Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Leigierig

Leigierig 30 juni 2010 23:09 #135720

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15767
Ik ben al een tijdje aan het klojowen met de verstaging van mijn Neptun 22 kielmidzwaard, topgetuigd, haakse zalingen. Hij is en blijft leigeirig, al wordt het onder helling minder en boven een bepaalde helling wordt hij loefgierig.
Ik heb al een aantal dingen gedaan, maar ben er nu chagrijnig van.

De mast helt al behoorlijk achterover. In vergelijking met andere boten aan de dezelfde steiger is er een die net zo veel helt, de andere iets minder.
Ik vermoed het probleem in de hoofdwanten (die halverwege de mast zitten. Als ik onder zeil kijk, met de achterstag spanner aangetrokken is de mast pre-bend naar voren i.p.v. naar achter. Met de achterstag spanner los verbeterd het eigenlijk nauwelijks.
De voorste hoofdwanten kunnen iets strakker, maar niet veel meer.

Eigenlijk wil ik even helemaal opnieuw beginnen, maar heb inspiratie nodig om iets anders te doen dan alles los en weer vast te zetten.

Plan is om de voorstag nog wat extra lengte te geven en vanaf daar de hoofdwanten opnieuw aan te spannen. Hebben jullie specifieke tips voor de hoofdwanten? De voorste strakker voor de prebend, maar wat doe ik met de achterste hoofdwanten? Net zo strak als de voorste? juist losser?

Kan leigierigheid ook het resultaat zijn van bijvoorbeels slechte trim van het grootzeil en goede trim genua (geen rif o.i.d.)? Of moet het dan echt heel ver uit elkaar liggen?

Graag jullie ideeen en adviezen, ook als ze niet over de hoofdwanten gaan.
Bedankt, Koko
Laatst bewerkt: 30 juni 2010 23:12 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 01 juli 2010 05:33 #135727

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
dus bij helling loefgierig, als je niks doet vanzelf minder helling en weer leigierig?als het effect sterk is lijkt me dat niet fijn.
Ik lees dat je al vanalles geprobeerd hebt, dat je mast best ver naar achter helt. Dus zit het misschien ergens anders?

Om dat na te gaan zou ik eens bij andere neptunes kijken.

Hoe is het met de belading van de boot, misschien gewicht naar voren brengen?
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 01 juli 2010 06:16 #135731

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Mastbuiging naar de andere kant brengen, je kunt imho geen grootzeil trimmen en twist geven met mastbuiging naar voor -( > -)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 01 juli 2010 06:44 #135737

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
De Neptun is volgens de test van Yacht op www.neptun22.de flink loefgierig onder helling. Die lijgierigheid kan behalve aan de zeiltrim idd ook met de helling en buiging van de mast te maken hebben.

Om met een schone basis te beginnen zou ik eerst alle 4 de babystagen los zetten. Dan zet je de mast met de voor- en achterstag op de goede helling. Houdt er rekening mee dat de spanning van de genua de mast tijdens het zeilen weer wat naar voren kan trekken. Daarna ga je het hoofdwant stellen, en kun je daarna met de babystagen de mast verder stellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 01 juli 2010 06:50 #135740

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8172
Hoe zit het met de gewichtsverdeling aan boord?

Die kan nl ook invloed hebben op de loef-leigierigheid...

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 01 juli 2010 08:28 #135751

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dus boot helemaal leeghalen, mast zover mogelijk naar achteren zetten op de mastvoet als dat te verstellen is, voorstag zo los mogelijk zetten, achterstag redelijk strak zetten, dan voorste hoofdwanten (babystagen) aantrekken tot je de prebend hebt die bij je grootzeil hoort, daarna achterste hoofdwanten aantrekken tot de normale spanning op het voor-achterwaartse koppeltje is bereikt.

Vervolgens gaan zeilen, kijken hoe het nu is en als het goed is boot opnieuw beladen en dan weer gaan zeilen. Als het met mast achterover en een lege boot nog niet goed is dan zal je drastischer te werk moeten gaan of moeten wennen. Denk aan het naar voren verplaatsen van je kiel (gebeurt bij J-24's oa ook veel) of het naar achteren verplaatsen van je mastvoet voor zover een of ander mogelijk is.

Kan ook nog zijn dat er helemaal niets klopt vh profiel van je roer of kiel, waardoor je rare dingen krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 01 juli 2010 11:58 #135785

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15767
Bedankt iedereen voor de hints en tips zo ver!

@FMJ: met de boot helemaal leeghalen bedoel je neem ik aan alle losse zooi er uit halen, maar hetgeen altijd aan boord is zoals accu's, watertankje, gastankje en dat soort spullen niet?

