Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Achterstagspanner plaatsen

Re:Achterstagspanner plaatsen 30 okt 2010 10:39 #157735

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het is echt niet zo dat een aluminium mast 'een stijve paal' is.
elke alu mast buigt. Leg m maar eens alleen in het midden ondersteund neer, zul je zien dat de einden doorhangen. Of alleen op de einden ondersteund, en ga eens op het midden zitten. Met een beetje belasting erop zomaar tientallen centimeters doorbuiging.
Die blijf dus echt niet recht omdat er onder een paar boutjes tegenaan zitten......

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Achterstagspanner plaatsen 30 okt 2010 11:19 #157737

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
tp_zoveel schrijft:
lodewijk stegman schrijft:
Verder zie je over het hoofd dat sommige strijkbare masten niet in een mastspoor staan, maar in een mastvoet, waarin de mast is gefixeerd door twee bouten. De bewegingvrijheid van de mast is dan zeer beperkt.
Vandaar jouw opmerking om de voorstag spanning te regelen aan het voorstag zelf en niet aan de achterstag. Jouw mast staat min of meer gefixeerd door twee bouten; als jij voor- en achterstag zou verwijderen blijft je mast staan dankzij die twee bevestigingspunten.
Theoretisch is dat inderdaad het geval. Ik zou dat volledig 'los' staan niet te lang willen laten duren, overigens. En alleen stilliggend in een rustige haven.
Op mijn boot (waar het in dit draadje om gaat...) staat de mast min of meer los op een soort schoteltje op het kajuitdak. Als ik de achterstag span, scharniert de mast naar achteren, hij buigt niet. Doordat hij naar achteren scharniert, spant de voorstag.
Dat maakt het aanspannen van de voorstag door het verhogen van de achterstagspanning inderdaad makkelijker.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Achterstagspanner plaatsen 30 okt 2010 11:30 #157738

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Capolavoro schrijft:
het is echt niet zo dat een aluminium mast 'een stijve paal' is.
elke alu mast buigt. Leg m maar eens alleen in het midden ondersteund neer, zul je zien dat de einden doorhangen. Of alleen op de einden ondersteund, en ga eens op het midden zitten. Met een beetje belasting erop zomaar tientallen centimeters doorbuiging.
Die blijf dus echt niet recht omdat er onder een paar boutjes tegenaan zitten......
Moet ik nou echt nog een keer uitleggen dat je in het onderhavige geval om de voorstagspanning te verhogen met de achterstagspanning als extra ook de buigstijfheid van de mast moet overwinnen?
Elke mast buigt, maar het kost wel kracht. Als het je vooral gaat om de voorstagspanning te kunnen verhogen, dan is dat bij een mast die aan de voet niet wordt ingeklemd gewoon makkelijker.

En nu echt voor de laatste keer: niet elke mast heeft dezelfde buigstijfheid.
Als je om je heen kijkt dan zie je masten van dezelfde lengte met 1 stel zalingen en met 2 stel zalingen. Ik kan daar maar 1 reden voor bedenken.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Achterstagspanner plaatsen 30 okt 2010 11:55 #157740

  • monster
  • monster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 94
@TP:
Ik weet niet of je de verstelbaarheid belangrijk vind.
Zo ja, zou ik toch een takel overwegen, zo niet, kun je heel prettig blijven varen met "wieltjes".
Als je weet wat je diameter van je achterstag is kun je heel gemakkelijk de breeksterkte achterhalen en een takel samenstellen met blokken en een dyneema lijn.
Je kan zelf je hele achterstag vervangen door dyneema, maar dyneema is onderhevig aan slijtage.
Dus verstandig is het om je achterstag een aantal M in te korten en b.v. een 6 of 7 mm dyneema te beginnen. Zorg er voor dat het eerste deel van je vertraging zo lang is dat mocht er iets kapot gaan, de achterstag nooit langer kan worden dan je originele achterstag. Plaats een grote val kraal voor je harp van je blok, zodat deze ook je blok aan de achterstag niet kan beschadigen.
Als je dyneema gebruikt, gebruik dan een dyneema kern, alleen op het laatste deel van de vertraging zou ik lijn met een mantel gebruiken.

sus6. M.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Achterstagspanner plaatsen 30 okt 2010 12:04 #157743

  • monster
  • monster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 94
Capolavoro schrijft:
het is echt niet zo dat een aluminium mast 'een stijve paal' is.
elke alu mast buigt. Leg m maar eens alleen in het midden ondersteund neer, zul je zien dat de einden doorhangen. Of alleen op de einden ondersteund, en ga eens op het midden zitten. Met een beetje belasting erop zomaar tientallen centimeters doorbuiging.
Die blijf dus echt niet recht omdat er onder een paar boutjes tegenaan zitten......

groet
t

Een "normale" mast wel, op een Amel super Marau staat een stuk alu. dat niet te buigen valt. Met de achterstag idioot strak en de voorste onderwanten ook maximaal.
Met een provisorische babystag kregen we de mast top uiteindelijk een halve mast dikte naar achter.
Doel was te zien of we het veel te bolle grootzeil iets vlakker konden trimmen, Maar helaas, toch de luffcurve aangepast.
Er zijn dus masten die buigen niet leuk vinden, en met veel geweld een minimale buiging laten zien.

groeten M.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Achterstagspanner plaatsen 30 okt 2010 17:01 #157765

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
lodewijk stegman schrijft:
Moet ik nou echt nog een keer uitleggen dat je in het onderhavige geval om de voorstagspanning te verhogen met de achterstagspanning als extra ook de buigstijfheid van de mast moet overwinnen?
Elke mast buigt, maar het kost wel kracht. Als het je vooral gaat om de voorstagspanning te kunnen verhogen, dan is dat bij een mast die aan de voet niet wordt ingeklemd gewoon makkelijker.

En nu echt voor de laatste keer: niet elke mast heeft dezelfde buigstijfheid.
Als je om je heen kijkt dan zie je masten van dezelfde lengte met 1 stel zalingen en met 2 stel zalingen. Ik kan daar maar 1 reden voor bedenken.

--
stegman

Zo hee hard gegaan hier vandaag. Wat je hierboven schrijft onderschrijf ik volledig, jij had het alleen steeds over compressiekrachten, dat is een heel ander verhaal en een VEEL grotere kracht. Maar zonder inklemmen beneden gaat dat inderdaad allemaal nog wat makkelijker, nu heb je een beetje het idee van een steekmast, die wordt ook op 2 punten tegengehouden, alleen is de afstand tussen die twee wat groter. En 5 centimeter voor- achterwaartse verplaatsing van de masttop doet al HEEL veel met je genua, dus dat ie niet veel buiging / kanteling over 10 of meer meters lengte.

En die 1, 2 of 3 zalingen ken ik drie redenen voor, vanuit constructief oogpunten, 'oversizen' niet meegenomen'. 1 - lichter of zwaarder mastprofiel dus meer of minder ondersteuning nodig 2 - steekmast of geen steekmast, steekmast kan dunner 3 - zware verstaging en veel prebend of lichtere verstaging en minder prebend. Bij zwaar rodrig en veel prebend kan je met een akelig dun mastje of akelig weinig zalingen werken..

Daarnaast, belangrijker voor de mate van buigzaamheid: de aluminiumlegering. Kan je masttop helemaal niet naar voor of achter dan moeten voorstag en achterstag gewoon permanent strak staan, beetje meer bolling trimmen door te vieren zit er dan niet in, dus inzetbereik van je voorzeiltjes wordt wat kleiner (eerder wisselen of stilliggen).


@TP-zoveel: ben benieuwd naar je ervaringen als je er straks een wieltje tussen hebt zitten.

@monster: een 'kraal' zou ik niet vertrouwens als enige stop bij een masttoptuigage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Achterstagspanner plaatsen 31 okt 2010 17:37 #157865

  • monster
  • monster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 94
@FMJ: Nee een kraal alleen is niet te vertrouwen, wel als deze tegen een harp zit van je volgende blok. Op die manier voorkom je schade door de harp aan je blokken als je de achterstag te ver lost.
Het zij door los schieten of breken of bij b.v. het aftuigen.

groet, M.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Achterstagspanner plaatsen 31 okt 2010 19:08 #157887

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Wel even opletten dat de harp even sterk is als het dyneema dan. Meestal is dat een zwakke plek, doordat de lijnen tegenwoordig zo ontzettend sterk zijn. Heb ze al met enige regelmaat zien breken. Pas ze zelf ook nauwelijks meer toe, overal waar het kan dyneema stropjes, simpel goedkoop en betrouwbaar. Maar op zich een mooie veiligheid mits goed uitgevoerd inderdaad!

Maar wat voor vertraging zou je dan moeten toepassen op een masttoptuig? Dat red je bij lange na niet met 1:8 denk ik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Achterstagspanner plaatsen 31 okt 2010 20:51 #157927

Dag,

Het opvoeren van de achterstagspanning bij een toptuigage levert alleen maar extra compressie in de mast op, geen buigingsmoment, en als de mast uiteindelijk onder hoge druk toch gaat buigen weet je niet precies waarheen. Het lijkt me zinloos hier geld aan uit te gaan geven, een verstelbaar babystag is volgens mij nuttiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Achterstagspanner plaatsen 31 okt 2010 20:57 #157929

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Ja en mijn ogen staan verkeerd in mijn hoofd als ik na het aandraaien van de achterstagspanner de mastbuiging zie toenemen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Achterstagspanner plaatsen 31 okt 2010 21:53 #157942

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Gelukkig ging het in eerste instantie om voorstagspanning, niet om buiging. Buiging is (liefst in combinatie met een babystag of een steekmast) een leuk bijproduct met nuttige functies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Achterstagspanner plaatsen 01 nov 2010 18:27 #158081

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Gert, zoals hierboven uitvoerig te lezen is dat te kort door de bocht. Met een aangespannen babystag of gepijlde zalingen kan het aldus oprekken van de voorstag wel degelijk de kromming van de mast iets veranderen.

Lodewijk en consorten,
Als jullie zulke idioot stijve masten hebben, waarom zitten er dan in hemelsnaam nog stagen aan?

Echt, het kan nog zo'n dikke stijve paal zijn, maar met een hefboom van een meter of tien, tegen een paar boutjes onderaan, is de stijfheid van de mast echt geen partij meer tegen de stagspanning.

Zelfs al zou die mast tien keer stijver zijn dan het lichte soort aluminium jachtmasten die je met 1 vinger gemakkelijk centimeters buigt, dan nog is het tien meter verder vrij eenvoudig die centimeter te buigen.

Reken voor de grap die hefboom eens uit ; als de mast niet doorgestoken is zou je de bouten van de mastvoet afbreken of uit het dek rukken, als die significant weerstand moesten bieden tegen de achterstagspanning.

Maargoed, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen nietwaar ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Achterstagspanner plaatsen 01 nov 2010 18:31 #158084

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
lodewijk stegman schrijft:
Als je om je heen kijkt dan zie je masten van dezelfde lengte met 1 stel zalingen en met 2 stel zalingen. Ik kan daar maar 1 reden voor bedenken.

--
stegman

mijn mast heeft 3 stel zalingen ;-)
wat voor reden bedenk jij daarbij?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Achterstagspanner plaatsen 01 nov 2010 21:40 #158159

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Capolavoro schrijft:
mijn mast heeft 3 stel zalingen ;-)
wat voor reden bedenk jij daarbij?

Dat je mastprofiel niet stijf genoeg is om het met 2 paar zalingen te stellen. Daarom buigt ie ook zo lekker in vergelijking met masten die net zo lang zijn en maar 2 of zelfs 1 paar zalingen hebben.

Maar dat zal toch geen aha-erlebnis voor je zijn, hoop ik?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.279 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl