Thanks voor al dat brainstormen , ik probeer door al die meningen een consensus te vinden.
Hier een link naar het hint and tips forum van een Engelstalig forum waarbij de inzender een boegspriet installeerde op zijn 49 voeter.
Beeldt je de krachten op de spriet daarop voor.
www.jeanneau-owners2.com/hintsandtips/id245.htm
Simpel concept , en ik mailde daar met Jose - een in Florida gepensioneerd airplane inspector - al verschillende keren over.
Hij maakte de berekeningen aan de hand van zijn jarenlange ervaring in materiaalsterkte en al wat daar bijhoort.
Enkele dagen geleden mailde ik hem opnieuw met de vraag hoe het met die boegspriet verging ?
Tot dusver nog geen antwoord , maar ja , hij kan nu best voor anker liggen in één of andere idyllische baai voor het hagelwitte strand van een exotisch eiland natuurlijk.
Vandaag onderzoek ik de mogelijkheid van een wegneembare waterstag , zal niet zo eenvoudig zijn om met dat ding te maneuvreren vooraan .
Ik denk dat ik voor wat betreft de laterale (zijwaartse) krachten op de spriet wel goed zit , tenminste als ik dat vergelijk met andere opstellingen.
Voor wat betreft de strekte van de ankerrol-doorvoering , de schipper die me eerder al watr gennaker verhalen vertelde heeft bij gebrek aan een boegspriet zijn gennaker tijdens een transatlantische vaart al gebruikt door de tackline ( heb ik goed onthouden hé Rinus
) rond de reserve ankerrol te leiden.Voor zover ik weet hangt zijn boegbeslag er nog aan
Dus dat lijkt wel goed te zitten.
Nu nog een bevestiging krijgen van Florida-José en mijn gemoedsrust krijgt een ruggesteuntje.
De maten van José boegspriet zijn vergelijkbaar met wat ik toepaste.
Het vooraan uitstekend gedeelte is 18 inch , de buisdoormeter is wel wat groter 3 inc maar de wanddikte is dan maar .120 inch . Alles dus respectievelijk 450 mm , 75 mm en 3mm .
@ Erik ,
ben jij zeker van die 2 ton kracht op de spriet ?
Die wijkt dan wel een eind af van de eerdere berekening van Capo niet ?
Beste groeten