Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 05 dec 2024 15:10 #1600267

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29483
Een grote publiciteitscampagne moet de pleziervaart stimuleren om te gaan varen op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO).

Uit een enquête blijkt dat in de recreatievaart 65% nog nooit HVO heeft getankt. Belangrijkste reden om geen HVO te tanken is beperkte beschikbaarheid bij pompstations voor de recreatievaart. Dat blijkt uit de enquête die werd uitgevoerd onder 180 pleziervaarders in opdracht van Hiswa-Recron, Toerzeilers, VNM en BBZ. Respondenten die diesel zijn blijven gebruiken gaven verder als reden dat hun motor misschien niet geschikt is voor HVO. Slechts 12% gaf aan dat de prijs de belangrijkste reden is om geen HVO te tanken.


www.scheepspost.info/waterspor...bij-pleziervaarders/

www.duurzamewaterrecreatie.nl/...n-de-recreatievaart/
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 05 dec 2024 15:17 #1600270

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2247
Calidris schreef :
Een grote publiciteitscampagne moet de pleziervaart stimuleren om te gaan varen op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO).
Gewoon de prijs vergelijkbaar maken met rode diesel. :) Dan gaat iedereen daarom vragen en volgt het aanbod (van tappunten) vanzelf. Ik zal het vast wel bij het bunkerstation om de hoek kunnen krijgen, maar waarom zou ik?
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 05 dec 2024 15:19 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 05 dec 2024 15:27 #1600273

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 153
Wat is eigenlijk het beste voor de dieselmotor (zeilboot dus zeer weinig draaiuren)?. Op aanraden van een expert wordt het Shell V Power Diesel wanneer de tank bijgevuld moet worden denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 05 dec 2024 15:37 #1600276

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7689
Wat zijn de voordelen en de nadelen van deze dieselvervanger ?

Voordelen:
- Zou beter zijn voor het milieu.
- Kan lokaal geproduceerd worden.( niet afhankelijk van andere landen )


Nadelen:
- Kan sommige rubbers aantasten, met grote schade voor de motor tot gevolg.
- Heeft een hogere prijs.
- Kan sneller bederven en en leiden tot motorstoringen.


Om maar de meest voor de hand liggende voor en nadelen op te sommen.
Gezien de nadelen voor mij slechter uitpakken als de voordelen, lijkt het me onwaarschijnlijk dat ik snel zal overstappen. Vooral omwille van de geringe hoeveelheid die ik verbruik.
Beschikbaarheid is ook nog zo een probleempje, maar dat kan opgelost worden.

Ik denk de overheid om een verbetering te krijgen van het gebruik van bio brandstoffen zich misschien toch zou moeten concentreren op de grootverbruikers van diesel.
Vrachtvervoer en industrie.
Ik zeg niet dat ze niets doen, maar de watersport als aandachtspunt accentueren is volgens mij een mistgordijn.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 05 dec 2024 20:24 #1600343

  • jkb
  • jkb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Jammer dat GTL niet gestimuleerd wordt en wellicht gaat verdwijnen. Ik gebruik dat nu al jaren naar volle tevredenheid in de daf 615 en de Webasto hetelucht kachel.
jkb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 05 dec 2024 20:53 #1600353

Tony2920 schreef :
Wat zijn de voordelen en de nadelen van deze dieselvervanger ?

................................................

Nadelen:
- Kan sommige rubbers aantasten, met grote schade voor de motor tot gevolg.

- Kan sneller bederven en en leiden tot motorstoringen.

Paniekzaaierij en broodjes aap.
Sommige rubbertjes reageren anders op HVO dan op reguliere diesel, waardoor wat lekkage of zweten kan optreden. "met grote schade voor de motor tot gevolg"??? Welnee.

En HVO heeft een lange en veilige bewaartijd, veel beter dan diesel met de verplichte bio-bijmenging, want niet hygroscopisch.

Mijn ouwe DAF draait er met veel plezier op.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 05 dec 2024 21:15 #1600357

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 894
Ook sinds twee jaar grotendeels op HVO overgestapt. Op mijn VP MD2020. Heerlijk reukloos. Gaat probleemloos de winter door..
Voor zover mij bekend volledig goedgekeurd door Volvo voor de meeste motoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 05 dec 2024 21:29 #1600360

Hier 2 ouwe DAF's, een ouwe Mercedes en een ouwe Volvo Penta sinds 2 jaar probleemloos draaiend op Neste MY HVO100. Geen bacterie-ellende meer, probleemloos houdbaar tijdens de winterstilstand, minder rook, minder stank. Het is wat duurder en moet met jerrycans van een autopompstation komen, maar dat hebben we er graag voor over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 05 dec 2024 21:53 #1600362

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2247
Berghout-2 schreef :
Mijn ouwe DAF draait er met veel plezier op.
Goed te lezen, dus als de overheid het milieu echt belangrijk vindt en dat toont door de burger daar niet voor op te laten draaien (ja, ik weet natuurlijk wel, dat de burger altijd linksom of rechtsom de klos is, want de overheid heeft het geld van de burger) en de prijs gelijk aan of lager dan diesel maakt, ga ik om voor m'n GM-metje uit begin jaren 50.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 05 dec 2024 21:58 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 05 dec 2024 23:30 #1600374

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29483
Tony2920 schreef :
Wat zijn de voordelen en de nadelen van deze dieselvervanger ?

Voordelen:
- Zou beter zijn voor het milieu.
- Kan lokaal geproduceerd worden.( niet afhankelijk van andere landen )


Nadelen:
- Kan sommige rubbers aantasten, met grote schade voor de motor tot gevolg.
- Heeft een hogere prijs.
- Kan sneller bederven en en leiden tot motorstoringen.


Je bent redelijk harryindewarrie.
De meest schade in de transport en industriesector ontstaat door bio bijmenging, google maar eens.

GTL doet oudere pakkingen niet opzwellen, wat diesel wel doet. Daardoor kan er wat GTL zweten hier en daar. Gewoon goed je carterpeil in de gaten houden.

HVO100 doet mogelijk pakkingen weer wel opzwellen met als gevolg dat er niets meer zweet. Ik vaar nu 5 jaar op HVO100 en nog geen mm stijging van de carterolie.

Het gebruik van biodieselmengsels met een hoge concentratie kan ook schade toebrengen aan motoren. De meeste standaard dieselmotoren zijn gebouwd om te lopen met petrodiesel, en dus veroorzaakt het gebruik van biodiesel onvermijdelijk schade. Dit is vooral te wijten aan afzettingen die filters, leidingen en afdichtingen verstoppen. Een van de problemen is dat biodiesel in feite alles afbreekt wat van rubber is gemaakt, waardoor het alle rubberen motoronderdelen aantast. Deze problemen doen zich eerder voor bij mengsels van B20 en hoger.
presstorms.com/nl/wat-zijn-de-...delen-van-biodiesel/

Biodiesel blijkt veel minder duurzaam dan gedacht, blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie. De brandstof wordt onder meer gemaakt van palmolie en soja. De productie van deze gewassen brengt het milieu ernstige schade toe, waardoor biodiesel tachtig procent schadelijker is dan 'gewone' diesel.
www.trouw.nl/nieuws/biodiesel-...ps://www.google.com/
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 06 dec 2024 07:12 #1600392

Gerard schreef :
Goed te lezen, dus als de overheid het milieu echt belangrijk vindt en dat toont door de burger daar niet voor op te laten draaien (ja, ik weet natuurlijk wel, dat de burger altijd linksom of rechtsom de klos is, want de overheid heeft het geld van de burger) en de prijs gelijk aan of lager dan diesel maakt, ga ik om voor m'n GM-metje uit begin jaren 50.

Okee, dus je enige criterium is de prijs. En je wacht op de overheid. Duidelijk.

Je eet waarschijnlijk uit de vuilnisbak, want goedkoper dan de winkel. Je maakt zelf dus geen keuzes op het gebied van milieu. En je koopt geen biologische producten, want duurder dan “reguliere”.
En je bent vooral gestopt (of nooit begonnen) met zelf nadenken en verantwoorde beslissingen te nemen, want dat doet de overheid wel voor je. Maar je blijft wel klagen over die overheid.
Heel fijn.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 06 dec 2024 07:22 #1600395

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2687
Je zou ze de (biologische) kost moeten geven…….
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 06 dec 2024 08:36 #1600413

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 842
FAL schreef :
Ook sinds twee jaar grotendeels op HVO overgestapt. Op mijn VP MD2020. Heerlijk reukloos. Gaat probleemloos de winter door..
Voor zover mij bekend volledig goedgekeurd door Volvo voor de meeste motoren.

Bij mij aan boord hetzelfde verhaal, dezelfde motor. Ik denk een jaar of drie over op HVO waar het kan.
Ik tank altijd bij autotankstations. Tankje van 10 liter, zodra het in de scheepstank (40 liter) past gooi ik het erbij en neem ik het tankje mee in de auto.
Soms vergt het even zoeken (en fietsen) als je in andere havens bent.
Als het nodig is doe ik er ook wel een tankje "gewone" diesel bij.

Bevalt prima. Motor en kachel doen het er goed op. Minder stank van de vloeistof zelf, minder stank van de verbranding.

Toevallig deze week een terug gekeken in de bankapp hoe vaak ik dat tankje (effectief 11 liter) heb gevuld. 10 keer, plus 1 keer op Borkum met papiergeld betaald wist ik nog. Komt neer op 120 liter sinds november vorig jaar. Daar zit ook een hoop kachelgebruik bij!

Meestal is HVO zo'n 25 eurocent duurder dan klassieke diesel. Komt neer op 30€ "duurder" het afgelopen jaar voor mijn boot, peanuts op het hele kostenplaatje van een zeilboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 06 dec 2024 08:56 #1600418

bootaanboot.nl/2023/09/yanmar-...%20elke%20verhouding.


he, ik zou dus ook makkelijk kunnen overstappen...eens kijken waar ik het kan krijgen.
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 08:58 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 06 dec 2024 09:02 #1600420

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1084
Het lastige is dat ik niks kan vinden of mijn motor tegen HVO kan.
Het is een Lombardini LDW 1003.
Misschien dat iemand het weet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 06 dec 2024 09:49 #1600427

Berghout-2 schreef :

Okee, dus je enige criterium is de prijs. En je wacht op de overheid. Duidelijk.

Je eet waarschijnlijk uit de vuilnisbak, want goedkoper dan de winkel. Je maakt zelf dus geen keuzes op het gebied van milieu. En je koopt geen biologische producten, want duurder dan “reguliere”.
En je bent vooral gestopt (of nooit begonnen) met zelf nadenken en verantwoorde beslissingen te nemen, want dat doet de overheid wel voor je. Maar je blijft wel klagen over die overheid.
Heel fijn.

Zo. Dat heb je heel mooi gezegd. Hulde!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 06 dec 2024 10:06 #1600432

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15116
Als je echt om het milieu geeft sloop je de diesel uit je boot en laat er een E-aandrijving in zakken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 10:08 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 06 dec 2024 10:12 #1600434

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1084
3Noreen schreef :
Als je echt om het milieu geeft sloop je de diesel uit je boot en laat er een E-aandrijving in zakken.

Daar ben ik het helemaal niet mee eens.

Je kunt euro's maar één keer uitgeven en dan is een investering in een elektrische motor en accu een hele slechte.. En dan moet je je dieseltje natuurlijk ook niet verkopen maar slopen.
Je kunt je euro's in veel betere milieu maatregelen stoppen die veel effectiever zijn.
Als voorbeeld (maar niet beperkt tot) je dubbel glas thuis vervangen door trippel. Dát zet zoden aan de dijk.
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 10:12 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 06 dec 2024 10:14 #1600435

Dat is allang gedaan, neemt 3Noreen aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 06 dec 2024 10:15 #1600436

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1084
Nachtvlinder schreef :
Dat is allang gedaan, neemt 3Noreen aan.
Zoals aangegeven, je kunt je euro's maar één keer uitgeven en het is niet beperkt tot deze voorbeeld maatregel....
Je kunt je geld nog beter weggeven aan iemand anders om trippel glas te plaatsen. Dat is nog steeds beter voor het milieu.
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 10:17 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 06 dec 2024 10:43 #1600444

Ja ik snap je wel hoor ;) Dit is ongeveer de minst effectieve "investering" als CO2 reductie je doel is. Het is vooral interessant, voelt goed, stinkt niet en geeft veel positieve exposure "kijk mij eens goed bezig zijn".

Als mijn motor NU zou overleiden zou ik nog steeds voor een nieuwe diesel kiezen (rijkwijdte en niet bereid mijn manier van varen aan te passen), maar wil mij er de komende jaren wel verder in verdiepen zodat als mijn motor over 5 jaar de geest geeft, er een plan klaar ligt met de dán beschikbare technologie.
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 10:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 06 dec 2024 10:55 #1600447

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15116
lschip schreef :
Je kunt euro's maar één keer uitgeven

Dat is een open deur. Uiteraard kun je een euro niet twee keer uitgeven. Maar er is nog een open deur;

De meeste milieu winst bereik je door vooral minder euro's uit te geven.
Er is aantoonbaar een correlatie tussen meer euro's kunnen uitgeven en milieu schade.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 10:55 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 06 dec 2024 11:01 #1600451

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16951
Simpel, er zijn teveel euro's. Niet een beetje maar veel te veel ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 06 dec 2024 11:12 #1600461

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Wij varen 5 jaar met GTL en nu 2 jaar met HVO. Een wereld van verschil met die bio rommel. Motor is zuiniger en de carterolie blijft als nieuw. De motor loopt er ook veel mooier op. Ook de kachel geeft een veel beter rendement. Op het eind van het lied is de HVO dus niet veel duurder, wel veel plezieriger.
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersportorganisaties: HVO bij pleziervaart 06 dec 2024 11:16 #1600462

hmm interessant.

-Heb je dan ook minder last van bacterieen groei in je tank door biodiesel?
-Loopt de webasto er ook op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl