Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Naviduct (Enkhuizen)

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 08:23 #1580161

Ik snap je punt niet zo. Je sluit zelf totaal niet aan en geeft dan af op mensen die er nog bij willen, dat aangeven en van jou maar moeten wachten op de volgende schutting.
Dat er Duitsers in huurbakken liggen die het niet kunnen is elke schutting daar het geval, laat dan zien dat jij het wel kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 09:16 #1580178

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
ned195 schreef :
Rikken schreef :
Via Amsterdam spuien gaat niet. Al het water dat in het Markermeer komt moet via de spuicomplexen in de dijk naar het IJsselmeer. Vervolgens via de spuisluizen in de Afsluitdijk de Waddenzee op.

Even voor de algemene kennis.
Het Markermeer heet drie Spuisluizen, Enkhuizen, Lelystad en Amsterdam.
Het Markermeer wordt o.a. gespuit via de spuisluis tussen de Oranjesluis en de Prins Willem-Alexander sluis. Spuien kan alleen van hoog naar laag en is dus afhankelijk van de windrichting.

Het IJsselmeer wordt gevoed door de IJssel en spuit naar de Waddenzee.
Het Markermeer kent een zomer- en een winterwaterstand, het IJsselmeer niet.
Vandaar dat er een continue verschil in waterstand is tussen het Markermeer en het IJsselmeer.

Zouden de sluizen openstaan, kan je er echt niet door met je bootje. Probeer het maar eens bij Harlingen. Daar staat de sluis ook open als het eb is om te spuien (Harlingen schoon te spoelen). Je kijkt dan letterlijk vanaf het Wad tegen een muur van water.
Spuicapaciteit bij Amsterdam is maar zeer gering. Daarbij is het met de heersende Zuid/Westen winden niet vaak mogelijk daar te spuien. Alles moet dus via de Houtribdijk.

IJsselmeer heeft wel degelijk een streefpeil. -20 in de zomer en -40 in de winter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 09:32 #1580180

Rikken schreef :

IJsselmeer heeft wel degelijk een streefpeil. -20 in de zomer en -40 in de winter

Niet meer.
www.rijkswaterstaat.nl/water/p...atervoorraad-op-peil
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 09:58 #1580190

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Baasklusje schreef :
Rikken schreef :

IJsselmeer heeft wel degelijk een streefpeil. -20 in de zomer en -40 in de winter

Niet meer.
www.rijkswaterstaat.nl/water/p...atervoorraad-op-peil
Peil tussen -10 en -30. Streefpeil dus gewoon -20. Alleen kan RWS door dit net even anders te benoemen iets minder strikt spuien als men begin van de zomer even op -10 wil zitten om eventuele droge periodes op te vangen.
In de praktijk is -20 gewoon nog steeds het zomerstreefpeil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 10:50 #1580198

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1426
Het was de eerste winter met het flexibele niveau en die spielerei is dus faliekant mis gegaan.
Alle spuibeperkingen waren bij RWS natuurlijk bekend. Ze hadden ook kunnen wachten tot de kunstwerken klaar waren.
Maar ondanks de beperkingen zijn ze bij de start van afgelopen winter bij het beheer precies aan de verkeerde kant gaan zitten.
Vervolgens is er verwezen naar die beperkingen en omstandigheden, maar overmacht was het, naar mijn mening, niet.
Overmand door de omstandigheden waren ze ondertussen wel.

Achteraf kijk je een koe in de kont, maar soms staan ze gewoon zo!

Ik verwacht dat we het resultaat komende winter direct zullen zien.
Wees niet verbaasd als we met een laag winterpeil gaan beginnen.
(Na een roulatie van personeel en directie wordt deze slimmigheid opnieuw bedacht, dus doe in Hoorn de deurschotten nog niet weg).
Laatst bewerkt: 23 aug 2024 10:51 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 16:06 #1580285

Om wat fake news elementen in dit draadje maar (weer eens) te debunken:

Beroepsvaart bestaat niet in t BPR en voor sluizen is er geen verschil tussen groot en klein schip.
De meeste bruine vloot is >20 meter of passagiersschip >12 pers ingericht en dus groot schip. Maar voor een sluis dus niet relevant.


Het BPR voorziet ook in een uitzondering:


Ik zie doorgaans weinig rode vlaggetjes.

En qua afstand houden van groot schip…. Geheel conform BPR.


Dan als laatste…


Dit is dus de enige reden dan ‘een schip’, groot of klein, op aanwijzing van de sluiswachter voor kan gaan. Vanuit veiligheid en praktische overwegingen.
Maar het is dus zeker geen recht. En dus niet meer dan terecht dat de Lorentz sluis de kleine schepen ook aandacht geeft. Een groot schip kan ook prima veilig wachten in de meeste gevallen.

Zou interessant zijn of RWS richtlijnen heeft voor sluiswachters, wanneer afvte wijken van BPR.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 17:08 #1580297

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6068
Ben een keer -na oproepen voor toestemming- bij Harlingen achter een vissersboot naar buiten gespoeld door de tweezijdig geopende sluis.
Snelste passage ever met ik denk een knoop of 10.
Ging verrassend soepel eerlijk gezegd en is vergeleken met de spuisluizen Lelystad een smal vaarwater.
Zou dus geen probleem moeten zijn ware het niet dat je in Lelystad sinds een paar jaar niet meer in de kom voor de spuisluizen mag komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 17:46 #1580311

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 338
Wel apart dat in Lauwersoog op de Esonborg moet worden gewacht bij de eerste schutting. Of staan de Wagenborgs en de Doeksens apart vermeld in het bpr?
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 17:48 #1580313

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1426
Op diverse plekken op het water wordt onderscheid gemaakt middels het bord “sport”.
Bijvoorbeeld bij aanlegplaatsen, bij sluiskeuze en de ordening om via een “sportcorridor” richting sluis te varen of direct.

Met “sport” wordt toch zeker een reëel en niet-fake onderscheid gemaakt tussen “sport” en “niet-sport” hetgeen toch een ander onderscheid moet zijn dan “klein-schip” - “groot-schip” anders zouden die begrippen wel worden gebruikt.

Wat is de definitie van “sport” en de relevantie van de “bebording” daarmee in het bpr of in andere van toepassing zijnde regelgeving?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 17:50 #1580314

Shebee schreef :
Wel apart dat in Lauwersoog op de Esonborg moet worden gewacht bij de eerste schutting. Of staan de Wagenborgs en de Doeksens apart vermeld in het bpr?

Dat zal “de bevoegde autoriteit” daar dan wel bepaald hebben :lol: Net als elke sluiswachter dat in de praktijk kan doen…
Laatst bewerkt: 23 aug 2024 17:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 17:50 #1580315

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13357
NOT...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 17:55 #1580316

Booty24 schreef :
Wat is de definitie van “sport” en de relevantie van de “bebording” daarmee in het bpr of in andere van toepassing zijnde regelgeving?

Goede vraag…

De grote pleziervaart valt in elk geval niet onder “Sport” en mag na oproepen, doorgeven Europa nummer gewoon door rood varen en mee met de charters en binnenvaart. Wat dat betreft lijkt in de praktijk het onderscheid samen te vallen met groot/klein. Waar een watertaxi onder valt weet ik niet.

Los van welke groep voorrang krijgt bij het schutten, lijkt mij deze scheiding naar lengte, waterverplaatsing, wendbaarheid en kunde schippers een goede zaak…
Laatst bewerkt: 23 aug 2024 17:57 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 17:56 #1580317

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1426
De boete op “ligplaats nemen nemen waar het niet mag” is €220 dus de aanduiding van bijvoorbeeld Sport-met-pijl maakt het alleen daarom al relevant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 18:02 #1580318

Groot/klein inderdaad:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 18:46 #1580334

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Booty24 schreef :
Het was de eerste winter met het flexibele niveau en die spielerei is dus faliekant mis gegaan.
Alle spuibeperkingen waren bij RWS natuurlijk bekend. Ze hadden ook kunnen wachten tot de kunstwerken klaar waren.
Maar ondanks de beperkingen zijn ze bij de start van afgelopen winter bij het beheer precies aan de verkeerde kant gaan zitten.
Vervolgens is er verwezen naar die beperkingen en omstandigheden, maar overmacht was het, naar mijn mening, niet.
Overmand door de omstandigheden waren ze ondertussen wel.

Achteraf kijk je een koe in de kont, maar soms staan ze gewoon zo!

Ik verwacht dat we het resultaat komende winter direct zullen zien.
Wees niet verbaasd als we met een laag winterpeil gaan beginnen.
(Na een roulatie van personeel en directie wordt deze slimmigheid opnieuw bedacht, dus doe in Hoorn de deurschotten nog niet weg).
Wat een stelligheid...
Afgelopen herfst was uitzonderlijk nat met bijna continu een grote afvoer vanaf de IJssel.
Op het moment dat het tijd was van zomerpeil naar winterpeil te gaan heeft RWS er wat betreft spuien alles aan gedaan om ook maar in de buurt van dat peil te komen. Maar de aanvoer was zo enorm dat dat gewoon niet gelukt is. Mijn vrouw werkt op meerdere rws objecten met spuisluizen en heeft op een gegeven moment een week lang in een caravan op een sluis geslapen waarvan het spui normaal snachts niet bediend wordt (randmeren) om ieder uurtje dat er gespuid zou kunnen worden maar te benutten. Het was de natste herfst en winter sinds vele jaren en van spielerei was bij RWS absoluut geen sprake.
Ben benieuwd welke cijfers of bronnen je hebt waarop je je baseerde toen je het bovenstaande schreef?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 21:09 #1580350

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1426
Ik geloof zeker dat medewerkers hun uiterste best gedaan hebben, toen het al te laat was, maar het beheer vooraf is, naar mijn mening, onvoldoende geweest. Dat vaste winterpeil was er niet voor niets.
Prima om RWS te verdedigen,maar zij doen ook de kunstwerkenplanning.
Naar mijn indruk zijn we nog nooit met zo’n hoog peil gestart en dat kon alleen vanwege flexibel beheer.

Kan me niet voorstellen dat dit binnenkort nogmaals gebeurt.
Als wel, dan heb je gelijk, maar dan verhoogt dat het aanzien van RWS niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 23 aug 2024 21:52 #1580353

Even los van de hele spui discussie, inhakend op de oorspronkelijke post:

Wat een gedoe allemaal. Maak je het jezelf niet makkelijker door gewoon te wachten met überhaupt de sluis binnen varen tot de binnenvaarder zijn schroef uit het werk heeft? (En deze intentie evt via marifoon te melden).

Als er dan mensen alsnog eerst willen, so be it. Aanpassen aan de situatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 24 aug 2024 07:53 #1580390

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Booty24 schreef :
Ik geloof zeker dat medewerkers hun uiterste best gedaan hebben, toen het al te laat was, maar het beheer vooraf is, naar mijn mening, onvoldoende geweest. Dat vaste winterpeil was er niet voor niets.
Prima om RWS te verdedigen,maar zij doen ook de kunstwerkenplanning.
Naar mijn indruk zijn we nog nooit met zo’n hoog peil gestart en dat kon alleen vanwege flexibel beheer.

Kan me niet voorstellen dat dit binnenkort nogmaals gebeurt.
Als wel, dan heb je gelijk, maar dan verhoogt dat het aanzien van RWS niet.




Een mening zijn inderdaad geen feiten...
En nee, tenzij we weer een record natte herfst en winter krijgen gaat dit niet veel vaker voorkomen.
Gelukkig dat dat vaste winterpeil (streefpeil) er nog steeds is. Het moet alleen wel lukken om op dat peil terecht te komen. Kijk maar eens in de getijden tabel van Kornwerderzand en realiseer je dan dat alleen in de tijdvakken dat het water op de Waddenzee lager staat dan het IJsselmeer peil mogelijk is te spuien. En als het IJsselmeer op -20 of -30 staat is dat dus maar een paar uur per dag. De IJssel, Eem, Overijsselse Vecht, en de gemalen in Friesland en Flevoland voeren 24/24 aan.
Het is niet voor niets dat RWS al een aantal jaar geleden besloten heeft pompen in de Afsluitdijk te bouwen. Dat is precies voor de situatie die zich afgelopen winter voordeed. Alleen zijn die pompen net een jaar te laat klaar.
Laatst bewerkt: 24 aug 2024 08:00 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl