zeilram schreef :
Barbertje (kapitein) moet hangen. Schip gezonken door blunderende kapitein.
Het komt de Italianen slecht uit als de nadruk van een onderzoek op het ontwerp komt te liggen. De werf schuift alles naar de Kapitein en negeert het pure toeval dat er een watertornado over het schip heen kwam waarmee eventuele ontwerp fouten van dit varende boudoir zichtbaar zouden kunnen worden.
De werf is dus voor zijn beurt conclusies gaan trekken.
1) Eerst gegevens verzamelen met onderwaterrobot en enquetes enz, 2) analyse, ook het ontwerp! 3) conclusies. Ze zitten nog in fase 1? Hoe objectief is het Engelse onderzoeksteam? Wordt het een Brexship? De financiele belangen zullen wel bepalend zijn voor de conclusies.
Exact dit. Ik la een dergelijk commentaar ook, en moest erg denken aan onze HSL, ook van Italiaanse makelij. Het commentaar van de fabriek matchte niet helemaal met de foto's die er opdoken.
Qua onderzoek: wie wel eens een willekeurig rapport van MAIB gelezen heeft, weet: die jongens maken geen grappen. Die gaan echt tot op de bodem. Daar zal de werf niet op zitten te wachten.
zeilram schreef :
Er werd al eerder op het forum gezegd dat als er een koopvaardijschip vergaat met meer dan 30 zeelieden er nauwelijks aandacht is in de pers. Met de rijken der aarde is er wel aandacht en komt er misschien wel een film hoe de Bill Gates van Engeland ten onder ging.
Waarom vind ik dit Topic insteressant? Ik heb 15 jaar op de MZ gevaren en een paar keer zo'n onverwacht stormpje meegemaakt en als slechte schipper stond ik s'nachts in mijn onderbroek het anker op te halen om naar diep water te varen. Het intrigeert mij hoe dit grote zeilschip in tijd van een paar minuten is verdwenen en dat op redelijk vlak beschut water en geen monstergolvenj.
Nou ja, de belangstelling zal ook komen doordat we toch opkijken naar dit soort jachten. De fascinatie dat geld alleen de oplossing niet is. Ik voel me minder verbonden met een bulkcarrier. Zeg maar.