Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Naviduct (Enkhuizen)

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 12:27 #1579972

H700 schreef :
Naast het binnenschip kon niet, hij had mij gekraakt als een walnoot bij het wegvaren omdat hij naar het midden gaat.

Je vertrekt natuurlijk vóórdat het binnenschip dat doet!


H700 schreef :
...genegeerd door de Duitsers. Zij staken al schuin over de vaargeul ipv haaks en gas er op, dan eis ik mijn plaats ook op.

Daar bereik je niets mee; gezien je OP zit je namelijk nog steeds vol met rancune! Of had je in de sluis wel even een bevredigend "Karma gevoel"?

H700 schreef :
Dan, de stroming.

-Een dam mét sluis werkt
-Géén dam en dus zonder sluis werkt ook
-Een dam zonder sluis maar met vernauwing werkt niét: er onstaat een onhandig hoge stroming en bovendien dient een dam met permanente opening geen enkel doel ;)


Twee weekenden terug 2.5 uur gedaan om bij Kornwerd van het Wad naar het IJsselmeer te schutten. Ook daar ook een foute vent in een dure gloedniuwe grote J die heel sneaky twee brugopeningen vóór zijn beurt doorvoer, samen met mij (al 2 uur aan het wachten). Had ook even de neiging "m'n gelijk te halen" op weg naar het bruggat, maar heb mij netjes gedragen en mij niet verlaagd tot zijn niveau. Ik denk van het type yup/zakenman met eigen bedrijf, lak aan de rest, veel lef en rekent (terecht blijkbaar) op inspanningen van anderen om schade te voorkomen. Komt er z'n hele leven al mee weg, blijkbaar.
Laatst bewerkt: 22 aug 2024 12:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 12:54 #1579977

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1324
Nachtvlinder schreef :
H700 schreef :
Naast het binnenschip kon niet, hij had mij gekraakt als een walnoot bij het wegvaren omdat hij naar het midden gaat.

Je vertrekt natuurlijk vóórdat het binnenschip dat doet!

Nee, ik kon (durfde) hem sowieso niet passeren omdat de schroef draaide

H700 schreef :
...genegeerd door de Duitsers. Zij staken al schuin over de vaargeul ipv haaks en gas er op, dan eis ik mijn plaats ook op.

Daar bereik je niets mee; gezien je OP zit je namelijk nog steeds vol met rancune! Of had je in de sluis wel even een bevredigend "Karma gevoel"?

OP? Rancune? Nee. Niet meer sinds ik een Widergutmachungssnitzel heb gegeten met ze.
Maar de volgorde van binnenkomst dien je wel aan te houden, in overleg is veel mogelijk. Bij de bakker laat ik mij ook niet opzij zetten, maar als iemand echt haast heeft en het mij vraagt? Best.
Dit overleg werd niet gezocht. Racen met die huurboten!

H700 schreef :
Dan, de stroming.

-Een dam mét sluis werkt
-Géén dam en dus zonder sluis werkt ook
-Een dam zonder sluis maar met vernauwing werkt niét: er onstaat een onhandig hoge stroming en bovendien dient een dam met permanente opening geen enkel doel ;)

Exact, optie 2.
In geval de dijk er blijft (wel handig qua autoweg) dan optie 3 maar dan enkele zeer brede stuwen maken ipv 3 vernauwingen in 26 km dam.



Twee weekenden terug 2.5 uur gedaan om bij Kornwerd van het Wad naar het IJsselmeer te schutten. Ook daar ook een foute vent in een dure gloedniuwe grote J die heel sneaky twee brugopeningen vóór zijn beurt doorvoer, samen met mij (al 2 uur aan het wachten). Had ook even de neiging "m'n gelijk te halen" op weg naar het bruggat, maar heb mij netjes gedragen en mij niet verlaagd tot zijn niveau. Ik denk van het type yup/zakenman met eigen bedrijf, lak aan de rest, veel lef en rekent (terecht blijkbaar) op inspanningen van anderen om schade te voorkomen. Komt er z'n hele leven al mee weg, blijkbaar.

Fout? Dat is een vooroordeel. Misschien was ie wel chirurg of drugsdealer. Of gewoon een kantoorslaaf met een Vinexwoning, een leaseauto en een labrador.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 22 aug 2024 12:56 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 13:04 #1579978

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13620
daarom ben ik favouriet vd Houtrib, veel professioneler. En altijd ff VHF
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 13:04 #1579979

  • klaasX
  • klaasX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
Niet dat je ongelijk hebt hoor. klopt helemaal wat je schrijft. Maar soms slaat dit gedrag ook door bij schippers. Ooit een keer meegemaakt dat een platbodemschipper eiste dat de volgorde van aankomst bij een geopende brug aangehouden moest worden. Schreeuwen, niet normaal. En iedereen kom gewoon door de geopende brug. In plaats van een beetje ritsen moest hij vanachter als eerste erdoor. Zijn gedrag zorgde alleen voor extra vertraging voor de automobilisten omdat men hem toch voor liet gaan (ijzer voor polyester).



Maar de volgorde van binnenkomst dien je wel aan te houden, in overleg is veel mogelijk. Bij de bakker laat ik mij ook niet opzij zetten, maar als iemand echt haast heeft en het mij vraagt? Best.
Dit overleg werd niet gezocht.
NED 191
Sunstar18, Hurley 700, Victoire 26, Duetta 86, Maxi 999, Scanner 391
Laatst bewerkt: 22 aug 2024 13:05 door klaasX.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 13:44 #1579990

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3674
Baasklusje schreef :
Van de Markerwaard ligt vrijwel de gehele dijk er al, niet alleen Enk-Lely.
Er moest alleen nog een dijkje op land bij (mijn rode streep) en een stukje van Pampushaven naar Amsterdam.

Volgens het originele plan van Lely misschien, maar na de aanleg van de Noordoostpolder is het duidelijk geworden dat het voor het grondwaterpeil in het oude land niet zo handig is om de nieuwe polder er direct tegenaan te leggen. Er zouden dus nog extra dijken om de nieuwe polder moeten met een randmeer er tussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 13:53 #1579995

H700 schreef :
Fout? Dat is een vooroordeel. Misschien was ie wel chirurg of drugsdealer. Of gewoon een kantoorslaaf met een Vinexwoning, een leaseauto en een labrador.


Nee hoor, ieder persoon met dit gedrag is "fout"!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 13:55 #1579996

Menno schreef :

Volgens het originele plan van Lely misschien, maar na de aanleg van de Noordoostpolder is het duidelijk geworden dat het voor het grondwaterpeil in het oude land niet zo handig is om de nieuwe polder er direct tegenaan te leggen. Er zouden dus nog extra dijken om de nieuwe polder moeten met een randmeer er tussen.

Toen de Markerwaarddijk (Knardijk) werd aangelegd was dat al bekend,Oostelijk en Zuidelijk Flevoland hebben immers ook hun Randmeren.
Dus inderdaad, aan de westkant had nog een dijk gemoeten.
Maar aan de oostkant is de dijk die van de Markerwaard, ligt aan de westkant van het kanaal van Pampus naar Ketelmeer ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 13:57 #1579997

H700 schreef :
Maar de volgorde van binnenkomst dien je wel aan te houden, in overleg is veel mogelijk. Bij de bakker laat ik mij ook niet opzij zetten, maar als iemand echt haast heeft en het mij vraagt?

De volgorde van AANKOMST bij de sluis is bepalend voor wie er mee de sluis in mag (dat is BPR).

De INDELING in de sluis heeft daar NIETS mee van doen.
Die is er om alles er lekker in te passen. Taak van de sluiswachter.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 14:12 #1580001

Baasklusje schreef :
De volgorde van AANKOMST bij de sluis is bepalend voor wie er mee de sluis in mag (dat is BPR).


Waarbij het bij de Lorentzsluizen wel erg op begon te vallen dat reeds wachtende jachten telkens wéér een of meer binnendruppelende charters voor moesten laten gaan. Op een geven moment heeft de sluiswachter er daar ook een aantal van laten wachten om de toenemende jachthoeveelheid weg te werken.
Laatst bewerkt: 22 aug 2024 14:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 14:16 #1580002

Nachtvlinder schreef :

Waarbij het bij de Lorentzsluizen wel erg op begon te vallen dat jachten telkens op binnendruppelende charters moesten wachten en telkens in een "wéér net niet" toestand verbleven. Op een geven moment heeft de sluiswachter er daar ook een aantal van laten wachten om de toenemende jachthoeveelheid weg te werken.

Ja, sommige sluiswachters denken nog dat zo'n wrakker 'beroepsvaart' is.

In juni 3 uur gewacht bij Den Oever, niet veel charters, wel veel duwboten met bakken voor de dijk.
Bij Kornwerd ook wel eens 3 uur gewacht, allemaal charters die voor het weekend weer terug gingen naar zoet water.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 16:08 #1580030

Voordat het naviduct er lag werden alle jachten, ook de motorjachten, door de sluis heen gestuurd. En dat terwijl de schuiven naast de sluis vaak open stonden. Op een gegeven moment was het enorm druk bij de sluis. Ik lag er ook al een hele tijd te wachten. Toen kwam er een Zeeuwse mosselkotter aanvaren. Die verzocht aan de sluis om de schuiven open te zetten zodat hij er zo doorheen kon varen. En dit gebeurde. De mosselkotter hoefde niet eens langzamer te gaan varen. Ik had de mast naar beneden en kon daardoor ook gemakkelijk door de geopende schuiven heen. Dus als de wiedeweerga heb ik aan de sluis gevraagd of ik met de mosselkotter mee mocht door de geopende schuiven. En dat mocht. Dus ra ra waarom werd iedereen zonder mast ook gedwongen om door de sluis heen te gaan? Ik heb het antwoord nooit kunnen ontdekken.
Naderhand ben ik nog enkele malen door de geopende schuiven heen gegaan, echter sinds het naviduct er is niet meer.
Maar die schuiven staan dus regelmatig open, oftewel er is geen verschil in waterniveau. Dan zouden ze de deuren van de sluizen ook wel open kunnen zetten en ze pas sluiten als er op- of afwaaiing gaat plaats vinden. Maar dat kan kennelijk niet. En waarom? Dat is waarschijnlijk hogere wiskunde. Ik heb altijd het gevoel gehad dat er ook iets is van enige prestige van de zijde van RWS.
Mvg Felix
Laatst bewerkt: 22 aug 2024 16:09 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 16:37 #1580038

SimondeDanser schreef :
Maar die schuiven staan dus regelmatig open, oftewel er is geen verschil in waterniveau.

Het zijn spuisluizen. Wel verschil in waternivo dus.

Ik kom er regelmatig (Buyshaven vlakbij) en als die schuiven open staan is er daar 1 a 2 kts stroom.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 17:05 #1580042

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1324
Maar ga dan eens in op de zin of onzin van een dam die a priori is aangelegd voor een polder die er nooit kwam?
Het niveauverschil is verwaarloosbaar.
Het is er wel maar is gecreëerd en door de vernauwing ontstaat bij de Buyshaven inderdaad stroming.
De uitleg geef ik eerder al.

