Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: koelprobleem hand 8 pk 2 cilinder op VP 50S .

koelprobleem hand 8 pk 2 cilinder op VP 50S . 06 sept 2024 08:29 #1583555

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Eigenlijk is het na de winterstalling een beetje begonnen.

honda 2 cilinder 8 pk op volvo penta 50S saildrive.

verwarmde hal gestald zonder water af te hebben getapt, kraantje beneden voor koelwater staat ook altijd open.

eigelijk heeft ie ruim 1 jaar perfect gelopen na 15 jaar stil te hebben gedaan in een schuur.
impellor vervangen, staartolie, en carburateur gereinigd, nieuwe bougies en olie, starten lopen, doet ie nog steeds.
impellor is oke en ik heb koeling, thermostaat is ook vervangen.

veel witte rook nu, gewoon stoom met nog een straaltje koelwater uit de uitlaat/

met rustig varen gaat het net aan/


eigelijk dus al het hele seizoen zo, alleen heb ik eigelijk veel gezeild en dus weinig op de motor gevaren , beetje haven in en uit .

maar nu moest ik langer varen op de motor en dat ging niet zo goed, moest echt niet harder dan 4 kts varen dan gaat het wel.


maar goed. het is een drama om de motor er uit te halen en weet terug te plaatsen.

dan moet ie eigelijk op de kant.

en dat wil ik pas in de winterstalling doen in Alkmaar, en daar moet ik zien te komen, die afspraken staan al.

geen idee hoe het gaat als de motor uren en uren moet draaien

ik vermoed dat er kalk in de koelkanalen van de motor zitten, al kan ik vrij doorblazen.....maar dat zegt niet zo veel.
Er kunnen meerder kanalen in zitten..

ik wil nu de thermostaat er uit halen, en op de ingang van de cilinder voor het koelwater een slang met pompje plaatsen. in een emmer en op de uitgang ook een slangetje en dan met pittig ontkalker maar eens een paar uur laten spoelen.

niet heel veel werk..daar kan ik allemaal prima bij.

echt super vervelend dit zo nu

voor de rest start en loopt ie prima....levert zat vermogen ook

impellor is goed , ik heb direct koelwater.


het lijkt wel of de verwarmde hal iets heeft
veranderd al zal dat misschien wel toeval zijn.

na een halve dag bezig te zijn geweest, ging tijdens het koken het gas uit, bleek op te zijn.. en ik was al moe.

gelukkig een noodbrandertje van de camping aanwezig..eigelijk begon daar pas de ellende.


de volgende ochtend twee politie rubberboten om de hoek en om mijn boot de hotspot van een kleurrijk watertje.
een extreme grote olievlek, die de hele wateroppervlak blauw kleurde, en de meeste hadden gezien dat ik de vorig dag flink bezig was met de motor.


havenmeester erbij en gelukkig was het diesel, dat kon ie direct zien, en dat heb ik niet...


maar net om mijn boot zo een 30 m2 zwaar gekleurd water, was vrij snel weer wegwaaide.

maar goed ik ga koffie zetten, en de stroom valt uit. de stotz op de wal in de kast was uit gevallen en er zit sluiting in mijn walstroomsnoer, denk ik...maar even uitmeten

gelukkig is dat noodbranderdje er nog.


zo valt alles samen ineens.... de hele zomer niks en nu alles.

en dan die intense vlek, waarom net nu.

maar goed , de motor is nummer een

de rest is simpel te verhelpen

nog tips ?
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 06 sept 2024 08:37 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelprobleem hand 8 pk 2 cilinder op VP 50S . 06 sept 2024 09:20 #1583579

klinkt als een lekkende kop. Ik heb hier een Yamana 8PK high thrust.....spugen en starten. controle straal koelwater is minimaal....na een poosje kakt de motor in (warmloper)
Alles los gehad ( staartstuk, impellor...carterdeling waar de koelwater vanuit de stijgbuis in de motor komt) dat wat er te vervangen was vervangen en....toch weer een warmlopen.
Controle dop in de kop losgehaald tijdens het proefdraaien en......geen koelwater in de kop.
Thermostaat eruit.....hetzelfde....

Na uren zoeken testen en schelden.....kop gelift en....ja daar zat de boosdoener. De ontbrandingsgassen blazen als het ware het koelwater uit de kop zo naar de uitlaat of elders in de staart met als gevolg dat de kop en cilinderwanden geen koelwater krijgen en dus gaan vastlopen. Kopje gevlakt,...pakking erop en nu opgelost.

