Kendu schreef :
Het is een gebruikelijke formulering in wetgeving. Als analogie kun je naar de Wegenverkeerswet kijken. Ook daar wordt gesproken over ‘zo veel mogelijk rechts’. Daarmee wordt bedoeld dat je als weggebruiker zo rechts mogelijk op een veilige manier gebruik maakt van de weg. En dat is voor een auto niet per se dezelfde plek als voor een fiets. Maar voor iedereen geldt: zo ver als mogelijk naar rechts. Hopelijk heb je dat geleerd in het geval je ooit een een of ander rijbewijs hebt gehaald of fiets-verkeersexamen op de basisschool. Als je een bekeuring krijgt, krijg je ook geen bekeuring voor ‘niet vaak genoeg rechts rijden’ maar ‘onnodig links rijden/niet rechts rijden’.
Het BPR formuleert op dezelfde wijze. ‘Zo veel mogelijk stuurboord’ betekent dus dat je zo dicht als veilig mogelijk is langs de stuurboordzijde van het vaarwater vaart. Dat geeft duidelijkheid voor overige vaarweggebruikers en duidelijkheid komt de veiligheid ten goede. Ook dat leer je als je een vaaropleiding doet en je vaarbewijs 1 of 2 of groter behaalt. De ruimte die het BPR biedt is dat het niet overal verplicht wordt gesteld, maar wel als veilige plek op de vaarweg wordt aangeraden. Behalve dan op de vaarwegen vermeld in bijlage 15 waar het wél verplicht is (met weer een paar uitzonderingen). Het Hollandsch Diep staat in die bijlage en is niet een van de uitzonderingen.
Als je als pleziervaarten dit niet geleerd hebt bij je vaaropleiding, dan heb je de verkeerde opleider gekozen. Als je geen opleiding hebt gedaan maar de inschatting hebt gemaakt dat je het ook wel zonder vaarbewijs kan of dat je je examens hebt behaald zonder dat je de regels echt kent, dan ben je de pineut. Want iedere Nederlander wordt wél geacht de wet te kennen.
Niets hoeft je er echter van te weer houden om bij een opsporingsambtenaar eens navraag te doen!
Nou nou, zo betuttelend had nou ook weer niet gehoeven. Je kan helemaal niet aan mij zien of ik vaarbewijzen bezit of niet, en ook niet of ik dat bij 'de juiste opleider' heb gevolgd.
Ik denk niet dat je een opleider kan beoordelen op het feit hoe hij 'zo veel mogelijk stuurboord houden' uitlegt. Nog even los van het feit dat je vaarbewijzen kan halen zonder opleider.
Ik denk dat het je zou sieren als je van je gelijk iets minder overtuigd was, maar een grond levert waarom jouw opvatting van een kreet 'zo veel mogelijk' de juiste is.
Uiteindelijk is voor de regel van bijlage 15a het verschil zeer gering. Of je nou:
-kort geen stuurboordswal houdt vanwege een gebied met weinig diepte
-of een tijd lang 'minder' stuurboordswal houdt vanwege een gebied met weinig diepte
het effect is hetzelfde namelijk: de verplichting kun je tijdelijk negeren.