Afijn, de weg Enkhuizen - Lelystad is handig.
Met flinke ¨bressen¨ in die dam, desnoods afsluitbaar bij storm of hoog water, zou de natuur zoveel profijt hebben.
Beter dan die stukjes opgespoten ¨natuur¨ aan de M.Meer kant.
Er zou door die brede bressen nauwelijks stroming zijn en het scheepvaartverkeer heeft geen hinder. Vis ook niet.
Stiekem denk ik dat er ooit nog een Markerwaard zal komen, we moeten wat met straks 20 miljoen mensen.
Onlangs weer in het NH dagblad, 40.000ha potentiele grond...
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 18:54 #1580055

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27550
H700 schreef :
Stiekem denk ik dat er ooit nog een Markerwaard zal komen, we moeten wat met straks 20 miljoen mensen.
Onlangs weer in het NH dagblad, 40.000ha potentiele grond...

Wat een gezeur. Voornamelijk omdat jij wat gedoe had in de Naviduct-sluis.
Wat mij betreft polderen ze de markerwaard inderdaad in. Een dooie, hopeloos vervelende plas water, met nauwelijks ecologische waarde.
Na inpolderen volledig volplanten met eikenbos. Heb je tenminste wat extra Co2 opname.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 19:16 #1580061

H700 schreef :
Maar ga dan eens in op de zin of onzin van een dam die a priori is aangelegd voor een polder die er nooit kwam?

Een kleine eeuw geleden werd alles op alles gezet om nooit meer hongersnood te hebben in Nederland. Na het droogleggen van de Wieringermeerpolder en het sluiten van de afsluitdijk werd het tijd om vol heroïek de woeste wateren in te polderen om machtige velden vol wuivend graan te creëren.

De Rijksdienst IJsselmeerpolders stortte zich er vol overgave op. Eerst kwam de Noordoostpolder, die in de oorlog droogviel. Daarna Oostelijk Flevoland (mèt randmeer, want bij de vorige polder ging het niet zo lekker met de waterhuishouding op het aangrenzende oude land).
Daarna ging de RIJP voortvarend verder, terwijl ze bedachten dat het handig zou zijn om Zuidelijk Flevoland en de Markerwaard (die er zeker zou komen, zo dacht men) samen te bouwen.
Zo is de huidige dijk van Zuidelijk Flevoland inderdaad eigenlijk de dijk van de Markerwaard. Dat was handig, want dan hoefde er maar 1 dijk "nat" te worden aangelegd en kon de dijk van Flevoland op het droge gemaakt worden. Dat is goedkoper.
Dan zou later tussen die dijken een kanaal komen van de Oranjesluizen naar Lelystad. Je kunt dat nooit aangelegde kanaal nog wel herkennen: de Pampushaven, de haven Blocq van Kuffeler en de voorhavens bij de sluizen van Lelystad zijn eigenlijk stukken van dat kanaal.

Maar toen..
Toen kwam er onverwacht (voor de RIJP) weerstand bij een deel van de bevolking, weerstand tegen de Markerwaard. Mensen die begaan waren met het milieu wilden het water behouden, bootjesmensen ook, evenals waterbeheerders die graag een zoetwaterbekken wilden behouden, en de gemeenten aan de westkust zoals Hoorn zagen het ook niet zitten om een hoge dijk voor hun neus te krijgen. Het zag ernaar uit dat de Markerwaard niet aangelegd kon worden.

Maar dan kennen ze de RIJP nog niet. Een beetje stiekem, met heel weinig publiciteit, werd de dijk Enkhuizen-Lelystad alvast aangelegd, wat dus eigenlijk de noordelijke dijk van de Markerwaard zou worden.
Er kwam een brede maatschappelijke discussie en een hoop gekrakeel.
Er werd vanuit de overheid duidelijk gesteld dat "de reeds uitgevoerde werkzaamheden" (lees: de dijk EH-L) geen invloed zouden hebben op de beslissingsprocedure. Daar trok de RIJP zich niks van aan, want die stelde dat zij, nu die dijk er toch al lag, maar het beste kon doorgaan met waar zij goed in waren: inpolderen!
Na eerder uitstel kwam na jaren afstel, de Markerwaard zou er niet komen.
Maar ja, toen lag die vermaledijde dijk er al. Die handig is voor het verkeer en heel beperkt handig is als het stormt, maar die absoluut funest is voor de waterkwaliteit in het zuidelijk Ijsselmeer (wat later Markermeer is gaan heten maar waar ik niet aan kan wennen).
Al tientallen jaren worden er allerlei min of meer dure oplossingen verzonnen om de waterkwaliteit te verbeteren, maar al die dingen werken niet of nauwelijks.
Ondertussen wordt met salamitactiek toch ingepolderd. Bij Amsterdam wordt de ene wijk na de andere aangelegd op opgespoten grond, de Marker Wadden (sic) zijn aangelegd (waarbij men meteen stiekem een hoop vervuilde grond kwijt kon), Lelystad en Almere lonken naar nieuwe poldertjes.

O ja, en toen hadden we tussendoor ook nog Plan Lievense. Een ingenieur had bedacht dat we het water konden behouden, maar dan in de Markerwaard. Hij wilde de Markerwaarddijken aanleggen maar dan meer dan 15 meter hoog, zodat daar binnen een afgesloten meer zou ontstaan. Op de dijken wilde hij veel windmolens neerzetten die het water in dat meer 15 meter omhoog zouden pompen, als energieopslag.
Wat deze ingenieur niet wist (of deed alsof) dat water van >15 diep nogal dood is, daar komt nauwelijks leven in voor.
De randgemeenten (o.a. Hoorn) schreeuwden moord en brand, want een heel hoge dijk met molentjes voor de deur zagen ze niet zitten. En in Waterland was men erg bang voor een sterke kwel vanuit dat hoge meer, waarschijnlijk terecht. Exit Lievense.

Eigenlijk zou de dijk EH-Lelystad gewoon weer open moeten. Maar ja, krijg dat maar eens voor mekaar.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 19:31 #1580067

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13620
Wadloper schreef :
H700 schreef :
Stiekem denk ik dat er ooit nog een Markerwaard zal komen, we moeten wat met straks 20 miljoen mensen.

Onlangs weer in het NH dagblad, 40.000ha potentiele grond...
sick, sick

Wat een gezeur. Voornamelijk omdat jij wat gedoe had in de Naviduct-sluis.
Wat mij betreft polderen ze de markerwaard inderdaad in. Een dooie, hopeloos vervelende plas water, met nauwelijks ecologische waarde.
Na inpolderen volledig volplanten met eikenbos. Heb je tenminste wat extra Co2 opname.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 19:41 #1580071

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27550
Berghout-2 schreef :
Ondertussen wordt met salamitactiek toch ingepolderd. Bij Amsterdam wordt de ene wijk na de andere aangelegd op opgespoten grond, de Marker Wadden (sic) zijn aangelegd (waarbij men meteen stiekem een hoop vervuilde grond kwijt kon)

Nee.. Vertel het nou even zoals het ècht gepresenteerd werd. NM was daar vrij duidelijk over. De verstikkende sliblaag werd deel van de Markerwadden. Een schonere bodem èn nieuwe eilanden. Win-win. Of dat het echt was, blijft de vraag, maar over dat slib is nooit geheimzinnig gedaan.

Kortom: niks stiekum.
Laatst bewerkt: 22 aug 2024 19:48 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 19:42 #1580072

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1324
Berghout-2 schreef :
H700 schreef :
Maar ga dan eens in op de zin of onzin van een dam die a priori is aangelegd voor een polder die er nooit kwam?

Een kleine eeuw geleden werd alles op alles gezet om nooit meer hongersnood te hebben in Nederland. Na het droogleggen van de Wieringermeerpolder en het sluiten van de afsluitdijk werd het tijd om vol heroïek de woeste wateren in te polderen om machtige velden vol wuivend graan te creëren.

<knip>

Eigenlijk zou de dijk EH-Lelystad gewoon weer open moeten. Maar ja, krijg dat maar eens voor mekaar.