Omdat het een BBM is en de motor ruim boven de invoer ligt zal er weinig tot geen water via de kop in de cilinders lopen. Daarom blijft de motor makkelijk starten (hier is weinig voor nodig)
Bij vermogens vraag zal de werkdruk weglekken als gevolg van stijgende werkdrukken en temperaturen en krijg je niet meer het volle vermogen op de krukas.

Devies....ga je kop maar eens liften en controleren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelprobleem hand 8 pk 2 cilinder op VP 50S . 06 sept 2024 11:56 #1583612

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Ja je maakt er wel wat van, zou Michiel ook wel kunnen , maar dit is geen buitenboordmotor, weliswaar sleutel ik heb binnen 1,5 uur in de kofferbak.

maar dan moet ie wel de kant op, en das hier best prijzig ook..het allerbeste is hem natuurlijk op de kant laten zetten.

en dan motor wegbrengen naar de werkplaats.....maar dat is veel makkelijker in de winterstalling o
als ie toch al op de kant staat.

en dat is in Alkmaar, ver weg van Enkhuizen, en als ik dat cancel kost mij dat ook 50% nu.

dus ik hoop zeilend die kant op te kunnen...alleen Noordzeekanaal en de zaan is lastig.......we gaan het zien....eerst maar de thermostaat eruit.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 06 sept 2024 11:57 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelprobleem hand 8 pk 2 cilinder op VP 50S . 06 sept 2024 12:50 #1583616

"honda 2 cilinder 8 pk op volvo penta 50S saildrive.......maar dit is geen buitenboordmotor"

Volgens mij is het gewoon het blok van een Honda 2cilinder BBM.....dus ja dan kan mijn beschrijving wel kloppen.

Dat je boot niet op de plek van keuze ligt....ja dat zijn er wel meer geweest met grotere boten en motoren dus niet echt relevant om de technische storing op te lossen.
Kopje liften kan gewoon aan boord,...2cil Honda kan nooit groot zijn. Uiteindelijk een 6 cil DAF 575 lift ik ook aan bord en gooi dat in de kofferbak. Hoe spannend wil je het hebben ?
"Ja je maakt er wel wat van, zou Michiel ook wel kunnen" beetje misplaatste opmerking
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelprobleem hand 8 pk 2 cilinder op VP 50S . 06 sept 2024 17:31 #1583668

peter1 schreef :
Ja je maakt er wel wat van, zou Michiel ook wel kunnen , maar dit is geen buitenboordmotor, weliswaar sleutel ik heb binnen 1,5 uur in de kofferbak.

maar dan moet ie wel de kant op, en das hier best prijzig ook..het allerbeste is hem natuurlijk op de kant laten zetten.

en dan motor wegbrengen naar de werkplaats.....maar dat is veel makkelijker in de winterstalling o
als ie toch al op de kant staat.

en dat is in Alkmaar, ver weg van Enkhuizen, en als ik dat cancel kost mij dat ook 50% nu.

dus ik hoop zeilend die kant op te kunnen...alleen Noordzeekanaal en de zaan is lastig.......we gaan het zien....eerst maar de thermostaat eruit.

Honda maakt geen (diesel) inboards, is dus een benzine outboard van Honda, ook wel verkocht met Volvo Penta kap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelprobleem hand 8 pk 2 cilinder op VP 50S . 07 sept 2024 09:02 #1583770

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3582
AndreAzuree schreef :
peter1 schreef :
Ja je maakt er wel wat van, zou Michiel ook wel kunnen , maar dit is geen buitenboordmotor, weliswaar sleutel ik heb binnen 1,5 uur in de kofferbak.

maar dan moet ie wel de kant op, en das hier best prijzig ook..het allerbeste is hem natuurlijk op de kant laten zetten.

en dan motor wegbrengen naar de werkplaats.....maar dat is veel makkelijker in de winterstalling o
als ie toch al op de kant staat.

en dat is in Alkmaar, ver weg van Enkhuizen, en als ik dat cancel kost mij dat ook 50% nu.

dus ik hoop zeilend die kant op te kunnen...alleen Noordzeekanaal en de zaan is lastig.......we gaan het zien....eerst maar de thermostaat eruit.

Honda maakt geen (diesel) inboards, is dus een benzine outboard van Honda, ook wel verkocht met Volvo Penta kap.
Volvo penta had een saildrive die aangedreven werd door de genoemde Honda benzine motor. Dus inboard benzine motor.
Laatst bewerkt: 07 sept 2024 09:03 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelprobleem hand 8 pk 2 cilinder op VP 50S . 07 sept 2024 16:13 #1583813

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
het is idd een 2 cilinder benzinemotor van 8 pk ...een buitenboordmotor deel zonder staartstuk gemonteerd op een maildrive Volvo Penta 50s.

maar dat was al best duidelijk te lezen in de eerste post.
best een heel gaaf motorsetje van 29 kg totaal,, zat vermogen, stil , zuinig en betrouwbaar , tot dit probleem nu.

tot nu toe zijn de meeste reacties dat het de koppakking is.


volgende week maar even heen, en verder kijken.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 07 sept 2024 16:30 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelprobleem hand 8 pk 2 cilinder op VP 50S . 14 sept 2024 18:10 #1585230

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
motortje draait weer prima, koelt weer goed en geen witte rook of waterdamp meer.

te Dom voor woorden, maar het kraantje van het koelwater stond niet geheel open, ik was er van overtuigd dat hij in de juiste stand stond, niet dus....kon wel doorblazen en er kwam koelwater uit, maar nu 3x zoveel/

En dat was het.


Pak hem van de winter wel even flink aan, inclusief alle alarmeringen aansluiten,


Gelukkig dus geen koppakking.

te zot voor woorden eigelijk.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 14 sept 2024 20:18 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelprobleem hand 8 pk 2 cilinder op VP 50S . 15 sept 2024 04:50 #1585275

peter1 schreef :
Eigenlijk is het na de winterstalling een beetje begonnen.
veel witte rook nu, gewoon stoom met nog een straaltje koelwater uit de uitlaat/
met rustig varen gaat het net aan
nog tips ?

Mooi Peter, dat je de oorzaak gevonden hebt! Scheelt een hoop werk en een een zorg minder! En weer wat geleerd, hoe de koelwaterafsluiter volledig open staat.

Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelprobleem hand 8 pk 2 cilinder op VP 50S . 15 sept 2024 06:50 #1585285

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Jazeker, het heeft mij flink wakker gehouden dit keer, begreep er weinig van.
echt op een volkomen verkeerd spoor gezet daardoor.

zie het nut van dat hendeltje om het koelwater af te sluiten ook niet, zeker omdat de impeller onder water zit in het staartstuk en heeft ook altijd open gestaan, nouja bijna open.
is ook een kwestie van een paar mm verder, is blijkbaar best kritische ook nog.

maar idd dit dramatische gebeuren is duidelijk nu.

stelde in de kern dus nauwelijks 2 seconden werk voor. het heeft mij desondanks best geraakt.

maar goed streep er onder en vergeten.....weet het nu, accepteren is het medicijn om verder te kunnen.

dat de spotsz stroomWaterrimpels schreef :
peter1 schreef :
Eigenlijk is het na de winterstalling een beetje begonnen.
veel witte rook nu, gewoon stoom met nog een straaltje koelwater uit de uitlaat/
met rustig varen gaat het net aan
nog tips ?

Mooi Peter, dat je de oorzaak gevonden hebt! Scheelt een hoop werk en een een zorg minder! En weer wat geleerd, hoe de koelwaterafsluiter volledig open staat.

Johan
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 15 sept 2024 07:42 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelprobleem hand 8 pk 2 cilinder op VP 50S . 15 sept 2024 08:07 #1585298

peter1 schreef :
motortje draait weer prima, koelt weer goed en geen witte rook of waterdamp meer.

te Dom voor woorden, maar het kraantje van het koelwater stond niet geheel open, ik was er van overtuigd dat hij in de juiste stand stond, niet dus....kon wel doorblazen en er kwam koelwater uit, maar nu 3x zoveel/

En dat was het.


Pak hem van de winter wel even flink aan, inclusief alle alarmeringen aansluiten,


Gelukkig dus geen koppakking.

te zot voor woorden eigelijk.

Fijn te horen! Heb je een fotootje? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe zo'n "omgebouwde" Honda BBM met saildrive eruit ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelprobleem hand 8 pk 2 cilinder op VP 50S . 15 sept 2024 10:19 #1585312

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3582
AndreAzuree schreef :
peter1 schreef :
motortje draait weer prima, koelt weer goed en geen witte rook of waterdamp meer.

te Dom voor woorden, maar het kraantje van het koelwater stond niet geheel open, ik was er van overtuigd dat hij in de juiste stand stond, niet dus....kon wel doorblazen en er kwam koelwater uit, maar nu 3x zoveel/

En dat was het.


Pak hem van de winter wel even flink aan, inclusief alle alarmeringen aansluiten,


Gelukkig dus geen koppakking.

te zot voor woorden eigelijk.

Fijn te horen! Heb je een fotootje? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe zo'n "omgebouwde" md Honda BBM met saildrive eruit ziet.
Net zo als een saildrive met een diesel. Er is niets "omgebouwd", maar bewust zo ontworpen door VP. Google eens naar Volvo penta MB2/ 50s
Laatst bewerkt: 15 sept 2024 10:32 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelprobleem hand 8 pk 2 cilinder op VP 50S . 15 sept 2024 12:43 #1585321

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
een fotootje, het is idd speciaal door Volvo Penta ontworpen voor het Honda 2 cilinder 8 pk motorblok.

zeer zeker een heel gaaf setje, omdat hij door zijn 2 cilinder heel rustig loopt, de voorstuwing voor het roerblad zit.
de motor in een ruimte zit met deksel voor het geluid, dus behoorlijk stil, en best heel zuinig ook.

en het geheel totaal weegt maar 29 kilo.....ook niet onbelangrijk..dit is een foto waar ik hem net aan het inbouwen was.

bediening gaat via een schakel hendel in de kuip.

absoluut een topmotortje...zeer sterk wel.

De saildrive VP 50s is best heel klein, en word ook gebruikt met een elektromotor ipv een honda motorblok, daar staat ergens op you tube een filmpje van....

.


Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 15 sept 2024 13:30 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelprobleem hand 8 pk 2 cilinder op VP 50S . 15 sept 2024 13:33 #1585325

dank je, mooi compact setje inderdaad! En die honda blokjes zijn erg betrouwbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelprobleem hand 8 pk 2 cilinder op VP 50S . 15 sept 2024 23:55 #1585401

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6598
zeilersforum.nl/index.php/foru...-mb2-50s-tips-tricks
In dat eerdere draadje staan oa linkjes naar de werkplaatshandboeken ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelprobleem hand 8 pk 2 cilinder op VP 50S . 20 sept 2024 08:54 #1586151

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
dank je ik had ze al

Bij de TIntIn staan ze ook de pagina


Ben nu bezig met het alarmcircuit te ontrafelen..

Ga ik toch maar aansluiten, al heeft dat niet heel veel echte nut, want je hoort het ook, als je het niet hoort dan zie je het.
Maar is wel beter om het werkend te hebben.
Motortje loopt weer top. het enigste dipje dit seizoen





en heb een schemaatje


Alleen de alarm unit 13. snap ik niet zo
, ik heb daar een schakelaar zitten........lijkt mij gewoon een 2 polige schakelaar..dat is wat er nu zit , ze noemen het in het schema een alarm unit met 4 aansluitingen.

geen idee wat het echt moet zijn, behalve dan de benaming alarm unit.

hangt allemaal wat los bij mij, zijn ze wel mee bezig geweest, alleen de stopknap is aangesloten op de 2 zwarte draden en werkt.


ik heb 2 lampjes liggen en een een zoemer zitten. aansluiten is niet zo veel werk, moet het alleen verfraaien en verbeteren.

hoe het moet werken , geen idee..


maar zonder die unite maak ik het wel zo

te heet zal de zoemer wel werken icm oranje lampje. ,, rood lampje van oliedruk lampje wat aan gaat als de motor draait en vrijs nel weer door de olie druk uit gaat..en dat is al voldoende ...

De laadspoel gebruik ik niet.....ivm LIFEPO4, maar is ook niet nodig zo te zien in het schema voor het alarmcircuit



ik zou er zelf ook wat van kunnen maken zo op mijn eigen manier


keuze lampje rood of zoemer of beide tegelijk......oliedruk lampje wat rood gaat branden bij starten en uit gaat als er druk is.

dan heb je het wel gehad. ben best benieuwd hoe het echt hoort te werken.






Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 20 sept 2024 16:35 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl