Dat de pers aan de haal gaat met een verhaal is echt niets nieuws. We zijn helemaal niet "in die tijd beland", het is iets van alle tijden.
Het is niet alleen de pers, het is gewoon de aard van mensen. Vertel een verhaal aan iemand anders, die vertelt het weer door enzovoort aan het eind van de rits mensen heb je een totaal ander verhaal. En ja, je zeker hebt ook goede pers die blijft bij de feiten en "zelfs" actief onderzoek doet. Daarnaast ook slechte pers die veelal overschrijft en/of gewoon maar wat neerkalkt. Het vermogen om zelf een beetje daarin te kunnen filteren is echt belangrijk.
Berghout-2 schreef :
Ik vind dit hele voorval vooral interessant door de manier waarop alles in de pers beschreven is.
Wat is er echt gebeurd? (Inside information uit de eerste hand).
Het schip lag in de haven van Vlieland te bonken tegen de wat vervallen palen en heeft waarschijnlijk daar een gaatje opgelopen van 1x3 cm, wellicht door een stuk ijzer.
Stevig zeilend kwam een opvarende met de melding dat er af en toe wat water op de vloer verscheen in een hoekje van de vloer.
De schipper constateerde dat ook, maar wist de oorzaak niet, hij dacht aan een lekke watertank of leiding. Door de harde wind had hij veel aandacht nodig voor het zeilen en kon dus niet direct op onderzoek uit. Die noodzaak tot spoed leek er ook niet te zijn, want een groot schip loopt niet zómaar vol.
Er werd besloten het schip even op een rustige plek op het zand te zetten, om tijd te nemen voor onderzoek. Er werd begonnen met pompen via het degelijke lenssysteem.
In Harlingen stond ondertussen de bus klaar om de groep Duitse opvarenden terug naar huis te brengen, want hun vakantie was volgens planning om.
De schipper besloot gewoon verder te varen naar Harlingen, wat veilig kon, maar heeft overleg gepleegd met de KNRM, om te bezien of zij de groep naar Harlingen konden brengen om niet te laat bij hun bus te zijn.
Uiteindelijk stapte de groep over op de hulpboten terwijl het schip gewoon op eigen kracht doorvoer. Een berger heeft voor de zekerheid wat pompmateriaal overgezet.
De klipper kwam toch nog mooi op tijd aan in Harlingen, zodat alle bagage bij de bus kon worden afgegeven.
Er is geen enkel moment paniek geweest. De schipper heeft professioneel gehandeld met oog voor schip, bemanning, passagiers en hun planning.
Maarrrrr, wat verscheen er in de pers???
Ten eerste, de kop “REDDINGSACTIE”. Wel, daarvan was dus geen sprake, want het was een assistentie op initiatief van en in overleg met de schipper.
Dan: “Uit voorzorg van boord gehaald”. Nee hoor, in overleg om de bus te halen.
Verder: “Het schip is naar Harlingen gesleept”. Nee hoor, hij ging echt op eigen kracht.
En: “Boei geraakt”. Ook niet, dus.
Vervolgens: “Twee gewonden”. Echt niet. Nou ja, er was 1 Duitse jongen in T-shirt, die tot drie maal toe dringend een trui is aangeboden die hij steeds weigerde. Ja, toen kreeg hij het een beetje koud, dus “onderkoeld”. En een meisje viel bij het reddingsstation (dus niet op het schip) van de trap.
Kortom, dit simpele en goed opgeloste voorval zal in de toekomst wel weer meetellen met alle “ernstige” ongelukken met de bruine vloot.
Ik lees dit nu pas. Bedankt voor de info!