Gregor schreef :
Eens dat het er beroerd uitziet. Ben er nog steeds van ontdaan.
Een babystag is niet mogelijk i.v.m. de zelfkerende fok. Elk voordeel heb z'n nadeel....
Het zijn gepijlde zalingen op deze Hanse.
De hoek is maar erg klein. Dta vereist een hele hoge spanning op de topwanten om de mast zo voor te buigen dat er geen risico is op jouw verkeerde buiging. Te hoog, denk ik.
Je zou het kunnen proberen, zie het Selden boekje.
Maar ik geloof er niet in, met deze kleine hoek van de zalingen.
En die hoek groter maken kan niet, want dat is een forse aanpassing van de mast én de plaats van de puttingen.
Ik zou de ontwerpers (J&V, toch?) eens zien te contacten, en te vragen of zij zit zo ontworpen hebben.
10 tegen 1 dat ze zeggen: 'nee meneer, er zat een babystag op maar Hanse wilde zo graag een keerfok'.
Het is jammer, maar zo gaan die dingen: veiligheid wordt ingeruild voor gebruiksgemak.
Het argument van te groot 2e rif wil er bij mij niet in.
Je moet ook een 3e rif kunnen zetten, of een trysail.
Je wilt de oorzaak weten, schrijf je. Dat zou ik ook willen in jouw geval. De boot ligt nu 2 jaar in het water, met alle stagen vol onder spanning? Ook voor- en hekstag? Of ontspan je de hekstag na het zeilen?
Kennelijk is de spaning op de topwanten nu minder dan vroeger (als de mast toen niet zo boog).
Daar kunnen 3 redenen voor zijn:
- de mast is naar beneden gezakt, in het dek of met steun en vlak en al
- de topwanten zijn los gaan staan of gerekt (onwaarschijnlijk)
- de zijden van de boot waar de puttingen zitten zijn omhoog en naar binnen getrokken. Dat is niet zo moeilijk, het enige wat dat tegenhoudt is het dek. Een paar mm is genoeg. Een van onze collega-ZFers stelt af en toe de spanschroeven onder dek van de Bav37 wat strakken, zodat de deurtjes weer dicht kunnen ;-(
Allemaal niet leuk. Zoek eens goed naar sporen van vervorming van de romp.
groet
t