Hallo allemaal,
Met veel plezier en belangstelling heb ik deze thread eens doorgelezen. Ik wil daar graag even wat toelichten.
1 - De rek van de lijnen wordt aangeven in een percentage rek bij een (percentuele) belasting ten opzichte van de breeklast. Lanex houdt dit - net zoals veel andere leveranciers - op 20%. Marlow geeft dit een grafiek weer zoals in
deze PDF is te lezen. Lanex heeft deze informatie niet op de site staan - alleen in de folder - dus bij deze even een link naar
de grafiek op onze site.
Uit beide grafieken valt op te maken dat bij een belasting van 20% van de breeklast, Marlo braid een rek heeft van rond de 7% en Dynesport 2%. Als beide lijnen belast worden met ongeveer 686 kilo, (een lijn van 20 meter bijvoorbeeld) rekt de Marlowbraid lijn ongeveer 140 cm (=7%, 20% van de breeklast) en de dynesport lijn 30 (1,5%, 10% van de breeklast). Een significant verschil - mede vanwege het verschil in breekkracht.
2 - de kortingen voor leden van het zeilersforum gelde bovenop de kortingen die vermeld zijn op de site. De kortingen gelden voor ALLE producten
3 - De reden waarom vele zeilers weinig rek op de val willen is, dat ze niet meer de val hoeven door te zetten als de omstandigheden veranderen. De zeilen blijven goed staan omdat het verschil in rek bij veranderende omstandigheden niet significant invloed heeft op de rek in de val. Bij een toe- of afnemende belasting van de val zal voor een lijn met weinig rek en een grote breekkracht de lijn weinig langer (of eventueel korter) worden. Voor een lijn met veel rek is dit vaak wel het geval.
Ik hoop dat dit enigszins bijdraagt in de discussie.
Happy sailing!