trotti schrijft:Ach, waarom zou de lijn van de achterstagspannen breken?
als die al breekt is het het meest logische als die breekt wanneer er veel spanning op staat. Dat is dus bij veel wind en op aandewindse koersen.
Op aandewindse koersen zal je grootzeil de mast wel overeind houden als de achterstagspanner breekt, zodat je eea weer aan elkaar kunt knopen.
In 2008 heb ik getracht een delivery van een 31.7 naar Cuxhaven te maken. Met 12-15 knopen wind van achter zeilden we het zeegat bij Terchelling uit. Mooi spinnakertje erop en gaan met die banaan, dat duurde wel geteld 20 minuten! achterstag talie brak af en de mast maakte een hele mooie niet te stoppen buiging voorover, ondanks de gepijlde zalingen. Die buiging ging door totdat de marifoon antenne op de bodem lag....
Je kunt ook nog denken aan een soort borglijn welke je naast de spannen vastzet. (met een toptuig trek je de achterstag toch geen hele einden door)
Die borglijn MOET je er op maken als je een achterstag talie hebt. Een splits die breekt, klem die losschiet en je hebt wat we hadden met die 13.7, en we waren niet de enige vond ik later op het internet.
Overigens zijn de stagspanners die jij noemt wel prima voor de job hoor! je geeft ze een paar zwengels en klaar. en het is echt niet zo dat je continue aan het trimmen bent met je achterstag. simpelweg een paar slagen bij met veel wind, en weer eraf na t zeilen
Sluit ik me volledig bij aan.
gr
Erik