Goed , na een opmerking van een forumlid om dit topic af te ronden/sluiten de analyse van dit project.
www.zeilersforum.nl/index.php/...-kokerprofiel#345285
Onderaan vindt U enkele foto's van de gennaker in volle actie.
Ja hoor , de tack zit verdraaid maar dat was één van de eerste keren dat ik de gennaker had opgesteld , ik moest het bijgevolg nog leren.
Hier een plaatje genomen door een vriend vanop zijn boot terwijl we samen de golf van Biscaje overstaken afgelopen seizoen.
Ik had net de gennaker opgesteld en liep al vrij snel enkele mijlen voor hem uit.
Ik kijk met lede ogen naar dit plaatje omdat inmiddels mijn gennaker er niet meer zo uitziet.
Tijdens het terugkomen (maanden later) ook weer op het eind van de Biscaje passage kreeg ik een oplopende wind die me het gevoel gaf van de gennaker best maar binnen te halen.
Je kent die momenten wel , het zijn diegene die je instinctief wat aangeven en die je best niet negeert.
Nu gewoonlijk , om niet te zeggen altijd , doe ik dat dan ook en minder onmiddelijk zeil.
Met die gennaker lag het wel wat anders , alleen aan boord , geen slurf , geen furler en dan wordt zowel het opstellen als neerhalen van de gennaker een hele klus.Als ie dan eenmaal staat en je loopt als een trein dan vind je't maar spijtig op bij de eerste (verwittigende !!) windvlaag het ding terug inactief te maken.
Dus dit keer wachtte ik wat ......te lang.
Na die teasertjes van kortstondige windvlaagjes - die dikwijls een voorbode zijn van aantrekkende wind , alhoewel de Gribs het niet hadden voorspeld - kreeg ik een opdonder van jewelste.
Ik zat binnen de AIS gegevens te bekijken toen ik plots verandering van buitenlicht opmerkte.
De boot begon op te loeven door een aantrekkende wind en toen ik terug aan het roer stond was het reeds na de feiten . De boeg dook in de wind , de autopilot kreunde en ik na manueel over , zonder resultaat evenwel . Mijn schip liep uit het roer en de gennaker kreeg de volle piek van tegen de 6 beaufort te verwerken.
In geen tijd - alles neemt slecht luttele seconden in beslag - lag mijn schip haast horizontaal , maar geen nood , dat was nogal gebeurd en telkens was ik er zonder kleer- euhhh zeilscheuren vanaf gekomen.
Niet deze keer dus , de boegspriet en co gaf geen krimp ,maar something had to give , het was mijn gennaker die de duimen moest leggen tegen dat ploste natuurgeweld.
De wind was zo uit het zeil
en al wat ik dan nog kon doen was hem met spijt in het hart opbergen.
Werk voor de zeilmaker dus.
Maar goed dat ik geen nieuwe had gekocht in het kader van eerst wat ervaring opdoen zie je.Leren met schade en schande dus.
Inmiddels wordt een slurf voorzien tegen volgend seizoen zodat het uitlaten en neerhalen van de gennaker iets vlotter gaat , dan kan ik meteen dat zeil binnenhalen bij het minste onraad.
Ik kan het niet nalaten om ook een beeldig plaatje (Biscaje) van mijn vriend zijn 47 Beneteau met opgestelde spinnaker te laten zien.
Momenteel is hij enkele dagen van Barbados verwijderd en naar ik verneem zit de spinnaker ook al terug in de zak te wachten op een zeilmaker in de Caraiben.
Conclusie :
de boegspriet heeft ZONDER waterstag de test met brio en grootste onderscheiding afgelegd.
Dat is meer dan wat van zijn eigenaar - ik dus - kan gezegd worden.
Maar ja , uit fouten leren nietwaar.
Beste groeten