Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Mast inkorten

Re:Mast inkorten 16 aug 2010 12:50 #142880

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
sigdock schrijft:
Hoewel mijn eerste keuze idd zou zijn om te verhuizen naar de andere kant van de brug, zou het best kunnen dat Muiderzand een stuk duurder is dan Huizen. Een jaarligplaats in MZ is 1635, een seizoen 1475 en dan is het nog even de vraag of er meteen plaats is.
In LH kost een 10 meter box 1210 resp 1530 voor seizoen / vol jaar, en daar is volgens mij meteen plaats. Halfuurtje van Huizen - een halfuurtje waarin je vanaf Huizen niet bij de Hollandse brug bent over water.

sigdock schrijft:
juist op de Randmeren wordt een mast die onder de bruggen door kan gezien als een pluspunt.
Mee eens, maar dat is wel een heel beperkt koperspubliek. Je kunt de boot dan echt alleen maar kwijt aan mensen die OP de randmeren toch een te grote boot voor de randmeren willen varen. Een beperkte groep, en die mensen zijn niet gek: die weten ook dat je die boot buiten de Randmeren niet meer kwijtraakt. Toch nog een flink verlies nemen dus...

Maar een boot aanpassen doe je voor je eigen vaarplezier, niet voor de volgende eigenaar of voor de dagwaarde. Dus als inruilen de komende decennia niet aan de orde is, dan lijkt me de waardevermindering geen argument. Blijven alleen de kosten van de operatie zelf over.

Je bent dan dus wel de boot aan het aanpassen aan 1 specifieke brug bij 1 specifiek waterpeil. Zoals Capo al aangaf: die dure aanpassing wordt waardeloos als er aan die brug of het peil iets verandert...
Laatst bewerkt: 16 aug 2010 12:54 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 16 aug 2010 15:00 #142928

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
In de omgeving van de westelijke randmeren geldt die ingekorte mast wel degelijk als een verkoopargument zijn. De TS is immers niet de enige met dit probleem, er zijn genoeg masten ingekort.

Ik denk dat hij maar gewoon eens naar een paar mastenbouwers moet stappen en daar het probleem voor moet leggen, en bij twijfel/vragen komt ie hier vanzelf terug. Zonder exacte details van de mast en wat er overal niet op en aan zit kunnen we er toch niets zinnigs over zeggen.

Je kunt natuurlijk ook gewoon tegen de brug aanvaren, en de verzek.... :whistle:
Laatst bewerkt: 16 aug 2010 15:00 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 16 aug 2010 15:25 #142939

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als het echt een probleem is zou ik serieus kijken of ik de mast niet eenvoudig kantelbaar kan laten maken met behoud van de originele lengte. Volgens mij heeft dat meerwaarde.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 16 aug 2010 16:46 #142951

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
trotti schrijft:
Ik bedoel natuurlijk het gewin dat je er uit haalt doordat je niet elke keer de mast hoeft te strijken...

En dan komt daarbij nog eens het voordeel van minder liggeld..

Wat zijn mensen toch vaak bezig om hun boot te zien als investering of als winstpakker... Een boot kost altijd geld! Denk er dus maar gewoon niet over na hoeveel, dan valt het nooit tegen!

Groeten,
Globe_Trotti

Als je van te voren er van uit gaat dat je toch wel geen winst zal maken en dus gewoon je spaarpot omkeert dan is de kans op winst idd heel klein.
Als je daar bewust of onbewust voor kiest dan is dat prima.

Maar als iemand anders heel bewust de boot wel degelijk als investering ziet dan maakt hij/zij andere keuzes. Er is dan misschien wel degelijk winst te maken.

In de lijn van dit verhaal, het is misschien mogelijk om de oorspronkelijke masthoogte tegen bescheiden kosten weer terug te brengen. Dan is die 35000 gulden dus weer 50000.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 16 aug 2010 18:23 #142967

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Proost schrijft:
Als het echt een probleem is zou ik serieus kijken of ik de mast niet eenvoudig kantelbaar kan laten maken met behoud van de originele lengte. Volgens mij heeft dat meerwaarde.

Precies, 1000 euro voor strijkvoet/want/ wat klepspanners erbij en klaar is kees. Levert ook buiten randmeren gebied meerwaarde op. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 16 aug 2010 18:37 #142976

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Desnoods nog een mooi electrisch liertje ebij, en je bent nog steeds goedkoper uit dan een half onthoofde mast.

Wel stevig uitvoeren, het kan aardig spoken op het IJmeer, en veel beschutting is er niet. En als je het stevig genoeg doet, hoeft de mast bij licht weer niet eens helemala plat en kun je de giek gewoon laten zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 16 aug 2010 19:45 #142996

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Beste mede watersporters, ik wist niet dat mijn vraag zoveel discussie op gang zou brengen, van verkeerde boot , verkeerde ligplaats, via investerings deskundige tot toch een maststrijk installatie met een electro motortje wat ik juist allemaal niet wil, maar toch wel een leuke discussie dank hiervoor.

Ik heb 2 antwoorden gezien waar ik wel wat mee kan, gewoon de bovenkant inkorten en de zalingen laten zoals ze zijn,wat ik ga uitvoeren, en als 2e de mast inkorten bij de zalingen en met een profiel in de mast weer vast poppen.Maar zo,n profiel kan ik toch niet krijgen wat er precies in past.

Nog wat info, de mast is een rechte ovale paal merk niet bekend.
De zalingen staan ca 50 cm boven het midden van de mast.
De voor en achterstag en val katrollen zitten allemaal in het top beslag en dat kan ik makkelijk los boren en naar beneden weer vast poppen, dan hoef ik alleen nog de voor en achterstag in te laten korten ca 25 euro.
Ik laat een nieuw zeil maken want die is aan vervanging toe wat door de zeilmaker iets uitgebouwd wordt en daardoor zelfs 1,8m2 groter wordt.
Dit is vlgs de zeilmaker ook gunstig omdat de boot wat loefgierig is en door deze verandering het zeilpunt de goede kant op gaat naar voren voor de deskundigen.
Na het vaar seizoen ga ik dit zelf uitvoeren en zal jullie op de hoogte houden van het resultaat. En voor die 3000euro die ik uitspaar ga ik wat leuks kopen.
En die waarde vermindering, ach dat zie ik dan wel weer gezelligheid in onze haven is ook veel waard.

groeten Ron en bedankt allemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 16 aug 2010 22:24 #143028

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Loefgierigheid verhelpen met een uitgebouwd grootzeil? Die is nieuw voor me. Of bedoel je een extra grote genua of iets dergelijks?

En met dat ene nieuwe zeil ben je er niet, de rest moet ook aangepast of vervangen worden, en 4 stagen ingekort, niet 2. Maarja als je toch al aan nieuwe zeilen (en stagen?) toe was valt dat allemaal wel mee.

Je huidige haven is gezellig, een bijpassende boot is te klein en op een knopje drukken is teveel werk. Helder verhaal! Maar van zeilpuristen zal je niet snel bijval krijgen vrees ik ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 16 aug 2010 22:43 #143032

  • joeri_01
  • joeri_01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Als de zeilmaker de bolling meer naar voren plaatst kan hij evengoed het grootzeil toch uitbouwen of zie ik dat verkeerd?

Joeri
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 16 aug 2010 22:55 #143033

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Ik zou even langs de buizenboer gaan en een leuke strijkinstallatie knutselen, met 250 euro aan materiaal, buis, blokken, evt verhoogde wantputtingen voor slingerwant kun je de mast toch strijken?
En voor die 40 cm hoeft de mast alleen maar te 30 graden te hellen, achter de brug de voorstag weer aanspannen, achterstag spannen en varen maar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 17 aug 2010 07:35 #143063

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Friendship 22 schrijft:
Ik zou even langs de buizenboer gaan en een leuke strijkinstallatie knutselen, met 250 euro aan materiaal, buis, blokken, evt verhoogde wantputtingen voor slingerwant kun je de mast toch strijken?
En voor die 40 cm hoeft de mast alleen maar te 30 graden te hellen, achter de brug de voorstag weer aanspannen, achterstag spannen en varen maar!

Gaf hij niet al 2 keer aan dat hij dat juist niet wil....

En moet je indd niet ook je topwanten inkorten? Of gaan deze niet helemaal tot bovenin? (dan hoeft je voorstag als het goed is ook niet ingkort...)

Ik ken overigens iemand die de mast van zijn jeanneau selection ook in heeft laten korten... Niets mis mee!

succes en groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 17 aug 2010 08:30 #143082

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Om voor een beetje gezelligheid je nieuwe boot te verminken zou mij te ver gaan.
Een Najade heeft een prachtige diepstekende kiel van meer dan 1,80 m waar een bepaalde mast bijhoort om de optimale zeileigenschappen te verkrijgen.
40 cm lijkt niet veel maar zal wel terdege van invloed zijn op de vaar eigenschappen bij met name lichte weer omstandigheden.
Maar ook het loef/lij gedrag bij meer wind kan wel eens negatief uitpakken.
Ik heb daar ervaring mee met een ingekorte mast bij een vd Stad.
Je vaart in feite altijd met een 1e rif!
Het komt bij mij over als:
ik heb een Porche gekocht, maar om bij mijn huis midden op de veluwe te komen moeten er terreinbanden onder.
Ik zou het niet doen, maar ik begrijp dat Ronk zijn besluit vast staat.
Ronk, ik zou het leuk vinden als je ons op de hoogte houd van de ontwikkelingen.

Met groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 17 aug 2010 11:06 #143108

Ik kan mij heel goed voorstellen waarom de TS de mast wil inkorten. In de Huizer haven liggen veel boten die vlgs veel mensen hier 'verminkt' zijn met een kortere mast. een aantal victoires 933, zelfs een First 31.7 die met een 50 cm kortere mast toch zeer goed meekomen bij de zomeravondwedstrijden. het is een fijne gezellige haven waar je voor de helft vam het geld van bijv. Muiderzand ligt.
In het Huizerhoofd ligt iemand met een V 933 die een simpele oplossing heeft om zijn mast iets te laten zakken zodat je onder de bruggen doorkan. www.victoireclub.nl/index.php?...u=11&id=1&actie=show
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 19 aug 2010 06:57 #143520

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Zwarte Haan schrijft:
In het Huizerhoofd ligt iemand met een V 933 die een simpele oplossing heeft om zijn mast iets te laten zakken zodat je onder de bruggen doorkan. www.victoireclub.nl/index.php?...u=11&id=1&actie=show

Heb het ff gelezen maar ik vind het, naast simpel, ook een tikkie enge constructie. Geen bokkenpoot, volgensm ij ook geen sprenkel en geen verstevigde mastvoet? Lijkt me niet prettig als je net een NW onder de Hollandse Brug door wilt.. :huh:

CHINOOK schrijft:
Het komt bij mij over als:
ik heb een Porche gekocht, maar om bij mijn huis midden op de veluwe te komen moeten er terreinbanden onder.

Die bestaat gewoon hoor, die heet de Porsche Cayenne... :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 19 aug 2010 07:01 #143523

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
sigdock schrijft:
Die bestaat gewoon hoor, die heet de Porsche Cayenne... :laugh:

dat is een Volkswagen, een Touareg met een dure jas aan....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 19 aug 2010 12:22 #143597

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
CHINOOK schrijft:
Het komt bij mij over als:
ik heb een Porche gekocht, maar om bij mijn huis midden op de veluwe te komen moeten er terreinbanden onder.
Wie kent 'm nog, die loterij reclame met die boer met z'n Ferrari in de blubber... MET aanhanger :lol:

Niet gevonden op de jijbuis, dan maar iets anders vergelijkbaars:


Een Porsche in Veluws bos, een Ferrari in de blubber, een Lambo in een drempelbuurt... what's the difference ;)

Gewoon hulpveren onder die Lambo schroeven om 'm 10cm te verhogen toch? Ronk zou het doen. En met hem nog een handvol andere Randmerenzeilers.

En het is jouw LamboNajade, dus wie zijn wij om daar wat over te zeggen.
Laatst bewerkt: 19 aug 2010 12:25 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 19 aug 2010 18:21 #143660

@Ronk; Mijn zegen heb je hoor!

Hou ons een beetje op de hoogte van je aanpassingen; hoe verloopt het, hoe zeilt het, etc.

Veel zeilplezier toegewenst...
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 19 aug 2010 19:11 #143672

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Ik heb in 2008 de mast van onze jeanneau SO 28.1 laten inkorten (met 1m) om zo de loefgierigheid te verminderen en onder de randmeer bruggen door te kunnen. Daarvoor waren wel de volgende voorwaarden aanwezig±

1. Dit schip is standaard vrij zwaar overtuigd
2. De mast is fractioneel getuigd, zodat het afkorten boven de aangrijppunten van de verstaging kon en de zalingen zijn dus ook gewoon op hun plek blijven zitten.
3. Ik wilde een nieuw grootzeil (en dan is het een mooie combi). Nu wil het toeval dat het nieuwe grootzeil met ingekorte mast zelfs iets groter is dan het originele (meer uitgebouwd) EN een nieuw grootzeil op de oude mast bijna 3m2 groter zou worden... en het schip was toch al overtuigd.

Toevallig heb ik ook gelijktijdig de verstaging vernieuwd...

Of dit allemaal bij jou najade ook geldt... dat weet ik niet. Bij ons heeft dit echt heel erg goed uitgepakt. Commentaar over zeilplezier en waarde vind ik dan ook nogal kort door de bocht.

Je moet wel weten wat je doet en/of heel goed advies inwinnen EN realiseer je dat je dus ook een nieuw grootzeil nodig hebt Of het behoorlijk moet laten vermaken...
Laatst bewerkt: 19 aug 2010 19:14 door Postman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 22 aug 2010 07:37 #144019

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Postman ,

Bedankt voor deze info, dit geeft me meer moed om het inkorten door te zetten gezien jou positieve resultaat.
Eind van het seizoen gaat de mast er af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 22 aug 2010 08:39 #144031

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
Realiseer je wel, dat het positieve resultaat van Postman te danken is aan een viertal factoren, die hij hierboven opsomt.
Eerlijk gezegd lijkt me niet, dat je Najade overtuigd is, met een diepe kiel op 1,84 meter en een zeiloppervlak van even boven de 40 m2.
Verder heb je een masttop-tuig, hetgeen betekent dat je zowel in je voorzeilen als in je grootzeil oppervlak verliest.
Dat zijn al twee van de vier factoren die bij jou dus anders zijn.
Omdat je een masttop-tuigage hebt, zal je verder verplicht al je stagen moeten inkorten/vervangen, niet alleen je achterstag zoals bij Postman.

Verder als illustratie voor het overtuigd zijn van de S.O.: die heeft een SW-rating van 104, tegen een rating van 113 voor je (grotere) Najade. Hetgeen betekent dat het een veel sneller schip is dan het jouwe (lager is sneller, langere schepen hebben automatisch lagere nummers).
Oftewel, volgens SW heb jij een vrij langzame 31-voeter, en Postman een bijzonder snelle 28-voeter.

Ik blijf bij mijn eerdere advies:
- koop een andere boot
- of zoek een andere ligplaats
- of maak het (gedeeltelijk) strijken van je mast een stuk makkelijker
Ik ben er vrijwel zeker van, dat je spijt gaat krijgen van het inkorten van je mast.

Maar goed, ga anders eens advies vragen bij een jachtwerf of zeilmaker. Misschien zie ik het verkeerd: ik ken het schip tenslotte niet van ermee zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 22 aug 2010 08:48 #144033

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
uitstekende analyse, Apae!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 22 aug 2010 08:57 #144037

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
104 is een redelijk vlotte 28-voeter, niet eens extreem snel.

Fractionele tuigage leent zich natuurlijk ideaal voor inkorten, als je boven de voordriehoek kan blijven, al lever je dan uiteraard een stuk van de specifieke eigenschappen van fractioneel in.

113 is inderdaad al behoorlijk traag voor een polyester 31-voeter, maar niet iedereen is zo'n fijnproever in zeileigenschappen, dus spijt is niet gegarandeerd.

Maar ik denk wel dat nogmaals herhalen van de argumenten verspilde moeite is. Het is heel duidelijk dat Ronk zijn keuze al lang geleden gemaakt heeft en zich totaal afgesloten heeft voor andere opties. De anderhalve reaktie die (ondanks van toepassing zijnde disclaimers) in zijn richting uit te leggen zijn, sterken hem in zijn plan, de dozijnen negatieve reakties en vele voorbeelden van "handomdraai" strijkinstallaties die goedkoper EN beter zijn (het kan zelfs met een druk op de knop) worden genegeerd.
Laatst bewerkt: 22 aug 2010 09:01 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 23 aug 2010 18:14 #144411

Ronk schrijft:
Mijn vraag gaat over de zalingen kan ik die op dezelfde plaats laten zitten, of moet ik die dan naar beneden verplaatsen om dezelfde krachten op de mast te krijgen of luisterd dit niet zo nauw, graag jullie mening.

Nou, ik denk dat Ronk niet meer zo enthousiast het forum zal bezoeken. Het staat vrij om je mening te geven, maar rekening houden met de ander is dan wel zo normaal, toch?

Hij heeft de boot al gekocht en zijn vraag was zoals hierboven geqoute. Het antwoord was volgens al gegeven in eerdere posts.

Als Ronk nou de boot op het oog had... Dan snap ik de reacties wellicht. Maar dit is mij een stapje te ver...

Jongens; onsportief!
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 23 aug 2010 18:18 #144415

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ik denk dat een vraag om hulpveren (verhogingsveren) en een trekhaak op een Lamborghini forum op vergelijkbare reakties kan rekenen. Verder niet kwaad bedoeld, en ik heb wel een serieus antwoord gegeven op de zaling-vraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 23 aug 2010 19:03 #144428

Plassenzeilers, zeezeilers, zeeverkenner,wedstrijdzeilers en tourzeilers, beginners en gevorderden, purist of niet, mast strijkbaar, ingekort of niet, er zijn zeilers in alles soorten en maten....en allemaal genieten ze van zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl