Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Mast inkorten

Mast inkorten 15 aug 2010 09:03 #142535

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Ik ben verleden jaar in het bezit gekomen van een Najade 9.30 .(Duits kajuit zeiljachtje dus geen Najad)

Aangezien mijn ligplaats in Huizen aan het Gooimeer is moet de mast 40cm ingekort worden om onder de Hollandse brug door te kunnen.
Ik wil die 40 cm van de top af halen, omdat aan de onderzijde van de mast 3 lieren en 4 katrollen in de mast zitten t.b.v de vallen en het lummelbeslag van de giek moet dan ook omhoog en dat is veel meer werk en ik houd dan meerdere gaten over.

Mijn vraag gaat over de zalingen kan ik die op dezelfde plaats laten zitten, of moet ik die dan naar beneden verplaatsen om dezelfde krachten op de mast te krijgen of luisterd dit niet zo nauw, graag jullie mening.

Mast steeds strijken of gedeeltelijk strijken vindt ik lastig en is een belemmering dus dat is geen optie.

gr. Ron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 15 aug 2010 09:19 #142539

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik denk dat je de verkeerde boot hebt gekocht of de verkeerde ligplaats hebt gekozen. Na die operatie kun je die boot natuurlijk nooit meer verkopen.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 15 aug 2010 09:34 #142540

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6562
Wel een beetje eens met Capo. Ofwel kiezen voor de andere kant van de brug, ofwel leven met het af en toe strijken van de mast (strijkinstallatie aanwezig?), ofwel andere boot aanschaffen in plaats van deze...
Heb je al geinventariseerd wat de inkort-operatie je gaat kosten, afgezien van een flinke waardevermindering van je huidige boot, en inperking van het zeilgenoegen ermee?
Inkorten mast, aanpassen masttopbeslag of andere masttop, aanschaffen avn een complete nieuwe zeilgarderobe (want je huidige zeilen zijn niet zomaar 40 cm in te korten) horen er allemaal bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 15 aug 2010 10:03 #142542

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5676
Eens met beide bovenstaande posts. Apae vergat in het kostenplaatje alleen het aanpassen/vernieuwen van de verstaging nog.

Voordat je dat allemaal terugverdiend hebt met het verschil in liggeld tussen Huizen en een van de vele plaatsen, een paar kilometer verderop, waar die boot wel past, ben je enkele decennia verder. Eventuele langere reistijd naar de haven wordt dubbel en dwars gecompenseerd door het feit dat je niet eerst naar ruimer water hoeft te varen voordat je een mooi stuk kan zeilen.

Op 't eerste gezicht zou ik zeggen dat de zaling hoogte niet ZO kritisch is dat je ze bij 40cm verschil al moet verplaatsen. Stukje over de krachten hier. Een pietlut zou de spanning op het topwant een fractie verlagen, dan klopt het weer.

Geen antennes op de masttop staan? Een mechaniekje om die te kantelen met een lijntje is zo gemaakt, en scheelt al gauw driekwart meter. Of heb je je marifoon bereik ook al voor de helft ingeleverd om onder de brug door te passen?

Ik heb eigenlijk een veel beter idee om onder die brug door te passen. Investeer in een kantelkiel! Je hebt maar een graad of vijftien helling nodig om diezelfde 40cm te winnen ;)
Laatst bewerkt: 15 aug 2010 10:08 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 15 aug 2010 11:01 #142554

Tjonge, jullie zijn wel heel kritisch... Zo varen er een heleboel boten rond aan die kant van de brug... Men ligt er blijkbaar met erg veel plezier.

Volgens mij moet die 40cm met de zalingen op dezelfde plaats wel kunnen. Zag laatst nog een Beneteau Oceanis 311 met een sterk ingekorte mast. Zalingen zaten nog gewoon op dezelfde plaats (maar de aangrijppunten in de top van de mast niet meer)...
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 15 aug 2010 11:14 #142557

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
als we toch gaan afkorten, maakt het dan meteen 2.50 m hoog!

dan heb je kruiphoogte voor heel veel bruggen en kun je heel nederland door zeilen! ;-)

groet
t

PS en dan kunnen de zalingen er gewoon wel af...
Laatst bewerkt: 15 aug 2010 11:16 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 15 aug 2010 15:15 #142600

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Nou daar kan OP even op kauwen... Maar die 40 cm, is dat wel genoeg? Hoogteverschil door bobbelend water meegenomen (speedboten, noordwesten wind)?

Met de eerder gesuggereerd antennestrijkinstalatie zou mijn boot er onderdoor kunnen, dat heb ik geprobeert. Maar met een beetje golf zou ik de windex en windmeter er af varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 15 aug 2010 16:27 #142613

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
heesterman schrijft:
Maar die 40 cm, is dat wel genoeg?

nee da's op termijn niet genoeg!
de zeespiegel stijgt,
en er is een plan om marker- en ijsselmeer 1,50 te verhogen!
en de investering van de inkorting moet wel over tig jaar worden terugverdiend, dus dat bootje vaart in 2040 nog wel...

2 meter eraf is wel het minimum ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 15 aug 2010 16:45 #142618

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik zou ook lekker aan de andere kant van de brug gaan liggen.
Je zeil moet ook aangepast en 40 cm is een half rif erin, dus met weinig wind gaan je zeileigenschappen ook nog eens sterk achteruit, denk dat je toch zeilt om het zeilen, ik wel i.i.g.

Dus een hoop kosten, daarnaast waarde vermindering van je boot en minder goed zeilen op de koop toe :side: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 15 aug 2010 17:08 #142620

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
alle gekheid op een stokje (mastje), het wordt toch een ingewikkelde en dure aanpassing:

1. onderop de mast mag veel zitten, zoals je schrijft, maar bovenin is ook geen kattenpis:
- de schijven en blokken voor de vallen'
- de bevestigingen voor 4 of meer stagen en wanten
- de bevestiging voor windex, windset, lampen en snoeren
- de vhf antenne, en de coax.
Dat kan je vast niet zelf even verzetten, dat wordt snijden en lassen in aluminium, assen voor de schijven erin zetten etc.
Misschien nog het beste vlak onder de top de mast door te zagen, 40 cm onder de zaagsnede eraf, en dan de bovenklant er weer op lassen....
En dan alle door het lassen gesmolten vallen en snoeren vervangen..

toch wel 500 eur, als het geen 1000 is.


2. wanten, voorstag (rolfork?) en hekstag inkorten
dat kan voor 200 eur wel klaar zijn

3. de zeilen aan de onderkant afkorten en nieuwe verstevigingen erin. De reven in het grootzeil 40 cm omhoog verplaatsen, met alle verstevigingen. 15 uur werk voor de zeilmaker, + materiaal, 1000 eur.

4. mast eraf, mast erop. 300 eur

al met al zomaar 3000 eur kwijt, en dan de boot vervolgens nauwelijks meer verkoopbaar.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 15 aug 2010 17:27 #142623

Er is een ervaringsdeskundige op dit forum (Postman).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 15 aug 2010 18:06 #142640

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5676
Capolavoro schrijft:
Misschien nog het beste vlak onder de top de mast door te zagen, 40 cm onder de zaagsnede eraf, en dan de bovenklant er weer op lassen....
Een mast lassen lijkt me wel heel tricky, echt goede aluminium lassers zijn ook niet goedkoop per uur. Alleen al binnenin de goot mooi dicht en glad krijgen gaat flink tijd kosten.

Dan veranderen de materiaaleigenschappen rond de las nog behoorlijk, en introduceer je materiaalspanningen. Een scheurtje is gauw gevormd, in aluminium, en de anodiseerlaag ben je op die plek dan ook kwijt. Het is wel veruit de kortste klap, als je een lasser vindt die het aandurft en aankan.

Ik zou zelf dus liever het profiel over de hele lengte in 1 stuk laten, en toch maar alle beslag overbouwen. Sommige masttoppen vereisen helaas alsnog enig laswerk om op het profiel vast te zetten, maar dat is in ieder geval niet in het 'buigend' gedeelte van het mastprofiel. De rest van het beslag is een kwestie van uitmeten (measure twice, cut once), een passend gat in het profiel frezen en vastnagelen/schroeven.

Capolavoro schrijft:
(rolfork?)
Ruimtebesparend campingbestek? :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 15 aug 2010 18:17 #142642

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
neenee, dat is een rolvork!

eens met je analyse over lassen van alu.
dus de onderkant afzagen is dan toch het beste....

nou ja, het beste is de Hollandsebrug 40 cm omhoog.
Was Rijkswaterstaat daar niet al mee bezig?

groet
t
Laatst bewerkt: 15 aug 2010 18:18 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 15 aug 2010 18:50 #142661

Het waterpeil verlagen. Oh nee, krijgen we weer mensen die hun kiel willen inkorten.... Koop dan een motorboot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 15 aug 2010 19:19 #142670

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Thomas(Capo) schrijft:"er is een plan om marker- en ijsselmeer 1,50 te verhogen!."

Gelukkig is het nog steeds geen plan maar een onderzoek.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 15 aug 2010 20:38 #142700

  • joeri_01
  • joeri_01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Is het trouwens niet zo dat ze een bus in je mast plaatsen als je de twee delen aan elkaar wilt hebben. volgens mij is van lassen geen sprake.

Joeri.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 15 aug 2010 21:46 #142716

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7959
Bij mij zit er ook zo'n bus gepopt ten hoogte van de zaling. Lijkt me alleen lastig om een passend profiel te vinden bij niet zo'n bekende mastenmerken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 16 aug 2010 07:41 #142752

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Is het met mastprofielen niet hetzelfde als buisprofielen?

Dan past elke opvolgende maat nét om de vorige (van klein naar groot)..

Dan zou je indd een stuk ertussenuit kunnen zagen en met een binnenmof het zaakje weer aan elkaar kunnen zetten. Dat gebeurt zelfs bij nieuwbouw, dus dat moet dan toch een praktische oplossing zijn.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 16 aug 2010 10:01 #142790

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Ik ben het met je eens er varen diverse merk boten met een ingekorte mast.
Zelfs Etap (Polyarc Harderwijk) maakt zulke voorzieningen voor hun schepen.
Je zou hen is om raad kunnen vragen.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 16 aug 2010 10:03 #142794

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hoewel mijn eerste keuze idd zou zijn om te verhuizen naar de andere kant van de brug, zou het best kunnen dat Muiderzand een stuk duurder is dan Huizen. Een jaarligplaats in MZ is 1635, een seizoen 1475 en dan is het nog even de vraag of er meteen plaats is.
Inkorten is goed mogelijk, 40cm is niet echt veel op een mast van die lengte, en de opmerkingen over 'totaal onverkoopbaar' vind ik persoonlijk ook zwaar overdreven en zijn niet te onderbouwen. Er liggen ook in de jachthaven van Naarden voldoende boten die zij gekortwiekt en juist op de Randmeren wordt een mast die onder de bruggen door kan gezien als een pluspunt.
Blijft de praktische uitvoering over en daar kan ik weinig over zeggen. Bij een verjongde mast lijkt het me geen doen, anders zou het niet zo ingewikkeld moeten zijn. Een en ander hangt van de hele construcie af.
De zalingen verlagen zou ik persoonlijk alleen doen als het optisch nodig is. Voor de sterkte lijkt het me niet noodzakelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 16 aug 2010 11:58 #142854

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6562
"Totaal onverkoopbaar" is inderdaad overdreven. Een forse waardevermindering heb ik echter in ieder geval bij een boot gezien:
ooit ben ik serieus bezig geweest met een Rival 32 op "randmeren-hoogte". Dat dat indertijd tot de mogelijkheden behoorde met mijn budget van maximaal 35.000 gulden geeft wel aan hoeveel die boot lager geprijsd was dan zijn soortgenootjes, die toen zonder uitzondering boven de 50.000 gulden zaten.
Uiteindelijk heb ik het niet gedaan, omdat de boot zelf het volledige budget opsoupeerde, en het verstandiger leek nog wat voor onderhoud ed achter de hand te hebben.
Laatst bewerkt: 16 aug 2010 12:01 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 16 aug 2010 12:18 #142863

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Apae schrijft:
"Totaal onverkoopbaar" is inderdaad overdreven. Een forse waardevermindering heb ik echter in ieder geval bij een boot gezien:

dat bedoelde ik dus.
Natuurlijk is alles te verkopen, als je je verlies maar wil nemen....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 16 aug 2010 12:31 #142872

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Het gewin door de kortere mast valt niet in geld uit te drukken, maar kan wel degelijk opwegen tegen de (eventueel) lagere verkoopprijs.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 16 aug 2010 12:34 #142873

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5676
trotti schrijft:
Het gewin door de kortere mast valt niet in geld uit te drukken,
Jawel hoor, dat is gewoon het verschil in prijs tussen een passende en een niet-passende ligplaats voor zo'n groot jacht, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mast inkorten 16 aug 2010 12:37 #142875

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ik bedoel natuurlijk het gewin dat je er uit haalt doordat je niet elke keer de mast hoeft te strijken...

En dan komt daarbij nog eens het voordeel van minder liggeld..

Wat zijn mensen toch vaak bezig om hun boot te zien als investering of als winstpakker... Een boot kost altijd geld! Denk er dus maar gewoon niet over na hoeveel, dan valt het nooit tegen!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl