Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Dat krijg je met dit weer...

Dat krijg je met dit weer... 02 okt 2024 09:36 #1588701

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Ik lees een hoop meningen over "de pers", "de journalistiek" en "de media" en dat stuit me hier en daar behoorlijk tegen de borst.
De link die ik geplaatst heb was op dat moment nog heel vers. Zulke berichten komen niet uit de koker (of de duim) van een journalist, maar zijn altijd gebaseerd op interne communicatie (bijvoorbeeld C2000) en/of officiele persberichten. Er worden zoveel mogelijk verschillende bronnen geraadpleegd en er wordt indien nodig contact opgenomen met de bron van de berichtgeving. Denk bij dit artikel aan de Brandaris én de KNRM én de havendienst Harlingen. Daarbij worden technische details, vakjargon en andere, voor het publiek minder begrijpelijke of relevante zaken uitgefilterd en wordt het geheel als artikel voor een breed publiek gepubliceerd. Er wordt, zeker door serieuze pers, nooit iets bij gefantaseerd! Dat is in dat vak namelijk een doodzonde en gaat regelrecht in tegen alles waar een journalist voor staat.

Vervolgens mag je je als lezer er een mening over vormen, maar als je denkt dat het in werkelijkheid anders is, dan komt dat wellicht doordat je zelf meer relevante kennis hebt dan de gemiddelde lezer, kijker of luisteraar. Roep dan niet gelijk dat het aan de pers ligt. Don't shoot the messenger.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dat krijg je met dit weer... 02 okt 2024 12:16 #1588734

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7661
Eclips schreef :
Ik lees een hoop meningen over "de pers", "de journalistiek" en "de media" en dat stuit me hier en daar behoorlijk tegen de borst.
De link die ik geplaatst heb was op dat moment nog heel vers. Zulke berichten komen niet uit de koker (of de duim) van een journalist, maar zijn altijd gebaseerd op interne communicatie (bijvoorbeeld C2000) en/of officiele persberichten. Er worden zoveel mogelijk verschillende bronnen geraadpleegd en er wordt indien nodig contact opgenomen met de bron van de berichtgeving. Denk bij dit artikel aan de Brandaris én de KNRM én de havendienst Harlingen. Daarbij worden technische details, vakjargon en andere, voor het publiek minder begrijpelijke of relevante zaken uitgefilterd en wordt het geheel als artikel voor een breed publiek gepubliceerd. Er wordt, zeker door serieuze pers, nooit iets bij gefantaseerd! Dat is in dat vak namelijk een doodzonde en gaat regelrecht in tegen alles waar een journalist voor staat.

Vervolgens mag je je als lezer er een mening over vormen, maar als je denkt dat het in werkelijkheid anders is, dan komt dat wellicht doordat je zelf meer relevante kennis hebt dan de gemiddelde lezer, kijker of luisteraar. Roep dan niet gelijk dat het aan de pers ligt. Don't shoot the messenger.

Het spijt me, maar ik kan deze mening niet delen. In tegendeel zelfs. Steeds meer komen er zaken en voorstellingen in de krant die kant nog wal raken, of zeer stevig overdreven zijn.
( om het heel voorzichtig uit te drukken. )
Controle en nakijken van wat er gepubliceerd wordt is er nauwelijks nog, lijkt het.
Ik verwacht van ernstige journalistiek dat ze waarheidsgetrouw en objectief bericht geven. Tegenwoordig is dat zeer zeldzaam. Het ene verhaal is nog erger overdreven dan het volgende.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dat krijg je met dit weer... 02 okt 2024 12:24 #1588737

Dat de pers aan de haal gaat met een verhaal is echt niets nieuws. We zijn helemaal niet "in die tijd beland", het is iets van alle tijden.

Het is niet alleen de pers, het is gewoon de aard van mensen. Vertel een verhaal aan iemand anders, die vertelt het weer door enzovoort aan het eind van de rits mensen heb je een totaal ander verhaal. En ja, je zeker hebt ook goede pers die blijft bij de feiten en "zelfs" actief onderzoek doet. Daarnaast ook slechte pers die veelal overschrijft en/of gewoon maar wat neerkalkt. Het vermogen om zelf een beetje daarin te kunnen filteren is echt belangrijk.

Berghout-2 schreef :
Ik vind dit hele voorval vooral interessant door de manier waarop alles in de pers beschreven is.

Wat is er echt gebeurd? (Inside information uit de eerste hand).
Het schip lag in de haven van Vlieland te bonken tegen de wat vervallen palen en heeft waarschijnlijk daar een gaatje opgelopen van 1x3 cm, wellicht door een stuk ijzer.
Stevig zeilend kwam een opvarende met de melding dat er af en toe wat water op de vloer verscheen in een hoekje van de vloer.
De schipper constateerde dat ook, maar wist de oorzaak niet, hij dacht aan een lekke watertank of leiding. Door de harde wind had hij veel aandacht nodig voor het zeilen en kon dus niet direct op onderzoek uit. Die noodzaak tot spoed leek er ook niet te zijn, want een groot schip loopt niet zómaar vol.
Er werd besloten het schip even op een rustige plek op het zand te zetten, om tijd te nemen voor onderzoek. Er werd begonnen met pompen via het degelijke lenssysteem.
In Harlingen stond ondertussen de bus klaar om de groep Duitse opvarenden terug naar huis te brengen, want hun vakantie was volgens planning om.
De schipper besloot gewoon verder te varen naar Harlingen, wat veilig kon, maar heeft overleg gepleegd met de KNRM, om te bezien of zij de groep naar Harlingen konden brengen om niet te laat bij hun bus te zijn.
Uiteindelijk stapte de groep over op de hulpboten terwijl het schip gewoon op eigen kracht doorvoer. Een berger heeft voor de zekerheid wat pompmateriaal overgezet.
De klipper kwam toch nog mooi op tijd aan in Harlingen, zodat alle bagage bij de bus kon worden afgegeven.

Er is geen enkel moment paniek geweest. De schipper heeft professioneel gehandeld met oog voor schip, bemanning, passagiers en hun planning.

Maarrrrr, wat verscheen er in de pers???
Ten eerste, de kop “REDDINGSACTIE”. Wel, daarvan was dus geen sprake, want het was een assistentie op initiatief van en in overleg met de schipper.
Dan: “Uit voorzorg van boord gehaald”. Nee hoor, in overleg om de bus te halen.
Verder: “Het schip is naar Harlingen gesleept”. Nee hoor, hij ging echt op eigen kracht.
En: “Boei geraakt”. Ook niet, dus.
Vervolgens: “Twee gewonden”. Echt niet. Nou ja, er was 1 Duitse jongen in T-shirt, die tot drie maal toe dringend een trui is aangeboden die hij steeds weigerde. Ja, toen kreeg hij het een beetje koud, dus “onderkoeld”. En een meisje viel bij het reddingsstation (dus niet op het schip) van de trap.

Kortom, dit simpele en goed opgeloste voorval zal in de toekomst wel weer meetellen met alle “ernstige” ongelukken met de bruine vloot.

Ik lees dit nu pas. Bedankt voor de info!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dat krijg je met dit weer... 02 okt 2024 16:04 #1588794

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
Eclips schreef :
Ik lees een hoop meningen over "de pers", "de journalistiek" en "de media" en dat stuit me hier en daar behoorlijk tegen de borst.
De link die ik geplaatst heb was op dat moment nog heel vers. Zulke berichten komen niet uit de koker (of de duim) van een journalist, maar zijn altijd gebaseerd op interne communicatie (bijvoorbeeld C2000) en/of officiele persberichten. Er worden zoveel mogelijk verschillende bronnen geraadpleegd en er wordt indien nodig contact opgenomen met de bron van de berichtgeving. Denk bij dit artikel aan de Brandaris én de KNRM én de havendienst Harlingen. Daarbij worden technische details, vakjargon en andere, voor het publiek minder begrijpelijke of relevante zaken uitgefilterd en wordt het geheel als artikel voor een breed publiek gepubliceerd. Er wordt, zeker door serieuze pers, nooit iets bij gefantaseerd! Dat is in dat vak namelijk een doodzonde en gaat regelrecht in tegen alles waar een journalist voor staat.

Vervolgens mag je je als lezer er een mening over vormen, maar als je denkt dat het in werkelijkheid anders is, dan komt dat wellicht doordat je zelf meer relevante kennis hebt dan de gemiddelde lezer, kijker of luisteraar. Roep dan niet gelijk dat het aan de pers ligt. Don't shoot the messenger.
Zo zou het inderdaad moeten zijn. Maar die tijd ligt al lang achter ons. Anders zou behalve de knrm natuurlijk ook de schipper gehoord zijn. Journalistiek heeft steeds vaker te maken met heel kleine budgetten. Er zijn ook steeds meer plaatsen om te schrijven. Stukken worden dus geschreven in zo weinig mogelijk tijd en zo sensationeel mogelijk. Meer sensatie is meer lezers en dus een grotere kans dat een volgend stuk ook afgenomen wordt.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dat krijg je met dit weer... 02 okt 2024 16:09 #1588796

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
Noballast schreef :
Het was dus wel meer dan een klein gaatje. Water boven de vloer en bilgepompen die het niet konden bijhouden.
www.zeepost.info/knrm-haalt-ki...slagen-charterschip/
Foto’s van de schade staan gewoon online. Een klein gaatje inderdaad. Als dat een tijdje loopt achter de betimmering komt door een klein gaatje ook veel water. Op een gegeven moment zie je dat boven de vloer. Dan pas komt het moment dat er actie ondernomen kan worden. Tenslotte was het lek eerder niet bekend. Met de standaard aan boor zijnde pomp werd het blijkbaar niet snel minder. Een verstandig mens roept dan hulp in. Die is gekomen en wel in overvloed. Het schip is zelfstandig naar Harlingen en stond dezelfde middag nog droog. Niks aan de hand dus.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dat krijg je met dit weer... 02 okt 2024 16:22 #1588799



Lastig om uit de verschillende nieuwsberichten nu te halen hoe de situatie is geweest. Zou deze woordvoerder van de KNRM ook op sensatie gericht zijn? Niet goed voorgelicht zijn? Te vroeg voorgelicht?
De extra pomp bleek wel nodig, in elk geval.




Aangegeven plaatje is 30 cm hoog; dat geeft een mooie referentie voor de grootte van het gat: 5x2 cm?
Laatst bewerkt: 02 okt 2024 16:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dat krijg je met dit weer... 02 okt 2024 16:58 #1588804

Nachtvlinder schreef :
de grootte van het gat: 5x2 cm?

Smal genoeg voor wat ducttape.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dat krijg je met dit weer... 02 okt 2024 21:42 #1588849

Storm in een glas water. En een paar glazen water in de bilge.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dat krijg je met dit weer... 02 okt 2024 21:59 #1588851

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dat krijg je met dit weer... 03 okt 2024 07:20 #1588870

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3667
escapade schreef :
Zij hadden nog geen ducktape
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dat krijg je met dit weer... 03 okt 2024 08:08 #1588878

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Evert schreef :
Zo zou het inderdaad moeten zijn. Maar die tijd ligt al lang achter ons. Anders zou behalve de knrm natuurlijk ook de schipper gehoord zijn. Journalistiek heeft steeds vaker te maken met heel kleine budgetten. Er zijn ook steeds meer plaatsen om te schrijven. Stukken worden dus geschreven in zo weinig mogelijk tijd en zo sensationeel mogelijk. Meer sensatie is meer lezers en dus een grotere kans dat een volgend stuk ook afgenomen wordt.

Dat is vooral gebaseerd op jouw ervaring van mediaconsumptie. Als er voldoende bronnen zijn hoeft de schipper niet per se gehoord te worden, want dat is alleen voor mede-watersporters interessant. Bovendien kan je met publiceren niet wachten tot alles achter de rug is. Wat voor het publiek - en daarom ook voor de schrijvende pers - nieuwswaardig is, is dat er een charterboot in problemen gekomen is, dat de hulpdiensten er voor uitgerukt zijn en dat er opvarenden met onderkoelingsverschijnselen waren.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dat krijg je met dit weer... 03 okt 2024 08:23 #1588883

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Tony2920 schreef :

Het spijt me, maar ik kan deze mening niet delen. In tegendeel zelfs. Steeds meer komen er zaken en voorstellingen in de krant die kant nog wal raken, of zeer stevig overdreven zijn.
( om het heel voorzichtig uit te drukken. )
Controle en nakijken van wat er gepubliceerd wordt is er nauwelijks nog, lijkt het.
Ik verwacht van ernstige journalistiek dat ze waarheidsgetrouw en objectief bericht geven. Tegenwoordig is dat zeer zeldzaam. Het ene verhaal is nog erger overdreven dan het volgende.

Dat betekent nog niet dat je de hele journalistiek daarom maar over één kam moet scheren. "De media" bestaat niet.
Het was overigens niet mijn mening, maar een feitelijke weergave van hoe publieke journalistiek in zijn werk gaat. Over schrijvende pers, roddelpers en commerciële media zal je mij niet horen, want daar sta ik niet iedere dag bovenop. Ook daar is redactionele onafhankelijkheid vaak statutair gewaarborgd overigens.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dat krijg je met dit weer... 03 okt 2024 16:09 #1588991

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
Eclips schreef :
Evert schreef :
Zo zou het inderdaad moeten zijn. Maar die tijd ligt al lang achter ons. Anders zou behalve de knrm natuurlijk ook de schipper gehoord zijn. Journalistiek heeft steeds vaker te maken met heel kleine budgetten. Er zijn ook steeds meer plaatsen om te schrijven. Stukken worden dus geschreven in zo weinig mogelijk tijd en zo sensationeel mogelijk. Meer sensatie is meer lezers en dus een grotere kans dat een volgend stuk ook afgenomen wordt.

Dat is vooral gebaseerd op jouw ervaring van mediaconsumptie. Als er voldoende bronnen zijn hoeft de schipper niet per se gehoord te worden, want dat is alleen voor mede-watersporters interessant. Bovendien kan je met publiceren niet wachten tot alles achter de rug is. Wat voor het publiek - en daarom ook voor de schrijvende pers - nieuwswaardig is, is dat er een charterboot in problemen gekomen is, dat de hulpdiensten er voor uitgerukt zijn en dat er opvarenden met onderkoelingsverschijnselen waren.

Je verdraait nu zelf het nieuws. In de eerste berichtgeving was sprake van één iemand met onderkoelingsverschijnselen en één gewonde. In dat stuk stond al dat de verwondingen waren veroorzaakt door een val van een trapje in Harlingen. In latere berichten was te lezen dat de jongen die het koud had verschillende malen was aangesproken om een trui en of jas aan te doen. Hij heeft er zelf voor gekozen om dat niet te doen. Wat ik ook niet snap is hoe je zelf zorgvuldigheid en tijdsdruk in dezelfde zin kan gebruiken. Voor een journalistiek stuk had de schipper zeker de gelegenheid moeten hebben om zijn kant van het verhaal te vertellen. Die kans heeft hij helaas niet gehad.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl