Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Breeksterkte val

Breeksterkte val 18 aug 2010 19:24 #143474

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Wie weet wat moet de breeksterkte zijn van een val voor een grootzeil van 40 m2? Waterverplaatsing van de boot is 7000 kg.
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 18 aug 2010 19:37 #143477

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
tsja, hoe hard ga je aan die val trekken?
Met een lier met 4* vertraging en 1 op 5 hefboom (handel/trommel) kun je 20 keer pakweg 60 kg trekken, dus 1200 kg (12000N). (meer als je héél sterk bent).

Dan is een 8mm polyester (Marlow) val voldoende, die breekt bij 1740kg.
Is alleen een beetje te dun om mee te hijsen en voor in een stopper. Dus 10 mm. Breeksterkte 2850kg....

Vind je dat nog een beetje weinig, neem dan 10 mm Dyneema, kun je 3950 kg mee trekken. Aan een lijn van 12 mm til je bijna de hele boot op....

Dyneema heeft wel het grote voordeel dat het niet rekt!

Een zeer handig hulpmiddel:

www.harkencompuspec.com

selecteer je boot (ja de winner1120 staat er ook bij)
en de toepassing, en je krijgt beslag-advies
Kijk vervolgens in de catalogus naar de specs van de geadviseerde spullen en je krijgt een idee van breeksterktes.

groet
t
Laatst bewerkt: 18 aug 2010 19:49 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 18 aug 2010 20:10 #143479

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Tiptolest admiral 12 mm, breekkracht in daN 3000 en voor 10 mm 2300. Dyneema of P.B.O. kan ook met dunnere val maar is duurder.
Wat gebruik je nu?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 18 aug 2010 20:17 #143481

Voor de genua kun je de schootspanning uitrekenen met de volgende formule:

Schoot belasting = 0.02104 x Windsnelheid^2 x Zeiloppervlak.
daarin zijn windsnelheden in knopen en oppervlak in m2.

Voor een high aspect fok is de val spanning ongeveer gelijk aan deze formule, voor een genua I (150%) is dat ongeveer 75%.
het hangt er dus ook vanaf met hoeveel wind je gaat varen.

Het is wel zo dat als je een maat lijn dikker gaat dat deze gelijk 4 keer zo sterk is. Je komt dus vaak op zelfde lijn diktes uit. kijk ook wat de maximale (en minimale) lijn dikte is voor je val stoppers. Er zijn stoppers die daar erg gevoelig voor zijn. Vooral de stoppers die ontworpen zijn voor hoge belastingen.

gr

Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 18 aug 2010 20:37 #143486

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
40 m2 grootzeil aan 8mm dyneema gaat prima leert de ervaring. Je stoppers gaan eerder kapot dan je val, zoek maar eens op wat die kunnen hebben..

Overigens ben ik voorstander van zo dun mogelijke vallen (en zo veel mogelijk verjongen) omdat dat veel soepeler over blokken ed buigt en het hijsen dus aanmerkelijk lichter gaat. 8 mm Gleistein Tapertwin of iets in die geest met ter hoogte van de stopper een metertje 10mm mantel eroverheen of zo zou ik doen dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 18 aug 2010 21:55 #143498

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Als je mantel enkel 10mm zou nemen ter hoogte van de stopper, hou dan ook rekening met welk deel van de val in de stopper zit als je onder gereefd grootzeil vaart.
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 18 aug 2010 23:40 #143501

FMJ schrijft:
Overigens ben ik voorstander van zo dun mogelijke vallen (en zo veel mogelijk verjongen) omdat dat veel soepeler over blokken ed buigt en het hijsen dus aanmerkelijk lichter gaat.

Sluit ik me volledig bij aan, maar nog wel een kleine aanvulling:
Dyneema vallen zijn zeer goed UV bestandig, polyester vallen echter niet, deze moet je dus niet verjongen.

gr

Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 18 aug 2010 23:53 #143502

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
christof schrijft:
Als je mantel enkel 10mm zou nemen ter hoogte van de stopper, hou dan ook rekening met welk deel van de val in de stopper zit als je onder gereefd grootzeil vaart.

Voordat je dan diverse bobbels (dikteverschillen) gaat maken in je val (die OOK rottig over blokken lopen) kan je overwegen of de schijven niet ruimschoots groot genoeg zijn om een val te gebruiken die gewoon over de hele lengte 10mm is - zo dik is dat ook weer niet.. Dyneema kern met polyester mantel is qua kosten, sterkte en rek dan een fraaie keuze denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 19 aug 2010 06:12 #143510

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Ik heb nu marlow 12 mm en ik wil graag naar 10 mm vanwege de hier al eerder genoemde voordelen. Verjongen gaat me wat te ver, ik ben geen (zeer) actieve wedstrijdzeiler.
Als ik op de site van George Kniest kijk, zie ik het volgende:
Marlow 10 mm - 3190 kg - 2,60
Marlow 12 mm - 4320 - 3,90
U-rope Comp 10 mm - 3950 - 5,20
U-rope D2 10 mm - 5360 - 7,75

Het prijsverschil tussem Marlow en Dyneema is behoorlijk. Hoeveel rek (in %) heeft Marlow 10mm? Is dat veel meer dan de 12mm Marlow die ik nu heb?
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 19 aug 2010 06:29 #143514

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
marlow braid (wel ff opletten welk marlow touwtje je haalt bij Kniest!) rekt bij de breekbelasting 12%

zie www.marlowropes.com/index.php?...icle&id=29&Itemid=67

voor de prachtige grafieken etc.

Omdat de 12mm pakweg 1/3 sterker is zal het bij de belasting die jij erop zet ook 1/3 minder rekken, de rek is immers vrijwel lineair met de belasting.
Als die val dus tot 500 kg (5000N) belast wordt via de lier en later de wind dan is de rek
- in de 10 mm lijn: 0,12 procent * lijnlengte (15m) * 1/6 (belasting), dus 30 cm (veel hé)
- in de 12 mm lijn: 0,12 * 15 * 1/9 (belasting) dus 20 cm.

ter vergelijking: Dyneema rekt 2% ipv 12%.
En het heeft ook nog een hogere breeksterkte bij dezelfde diameter. Dus bij de 500 kg belasting zou een 10mm Dyneema val pakweg 3 cm rekken...
Dan trekt je aan het zeil ipv dat je met je lier de val uitrekt...
groet
t
Laatst bewerkt: 19 aug 2010 06:56 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 19 aug 2010 06:43 #143518

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
en nog even voor de volledigheid, vergeet niet bij onze sponsoren te kijken voor je lijnen!

(ZF-korting!)

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 19 aug 2010 07:01 #143522

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Capolavoro schrijft:
marlow braid (wel ff opletten welk marlow touwtje je haalt bij Kniest!) rekt bij de breekbelasting 12%

zie www.marlowropes.com/index.php?...icle&id=29&Itemid=67

voor de prachtige grafieken etc.

Omdat de 12mm pakweg 1/3 sterker is zal het bij de belasting die jij erop zet ook 1/3 minder rekken, de rek is immers vrijwel lineair met de belasting.
Als die val dus tot 500 kg (5000N) belast wordt via de lier en later de wind dan is de rek
- in de 10 mm lijn: 0,12 procent * lijnlengte (15m) * 1/6 (belasting), dus 30 cm (veel hé)
- in de 12 mm lijn: 0,12 * 15 * 1/9 (belasting) dus 20 cm.

ter vergelijking: Dyneema rekt 2% ipv 12%.
En het heeft ook nog een hogere breeksterkte bij dezelfde diameter. Dus bij de 500 kg belasting zou een 10mm Dyneema val pakweg 3 cm rekken...
Dan trekt je aan het zeil ipv dat je met je lier de val uitrekt...
groet
t

Dat is een erg groot verschil! Is de 2% rek van Dyneema voor de duurste kwaliteit? Of heeft die nog minder rek? Wat is de rek van de "sport" kwaliteit?
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 19 aug 2010 07:03 #143524

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
trotti schrijft:
en nog even voor de volledigheid, vergeet niet bij onze sponsoren te kijken voor je lijnen!

(ZF-korting!)

Groeten,
Globe_Trotti

Ze geven op dit moment al 20% korting. Komt de ZF korting daar boven op? Hoeveel is die extra korting en hoe kan ik aangeven dat daar voor in aanmerking kom?
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 19 aug 2010 07:05 #143525

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roberth schrijft:
Dat is een erg groot verschil! Is de 2% rek van Dyneema voor de duurste kwaliteit? Of heeft die nog minder rek? Wat is de rek van de "sport" kwaliteit?

'sport' dyneema zegt me niets, welke fabrikant?

de 2% is van Marlow Dyneema. Andere goede merken zullen hetzelfde zijn, goedkopere merken aanzienlijk meer rek, want daar zit ander spul/minder Dyneema in.

mijn data komen van de Marlow site. Ik heb alles Marlow aan boord, toevallig. Vorige vallen (Spirit 32) zijn 16 jaar meegegaan.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 19 aug 2010 07:08 #143526

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Dynesport van de adverteerder?
Rekt 7% bij halve belasting, en lineair, dus 14 % bij breekbelasting, volgens de grafiekjes op de site.
Slechter dan Polyester van Marlow.....

Chineema?

groet
t
Laatst bewerkt: 19 aug 2010 07:13 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 19 aug 2010 07:27 #143531

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wanneer ik me niet vergis zijn de genoemde rekpercentages de rek bij breuk. Dat is duidelijk niet van toepassing bij normaal gebruik. Maximaal 25 % van die belasting komt eerder en dan is de rek een fractie van de gegeven rek bij breuk.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 19 aug 2010 07:28 #143532

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Proost schrijft:
Wanneer ik me niet vergis zijn de genoemde rekpercentages de rek bij breuk. Dat is duidelijk niet van toepassing bij normaal gebruik. Maximaal 25 % van die belasting komt eerder en dan is de rek een fractie van de gegeven rek bij breuk.

Groet, Dennis

dat zit al in mijn berekening hierboven van de rek bij 500 kg belasting.
en de rek is vrijwel lineair met de belasting, dus 25% belast is 25% van de max rek.

groet
t
Laatst bewerkt: 19 aug 2010 07:29 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 19 aug 2010 07:29 #143533

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
:D mooi gevonden, Capo. Tijd voor P. Huisman om wat tekst en uitleg te komen geven!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 19 aug 2010 07:57 #143547

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Voor info in het Nederlands kun je ook even googelen naar > neptunus lijnen en schoten breek-kracht-tabel <
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 19 aug 2010 08:05 #143549

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
talamex.prepublisher.com/downl...20kracht%20tabel.pdf

deze dus. met de eigen merknamen erin.

iets eindigend op 'est' is polyester
op 'lon' is nylon
op 'ene' is polyetheen of polypropyleen

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 19 aug 2010 08:16 #143553

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
Capolavoro schrijft:
Een zeer handig hulpmiddel:

www.harkencompuspec.com

selecteer je boot
Mooie database. Nu nog een geschikte vergelijkingsboot: helaas zie ik de Cornish Crabber Pilot cutter er niet bij staan: iemand nog suggesties voor qua tuigage daarmee vergelijkbare schepen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 19 aug 2010 08:20 #143556

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zo te zien zijn er behalve het paginanummer geen veranderingen in de tabel uit de Lankhorst-Taselaar catalogus van 1999 welke ik om deze info die daar in staat bewaart heb.

Ook een aanbevelingstabel voor schoten-vallen -trimlijnen staat daar in onderverdeeld als Toerzeilen en High Performance

Geeft je een idee als je moet vernieuwen.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 19 aug 2010 08:24 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 19 aug 2010 08:32 #143557

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Een klein onderzoekje van de sites leert:

Marlow 12 mm Dyneema
Breek 6690 kg
Gewicht per 100 meter 9,29 kg

Lanex 12 mm Dynasport
Breek 5100 kg
Gewicht per 100 meter 8,9 kg


De Lanex heeft 1 core en 2 mantels (binnen en buiten, beide polyester)
De Marlow heeft 1 core en 1 mantel,

Het verschil in breeksterkte (Marlow 31% sterker) spreekt voor zich wat betreft Dyneema gehalte……

Het gewicht: polyester heeft een Soortelijke Massa van pakweg 1.4, Dyneema van ongeveer 0,95. De Marlow lijn weegt per 100m ruim 4% meer dan de Lanex lijn.
En dat terwijl de Marlow kennelijk (zie breeksterkte) veel meer erg licht Dyneema bevat….
Dat zegt dus iets over de totale hoeveelheid materiaal per meter, een stuk meer bij Marlow, veel dichter gevlochten en minder ‘lucht’

Alle waar is naar zijn geld….

Groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 19 aug 2010 09:30 #143571

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ìk heb er nog ff aan gerekend.
- op basis van breeksterkte kun je de mix polyester (mantel) en Dyneema (kern) uitrekenen.
- het gewicht per 100 meter is bekend (opgave leveranciers)
- het volume van 100 meter is gegeven: pi*r2*100m (r=6mm)
- dus weet je ook de soortelijke massa van het gehele touw
- uit de polyester/dyneema mix kun je de soortelijke massa van het mengsel uitrekenen excl. de lucht die erin zit
- en dan weet je ook de hoeveelheid lucht!

694219319665945976-a-capolavor...2/home/pag2/touw.JPG

voor de tabel

groet
t
Laatst bewerkt: 19 aug 2010 10:12 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Breeksterkte val 19 aug 2010 09:53 #143574

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Apae schrijft:
Capolavoro schrijft:
Een zeer handig hulpmiddel:

www.harkencompuspec.com

selecteer je boot
Mooie database. Nu nog een geschikte vergelijkingsboot: helaas zie ik de Cornish Crabber Pilot cutter er niet bij staan: iemand nog suggesties voor qua tuigage daarmee vergelijkbare schepen?

Je kunt ook zelf je boot toevoegen! In het eerste selectievenster selecteer je "I can't find my boat". Dan kom je in een volgens venster met nog meer boten, en de mogelijkheid om een custom boot toe te voegen!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl