Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 2 richtingsverkeer op fietspaden?

2 richtingsverkeer op fietspaden? 05 juli 2025 16:31 #1635002

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 275
Ik voer vandaag op het rode fietspad op het Hollands Diep (tussen hoofd-rode boeien en de jacht marketing rode boeien). Ik kwam daar ook tegenliggers tegen. Hoort dat eigenlijk zo? Volgens mij was aan de groene kant ook een fietspad, ik zou de jachten daar de andere kant op verwachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 05 juli 2025 16:41 #1635003

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2007
In het hoofdvaarwater van het Hollandsch Diep is stuurboordwal aanhouden verplicht. Daarbuiten niet.
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 05 juli 2025 16:42 #1635005

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1552
Iedereen mag er op elk vaarwater voor kiezen om niet stuurboordswal te varen. Dus, iedereen mag overal varen, zolang je de voorrangsregels maar in acht houdt.

Ennuh, je mag dus ook rechts inhalen. Binnendoor voorbijlopen.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 05 juli 2025 16:44 #1635006

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1552
Kendu schreef :
In het hoofdvaarwater van het Hollandsch Diep is stuurboordwal aanhouden verplicht. Daarbuiten niet.

Niet verplicht, alleen staat in bijlage 15a dat je zo veel mogelijk stuurboordswaloet houden.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 05 juli 2025 16:50 #1635008

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2007
daan1508 schreef :

Niet verplicht, alleen staat in bijlage 15a dat je zo veel mogelijk stuurboordswaloet houden.

Waarmee de wetgever niet bedoelt ‘zo vaak mogelijk’ maar zo uiterst mogelijk. Het is daar echt verplicht. In alle (hoofd)vaarwateren van de bijlage.
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 05 juli 2025 16:55 #1635009

daan1508 schreef :
Ennuh, je mag dus ook rechts inhalen. Binnendoor voorbijlopen.

Ja, dat mag van het BPR.

Vroeger, in het Vaarreglement, was dat verboden. Je mocht niet tussen iemand die SBwal hield en de SBwal door varen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 05 juli 2025 16:55 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 05 juli 2025 18:07 #1635029

Als je vanuit het westen (Haringvliet of Volkeraksluizen) naar de Dordtsch Kil wilt varen is het handiger om het bakboord fietspad aan te houden. Je hoeft dan minder de beroepsvaart te kruisen en je ontwijkt de havens bij Moerdijk.

Ook varendoejesamen raadt dit aan.
Feeling 326 di
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 05 juli 2025 18:12 #1635030

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18173
Ook op de Krammer is dit normaal. Iedereen vaart aan de rode kant en zo ook op de Zijpe.
Laatst bewerkt: 05 juli 2025 18:13 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 05 juli 2025 18:20 #1635032

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5648
En op Vokerak, het gros van de jachten van Krammersluis naar Volkeraksluis EN VICE VVERSA kiest de kant van Goeree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 05 juli 2025 18:22 #1635034

Of je op het Hollandsdiep werkelijk van fietspaden kan spreken is afhankelijk van welk stuk. Je mag buiten de hoofdgeul ook laveren alleen zal je dat niet lukken in het stuk voor de Moerdijk zonder dat je in het hoofvaarwater terechtkomt en zonder hinder voor medegebruikers en daar komt de politieboot wel heel snel langzij als ze denken dat je geen gestrekte koers vaart in de richting van het vaarwater. Een deel van de jachtbetonning is neergelegd nadat de betonning voor het Noord Hollandsdiep als nevengeul is opgenomen. Er zijn ook nog verschillende ondieptes (oude platen) met jachtbetonning er omheen in dat deel van het Hollandsdiep hoe je daar het fietspad uit kunt destileren weet ik niet. Dus ja je gaat hier veel tegenliggers tegenkomen waarbij de BPR regels voor onderlinge voorangsregels gewoon gelden inclusief de regels voor het houden van stuurboordswal (wat niet de kortste weg is).
Laatst bewerkt: 05 juli 2025 18:23 door Herman Hartman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 05 juli 2025 18:28 #1635037

Waterblok schreef :
En op Vokerak, het gros van de jachten van Krammersluis naar Volkeraksluis EN VICE VVERSA kiest de kant van Goeree.

ja scheelt nogal in afstand ook....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 05 juli 2025 19:30 #1635048

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 275
Helder, bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 06 juli 2025 06:54 #1635082

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1552
Kendu schreef :
daan1508 schreef :

Niet verplicht, alleen staat in bijlage 15a dat je zo veel mogelijk stuurboordswaloet houden.

Waarmee de wetgever niet bedoelt ‘zo vaak mogelijk’ maar zo uiterst mogelijk. Het is daar echt verplicht. In alle (hoofd)vaarwateren van de bijlage.

Ben wel benieuwd waar je dat op baseert. Kun je dat uitleggen? Wil er graag wat van opsteken!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 06 juli 2025 08:22 #1635097

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Veel belangrijker als je tegen de richting invaart op een fietspad is dat:
-jouw SB boeien geen SB markering is en dus geen voorrang opleveren.
-jouw tegenliggers die net buiten hun (hoofdvaarwater) boeien varen, hun voorrang verloren hebben, maar zich dat vaak niet realiseren.
: je vaart daar dus beide zonder boeien voorrang.

Aan de buitenzijde van het fietspad is het weer onduidelijk of de jachtbetonning, naast de hoofdbetonning ook een SB zijde van een (hoofd)vaarwater aangeeft en of dat voorrang oplevert.

Hier is een heel lang draadje over die begon over de kleur en richting bij een éénzijdige betonning.

Naar Terschelling vaart de vracht-catamaran over alle fietspaden aan alle zijden en door alle afsteken en heb toen voor het eerst begrepen dat het mag en dat de in “varen doe je samen” gepredikte scheiding van modaliteiten vrijwillig is en dat je er dus niks meer aan hebt dan een diepteaanduiding.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 06 juli 2025 08:40 #1635100

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7179
Een snelle zoekaktie in het BPR levert nul hits op voor 'fietspad'. Als het niet in het BPR staat zijn er dus ook geen speciale regels voor lijkt me.
In mijn kaart staat ook niets over 'fietspad', terwijl dat voor de westerschelde wél in de kaart staat. (kaart van de NL hydrografische dienst)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 06 juli 2025 08:41 #1635101

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2007
daan1508 schreef :
Kendu schreef :
daan1508 schreef :

Niet verplicht, alleen staat in bijlage 15a dat je zo veel mogelijk stuurboordswaloet houden.

Waarmee de wetgever niet bedoelt ‘zo vaak mogelijk’ maar zo uiterst mogelijk. Het is daar echt verplicht. In alle (hoofd)vaarwateren van de bijlage.

Ben wel benieuwd waar je dat op baseert. Kun je dat uitleggen? Wil er graag wat van opsteken!

Het is een gebruikelijke formulering in wetgeving. Als analogie kun je naar de Wegenverkeerswet kijken. Ook daar wordt gesproken over ‘zo veel mogelijk rechts’. Daarmee wordt bedoeld dat je als weggebruiker zo rechts mogelijk op een veilige manier gebruik maakt van de weg. En dat is voor een auto niet per se dezelfde plek als voor een fiets. Maar voor iedereen geldt: zo ver als mogelijk naar rechts. Hopelijk heb je dat geleerd in het geval je ooit een een of ander rijbewijs hebt gehaald of fiets-verkeersexamen op de basisschool. Als je een bekeuring krijgt, krijg je ook geen bekeuring voor ‘niet vaak genoeg rechts rijden’ maar ‘onnodig links rijden/niet rechts rijden’.

Het BPR formuleert op dezelfde wijze. ‘Zo veel mogelijk stuurboord’ betekent dus dat je zo dicht als veilig mogelijk is langs de stuurboordzijde van het vaarwater vaart. Dat geeft duidelijkheid voor overige vaarweggebruikers en duidelijkheid komt de veiligheid ten goede. Ook dat leer je als je een vaaropleiding doet en je vaarbewijs 1 of 2 of groter behaalt. De ruimte die het BPR biedt is dat het niet overal verplicht wordt gesteld, maar wel als veilige plek op de vaarweg wordt aangeraden. Behalve dan op de vaarwegen vermeld in bijlage 15 waar het wél verplicht is (met weer een paar uitzonderingen). Het Hollandsch Diep staat in die bijlage en is niet een van de uitzonderingen.

Als je als pleziervaarten dit niet geleerd hebt bij je vaaropleiding, dan heb je de verkeerde opleider gekozen. Als je geen opleiding hebt gedaan maar de inschatting hebt gemaakt dat je het ook wel zonder vaarbewijs kan of dat je je examens hebt behaald zonder dat je de regels echt kent, dan ben je de pineut. Want iedere Nederlander wordt wél geacht de wet te kennen.

Niets hoeft je er echter van te weer houden om bij een opsporingsambtenaar eens navraag te doen!
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 06 juli 2025 08:51 #1635104

  • bereboot
  • bereboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Op de (wester)schelde is vorig jaar nog een schrijven geweest van de nautische diensten: het fietspad is een verbreding van de vaargeul, en er mag niet tegen de richting ingelaten worden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 06 juli 2025 08:59 #1635105

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29233
Aansluitend op de pots van Booty 24: de jachtbetonning geeft inderdaad slechts de 1,50 m. dieptelijn aan en heeft verder niet veel betekenis.

Verder zou ik erop willen wijzen dat het vaarwater tussen de jachtbetonning en hoofdbetonning op een paar plekken behoorlijk smal is, met name op het stuk tussen Strijensas en de HD-26 (Hollands Diep) en tussen de NV-6 en ZV-18 (Volkerak). In beide gevallen ligt er daar aan de andere kant van het hoofdvaarwater (de groene kant) een zee van ruimte. Ook ruimte om op te kruisen bijvoorbeeld. Verkeer dat van Volkeraksluizen naar de Dordtse Kil vaart, of van de Krammersluizen naar de Volkeraksluizen, heeft daar géén of zelden tegenliggers. De te varen afstanden zijn slechts marginaal groter en met name zeilend kan ik de rust aan de groene kant wel waarderen.
Op het Volkerak moet je inderdaad wel twee keer de hoofdvaargeul kruisen, maar dat duurt slechts een paar minuten, wat voor mij ruimschoots opweegt te de rust geen tegenliggers te hebben die je door de smalte van de strook aan de rode kant vaak tot op enkele meter naderen en die je continue in de gaten moet blijven houden. Op het Hollands Diep richting Dordtse Kil zit je aan de groene kant naar mijn idee beter, omdat het grootste deel van de beroepsvaart ook de Dordtse Kil in draait. Je draait als jacht dus gewoon met hen mee. Ja, er kan een zeeschip (hoei!) uit de richting Moerdijk je pad kruisen, maar dat zijn er maar een paar per dag.
Hoewel stuurboordswal houden in de zone tussen hoofdbetonning en jachtenbetonning dus in principe geen betekenis heeft, blijkt ook vaak dat veel tegenliggers het meer algemene principe -rechts houden- aan hun laars lappen, waardoor er, zo nu en dan, toch wat irritante situaties ontstaan.
Heb je aan de groene kan allemaal niet.

Dit alles even ter overweging en als alternatief tegenover 'doen wat iedereen doet'.
Laatst bewerkt: 06 juli 2025 09:18 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 06 juli 2025 09:00 #1635107

Dat geldt alleen als beide zijden van het betonde vaarwater recreatiebetonning heeft lijkt mij.

Bij de Pollendam is de situatie asymmetrisch en hoor je binnen de recreatiebetonning nog steeds “zo veel mogelijk” stuurboordswal te houden. Op de kaart is ook aangegeven dat hier tweerichtingsverkeer geldt.


Laatst bewerkt: 06 juli 2025 09:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 06 juli 2025 09:01 #1635108

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2007
bereboot schreef :
Op de (wester)schelde is vorig jaar nog een schrijven geweest van de nautische diensten: het fietspad is een verbreding van de vaargeul, en er mag niet tegen de richting ingelaten worden!

Dit is geen volledige weergave. In dat schrijven staat dat in principe op de fietspaden de vaarrichting meeliggend moet zijn met de scheepvaart in de hoofdvaarweg. Maar dat daar om wille van veiligheid/goed zeemanschap van afgeweken kan worden.
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Laatst bewerkt: 06 juli 2025 09:02 door Kendu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 06 juli 2025 09:02 #1635110

rooiedirk schreef :
Een snelle zoekaktie in het BPR levert nul hits op voor 'fietspad'. Als het niet in het BPR staat zijn er dus ook geen speciale regels voor lijkt me.
In mijn kaart staat ook niets over 'fietspad', terwijl dat voor de westerschelde wél in de kaart staat. (kaart van de NL hydrografische dienst)


goede check. Dat betekent dan dus dat de hoofbetonning leading is, als het gaat om voorrangsregels? (bv SB wal houden)
Laatst bewerkt: 06 juli 2025 09:10 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 06 juli 2025 09:02 #1635111

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5598
Booty24 schreef :
Veel belangrijker als je tegen de richting invaart op een fietspad is dat:
-jouw SB boeien geen SB markering is en dus geen voorrang opleveren.
-jouw tegenliggers die net buiten hun (hoofdvaarwater) boeien varen, hun voorrang verloren hebben, maar zich dat vaak niet realiseren.
: je vaart daar dus beide zonder boeien voorrang.

Aan de buitenzijde van het fietspad is het weer onduidelijk of de jachtbetonning, naast de hoofdbetonning ook een SB zijde van een (hoofd)vaarwater aangeeft en of dat voorrang oplevert.

Hier is een heel lang draadje over die begon over de kleur en richting bij een éénzijdige betonning.

Naar Terschelling vaart de vracht-catamaran over alle fietspaden aan alle zijden en door alle afsteken en heb toen voor het eerst begrepen dat het mag en dat de in “varen doe je samen” gepredikte scheiding van modaliteiten vrijwillig is en dat je er dus niks meer aan hebt dan een diepteaanduiding.
Als ik (aan de juiste kant) strak langs de boeien lijn (hoofdbetonning of jachtbetonning) vaar, ben ik van mening niet te hoeven wijken. En zal me hier dus ook naar gedragen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 06 juli 2025 09:09 #1635116

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29233
Nachtvlinder schreef :
Dat geldt alleen als beide zijden van het betonde vaarwater recreatiebetonning heeft lijkt mij.

Bij de Pollendam is de situatie asymmetrisch en hoor je binnen de recreatiebetonning nog steeds “zo veel mogelijk” stuurboordswal te houden. Op de kaart is ook aangegeven dat hier tweerichtingsverkeer geldt.

De strook langs de Pollendam is doelbewust als fietspad bedoeld. Daarom zijn de extra tonnen ook geel en niet rood-wit of groen-wit.
Ik denk dat de rood/witte en groen/witte tonnen vooral bedoeld zijn als begrenzing van het gebied buiten de hoofdbetonning, dat nog een bepaalde, voor jachten bruikbare diepte heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 06 juli 2025 09:57 #1635134

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4951
Varen doe je samen zegt over Amsterdam, rg Oranje sluizen dat pleziervaart geacht wordt thv de sixhaven over te steken om vervolgens aan bakboord te varen
Laatst bewerkt: 06 juli 2025 10:32 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 richtingsverkeer op fietspaden? 06 juli 2025 10:11 #1635140

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1552
Kendu schreef :
Het is een gebruikelijke formulering in wetgeving. Als analogie kun je naar de Wegenverkeerswet kijken. Ook daar wordt gesproken over ‘zo veel mogelijk rechts’. Daarmee wordt bedoeld dat je als weggebruiker zo rechts mogelijk op een veilige manier gebruik maakt van de weg. En dat is voor een auto niet per se dezelfde plek als voor een fiets. Maar voor iedereen geldt: zo ver als mogelijk naar rechts. Hopelijk heb je dat geleerd in het geval je ooit een een of ander rijbewijs hebt gehaald of fiets-verkeersexamen op de basisschool. Als je een bekeuring krijgt, krijg je ook geen bekeuring voor ‘niet vaak genoeg rechts rijden’ maar ‘onnodig links rijden/niet rechts rijden’.

Het BPR formuleert op dezelfde wijze. ‘Zo veel mogelijk stuurboord’ betekent dus dat je zo dicht als veilig mogelijk is langs de stuurboordzijde van het vaarwater vaart. Dat geeft duidelijkheid voor overige vaarweggebruikers en duidelijkheid komt de veiligheid ten goede. Ook dat leer je als je een vaaropleiding doet en je vaarbewijs 1 of 2 of groter behaalt. De ruimte die het BPR biedt is dat het niet overal verplicht wordt gesteld, maar wel als veilige plek op de vaarweg wordt aangeraden. Behalve dan op de vaarwegen vermeld in bijlage 15 waar het wél verplicht is (met weer een paar uitzonderingen). Het Hollandsch Diep staat in die bijlage en is niet een van de uitzonderingen.

Als je als pleziervaarten dit niet geleerd hebt bij je vaaropleiding, dan heb je de verkeerde opleider gekozen. Als je geen opleiding hebt gedaan maar de inschatting hebt gemaakt dat je het ook wel zonder vaarbewijs kan of dat je je examens hebt behaald zonder dat je de regels echt kent, dan ben je de pineut. Want iedere Nederlander wordt wél geacht de wet te kennen.

Niets hoeft je er echter van te weer houden om bij een opsporingsambtenaar eens navraag te doen!

Nou nou, zo betuttelend had nou ook weer niet gehoeven. Je kan helemaal niet aan mij zien of ik vaarbewijzen bezit of niet, en ook niet of ik dat bij 'de juiste opleider' heb gevolgd.
Ik denk niet dat je een opleider kan beoordelen op het feit hoe hij 'zo veel mogelijk stuurboord houden' uitlegt. Nog even los van het feit dat je vaarbewijzen kan halen zonder opleider.

Ik denk dat het je zou sieren als je van je gelijk iets minder overtuigd was, maar een grond levert waarom jouw opvatting van een kreet 'zo veel mogelijk' de juiste is.
Uiteindelijk is voor de regel van bijlage 15a het verschil zeer gering. Of je nou:
-kort geen stuurboordswal houdt vanwege een gebied met weinig diepte
-of een tijd lang 'minder' stuurboordswal houdt vanwege een gebied met weinig diepte
het effect is hetzelfde namelijk: de verplichting kun je tijdelijk negeren.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Laatst bewerkt: 06 juli 2025 10:11 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl