lodewijk stegman schrijft:Moet ik nou echt nog een keer uitleggen dat je in het onderhavige geval om de voorstagspanning te verhogen met de achterstagspanning als extra ook de buigstijfheid van de mast moet overwinnen?
Elke mast buigt, maar het kost wel kracht. Als het je vooral gaat om de voorstagspanning te kunnen verhogen, dan is dat bij een mast die aan de voet niet wordt ingeklemd gewoon makkelijker.
En nu echt voor de laatste keer: niet elke mast heeft dezelfde buigstijfheid.
Als je om je heen kijkt dan zie je masten van dezelfde lengte met 1 stel zalingen en met 2 stel zalingen. Ik kan daar maar 1 reden voor bedenken.
--
stegman
Zo hee hard gegaan hier vandaag. Wat je hierboven schrijft onderschrijf ik volledig, jij had het alleen steeds over compressiekrachten, dat is een heel ander verhaal en een VEEL grotere kracht. Maar zonder inklemmen beneden gaat dat inderdaad allemaal nog wat makkelijker, nu heb je een beetje het idee van een steekmast, die wordt ook op 2 punten tegengehouden, alleen is de afstand tussen die twee wat groter. En 5 centimeter voor- achterwaartse verplaatsing van de masttop doet al HEEL veel met je genua, dus dat ie niet veel buiging / kanteling over 10 of meer meters lengte.
En die 1, 2 of 3 zalingen ken ik drie redenen voor, vanuit constructief oogpunten, 'oversizen' niet meegenomen'. 1 - lichter of zwaarder mastprofiel dus meer of minder ondersteuning nodig 2 - steekmast of geen steekmast, steekmast kan dunner 3 - zware verstaging en veel prebend of lichtere verstaging en minder prebend. Bij zwaar rodrig en veel prebend kan je met een akelig dun mastje of akelig weinig zalingen werken..
Daarnaast, belangrijker voor de mate van buigzaamheid: de aluminiumlegering. Kan je masttop helemaal niet naar voor of achter dan moeten voorstag en achterstag gewoon permanent strak staan, beetje meer bolling trimmen door te vieren zit er dan niet in, dus inzetbereik van je voorzeiltjes wordt wat kleiner (eerder wisselen of stilliggen).
@TP-zoveel: ben benieuwd naar je ervaringen als je er straks een wieltje tussen hebt zitten.
@monster: een 'kraal' zou ik niet vertrouwens als enige stop bij een masttoptuigage.