Oef gelukkig,
dan maak ik me geen zorgen. Nee, akkoord. Pompen of verzuipen doen we dus allemaal achter Inverse bend willen we niet zien. Nog steeds op 1 lijn.
Ik heb ooit op mijn boot 1 Harken blok in stukken getrokken. De dynamische belasting is dus net te groot geweest. Ik heb er nog 9 van aan boord die ik echt niet vervang. Kan weer jaren duren voordat zich dat weer voordoet.
Ik bedoel hiermee dat het 1 specifiek moment geweest kan zijn:
- Windvlaag (echt eentje van shiiiiit waar zit de overloop)
- Golfdal in duiken met de boeg (motorboot net voorbij)
- Net trekken aan de schoot
- En dan net de pompbeweging van de mast "hitten" op het moment dat de mast in de meest verre positie kwam;
Dan loopt de dynamische belasting ineens fors op terwijl de reguliere belasting mogelijk nog niet op 50% daarvan zit. Ongeacht of je mast hier tegen moet kunnen wil ik alleen maar aangeven dat het niet eerder meemaken van zoiets niet wil zeggen dat het onverklaarbaar is dat het nu wel gebeurt is. (of toen niet)
De wijze van vaststellen van al dan niet voldoende spanning laat ik aan de specialisten daar over. Ik heb er en niet voor geleerd en ik was er niet bij. Mijn leken verstand zegt echter dat je dat met schudden aan de mast niet kan vast stellen.
Die deukjes 2 cm boven de onderkant van de mast. Is al vastgesteld dat dit compressie deukjes zijn? Kan mij er daar namelijk heel slechts iets bij voorstellen op die plek. Heb je hier ook een foto van?
Gr Michel