Eigenlijk is het na de winterstalling een beetje begonnen.
honda 2 cilinder 8 pk op volvo penta 50S saildrive.
verwarmde hal gestald zonder water af te hebben getapt, kraantje beneden voor koelwater staat ook altijd open.
eigelijk heeft ie ruim 1 jaar perfect gelopen na 15 jaar stil te hebben gedaan in een schuur.
impellor vervangen, staartolie, en carburateur gereinigd, nieuwe bougies en olie, starten lopen, doet ie nog steeds.
impellor is oke en ik heb koeling, thermostaat is ook vervangen.
veel witte rook nu, gewoon stoom met nog een straaltje koelwater uit de uitlaat/
met rustig varen gaat het net aan/
eigelijk dus al het hele seizoen zo, alleen heb ik eigelijk veel gezeild en dus weinig op de motor gevaren , beetje haven in en uit .
maar nu moest ik langer varen op de motor en dat ging niet zo goed, moest echt niet harder dan 4 kts varen dan gaat het wel.
maar goed. het is een drama om de motor er uit te halen en weet terug te plaatsen.
dan moet ie eigelijk op de kant.
en dat wil ik pas in de winterstalling doen in Alkmaar, en daar moet ik zien te komen, die afspraken staan al.
geen idee hoe het gaat als de motor uren en uren moet draaien
ik vermoed dat er kalk in de koelkanalen van de motor zitten, al kan ik vrij doorblazen.....maar dat zegt niet zo veel.
Er kunnen meerder kanalen in zitten..
ik wil nu de thermostaat er uit halen, en op de ingang van de cilinder voor het koelwater een slang met pompje plaatsen. in een emmer en op de uitgang ook een slangetje en dan met pittig ontkalker maar eens een paar uur laten spoelen.
niet heel veel werk..daar kan ik allemaal prima bij.
echt super vervelend dit zo nu
voor de rest start en loopt ie prima....levert zat vermogen ook
impellor is goed , ik heb direct koelwater.
het lijkt wel of de verwarmde hal iets heeft
veranderd al zal dat misschien wel toeval zijn.
na een halve dag bezig te zijn geweest, ging tijdens het koken het gas uit, bleek op te zijn.. en ik was al moe.
gelukkig een noodbrandertje van de camping aanwezig..eigelijk begon daar pas de ellende.
de volgende ochtend twee politie rubberboten om de hoek en om mijn boot de hotspot van een kleurrijk watertje.
een extreme grote olievlek, die de hele wateroppervlak blauw kleurde, en de meeste hadden gezien dat ik de vorig dag flink bezig was met de motor.
havenmeester erbij en gelukkig was het diesel, dat kon ie direct zien, en dat heb ik niet...
maar net om mijn boot zo een 30 m2 zwaar gekleurd water, was vrij snel weer wegwaaide.
maar goed ik ga koffie zetten, en de stroom valt uit. de stotz op de wal in de kast was uit gevallen en er zit sluiting in mijn walstroomsnoer, denk ik...maar even uitmeten
gelukkig is dat noodbranderdje er nog.
zo valt alles samen ineens.... de hele zomer niks en nu alles.
en dan die intense vlek, waarom net nu.
maar goed , de motor is nummer een
de rest is simpel te verhelpen
nog tips ?