Hoi Nora,
Even een paar punten,
het strijkwant:
Op de foto's lijken de zalingen niet gepijld, maar gewoon recht naast de mast te staan, klopt dat?
Dat betekent dat je geen extra strijkwant nodig hebt, als je de huidige verstaging vervangt door een stukje rvs buis tot het de hoogte van het scharnierpunt, en daar de nieuwe verstaging laat beginnen met een spanner, die op de buis naar achteren kan scharnieren.
Het stukje buis zet je naar voren vast met een stevige (niet rekkende lijn, of een stukje staalkabel (gewoon een stukje 4 mm dynema lijkt me sterk genoeg op strijkwant komt maar heel weinig kracht). Dus van top van buisje naar bijv scepter.
Het scharnierpunt:
De kajuitopbouw loopt achter de mast nog wat omhoog, als je dus een strijkvoetje aanschaft met scharnierpunt vlak achter de mast, dan komt de mast bij horizontaal dus klem op het dak. Verleng je de scharnier wat, dan gaat het scharnierpunt wat verder naar achteren, en bij strijken de mastvoet dus omhoog. Deze oplossing wordt o.a. op een Clever 23 toegepast. Een andere optie is een mastvoet bestaande uit 2 wangen, waarbij het scharnierpunt wat verder boven het dek komt te liggen, hoeft niet ingewikkeld te zijn, gewoon een stukje 3 mm rvs plaat als u gebogen met 30 cm lange poten. De kracht komt op het onderste deel en niet op de wangen. Ook bij een mastvoet zou ik altijd een strijkwant gebruiken, juist op een kleine boot. Als je je gewicht verplaatst gaat de boot iets schuin en zwaait de half neergelaten mast alle kanten op.
Hulpmastje bij het strijken:
Kan een spinakerboom zijn, maar een alu buis van 25-30 mm voldoet ook prima, er komen alleen compressie krachten op, en alleen als de mast al bijna plat ligt. Ik had zelf zo'n buis in drie stukken gezaagd, en met 2 stukken die iets dikker waren er omheen kon ik die als een tentstok in en uit elkaar halen en makkelijk opbergen.
Takel:
Grootschoot met een harpje op snapsluiting losneembaar maken en gebruiken.
Verbindingen:
hulpmast - voorstag: Vergt klein beetje geknutsel. Ik had daar twee rvs plaatjes met gaatjes (om het stag een beetje op de juiste lengte te zetten) en tussen die plaatjes kon ook de (platgeslagen) hulpmast met een borstboutje vastgezet worden.
hulpmast - mast: Een uitstekend boutje is al genoeg om je hulpmast op te schuiven, bijvoorbeeld een M10 of M12 bout onderin de mast zetten, waarbij de buis dan precies over de kop past.
Kostenschatting:
Nieuwe stagen: mochten na 30 jaar toch al wel
Hulpmast aluminium buis Gamma: paar euro tot 2 tientjes?
rvs buisjes onderaan het stag: paar tientjes.
Wat sluitinkjes voor de grootschoot, ook een paar tientjes,
Klapvoet of mastvoet 100-200?
Misschien wat las werk, wat boren en zagen, als je dat door een handige smid laat uitvoeren is dat ook niet veel.
Ik denk dat je voor 250 (met klapvoet) al een heel eind moet komen.
't Enige probleem is misschien dat je die handige smid een tekening moet geven hoe je het hebben wil. Een tuiger moet eerst zelf alles gaan uitdenken en zichzelf indekken tegen tegenvallers en zo, en dat is denk ik het duurste.
groet
Hans Fix