Al langere tijd verbaas ik mij over het naviduct (de sluis) bij Enkhuizen.
Om van Markermeer naar IJsselmeer te komen, en vice versa, is dit aan de westkant de enige optie.
Het schutten gaat vlot, niet gehinderd door enige vorm van communicatie of antwoorden op vragen van soms paniekerige schepelingen op VHF22 door de sluiswachters, perst men zich naar binnen.
Gisteren lagen er 5 jachten en een binnenvaartscheepje klaar om geschut te worden.
De binnenvaartschipper kreeg de opdracht om het naviduct te nemen. Voor mij een flink (38ft?) Nederlands jacht en achter mij twee Duitsers. Flinke boten uit Lemmer, ik denk huurboten maar met Duitse vlag.
Op naar de sluis was het voor de Duisters een wedstijdje wei het eerst naar binnen kon, ik zou het niet worden met mijn 6pk BBM...
Een zo ¨heurt¨ het ook niet.
Met mijn 22ft voer ik zo dat ik de weg ¨blokkeerde¨ en ging aan de stuurboord wal, het NL jacht van 38ft aan de bakboord kant.
Voor mij de binnenvaartschipper.
Met enige afstand tot de schroef (die draaide!) meerde ik met enige moeite aan.
De wind was in de sluis merkbaar, zeer vlaggerig en al best stevig. De Duitsers wilden ook stuurboord maar dreven af, de wind greep ze beet, Tupperware op drift.
Ze botsen en klotsten tegen elkaar, de Teutonen riepen elkaar van alles toe.
Daar kwam nog een Nederlands jacht aan!
Die zich toch met alle geweld in de sluis wilde persen en het ook deed..
Sluizen zijn net liften, er komt altijd wel een nieuwe aan...Waarom niet wachten bij de steiger?
Dus die dreef ook af naar bakboord en drie flinke schepen lagen los te deinen.
Flink getrek en geduw aan de skepterpotten.
Afhouden met de hand, stootwillen werden overal vandaan getoverd.
Paniek op de gezichten en onderwijl geen enkel bericht op VHF22, de sluiswachters gaven heen sjoege. Wat hadden ze ook moeten doen?
Ik kreeg een snauw van de Nederlandse mevrouw (voorop uiteraard, manlief aan het roer) of ik niet meer naar voren had gekund.
Nee. een drijvende kurk op 20 meter van een draaiende schroef gaat niet op 10 meter liggen. U had de volgende schutting moeten afwachten want twee boten waren overduidelijk de situatie niet meester.
Met die wind (later bleek dat ik windstoten had van 27knopen W/ZW wind) rond de Markerwadden, blijf je beter binnen als je je boot niet meester bent.
Maar wat is het nut van die sluis?
Onderwijl zak of stijg je nauwelijks, 10 cm? 20cm?
Bij sterk wisselende peilen, storm of hevige regenval kan ik mij een extra barriere goed voorstellen.
Nadat die dijk werd aangelegd, ging het Markermeer biologisch ook dood.
Ik weet nog dat mijn opa die graag aal mocht vangen, steen en been klaagde dat hij niks meer ¨vong¨. Zal rond 1978, 79 geweest zijn.
De Afsluitdijk heeft een dure, schitterende visdoorlaat, maar de dijk Enkhuizen-Lelysstad is als de Berlijnse muur.
Checkpoint Charlie is het Naviduct.
De vis loopt er op dood.
Gooi die deuren open als dat kan, beter dan miljoenen aan nutteloze Wadden (wel mooi) weggooien en laat het water vrijelijk stromen!
Weet iemand waarom RWS dat niet doet?