Ik zie zeker wat in de gewichtsvraag. De voorpunt is nu altijd nagenoeg leeg en er zijn ten opzichte van het origineel wel wat wijzigigen. De motor zal bijvoorbeeld heus wel een stukkie zwaarder zijn dan bedacht in het ontwerp van 71, inmiddels 2 accu's, RVS watertank en dat soort dingetjes.

Plan van aanpak:
Nog even antwoord van FMJ afwachten en volgen, nagaan of de boot over de breedte waterpas ligt.
Mast controle op haaks op de boot (waterpas), prebend er in stellen, daarna zeildruk genua simuleren om te zien wat er gebeurd (daar zie ik ook mogelijkheden in) en zeilen.
Vervolgens gewicht in de punt brengen om te zien wat daarvan het effect is (ter lering).
Spullen terug plaatsen, maar qua gewicht verdeeld volgens de nieuwe inzichten en testen weer.

In welke orde van grootte moet ik denken als het gaat om invloed van gewicht? Zeg in het geval van 10 kilo van achter naar voor verplaatsen (is ongeveer 1% van het totaal gewicht van de boot)?
Bedanktt alvast!
Laatst bewerkt: 01 juli 2010 12:01 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 01 juli 2010 12:39 #135787

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Als je gaat zeilen laat dan iemand van achter naar voren lopen tot op het puntje. Je zou verschil moeten merken in loef of lijgierigheid. Merk je dan nada niente niets dan hoef je ook niet met 10kg te gaan spelen. Laat dat kratje dan maar staan. :)

Zeilend alleen op het voorzeil, hoe is de reactie dan?
Is het over beide boegen gelijk?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 01 juli 2010 14:19 #135793

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15767
Zeilend op alleen het voorzeil is een drama. Dan moet ik continu bij sturen en is er van vaart steeds minder sprake.Ook het voorzeil een stukje inrollen helpt niet noemenswaardig.

Het lijkt over bakboord ietsje erger te zijn, maar niet in heel grote mate. Ga zo wie zo controleren of de mast recht staat; nu ik toch bezig ben :)

Iemand van voor naar achter laten lopen is een goed idee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 01 juli 2010 14:25 #135795

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Dom, ik bedoelde op alleen het grootzeil.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 01 juli 2010 17:56 #135819

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Met leeghalen bedoelde ik alles van boord wat er oorspronkelijk niet in zat, dus ook motor en zware accu's en zo. Maar Beauty z'n oplossing is wat eleganter, alhoewel af en toe je boot helemaal leeghalen en dan weer opnieuw inrichten (en heel veel zooi die je eigenlijk niet gebruikt op de kant laten) helemaal niet verkeerd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 01 juli 2010 19:13 #135835

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een bootje van dit formaat is kompleet te besturen door het gewicht van 1 persoon naar voor of achter te brengen......
zo kan je zelfs aanleggen als het moet, zonder roer

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 01 juli 2010 20:45 #135848

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
van de aloa 23 en de matilda 20 is bekend dat teveel gewicht achterin vermeden moet worden...
meer gewicht voor=boeg omlaag:'drukpunt' tov 'zeilpunt' naar voor=meer loefgierig

maar: bij bepaalde helling lijkt er evenwicht te zijn; is toch ook ok?
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 01 juli 2010 20:59 #135850

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Vraagje, hoe ligt de dobber op haar waterlijn, ook achterover in rust? Veel dieper dan origineel?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 01 juli 2010 21:28 #135855

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15767
FMJ schrijft:
Met leeghalen bedoelde ik alles van boord wat er oorspronkelijk niet in zat, dus ook motor en zware accu's en zo. Maar Beauty z'n oplossing is wat eleganter, alhoewel af en toe je boot helemaal leeghalen en dan weer opnieuw inrichten (en heel veel zooi die je eigenlijk niet gebruikt op de kant laten) helemaal niet verkeerd is.

Oke dan begrijp ik je beter. Alleen is dit het eerste seizoen in mijn bezit en echt overbodige zooi is nog niet verzameld. Hooguit mijn goed gevulde gereedschapkist en wat onderdeeltjes in de vorm van harpjes. Er is ook niet veel plek voor zooi gelukkig. :)
In ieder geval wel bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 01 juli 2010 21:31 #135856

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15767
Beauty schrijft:
Dom, ik bedoelde op alleen het grootzeil.

Gr Michel

op alleen het grootzeil weet ik niet, niet geprobeerd. Interessant om eens mee te ervaren wat dat doet met een boot.