Precies, goed geschreven, en een goede samenvatting.
Sommige hier doen het af als gezeur, want een vraag, verhaal of mening hebben op ZF wordt niet altijd op waarde geschat.
Mijn onderwerp bestaat feitelijk uit twee onderdelen; het geklooi in de sluis en de onzin van deze dam.
Ja, weghalen zal wel nooit meer lukken en ach, die vervuilde grond is mooi verdwenen...
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 19:48 #1580073

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13620
precies, Granuliet, en dan die lieve mensen van NM aanspreken, goh weten jullie dat wel, NOT, dus, sukkels
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 19:50 #1580074

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13620
Wadloper schreef :
Berghout-2 schreef :
Ondertussen wordt met salamitactiek toch ingepolderd. Bij Amsterdam wordt de ene wijk na de andere aangelegd op opgespoten grond, de Marker Wadden (sic) zijn aangelegd (waarbij men meteen stiekem een hoop vervuilde grond kwijt kon)
droom verder, groene rakker

Nee.. Vertel het nou even zoals het ècht gepresenteerd werd. NM was daar vrij duidelijk over. De verstikkende sliblaag werd deel van de Markerwadden. Een schonere bodem èn nieuwe eilanden. Win-win. Of dat het echt was, blijft de vraag, maar over dat slib is nooit geheimzinnig gedaan.

Kortom: niks stiekum.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 22:36 #1580118

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4105
H700 schreef :
Resumé:
Naast het binnenschip kon niet, hij had mij gekraakt als een walnoot bij het wegvaren omdat hij naar het midden gaat. Er voor het schip kon niet, hij lag vooraan en mocht uiteraard als eerste binnen. En ook weer weg.
De volgorde van binnenkomst (ik, 3e) werd straal genegeerd door de Duitsers. Zij staken al schuin over de vaargeul ipv haaks en gas er op, dan eis ik mijn plaats ook op.
Dan komt er ook nog een soort viswijf binnen die boten in de stress ziet kloten...en in dat mêlee mee doet, ja, de mazzel.

Je maakt mij niet wijs dat je met 22-voet niet naast dat binnenschip(?) kon liggen
in het Naviduct.
Lekker bij de kop van dat schip vastmaken, voordat hij z'n trossen los heeft ben jij
al door de sluisdeuren. Geen gezeik van andere jachies, die durven dat niet terwijl het echt
niet zo spannend is.
Zo deed ik het met mijn Etap22 als het mogelijk was, had op zo'n moment "geen" VHF
en als de kop van het vrachtschip bewoog was ik vertrokken, ongeacht de kleur
van het sluis-licht.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 22 aug 2024 22:36 door AdB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 07:17 #1580144

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1324
AdB schreef :
H700 schreef :
Resumé:
Naast het binnenschip kon niet, hij had mij gekraakt als een walnoot bij het wegvaren omdat hij naar het midden gaat. Er voor het schip kon niet, hij lag vooraan en mocht uiteraard als eerste binnen. En ook weer weg.
De volgorde van binnenkomst (ik, 3e) werd straal genegeerd door de Duitsers. Zij staken al schuin over de vaargeul ipv haaks en gas er op, dan eis ik mijn plaats ook op.
Dan komt er ook nog een soort viswijf binnen die boten in de stress ziet kloten...en in dat mêlee mee doet, ja, de mazzel.

Je maakt mij niet wijs dat je met 22-voet niet naast dat binnenschip(?) kon liggen
in het Naviduct.
Lekker bij de kop van dat schip vastmaken, voordat hij z'n trossen los heeft ben jij
al door de sluisdeuren. Geen gezeik van andere jachies, die durven dat niet terwijl het echt
niet zo spannend is.
Zo deed ik het met mijn Etap22 als het mogelijk was, had op zo'n moment "geen" VHF
en als de kop van het vrachtschip bewoog was ik vertrokken, ongeacht de kleur
van het sluis-licht.

A

Dat is zeker zo en dit doe ik ook wel, dit speelde door mijn hoofd en had ik ook normaal wel gedaan.

Maar:
Alhoewel ik mij hier niet hoef te verantwoorden voor mijn keuze, leg ik het nogmaals graag uit.
Hier speelden de volgende overwegingen mee:
Er stond toen al een dikke windkracht 5, dwars op de sluis, uit West. De grotere boten werden al naar bakboord gedreven, of ze dit nu wilden of niet.
Voor je beeldvorming; er lag al een groot jacht die voor mij aankwam aan bakboord, iets achter het vrachtschip dat aan aan stuurboord lag.
in principe pas ik daar dan net tussen en kon ik naast de vrachtschipper liggen, aan bakboord.

Ik zou een strakke S bocht moeten maken om naast (voor kon NIET) om naast het stalen gevaarte te gaan liggen, langs een schroef in werking, met sterke dwarswind. Die schroef had hij aan omdat hij ook naar bakboord werd gedwongen.

Was dat eenmaal geslaagd, dan had ik tussen de bakboordmuur en een stalen vrachtschuit gelegen dat bij losmaken door de wind mijn kant vast en zeker opkomt.
Het leek mij daar slecht toeven, het is ook mogelijk hinderen van een binnenvaartschip en een potentieel risico op een aanvaring.
Er is ook geen aanwijzing gekomen van de sluiswachter, dus heb ik mijn eigen besluit genomen.

Hiermee is de zaak afgedaan mbt dit onderwerp, overigens niet tav AdB en anderen. Je vraag is prima.
Toch moeten de usual suspects hier weer zuur, denigrerend of belerend reageren en daar baal ik van.
Ik had al enige tijd hier niets van mij laten horen, pakte de draad weer op, maar haak nu weer even af.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 23 aug 2024 07:29 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 08:03 #1580154

H700 schreef :
...Hiermee is de zaak afgedaan mbt dit onderwerp...Toch moeten de usual suspects hier weer zuur, denigrerend of belerend reageren en daar baal ik van.


Mijn indruk is dat je in dit draadje vooral iets kwijt wilt / medestanders zoekt maar geen tips of andere ervaringen wenst te ontvangen. Ik kan mij dan ook wel iets voorstellen bij jouw verongelijktheid bij die sluis.

Ik zou het echt los proberen te laten: je hebt in elk geval veilig gehandeld en weinig hinder voor anderen veroorzaakt. Dat lijkt mij prima!
Laatst bewerkt: 23 aug 2024 08:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 08:08 #1580157

H700 schreef :
haak nu weer even af.

Kun je de vrijkomende tijd mooi besteden! Sluizen!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 23 aug 2024 08:08 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 08:20 #1580159

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 249
Rikken schreef :
Via Amsterdam spuien gaat niet. Al het water dat in het Markermeer komt moet via de spuicomplexen in de dijk naar het IJsselmeer. Vervolgens via de spuisluizen in de Afsluitdijk de Waddenzee op.

Even voor de algemene kennis.
Het Markermeer heet drie Spuisluizen, Enkhuizen, Lelystad en Amsterdam.
Het Markermeer wordt o.a. gespuit via de spuisluis tussen de Oranjesluis en de Prins Willem-Alexander sluis. Spuien kan alleen van hoog naar laag en is dus afhankelijk van de windrichting.

Het IJsselmeer wordt gevoed door de IJssel en spuit naar de Waddenzee.
Het Markermeer kent een zomer- en een winterwaterstand, het IJsselmeer niet.
Vandaar dat er een continue verschil in waterstand is tussen het Markermeer en het IJsselmeer.

Zouden de sluizen openstaan, kan je er echt niet door met je bootje. Probeer het maar eens bij Harlingen. Daar staat de sluis ook open als het eb is om te spuien (Harlingen schoon te spoelen). Je kijkt dan letterlijk vanaf het Wad tegen een muur van water.
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl