Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 2 richtingsverkeer op fietspaden?

2 richtingsverkeer op fietspaden? 07 juli 2025 04:34 #1635294

Hier nog de relevante delen uit BPR - bijlage 8:



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 07 juli 2025 06:16 #1635306

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1425
Mooie aanvulling! Ik zag dat de betonning van het (waarschijnlijk enige als zodanig benoemde) fietspad op de Westerschelde inderdaad geel is.





Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 07 juli 2025 07:04 #1635316

Johan22 schreef :
Mooie aanvulling! Ik zag dat de betonning van het (waarschijnlijk enige als zodanig benoemde) fietspad op de Westerschelde inderdaad geel is.





Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Johan hou er rekening mee dat alle BPR regels en voorbeelden in dit draadje niet gelden voor de Westerschelde. Dat is geen BPR gebied.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 07 juli 2025 07:16 #1635318

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1425
Dank, dat wist ik niet! Het Scheepvaartreglement Westerschelde (SRW) lees ik. Ga ik mij tzt in verdiepen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 07 juli 2025 07:37 #1635323

Voor de Westerschelde is het zo:

Parallelle vaargeulen (Fietspaden) langs de hoofdvaargeulen zijn aanvullend en primair bedoeld voor de binnenvaart en recreatievaart en horen bij en maken onderdeel uit van art. 2 (hoofdvaargeulen) [in artikel 2 worden de hoofdvaargeulen benoemd].

Een schip dat in een vaargeul varende is en de richting ervan volgt moet de rand van de vaargeul aan zijn stuurboordszijde houden, zo dicht als veilig en uitvoerbaar is. [dus niet zo vaak als mogelijk, maar zo dicht als mogelijk]

Een schip met een lengte van minder dan 12 meter, stroomopwaarts van het Oude Hoofd van Walsoorden of in de Sardijngeul en het Oostgat tussen de parallel van het licht "Noorderhoofd" en de parallel van het licht "Leugenaar", moet zich waar dit veilig en uitvoerbaar is uit de hoofdvaargeul verwijderd houden.

En dit is weer wat vager: Waar veilig en uitvoerbaar dient de scheepvaart die zich in de parallelle
vaargeulen bevindt, meeliggend te zijn aan de scheepvaart die zich in de lateraal gemarkeerde hoofdvaargeul bevindt. [zijn het dan in principe éénrichtingsvaargeulen?]

Verder geldt:

[…]moet een klein schip dat varende is, uitwijken voor andere dan kleine schepen.

Wanneer twee kleine schepen elkaar zodanig naderen dat gevaar voor aanvaring bestaat en één van die schepen houdt de stuurboordzijde van het vaarwater dan moet dit schip zijn weg vervolgen en het andere schip uitwijken.

Waarbij:
vaarwater: het gedeelte van de bij artikel 1 [Westerschelde en deel v.d.zee] bedoelde wateren dat door schepen kan worden bevaren;
vaargeul: het gedeelte van het vaarwater dat betond of bebakend is;
hoofdvaargeul en nevenvaargeul: de vaargeulen als zodanig aangeduid door de Rijkshavenmeester Westerschelde;
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 07 juli 2025 07:48 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl