Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inverse Bend

Inverse Bend 08 mei 2011 12:56 #193037

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Hallo,

Tijdens een zeiltocht zag ik tot mijn schrik het volgende:


Het waaide tussen de 22-26knt, voeren aan de wind, twee riffen in het grootzeil en de high aspect op

De zaak is in behandeling van de verzekering en een mastenmaker. Wat mij mij bezighoudt, is de vraag "hoe heeft dit kunnen gebeuren". Iemand een vergelijkbare ervaring of idee? Overigens, dat de mast er nog opstaat is puur mazzel.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 15:09 #193057

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Hoe stonden de stagen/staand want?
Zo te zien top getuigd.
Als ik het zo zie stond er totaal geen spanning op de achterstag.
Ik neem aan als je de spanning van de voorstag verminderd dat deze mast niet terug komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 15:18 #193058

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Dat er op de foto geen spanning op de achterstag staat kan wel kloppen, gezien de kromming van de mast zal deze dus ook korter worden.
Op de foto is moeilijk in te schatten waar de kromming begint, is dat terhoogte van de aangrijppunten van de zijverstaging?

Dan zou je kunnen denken dat de zijstagen op veel te hoge spanning stonden en de achterstag op te weinig, door grote kracht op de voorstag uit te oefenen door de genua gaat de mast voorover buigen.
Zo niet dan kun je ernstig afvragen hoe het zit met de stijfheid van de mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 15:25 #193059

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Achterstag stond helemaal door, althans zover als ik met de hand kon doorzetten.
Idd top getuigd.
Volgens de mastenmaker stond de mast er niet slechter of beter op dan op en gemiddelde zeilboot. Feit is, dat 2cm van de onderzijde van de mast, de mast deukjes heeft.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 15:28 #193060

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Is de mast afgelopen winter eraf gehaald (winterberging) ?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 15:28 #193061

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
De buiging begon ter hoogte van de eerste zaling.

Op het moment dat ik het zag, stond de mast te pompen, naar achteren dus. Ik schrok me werkelijk de T....

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 16:12 #193070

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Intruder schreef :
Is de mast afgelopen winter eraf gehaald (winterberging) ?

Mast is er niet af geweest.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 16:16 #193071

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Gregor schreef :
Achterstag stond helemaal door, althans zover als ik met de hand kon doorzetten.
Idd top getuigd.
Volgens de mastenmaker stond de mast er niet slechter of beter op dan op en gemiddelde zeilboot. Feit is, dat 2cm van de onderzijde van de mast, de mast deukjes heeft.

Gregor

Deuken aan de onderzijde van de mast, dus door hoge compressie kracht benedenwaards in de lengte richting van de mast?
Of is dat het punt waar inwendig in de mast het ondersluitstuk ophoud op de mastvoet, of is het een doorgestoken mast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 16:45 #193083

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Je hebt maar één onderwant (dus alleen achter het hoofdwant), en geen kotter/babystag zo te zien?
Laatst bewerkt: 09 mei 2011 04:05 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 16:46 #193085

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Volgens mij zijn die deuken ontstaan doordat de mast naar achter boog, doorwaad er druk op de achter- onderzijde van de mast is komen (de voorkant is ook ong. 5mm vrij geweest) en er door die belasting een knik in is gekomen.

De mast staat op/in een mastvoet, is dus niet doorgestoken.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 16:47 #193086

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Geen kotterstag.

Mast is 9jr oud, net als de boot. Topgetuigd, 2*3 stagen, een voorstag en een achterstag.
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 08 mei 2011 16:52 door Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 16:49 #193088

Moet een mast met deze tuigage ( haakse zalingen en enkel onderwant als ik het goed zie) geen behoorlijke prebend (top naar achteren) hebben?
Dan zou dit volgens mij nooit kunnen gebeuren.
Zonder prebend kan de mast bij onvoldoende steun door de druk in het grootzeil in het mideen naar achteren doorbuigen wat hetzelfde er uitziet als dit geval. Daarom kan bij bepaalde tuigage vormen bijvoorbeeld het zeilen op alleen de genua gevaarlijk zijn .
Oorzaak zou dan zijn : optuigen na de winterstalling zonder prebend.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 16:56 #193092

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Mast is er niet af geweest, boot heeft in het water gelegen de afgelopen 2 jr. Zonder spanning op de achterstag heeft de mast een lichte prebend.

Mijn trigger was, dat ik zag dat de 2e zeillat van boven een bolling vertoonde die ik ongewoon vond bij die wind en die zeiltrim. Toen ik dat zag, zag ik ook de mast naar achteren pompen.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 17:47 #193104

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
dat ziet er beroerd uit! Had zomaar kunnen breken door de compressiekrachten. Die heb je erop gezet door de achterstag zo strak te zetten.
Zijn de zalingen gepijld? zo op de foto te zien nauwelijks tot niet.
Dus kun je met het topwant niet genoeg spanning erop zetten om een beetje buiging de goede (andere) kant op te creeeren.
Bij een tuigage zonder (voldoende) gepijlde zalingen hoort een babystag, om de boel onder kontrole te houden. Kennelijk heeft Hanse dat wegbezuinigd. Ik denk dat het erg verstandig is om er alsnog een babystag op te maken. Er is geen andere manier om dit probleem te beheersen.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 18:18 #193116

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Op de foto zie ik toch een babystag lopen? direkt onder de zaling naast de vlaggenlijn loopt toch de babystag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 18:23 #193118

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8062
Dat is een onderwant. Een babystag zit (laag) aan de voorkant van je mast.
nl.wikipedia.org/wiki/Babystag
Laatst bewerkt: 08 mei 2011 18:25 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 18:23 #193119

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Capolavoro schreef :
dat ziet er beroerd uit! Had zomaar kunnen breken door de compressiekrachten. Die heb je erop gezet door de achterstag zo strak te zetten.
Zijn de zalingen gepijld? zo op de foto te zien nauwelijks tot niet.
Dus kun je met het topwant niet genoeg spanning erop zetten om een beetje buiging de goede (andere) kant op te creeeren.
Bij een tuigage zonder (voldoende) gepijlde zalingen hoort een babystag, om de boel onder kontrole te houden. Kennelijk heeft Hanse dat wegbezuinigd. Ik denk dat het erg verstandig is om er alsnog een babystag op te maken. Er is geen andere manier om dit probleem te beheersen.
groet
t

Eens dat het er beroerd uitziet. Ben er nog steeds van ontdaan.

Een babystag is niet mogelijk i.v.m. de zelfkerende fok. Elk voordeel heb z'n nadeel....

Het zijn gepijlde zalingen op deze Hanse. De vraag die opkomt is, omdat de spanning op de verstaging voldoende was (volgens de mastenmaker), wat is er dan gebeurd? Ik kan er geen sluitende verklaring voor vinden. Iets dat ik wel zou willen alvorens naar een nieuwe mast te gaan.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 18:27 #193120

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Drie stagen aan BB en 3 :) aan SB, een ter hoogte van elke zaling en een in de top.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 08 mei 2011 18:27 door Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 18:29 #193121

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
De onder- voorzijde van de mast, die dus vrijkomt van de mastvoet...



Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 18:38 #193122

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ik sluit me aan bij Capo en gele boot, een mast heeft prebend nodig om bestand te zijn tegen de andere krachten die ontstaan bij gereefd varen. Kan ook nog zijn dat het tweede rif te 'groot' is ontworpen voor deze mast, er staat het eea over dit probleem ih Selden-boekje 'hints and advice'.

De mast had dmv een strak topwant en minder strakke diagonalen + bij een steekmast de juiste mastvoetpositie een buiging naar achteren moeten hebben om voldoende stijfheid te hebben. Of de mast blijven beschadigd is kan ik zo niet beoordelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 19:02 #193132

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
FMJ schreef :
Ik sluit me aan bij Capo en gele boot, een mast heeft prebend nodig om bestand te zijn tegen de andere krachten die ontstaan bij gereefd varen. Kan ook nog zijn dat het tweede rif te 'groot' is ontworpen voor deze mast, er staat het eea over dit probleem ih Selden-boekje 'hints and advice'./quote]

2e rif te groot??? Dat zou wel heel zorgelijk zijn. Goed om in de gesprekken rekening mee te houden. Naar het boekje ga ik op zoek.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 19:04 #193134

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8062
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 19:22 #193139

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Dank je wel.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 19:27 #193141

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
[quote="Gregor" post=193119
Een babystag is niet mogelijk i.v.m. de zelfkerende fok. Elk voordeel heb z'n nadeel....
Gregor[/quote]

Een verstelbare Babystag zoals Capo heeft, die kan je bij het overstag gaan even los zetten en daarna weer aantrekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inverse Bend 08 mei 2011 19:47 #193142

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8062
Nee Jeroen, dat kan nog steeds niet. Als je dan je babystag na de overstag weer aantrekken, staat die toch weer in je zeil. Je schoot gaat er immers nog steeds om de babystag heen na de overstag. Je zou dan twee verstelbare/aantrekbare babystagen moeten hebben, 1 voor over bb en 1 voor over sb aan weerszijden van de schoot. Bovendien is dan het nut van de zelfkerende fok (minder handelingen bij een overstag) zo goed als verdwenen en kun je dan beter over gaan op een reguliere schootvoering.
Laatst bewerkt: 08 mei 2011 19:57 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl