Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 06 juni 2025 09:36 #1630021

Radar-B uit zicht
Op een groot aantal Nederlandse binnenwateren en vaarwegen is het bij slecht zicht alleen toegestaan te varen met een goedgekeurde radarinstallatie en de schipper moet een speciaal diploma hebben. Dergelijke installaties zijn te groot en te zwaar voor de meeste jachten. En niet alleen voor jachten, maar bijvoorbeeld ook voor de kleinere reddingsboten van de KNRM of de snelle ribs die de Politie, marine en bedrijven veel gebruiken. Als hier verder gesproken wordt over de pleziervaart worden in dit verband ook de andere gebruikers van radar met kleine vaartuigen bedoeld.
Voor de pleziervaart bestaan er geen goedgekeurde radarsystemen en daardoor komt de genoemde regel er op neer dat de pleziervaart op de in het Binnenvaart Politiereglement (BPR) genoemde vaarwegen niet mag varen bij slecht zicht. Als men tijdens het varen op deze wateren wordt overvallen door slecht zicht dan moet men een veilig heenkomen zoeken buiten de vaarweg en daar afwachten tot het zicht weer beter wordt.
Op open zee geldt deze beperking niet en omdat jachtenradars steeds beter worden vinden velen dit maar een onlogische beperking. Volgens sommigen zijn de moderne jachtenradars soms zelfs beter of toch zeker vergelijkbaar met de professionele apparatuur. Samen met het ministerie hebben deskundigen en vertegenwoordigers van de recreatievaart in een werkgroep onderzocht of en zo ja, onder welke voorwaarden het mogelijk zou zijn deze regel aan te passen. Zo heeft de werkgroep een voorstel gedaan van eisen waaraan een Radar-B zou moeten voldoen.
Uit onderzoek van TNO bleek echter dat moderne jachtenradars, ook aangeduid als Radar-B, niet zo goed presteren als goedgekeurde professionele apparatuur én niet voldoen aan de door de werkgroep voorgestelde eisen. Al in 2022 heeft de minister hierover de kamer geïnformeerd.
Uit de bevindingen van TNO blijkt dat de nieuwe techniek van 'beam sharpening' het wellicht wel mogelijk maakt om aan de voorgestelde eisen van de werkgroep te voldoen, maar TNO vond geen bewijs dat onder alle omstandigheden deze techniek voldoende details kan onderscheiden en er dus wel aan de eisen kan worden voldaan. TNO suggereerde daarom alternatieve eisen waaraan B-radars wel kunnen voldoen en die naar de mening van TNO voor de pleziervaart voldoende veilig zijn.
De minister schrijft in zijn - naar nu blijkt - laatste kamerbrief van 3 juni aan de Tweede Kamer dat hij na afweging van alle belangen en informatie tot de conclusie is gekomen dat het toestaan van Radar-B kan leiden tot meer risico's. Daarom heeft hij besloten om Radar-B niet toe te staan als gecertificeerd navigatiemiddel bij slecht zicht. Voor hulpdiensten in het geval van calamiteiten was en blijft het varen bij slecht zicht wel toegestaan. Het belangrijkste argument voor de minister om Radar-B definitief niet toe te staan is dat men vreest voor een toename van vaarweggebruikers bij slecht zicht en dat daardoor de veiligheid voor alle vaarweggebruikers afneemt. De minister geeft wel aan dat er meer aandacht komt voor heldere voorlichting en verduidelijking van de regelgeving op dit punt.

Bron Vaarwijzer Nieuwsbrief
Laatst bewerkt: 06 juni 2025 09:37 door Michieltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 06 juni 2025 14:12 #1630045

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
Angst is een slechte raadgever, volgens het geciteerde bericht heeft dat wel een rol gespeeld bij het belangrijkste argument van de minister.

Maar hij heeft gelijk: als iedereen gewoon thuis blijft gebeuren er het minste aantal ongelukken. ;)

Model [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 juni 2025 14:58 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 06 juni 2025 16:29 #1630060

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 819
Het is op zich toch niet onredelijk om - nadat geconstateerd is dat de radars (nog) niet goed genoeg zijn - dat radars uit deze categorie nog niet worden toegelaten?

Het biedt ook duidelijkheid en perspectieven; wanneer de radars wel aan dezelfde eisen kunnen voldoen kan het nogmaals geprobeerd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 06 juni 2025 16:32 #1630062

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14605
in..
2035?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 06 juni 2025 17:43 #1630072

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4115
Voor een knap wat zeggend radar plaatje, enig idee hoe lang de scanner balk is? die kan je op een jachtje gewoon niet kwijt.
Tevens om nog iets van het plaatje te kunnen maken zou je de radar moeten stabiliseren, met een gyro anders smeert de boel lekker dicht als je een beetje draait.

En dan nog het papiertje om er mee te werken. zelf zou ik zeggen ook een beetje ervaring komt er ook nog bij kijken, anders kan het papiertje direct weer de prullenbak in, geen ervaring, nutteloos om op een radar te kijken.

Droom dus lekker verder, die weg is nog enorm lang, al zou je een knappe radar hebben, ooit in de toekomst, de regeltjes aanpassen, paasen en pinkesteren vallen eerder op de zelfde dag.
Laatst bewerkt: 06 juni 2025 18:16 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 06 juni 2025 17:50 #1630073

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5379
Radarpatent verplicht stellen filter je 99% van de minder ervaren watersporters er al uit. Al kan ik begrijpen dat ze op zulke momenten het liefst helemaal geen watersport op het water willen hebben, al kun je soms beter een goede watersporter hebben dan een slechte beroepsschipper
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 06 juni 2025 17:57 #1630075

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7176
Radarcusus plus examen € 1.860
Dat filtert inderdaad al lekker :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 06 juni 2025 17:58 #1630076

Bij dikke mist zal ik mijn radar zeker gebruiken om een veilige haven op te zoeken.
Een bonnetje neen ik op de koop toe.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 06 juni 2025 18:18 #1630079

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Bekijk het van de zonnige kant. Je hebt een zeer bruikbare koektrommel. Immers KNRM e.d. gebruiken ze ook. Maar je hebt niet de bureaucratische rompslomp die er bij hoort. Diploma's meerdere marifoons enz. En je bent maar van een paar stukken water uitgesloten. Op zee is het al helemaal geen probleem. Nee, ik zit helemaal niet te wachten op een goedgekeurde jacht radar.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 06 juni 2025 18:18 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 06 juni 2025 18:33 #1630081

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
RickVis2 schreef :
Het is op zich toch niet onredelijk om - nadat geconstateerd is dat de radars (nog) niet goed genoeg zijn - dat radars uit deze categorie nog niet worden toegelaten?

Op zich niets mis mee nee. Maar het argument van meer boten op het water en dus meer risico op aanvaringen gaat altijd op, ook als jachtenradars wèl aan de normen voldoen. Niet zo sterk als hoofdargument dus.

De moderne jachtenradars presteren beter dan de oude grote (goedgekeurde) radars, maar zullen de moderne versies nooit inhalen of evenaren. Kwestie van natuurkundige wetten.

Ik ben benieuwd naar de in overleg opgestelde normen waarop TNO getest heeft, die vormen zoals je volgens mij ook suggereert het enige steekhoudende argument om jachtenradars al dan niet goed te keuren. Dat ook de nieuwste generatie jachtenradars niet aan de normen voor een veilige vaart bij slecht zicht voldoen verbaast me overigens wel.

De eerlijkheid gebied te zeggen dat het me ook had verbaasd als jachtenradars wèl waren goedgekeurd: er is (ook politiek) weinig te winnen met zo'n goedkeuring, het is in dat geval een natuurlijke reflex om geen enkel risico te nemen.

RickVis2 schreef :
Het biedt ook duidelijkheid en perspectieven; wanneer de radars wel aan dezelfde eisen kunnen voldoen kan het nogmaals geprobeerd worden.

Dit soort molens draait meestal erg langzaam, voordat de zaak nogmaals wordt opgestart zijn we vermoed ik zomaar 10 jaar verder.

JRomkes schreef :
Radarpatent verplicht stellen filter je 99% van de minder ervaren watersporters er al uit.

Een verplicht radarpatent lijkt me ook voor watersporters zeker een must: alleen een goedgekeurde radar aan boord hebben zegt helemaal niets. Zo'n radarpatent maakt de vrees voor watersportende brokkenpiloten ook tamelijk ongegrond.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 juni 2025 21:02 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 06 juni 2025 18:52 #1630082

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14605
idd echt pruts zo'n jachtrader

wel apart dat ik dan kan slalommen rondom 3 vissers in de vette mist bij aanloop Ijmuiden
de ingang kan vinden bij Hoorn in vette mist, 10 m nauwkeurig
in aanloop Roompot 1:1 de tonnetjes kan aftellen...
bij vertrek Vlissingen precies aan de rand vd vaargeul kan manoeuvreren

bullshit... dus..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 06 juni 2025 19:07 #1630083

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4115
sy helios schreef :
idd echt pruts zo'n jachtrader

wel apart dat ik dan kan slalommen rondom 3 vissers in de vette mist bij aanloop Ijmuiden
de ingang kan vinden bij Hoorn in vette mist, 10 m nauwkeurig
in aanloop Roompot 1:1 de tonnetjes kan aftellen...
bij vertrek Vlissingen precies aan de rand vd vaargeul kan manoeuvreren

bullshit... dus..

Bluf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 06 juni 2025 19:30 #1630088

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14605
geen bluf,
reality
dat schrijf ik toch,
of kun je niet lezen?
maar leef verder in je eigen reality, ook goed..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 06 juni 2025 19:35 #1630089

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7176
Er zijn dus afgezwakte technische eisen bedacht, daarmee is getest en te licht bevonden.

Het belangrijkste is dus niet wat je allemaal kan zien, maar wat je niet ziet.
@Helios, dus leuk dat je al die tonnetjes kan zien, maar zie je ook dat visbootje dat er 10m naast ligt? En zo ja op welke afstand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 06 juni 2025 19:47 #1630092

Mijn doppler ding ziet heel wat, wellicht een middagje met critici een rondje op het IJsselmeer doen?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 06 juni 2025 20:34 #1630099

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14605
rooiedirk schreef :
Er zijn dus afgezwakte technische eisen bedacht, daarmee is getest en te licht bevonden.

Het belangrijkste is dus niet wat je allemaal kan zien, maar wat je niet ziet.
@Helios, dus leuk dat je al die tonnetjes kan zien, maar zie je ook dat visbootje dat er 10m naast ligt? En zo ja op welke afstand?

als ik kan slalommen rondom tonnetjes
dont worry
eh, met een oude jRC1000, jaar kruik,zelfs
come on
wat een een gelul
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 06 juni 2025 20:34 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 07 juni 2025 00:47 #1630118

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Je hebt een radar nodig om op de onderstaande plekken te mogen varen in de mist. Waarom zou je dat willen ? Je bent toch niet levensmoe ? Gewoon even wachten tot het opklaart. Realiseer ook dat je veelal plastic bootje voor anderen met radar slecht zichtbaar is.
Bijlage 9. Marifoonverplichting en radarvaart
De vaarwegen, bedoeld in artikel 4.05, derde en vierde lid, artikel 6.29, derde lid, artikel 6.33, tweede lid, en artikel 9.07, eerste en tweede lid, zijn:
1. de Maasmond, alsmede de havens aan deze vaarweg;
2. de Nieuwe Waterweg, alsmede de havens aan deze vaarweg;
3. de Nieuwe Maas, alsmede de havens aan deze vaarweg;
4. de Koningshaven, alsmede de havens aan deze vaarweg;
5. de Hollandsche IJssel;
6. het Zuiddiepje, alsmede de havens aan deze vaarweg;
7. de Oude Maas, alsmede de havens aan deze vaarweg;
8. het Hartelkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
9. het Calandkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
10. het Beerkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
11. de Noord;
12. de Beneden-Merwede;
13. de Boven-Merwede;
14. de Nieuwe Merwede;
15. de Dordtsche Kil en daarop aansluitend de vaarweg naar het Industrie- en Havenschap Moerdijk, alsmede de havens aan deze vaarwegen en de haven van dat Industrie- en Havenschap;
16. het Zuid-Hollandsch Diep;
17. het Hollandsch Diep;
18. de Schelde-Rijnverbinding;
19. het Volkerak, het Zuid-Vlije en de Krammer beoosten de Krammersluizen;
20. het vaarwater van de Krammer, Zijpe, Keeten en Oosterschelde tussen de Krammersluizen en de ingang van het Kanaal door Zuid-Beveland;
21. het Kanaal door Zuid-Beveland;
22. het Noordzeekanaal en de zijkanalen daarvan met inbegrip van de Voorzaan noordwaarts tot aan de Zaansluizen en het IJ, alsmede de havens aan deze vaarwegen;
23. de vaarweg ten westen van de Noordzeesluizen te IJmuiden;
24. het Afgesloten-IJ;
25. het betonde vaarwater van het Buiten-IJ;
26. het Amsterdam-Rijnkanaal;
27. het Lekkanaal;
28. de Geldersche IJssel;
29. de Twenthekanalen;
30. het Keteldiep;
31. de vaarweg tussen de zee en de haven van Den Helder, alsmede deze haven;
32. de vaarwegen tussen de zee en de havens aan de Waddenzee, alsmede de havens, niet zijnde voorhavens van sluizen;
33. de havens van Termunten, van Delfzijl, van Hefshuizen (Eemshaven) en van Scheveningen;
34. de havens en voorhavens die met de Westerschelde in open verbinding staan.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 07 juni 2025 00:52 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 07 juni 2025 06:00 #1630126

henkvd schreef :
Bluf
2022, troller opening in de Sitka Sound. Ik kwam van Kodiak en had er net 600 mijl opzitten toen ik met 100m zicht (mist en motregen) de Sound aanliep. Een vaarwater van 2 mijl breed en 5 mijl lang. 57 visboten (zonder AIS!) trekken hun vislijnen met zich mee. Daar kwam ik pas achter tot ik er nagenoeg tussen zat, omkeren en naar 'buiten' gaan was net zo ver als doorgaan naar mijn bestemming, dus ik heb besloten om door te gaan. Ik heb toen een foto gemaakt van het radar scherm. Je ziet 21 boten op het scherm met een range van 1 mijl, aan mijn SB een klein regenbuitje.



Jachtenradars hebben best wel een goed onderscheidend vermogen mits juist afgesteld aan de situatie en je weet waar je naar kijkt. Uiteraard is het prut tov een goede binnenvaart radar. De stelling 'sommige zelfs beter' uit het artikel in de openings post is natuurlijk volkomen onzin.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 07 juni 2025 06:11 #1630129

3Noreen schreef :
Waarom zou je dat willen ? Je bent toch niet levensmoe ? Gewoon even wachten tot het opklaart.
De Blauwe Slenk valt daar ook onder (32 in jouw lijstje). Ergens midden in de jaren 90 voeren we in de winter eens van Kornwerd naar Vlieland. Toen we al goed en wel in de Blauwe Slenk voeren kwam er onvoorspeld en behoorlijk snel erg dichte mist opzetten. Binnen 20 minuten lag er een boot van de Politie te water naast ons. Deze sommeerde ons om buiten de geul voor anker te gaan tot het over was. Tijdens het gesprek kwam de toen nog gloednieuwe Koegelwieck van rederij Doeksen met 20+ knopen buiten de geul varend voorbij stormen. We vroegen de agent in kwestie of hij dacht dat het een goed idee was om buiten de geul voor anker te gaan liggen als dit soort mafkezen daar varen. Zijn antwoord was dat het inderdaad geen goed idee was. Hij heeft ons toestemming gegeven om strak langs de SB tonnen kant te motoren en iedere 15 minuten op kanaal X (geen idee meer wat het was) een 'alle schepen' uit te sturen tot we in Vlieland lagen of tot de mist op trok.

Levensmoe? echt niet, dichte mist of slechte zicht om andere redenen kan soms onverwacht en onvoorspeld opkomen. Direct ter plaatse je anker laten vallen in op geen van deze vaarwateren een goede keuze
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 07 juni 2025 07:47 #1630143

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Erikdejong schreef :
3Noreen schreef :
Waarom zou je dat willen ? Je bent toch niet levensmoe ? Gewoon even wachten tot het opklaart.
De Blauwe Slenk valt daar ook onder (32 in jouw lijstje). Ergens midden in de jaren 90 voeren we in de winter eens van Kornwerd naar Vlieland. Toen we al goed en wel in de Blauwe Slenk voeren kwam er onvoorspeld en behoorlijk snel erg dichte mist opzetten. Binnen 20 minuten lag er een boot van de Politie te water naast ons. Deze sommeerde ons om buiten de geul voor anker te gaan tot het over was. Tijdens het gesprek kwam de toen nog gloednieuwe Koegelwieck van rederij Doeksen met 20+ knopen buiten de geul varend voorbij stormen. We vroegen de agent in kwestie of hij dacht dat het een goed idee was om buiten de geul voor anker te gaan liggen als dit soort mafkezen daar varen. Zijn antwoord was dat het inderdaad geen goed idee was. Hij heeft ons toestemming gegeven om strak langs de SB tonnen kant te motoren en iedere 15 minuten op kanaal X (geen idee meer wat het was) een 'alle schepen' uit te sturen tot we in Vlieland lagen of tot de mist op trok.

Levensmoe? echt niet, dichte mist of slechte zicht om andere redenen kan soms onverwacht en onvoorspeld opkomen. Direct ter plaatse je anker laten vallen in op geen van deze vaarwateren een goede keuze

Dat de veerdiensten van en naar de waddeneilanden zich niet aan de snelheidslimieten houden is in middels algemeen bekent. Daar is een rapport van Onderzoeksraad voor Veiligheid over. Misschien hadden die agenten die de overtreding van de Koegelwieck constateerden daarop moeten acteren. Toch een mooi verhaal wat jij hier met ons deelt. Hoe lang die misstand door de vingers is gezien.

Overigens je mag op de Waddenzee buiten de vaargeul gewoon varen in de mist zonder radar.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 07 juni 2025 07:56 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 07 juni 2025 08:34 #1630150

rooiedirk schreef :
Radarcusus plus examen € 1.860
Dat filtert inderdaad al lekker :)
Inderdaad, en dan nog een bochtaanwijzer erbij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 07 juni 2025 08:44 #1630151

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7176
Erikdejong schreef : In eerste instantie denk je misschien mooi plaatje, maar als ik een beetje ga meten dan is je afstands onderscheidings vermogen 0.06Nm (100m) Ofwel twee bootjes in dezelfde richting honderd meter uit elkaar zie jij niet als twee aparte scheepjes.
Richting onderscheidings vermogen is een graad of 10, ofwel twee scheepjes op 1Nm afstand die 0.17nM (326m) uitelkaar varen zie jij wederom niet als twee verschillende.
Wat er in die regenbui zit blijft een beetje raden en hopen.

Wel veel beter dan geen radar natuurlijk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 07 juni 2025 10:09 #1630169

De beelden van Erikdejong en het commentaar erop van Rooiedirk sluiten precies aan bij mijn ervaring.
Ik had op mijn (beroeps)sleepboot een goedgekeurd JRC radar met een meeuwenmepper van 6 voet (1,80 meter), de minimum voorgeschreven maat. Met een goed afgesteld scherm gaf dat een haarscherp beeld waar ik alles op kon onderscheiden, zelfs houten visstokken en drijfsijzen.
Maar toch had (en heb) ik een hartgrondige hekel aan varen op radar, het voelt als een soort computergame maar dan met maar 1 leven en geen pauzetoets.

Op mijn pensioen-plezierbootje heb ik nu een jachtenradartje, met zo’n soort wc-stortbakje op het dak. Bedoeld om bij donker overstekende blinde tonnetjes te ontwijken en om bij mist zo snel mogelijk een veilig plekje te kunnen vinden.
Geen haar op mijn hoofd overweegt om met dat dingetje echt te blijven varen in de mist.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 07 juni 2025 10:26 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 07 juni 2025 10:58 #1630188

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4115
Berghout een wijs besluit.

Voor de rest zou ik zeggen, denk je dat je een goed plaatje hebt, dan doe je dat direct te niet als je een slinger aan het roer geeft, plaatje is niet gestabiliseerd en je smeert het scherm lekker vol, zodat je totaal niets meer van het plaatje kan maken.

Zonder stabilisatie, ga je het gewoon al niet redden, spreken nog niet eens over het onderscheidend vermogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jachtenradar BPR blijft niet toegestaan bij mist 07 juni 2025 15:03 #1630234

rooiedirk schreef :
In eerste instantie denk je misschien mooi plaatje, maar als ik een beetje ga meten dan is je afstands onderscheidings vermogen 0.06Nm (100m) Ofwel twee bootjes in dezelfde richting honderd meter uit elkaar zie jij niet als twee aparte scheepjes.
Theoretisch heb je natuurlijk volkomen gelijk, maar ik kijk vooral naar de praktische kant.
Toen ik in deze situatie terecht kwam ben ik gelijk terug gegaan naar een snelheid van anderhalve knoop, dat is iets langzamer dan de snelheid waarmee dit soort visbootjes hun lijnen door het water trekken.

Of een stip op 3/4 mijl nu een bootje is of twee maakt me weinig uit, met die vislijnen erachter is de afstand tusssen twee vissende boten te klein om er tussendoor te moeten willen, dus of het dan een stip is of twee maakt ook weinig uit, al zie je dat op de radar overigens ook splitsen in twee echos naarmate je dichterbij komt. Daarnaast word een stip van twee samengevoegde bootjes een grotere vlek. Dat zie je bijvoorbeeld op 10 uur op 1.1 mijl afstand.
Wat er in de regenbui zit was me overigens wel duidelijk, dat was land in de vorm van een ondiepte. Niet alleen ben ik langzaam gaan varen, maar ben ook direct strak tegen de kant gaan varen omdat de visboten daar over het algemeen wegblijven om hun lijnen niet te verwarren. Was er geen land geweest daar, dan had ik nog wat meer met de filters gespeeld om het beeld duidelijker te maken.

Uiteindelijk gaat het mij erom dat je een hoek van 20 graden over elke boeg 'leeg' kan houden van stippen. Het visuele aspect neemt dan de rest over naarmate je dichterbij komt.

Een waas worden zoals Henkvd hier boven beschrijft heb ik overigens nog niet waargenomen, als de zwieper langskomt dan verplaatst de echo zich met het draaien van de boot, die worden niet uitgesmeerd, ook niet als ik met 10-15 seconden een draai maak van 50 graden.

Waar dit soort radartjes helemaal prut zijn is als er een hele grote boot zoals een cruiseschip of containerschip binnen tweemijl afsand voorbijkomt, dan krijg je gewoon een zwarte ring 360 graden om je heen met als straal de afstand waarop het object zich bevind.

Ik ben me terdege bewust van de beperkingen van zulke speelgoed radartjes, zeker ook omdat ik vaak genoeg op de brug van grote schepen en binnenvaartschepen ben geweest om de verschillen te hebben gezien. Maar Henkvd stelde dat het onzin (bluf) was om een speelgoedradar nuttig te kunnen gebruiken, en dat gaat me ook weer een beetje te ver door de andere kant op. Zolang je je bewust bent van de beperkingen is het een heel nuttig hulpmiddel.
Neem jouw voorbeeld van de boei die samen gaat met een mogelijk vissersbootje, of twee bootjes die 'samen smelten'. Je weet dat daar iets zit en met de resolutie en het onderscheidend vermogen weet je dat het mogelijk 100m of 200m 'groot' is afhankelijk van de afstand. Als je dat weet ga je er met een groot genoege bocht omheen of je gaat er voorzichtig genoeg naar toe tot je met het blote oog kunt zien.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl