aug 2024 15:47 #1581540

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6574
Volgens de uitspraken van Edwards komen bij 45 graden de eerste inlaatpoorten onder water. Dat is ongetwijfeld niet de oorzaak, want daarvoor ging het zinken te snel. Zelfs met een geplofte huidafsluiter duurt het tenslotte wel even voordat het gemiddelde schip volloopt en zinkt.
Maar hij geeft ook aan dat het kenterpunt bij kiel omhoog bij 75 graden ligt, en die zal het schip wel bereikt hebben in de storm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 29 aug 2024 15:47 #1581541

zeilram schreef :
Vergeleken met huidige zeiljachten is 75m hoog heel normaal t.o.v. de lengte van 56 meter.
Mijn boot loa 11meter masthoogte 17meter (+50%). Dua dat kan het ook niet zijn.


Uiteindelijk gaat het om de windvang en dan telt de diameter van de mast ook mee. Kan me zomaar voorstellen dat deze (zeer hoge)mast een uitzonderlijke grote diameter nodig heeft om voldoende sterkte/stijfheid te krijgen. Meestal hebben boten van dit formaat dan ook meerdere masten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 29 aug 2024 17:03 #1581557

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
JeroenFemke schreef :
zeilram schreef :
Vergeleken met huidige zeiljachten is 75m hoog heel normaal t.o.v. de lengte van 56 meter.
Mijn boot loa 11meter masthoogte 17meter (+50%). Dua dat kan het ook niet zijn.


Uiteindelijk gaat het om de windvang en dan telt de diameter van de mast ook mee. Kan me zomaar voorstellen dat deze (zeer hoge)mast een uitzonderlijke grote diameter nodig heeft om voldoende sterkte/stijfheid te krijgen. Meestal hebben boten van dit formaat dan ook meerdere masten.

Ik zal er toch even aan moeten rekenen in hoeverre de schaal factoren een rolspelen bij een factor 5.
Bij factor 5 zou de diepgang 5*1,9=9,5 diepgang voor de Bayesian, dat klopt maar 30% van het gewicht zit wel lager in de kiel van het kleine jacht. Invloed zeildruk t.o.v. klein jacht nog even aan rekenen.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 12 sept 2024 07:18 #1584835

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5144
Heb je een idee van de mast grootte….
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 12 sept 2024 09:34 #1584893

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3510
Apae schreef :
Volgens de uitspraken van Edwards komen bij 45 graden de eerste inlaatpoorten onder water. Dat is ongetwijfeld niet de oorzaak, want daarvoor ging het zinken te snel. Zelfs met een geplofte huidafsluiter duurt het tenslotte wel even voordat het gemiddelde schip volloopt en zinkt.
Maar hij geeft ook aan dat het kenterpunt bij kiel omhoog bij 75 graden ligt, en die zal het schip wel bereikt hebben in de storm.
De genoemde inlaatpoorten zijn vermoedelijk de inlaten van machinekamer ventilatie en de airconditioning en die zijn behoorlijk groot. Op echte zeeschepen zitten die in de uitlaatgassen casing dus heel hoog. Op een groot zeiljacht ergens in de opbouw en dus zodanig dat ze bij een grote helling onder water komen. Dus heel snel vullende machinekamer en accomodatie. Dat water verplaatst zich naar de lage kant waardoor de stabiliteit nog extra snel afneemt.
Laatst bewerkt: 12 sept 2024 09:49 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 12 sept 2024 09:48 #1584908

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
madoc schreef :
Apae schreef :
Volgens de uitspraken van Edwards komen bij 45 graden de eerste inlaatpoorten onder water. Dat is ongetwijfeld niet de oorzaak, want daarvoor ging het zinken te snel. Zelfs met een geplofte huidafsluiter duurt het tenslotte wel even voordat het gemiddelde schip volloopt en zinkt.
Maar hij geeft ook aan dat het kenterpunt bij kiel omhoog bij 75 graden ligt, en die zal het schip wel bereikt hebben in de storm.
De genoemde inlaatpoorten zijn vermoedelijk de inlaten van machinekamer ventilatie en de airconditioning en die zijn behoorlijk groot. Op echte zeeschepen zitten die in de uitlaatgassen casing dus heel hoog. Op een groot zeiljacht ergens in de opbouw en dus zodanig dat ze bij een grote helling onder water komen.

enige nuance is hier wel weer op z'n plaats want je hebt regels mbt de hellingshoek die je aan moet kunnen voordat je openingen vollopen. Die gelden voor zeeschepen, maar ook voor andere schepen die onder welke klasse dan ook vallen.

Het is dus niet zo dat ze voor jachten ineens geen regels meer hebben en maar wat doen.
En het lijkt in de discussie hier daar soms wel op, maar denk je echt dat een eigenaar die miljoenen in een jacht steeks aan de haal MAG (of wil) met regelgeving omdat een verzekeraar dat wel best vindt? Dat is wel heel naief. Dit is juist waar klasse regels voor zijn, om risico's te beperken/inperken tot een acceptabel niveau.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 12 sept 2024 09:57 #1584915

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3510
trotti schreef :
madoc schreef :
Apae schreef :
Volgens de uitspraken van Edwards komen bij 45 graden de eerste inlaatpoorten onder water. Dat is ongetwijfeld niet de oorzaak, want daarvoor ging het zinken te snel. Zelfs met een geplofte huidafsluiter duurt het tenslotte wel even voordat het gemiddelde schip volloopt en zinkt.
Maar hij geeft ook aan dat het kenterpunt bij kiel omhoog bij 75 graden ligt, en die zal het schip wel bereikt hebben in de storm.
De genoemde inlaatpoorten zijn vermoedelijk de inlaten van machinekamer ventilatie en de airconditioning en die zijn behoorlijk groot. Op echte zeeschepen zitten die in de uitlaatgassen casing dus heel hoog. Op een groot zeiljacht ergens in de opbouw en dus zodanig dat ze bij een grote helling onder water komen.

enige nuance is hier wel weer op z'n plaats want je hebt regels mbt de hellingshoek die je aan moet kunnen voordat je openingen vollopen. Die gelden voor zeeschepen, maar ook voor andere schepen die onder welke klasse dan ook vallen.

Het is dus niet zo dat ze voor jachten ineens geen regels meer hebben en maar wat doen.
En het lijkt in de discussie hier daar soms wel op, maar denk je echt dat een eigenaar die miljoenen in een jacht steeks aan de haal MAG (of wil) met regelgeving omdat een verzekeraar dat wel best vindt? Dat is wel heel naief. Dit is juist waar klasse regels voor zijn, om risico's te beperken/inperken tot een acceptabel niveau.

Groeten,
Johnnie
Mijn opmerking komt voort uit het verhaal dat gedeponeerd is door Edwards die aangaf dat het gebeurde toen het jacht meer dan 45 graden helling kreeg. Hij doelt op inlaatpoorten die boven de waterlijn zitten en dat zijn de door mij genoemde openingen .
Laatst bewerkt: 12 sept 2024 10:03 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 18 sept 2024 08:29 #1585865

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5144
Ik blijf het een bizar gebeuren vinden. René

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 18 sept 2024 09:17 #1585872

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4060
Yep, John le Carré had het script kunnen schrijven.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 18 sept 2024 10:00 #1585876

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7495
Een aantal keren zag ik op de beelden de boot varen met een nederlandse vlag.

Dat blijkt ook wel te kloppen, want de boot was eerder eigendom van de heer Jelgersma.

Had toen twee masten op het originele ontwerp. Maar nee, er moest een hogere mast op komen !

Typisch multimiljonair mannelijk macho gedrag.

Vlak erbij lag de veel kleinere charterboot Sir Baden Powell en die had geen schade en heeft met zijn rubberboot daarna een aantal oovarenden kunnen redden.
Laatst bewerkt: 18 sept 2024 10:02 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 18 sept 2024 15:48 #1585927

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8133
brambo schreef :
Een aantal keren zag ik op de beelden de boot varen met een nederlandse vlag.

Dat blijkt ook wel te kloppen, want de boot was eerder eigendom van de heer Jelgersma.

Had toen twee masten op het originele ontwerp. Maar nee, er moest een hogere mast op komen !

Typisch multimiljonair mannelijk macho gedrag.

Vlak erbij lag de veel kleinere charterboot Sir Baden Powell en die had geen schade en heeft met zijn rubberboot daarna een aantal oovarenden kunnen redden.

Allemaal waar, maar los daarvan moet een boot niet meteen afborrelen alsie een keer plat gaat. Dan is er heel erg niet gerekend op heftig weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 18 sept 2024 17:09 #1585933

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8358
Borrelboot bij uitstek... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 18 sept 2024 17:19 #1585934

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4060
Sy Salute is in 2008 geleverd aan Dhr J. Groenewoud, een projectontwikkelaar.
Het klopt dat het jacht daarvoor was gebouwd voor Dhr E. Jelgersma, deze raakte
echter in 2005 zwaar gewond en verlamd waardoor het jacht bij oplevering is
gekocht door Dhr J. Groenewoud.

Het jacht is als sloop geleverd, er is nooit sprake geweest van een twee-master
ontwerp. En ja, dit jacht had de langste aluminium mast ter wereld tijdens
de oplevering.
Reken maar dat Ron Holland & Partners dat hebben doorgerekend.
Voor de verkoop aan Mike Lynch zijn partner, Angela Bacares, heeft het jacht
verschillende Atlantische oversteken gedaan en ook wedstrijden gedaan in de Carieb.

Voor wie van speculeren en complot-theoriën houdt;
Er is een 205 pagina's tellende topic over de Bayesian op Sailing Anarchy,
een topic waarbij ZF verbleekt.
forums.sailinganarchy.com/thre...age-147#post-8854546

Ondertussen ligt de SY Bayesian op haar sb zijde in 50 mtr diep water met
haar mast intact.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 18 sept 2024 17:46 door AdB. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 22 sept 2024 15:04 #1586413

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6731
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 22 sept 2024 15:19 #1586420

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3510
Natuurlijk nonsens. De werf stelt dat het schip onzinkbaar is. Dan zou het nu nog moeten drijven. Doet er verder niets toe in welke positie het nog drijft. Maar bemanningen kun je achteraf altijd de schuld in de schoenen schuiven. Geldwolven!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 22 sept 2024 15:36 #1586423

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3488
Dat onzinkbaar zal wel verbonden zijn aan aantal eisen/ voorwaarden.

Naam schade is natuurlijk wel een dingetje.
Maar om er nu al mee te komen? Weet de werf meer dan anderen?

Maar nu, wie vist de kluizen op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl