Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Breeksterkte val

Re:Breeksterkte val 15 nov 2010 10:39 #160507

Dat van het vergelijken ben ik helemaal met je eens. Ik reageerde alleen op een opmerking eerder in de thread.

Over Marlow Dyneema: Marlow heeft - net als Lanex - vele soorten lijnen met Dyneema. De grafiek waaraan je refereert spreekt alleen over Dyneema als basis materiaal (en dus niet over een specifieke lijn) en dat is dus voor elke leverancier hetzelfde. Daarnaast is het (over het algemeen) inderdaad zo: deste meer Dyneema, deste minder rek....Er zijn wel wat bewerkingen die zo zijn invloed hebben op de rek maar dat is een heel ander verhaal.

Als je concreet de D2 competition vergelijkt met de Dynesport lijn kun je zeggen dat de Dynesport lijn iets sterker is. Helaas geeft Marlow geen concrete rek aan; alleen dat het 1/3 minder rek heeft dan Marlowbraid en dat komt dus inderdaad in de buurt van de rek van de Dynesport lijn.

En volgens mij zijn we het helemaal eens over het trimmen hoor :-)
www.YachtingRopes.com - kom kijken en profiteer van 5% extra leden korting!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 15 nov 2010 10:53 #160510

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
P.Huisman schrijft:
De grafiek waaraan je refereert spreekt alleen over Dyneema als basis materiaal (en dus niet over een specifieke lijn) en dat is dus voor elke leverancier hetzelfde.

dat zou kunnen, maar in de Physical Properties tabel worden wel de Marlow touwnamen gebruikt en dat suggereert dat het niet over het basis materiaal gaat maar over hun touw....(maar inderdaad niet voor de soorten met Dyneema...); blijft onduidelijk....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 15 nov 2010 12:05 #160530

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Er zijn wel degelijk blends van Dyneema en Kevlar, heb het geregeld in m'n handen gehad, Dynamix noemen ze dat wel eens.

Dan de UV-bestendigheid van Vectran: Vectran degenereert redelijk snel onder invloed van UV, maar stopt daar mee na een kleine 50% van z'n sterkte verloren te zijn. Het blijft dan stabiel i.t.t. Kevlar dat door blijft gaan met degenereren tot je het met hand doormidden kan trekken.

Overigens ben ik niet zo van het double-braided Dyneema voor vallen, liever gewoon gecoat singlebraided Dyneema waar ik dan daar waar nodig een 50% polyester 50% kevlar mantel omheen doe. Hoef je ook al die vergelijkingen die Capo hierboven maakt niet meer te maken. Laatst ook een valletje volledig van Marlow V12 gemaakt, grof gevlochten Vectran zonder mantel, erg fijn en soepel lijntje met mooie specs! Ligt ook verrekte lekker in de hand, dus misschien ook wel mooi voor schoten hoewel daar niet voor bedoeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 15 nov 2010 12:55 #160541

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
FMJ,

Je zegt een vectran val te hebben zonder mantel, maar in hetzelfde bericht zeg je ook dat vectran UV niet kan verdragen...

Hoe los je dat op?

Op de Swan hebben we ook een paar vectran vallen (genua) en die trekken we dus na het zeilen de mast in om ze te beschermen tegen UV-licht.
Als je dat niet doet worden ze natuurlijk door het afbreken wel wat onvoorspelbaar en zal je net zien dat ze tijdens een mooi kruisrak breken.....

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 15 nov 2010 14:11 #160551

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ik zeg niet dat ze niet tegen UV kunnen, ze gaan naar 50% vd sterkte en blijven daar hangen. Tenzij je de America's Cup vaart hanteer je altijd een veilgheidsmarge heel ver boven de 2, dus niets ah handje. Bovendien is dit Marlow-spul ook nog eens extra gecoat tegen UV, dus is geen kale Vectran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 15 nov 2010 15:04 #160563

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Aha! Vooral dat laatste zal flink meehelpen!

en overschat de veiligheidsmarges niet... Op de Swan hebben we opndanks het in de mast hijsen toch al een vectran val gebroken... En het was op een stukje dat nét nog niet op een blok zit... Dus zal wel met vermindering van de sterkte te maken hebben!

En het nadeel is dus dat je absoluut geen waarschuwing krijgt van die val dat het bijna zover is!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 16 nov 2010 16:33 #160802

Naar aanleiding van de link naar de Technical Data door P.Huisman, toch maar is gaan zoeken op internet of deze ook niet bestaat voor andere lijnen van marlow. Jammer genoeg staat deze informatie niet op de site van marlow zelf maar www.ropelocker.co.uk heeft ze gelukkig wel voor de lijnen die zij verkopen.

Excel Racing – 1,5% rek bij 50% load
Excel D12 – 3,25% rek bij 50% load
D2 Racing / Classic – 3,25% rek bij 50% load

Wat mij verbaast is dat Excel Racing maar 1,5% rek heeft en Excel D12 3,25% rek bij 50% van de breek sterkte. Excel Racing is een lijn met een Dyneema kern en Polyster mantel waar Excel D12 alleen uit een dyneema kern bestaat. Persoonlijk had ik eerder verwacht dat Excel D12 de laagste rek zou hebben (deze is ook het sterkste) en zeker niet 2x zo veel als Excel Racing. Enig idee waarom dit zo is? Manier van weven of geeft die mantel toch ook minder rek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 16 nov 2010 17:22 #160805

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
de breeksterkte van Excel racing 6 mm is 1806 kg
en die van D12 6 mm is 3230 kg, bijna 2 maal zoveel......

Dat zou het verschil in rek kunnen verklaren:
50% trekken aan D12 is ook 2 maal zo veel als 50% aan Excel racing. Die 2 maal zo grote kracht geeft ook een dubbele rek.

Ik neem aan dat de tabel alleen de 'echte' rek geeft, de bedded-in rek na de first- en second loading....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 19 nov 2010 08:42 #161397

Ik heb de specs van D2 Racing nog eens bekenen en kom tot het volgende (in vergelijking met Dynesport van Lanex):

D2 Racing 12mm 6690kg breekkracht / 9,4kg
Dynesport 12mm 6800kg breekkracht / 9.0kg

Dat ontloopt elkaar qua specs niet zoveel dus. Het verschil zit in de rek bij (met name) de hogere belastingen.Bij een belasting van rond de 20% geven zowel Marlow als Lanex voor de lijnen ongeveer 2% aan. Bij Lanex is de rek bij 50% belasting rond de 4.2% in plaats van de 3.25% bij D2. Ik verwacht echter dat de belasting bij de meeste zeilers niet in deze regio zal komen.

Het prijs verschil tussen de beide is echter significant. Wij verkopen Dynesport 12mm voor iets minder dan €6,00 terwijl ik Marlow op het web (een NL-winkel en dat zal mogelijk niet de goedkoopste zijn hoor) voor €11,10 te krijgen is.
www.YachtingRopes.com - kom kijken en profiteer van 5% extra leden korting!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl