Capolavoro schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Overigens is het met de hand of zelfs met een lier kapttrekken van een stag dat in goede staat is volslagen onmogelijk.
ben ik niet met je eens.
er zijn hier diverse gevallen voorbijgekomen waar wel degelijk de stag uit elkaar gedraaid is door de oprollijn; een uitgedraaide staaldraad breekt vervolgens draadje voor draadje.
Je vergeet de hefboom van de trommel:
de stag is 5 a 6 mm dik,
de trommeldiameter met lijn is zomaar 20 a 25 cm (200-250 mm)
Dat is een hefboom van 1 op 40 a 50.
En dan maal jouw 75 kg trekken, reken met moment maar uit.....
Met een lier lukt het zeker, dan hebben we ook een vertraging en een hefboom van de lier en handel, nog een factor 10 erbij.....
groet
t
Ik had het niet over het uit elkaar draaien van het stag. daar heb je inderdaad gelijk in.De trommel moet bij het indraaien van het zeil trouwens wel tegen de slagrichting van het stag in draaien, dan kan de boel niet zo makkelijk uit elkaar draaien . Staaldraad ( en touw) is tegen de klok in geslagen dus de trommel moet bij oprollen met de klok mee draaien.
Maar ik had hetover de kracht waarmee je aan een
val kunt trekken. En inderdaad , als de tieren van het stag een voor een breken is uiteindelijk de stag doormidden.
Maar als je dat bij maar één gelegenheid lukt ben je behoorlijk lang aan het trekken geweest en dat is sowieso niet aan te bevelen. Als de roller niet meer wil draaien helpt nog harder doortrekken echt niet meer.
Maar ja , als iemand helemaal niet weet hoe zo'n ding functioneert kan dat natuurlijk gebeuren.
Dus: bij charteren vóór afvaart even de rolreefinstallatie testen ( ook eventueel van een rolgrootzeil) kan heel veel ellende voorkomen.
Vreemd dat een verhuurder dat niet voor je doet als je erbij bent.
Maar ja , ik huur ook nooit.
Ad