@ MatOwn; er is een soort van evenwicht onder helling, maar dat komt veel en veel te laat. Juist met wat minder wind en aandewindse koersen moet het roer constant om met als grootste effect remmen ipv lekker zeilen. Het lukt ook niet lekker om de trim dusdanig te zetten dat er sprake is van weinig tot geen roerdruk, want dan ben je zo inefficient bezig dat de vaart er uit gaat.

@ Beauty; het bootje lijkt r e d e l i j k op de waterlijn te liggen. (Ik bedoel de balans tussen voor en achterschip).Ik heb dat wel bekeken, maar te globaal om er echt iets over te kunnen zeggen. Het is dus niet echt SCHEEF. Weet dat daarna ook niet goed te beoordelen.
De waterlijn ligt boven het water, zomaar een cm of 5+

Iedereen bedankt weer voor het meedenken!
Laatst bewerkt: 01 juli 2010 21:45 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 03 juli 2010 21:47 #136053

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15767
Vandaag wel aan het rommelen geweest, maar wilde i.v.m. onweersdreiging niet uit varen.

Heb de hoofdwanten los gehaald, de mast gecontroleerd op waterpas op de boot. De belletjes zaten binnen de streepjes, maar een haar meer naar bb dan st.b. Bijgesteld en waterpas ook een hellingmeter geplaatst om bij het beladen enigzins zicht te hebben op de juiste verdeling van de last.

Daarna de voorste hoofdwanten gesteld zodat de mast pre-bend is naar achter. Wat opviel is dat de mast echt niet verder achter-over gezet moet worden. Anders is heb ik niks meer te trimmen met de achterstag.
De achter hoofdwanten dusdanig gesteld dat als de voorstag onder druk komt te staan door het zeil de pre-bend niet verloren gaat.

Dit alles leidt tot de volgende gedachte; als dit niet of niet voldoende helpt moet er gewicht in de strijd gegooit worden.

Is het aannemelijk om de boot waterpas op de banken in de kajuit te "trimmen" en zo het oorspronkelijke evenwicht te vinden?

Volgende vraag: kan je met het trimmen van de achterstag lei danwel loefgierigheid beinvloeden? Mits je natuurlijk de zeilen redelijk hebt staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 04 juli 2010 18:11 #136118

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Is het aannemelijk om de boot waterpas op de banken in de kajuit te "trimmen" en zo het oorspronkelijke evenwicht te vinden?

lijkt me niet goed. banken lopen zelden waterpas.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 04 juli 2010 21:05 #136163

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15767
ik realiseer me dat ik de vraag niet duidelijk heb omschreven.

Ik bedoel: De bootbank waterpas van voor naar achter, niet van bb naar st.b., door gewicht te verdelen?

Vandaag heerlijk weer en vlagerige wind. Het is wel beter geworden, maar op aan de windse koersen blijft hij leigierig. Hoe meer helling hoe minder last en rond de tien graden helling gaat het over naar loefgierigheid. Ruimend naar halve wind is een steeds kleinere hellinghoek nodig.
Mijn vriendin op de voorplecht hielp wel wat, maar loste het niet helemaal op.

Nu besloten om het korte deeltje van mijn achterstag in te korten zodat ik meer gebruik kan maken van de stelmogelijkheid (2 blokken met touw) en gewicht in de voorpunt te leggen. Dit laatste omdat ik erg content ben met de plek van de spullen achterin en de enige echt grote klap qua gewicht de accu's zouden zijn. Die zijn nu ook weer niet zo groot, 60 en 90 amp. De rest, emmertje, stootwillen en dat soort werk gaat nergens over. Tweede reden is dat de boot wel erg laat uit het roer loopt en het extra gewicht voorin wellicht wat mee helpt. (Ik zie uit het roer lopen als een veiligheidsmarge).

Er is een mogelijkheid om in de winter de mast wat naar achter te zetten, maar niet zonder dat de mastvoet los moet. Dat wil ik nu liever niet aanhalen, ook omdat het een drastische maatregel is en ik me niet kan voorstellen dat de vorige eigenaren de leigierigheid hebben geacepteerd.

Iedere gedachte/suggestie bij dit alles is welkom!
Laatst bewerkt: 04 juli 2010 21:05 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 05 juli 2010 02:06 #136185

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6539
koko schrijft:
ik realiseer me dat ik de vraag niet duidelijk heb omschreven.

Ik bedoel: De bootbank waterpas van voor naar achter, niet van bb naar st.b., door gewicht te verdelen?
Zoals Proost al zegt: banken lopen zelden echt waterpas. Je kan er niet van uitgaan dat het oorspronkelijk ontwerp bereikt wordt als je de banken voor-achter waterpas hebt lopen.
Bakboord-stuurboord gaat het juist wel op natuurlijk: je mag er wel van uitgaan dat gelijke punten aan bakboord en stuurboord waterpas horen te liggen, ook al zal het complete zitvlak van de banken misschien wel hellen.

Om gewicht in de punt te krijgen, kan je natuurlijk prima de accubak daar naartoe verplaatsen. Voordat je dat doet kan je met los extra gewicht proberen of dat zinvol is: een paar loodblokjes lenen bijvoorbeeld, of een flink stuk ankerketting.
Standpunt van de mast is ook en goede om mee te werken: ik zou er niet van uitgaan dat de vorige eigenaars dat wel uitgeprobeerd zullen hebben, tenzij je ze goed kent. Maar heb je geen mogelijkheid die vorige eigenaar eens te vragen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 05 juli 2010 07:39 #136203

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Gewicht echt voorin brengen zou ik niet snel doen. Dat gaat zo liggen klappen in de golven. Accu's zouden wel ergens t.h.v. de mast / vooraan de kiel geplaatst kunnen worden. Verder gewoon driftig verder met experimenteren en andere Neptun-eigenaren eens consulteren. Er zijn op zich wel de nodige boten die erom bekend staan extreme mastvalling (en soms ook het maximaal naar voren plaatsen vd kiel) nodig hebben om goed op het roer te komen liggen. Maar het is altijd goed om te weten of dat bij jouw type boot inderdaad ook het geval is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 05 juli 2010 08:45 #136215

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15767
Bedankt weer!
De vorige eigenaren hebben de laatste keer niet meer gereageerd op mijn vragen, ik denk dat ze er niet zo'n zin meer in hebben. Verkocht is verkocht blijkbaar. Is ook best natuurlijk.

Dat van die extreme mast helling is fijn om te weten. Soms heb ik zoiets ook nodig om te kunnen besluiten iets verder te gaan. Nu helt de mast net zo ver als 1 ander schip in mijn rijtje. Ik had het idee dat dat ook wel zo'n beetje de uiterste "normale" masthelling was. Het inkorten van het achterstag deeltje is wel nodig daarvoor en dat besluit had ik al genomen :)

Ik zal zeker de opmerking over het gewicht onthouden, maar ga er wel mee experimenteren, al is het maar om te ervaren wat gewicht doet met een boot Het worden zakken zand. Zwaar, niet te groot en makkelijk te plaatsen/verwijderen.

Ik kijk zeker naar andere neptun 22igers, maar kom ze nog niet veel tegen. Ik stuur Mar10ne een pm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 07 juli 2010 08:54 #136454

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15767
Gister het kortere stukje achterstag geplaatst en de mast weer een tikkie meer achterover gegeven. Snel voor de wedstrijd nog even d'r uit en YES. Eindelijk begint de boot normaal te reageren.
Eindelijk was het mogelijk om koers te houden door te spelen met het grootzeil. Kon zelfs een poosje het roer los laten, de zeilen stellen en even naar voren om de mast buiging onder zeil te bekijken. Ook het overstag gaan gaat nu veel makkelijker. Eerder kreeg je hem er lastig door, om daarna zeker 90gr door te draaien. Nu ging dat veel beter.

Ook het effect van de achterstagspanning was nu goed te merken. In mijn enthousiasme die niet aangepast aan de wind (3 tot 4, later inzakkend) en toen ik dat ontdekte was het effect goed merkbaar.

Iedereen heel erg bedankt voor de moeite en de ideeen!
Koko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 07 juli 2010 10:22 #136460

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Lekker is dat he dat YES-hebbes-gevoel, verhoogt ook meteen je concentratieboog :)

Meteen een mooie uitslag gevaren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Leigierig 07 juli 2010 10:34 #136463

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15767
FMJ schrijft:
Lekker is dat he dat YES-hebbes-gevoel, verhoogt ook meteen je concentratieboog :)

Meteen een mooie uitslag gevaren?


eeeuhhhh, 2-3 en door naar de finale B)
Wedstrijden nog maar even niet, nee. Ga wel kijken of ik met mijn werk de woe-avond vrij kan regelen en dan volgens seizoen als opstapper bij een clublid. Lijkt me super en leerzaam!


Het yes gevoel was inderdaad errug fijn. Ik werd steeds wel even goed chargrijnig van het zeilen ipv dat het leuk was. Goeie persoonlijke leerschool!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl