Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Boegspriet

Re: Boegspriet 04 mei 2012 02:39 #282549

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
@ Zeekraal,

je gaat dieper in op een afneembare boegspriet , maar is dat nu in mijn geval niet naast de kwestie praten ?
Mijn boegspriet is gemaakt op basis van de (professionele) ervaringen van iemand anders (Jose van Florida) . Dat betekent echter niet dat ik als een lemming iemand blindlings blindelings volg , daarom mijn ' second thoughts ' ivm de sterkte.
Ik flanste die boegspriet en alle bevestigingen , lassingen , opschuren en polieren enz. op minder dan 8 uur werk in elkaar , net omdat het zulk simpel concept is.
En natuurlijk ook omdat een autoriteit (airplane inspector) me daarin voorging.
Ik ben nu volop met het coppercoaten van de romp bezig en tussen de lagen door bekijk ik nog even wat mogelijk is.
Hier een foto die ik gisteren nam als variante op de waterstag.



Ik zou zonder belemmering van het anker een stag halverwege de boegspriet kunnen plaatsen , alleen hoe zou ik dat best aanpakken zonder het materiaal te verzwakken door het boren van een gat (voor een oog) of het erop lassen ervan.

Suggesties iemand ?

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 04 mei 2012 05:48 #282573

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik weet niet of een waterstag zo dicht bij de romp voldoende effect heeft. Bovendien zijn de krachten er op veel groter.

Qua bevestiging: een koker om de boegspriet heen. Uiteinde dicht maken, bovenzijde voorzien van sleuf voor gennakerbeslag. Onderzijde voorzien van opstaande rand waar je de waterstag aan monteert.

Edit: of je last een smal, hoog kokerprofiel of stevige opstaande rand (platstaf 50 x 10 mm) langs de gehele onderzijde van het uitstekende deel van de boegspriet. Alleen verzwakkken al die lassen de boel ook weer.
Laatst bewerkt: 04 mei 2012 05:55 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 04 mei 2012 06:52 #282589

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
Nadeel van een waterslag uit rond staf materiaal is dat, als je per ongeluk tegen de steiger tikt, er een lelijke knik in komt.
Voor mij liever een staaldraad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 04 mei 2012 07:22 #282594

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik denk dat het anker de waterstag wel aardig beschermt tegen knikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 04 mei 2012 07:30 #282595

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
beewee schreef :
Ik denk dat het anker de waterstag wel aardig beschermt tegen knikken.

Of, met een beetje pech, juist de knik veroorzaakt
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 04 mei 2012 07:34 #282597

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dan maar een kokertje #30 als waterstag annex bullbar nemen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 04 mei 2012 13:49 #282656

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18193
Voorzien van zaagtanden zeker :evil:
Ik blijf er bij dat je eerst maar eens een keertje moet gaan zeilen met de boegspriet zoals hij nu is. Je ziet dan snel genoeg of extra aanpassingen nodig zijn.

Een mogelijkheid die nog niet genoemd is is om de koker inwendig te versterken met een koker 45x45. Uiteraard minder effectief dan uitwendige kokers of ribben, maar mogelijk wel voldoende om de spanningen in het elastische gebied te houden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 04 mei 2012 16:49 #282714

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
sailbleu schreef :
@ Zeekraal,

je gaat dieper in op een afneembare boegspriet , maar is dat nu in mijn geval niet naast de kwestie praten ?
Mijn boegspriet is gemaakt op basis van de (professionele) ervaringen van iemand anders (Jose van Florida) . Dat betekent echter niet dat ik als een lemming iemand blindlings blindelings volg , daarom mijn ' second thoughts ' ivm de sterkte.
Ik flanste die boegspriet en alle bevestigingen , lassingen , opschuren en polieren enz. op minder dan 8 uur werk in elkaar , net omdat het zulk simpel concept is.
En natuurlijk ook omdat een autoriteit (airplane inspector) me daarin voorging.
Ik ben nu volop met het coppercoaten van de romp bezig en tussen de lagen door bekijk ik nog even wat mogelijk is.
Hier een foto die ik gisteren nam als variante op de waterstag.



Ik zou zonder belemmering van het anker een stag halverwege de boegspriet kunnen plaatsen , alleen hoe zou ik dat best aanpakken zonder het materiaal te verzwakken door het boren van een gat (voor een oog) of het erop lassen ervan.

Suggesties iemand ?

Beste groeten

Beste Saibleu,

Als de uitvoering van de spriet gebaseerd is op de ideeën van een professional wordt daarmee voor mij voor de zoveelste keer aangetoond dat bij sommigen van die categorie die term ten minste tussen haakjes gezet dient te worden.
Als je vindt dat mijn beschrijving naast de kwestie is kan ik alleen maar zeggen dat ik slechts de bedoeling heb een zo goed mogelijke constructie te bedenken voor jou wens.
Ik ben n.l.van mening dat de discussie de verkeerde kant uitgaat.
Uitgaande van het niet kunnen aanbrengen van een waterstag zijn de suggesties om dan maar het profiel van de spriet te verzwaren.
Helaas is dit een doodlopende weg. Nog even los van het gegeven dat je dan veel beter het bestaande profiel in de rommelhoek kunt zetten en vervangen door een profiel van b.v. 60/60/6 (ik noem maar wat).

Het probleem krijg je terug bij de bevestiging van de spriet op het dek.
Een simpele berekening leert dat bij een trekkracht van 2000 kg (Erikdejong) er een kracht van zo'n 4,5 ton op de bout van het boegbeslag komt te staan (hij waarschuwt niet voor niets dat die bout het zwakke punt is in de hele constructie) en een drukkracht van 2,5 ton op de achterkant van de spriet daar waar die op het dek rust. Ik weet dat daar nog 2 bouten tussen zitten maar verwacht dat die weinig zullen doen.

Ingaand op je idee halverwege de spriet een waterstag te monteren zou ik zeggen: niet doen.
Het is in feite aan variant op de bestaande situatie. Je krijgt ook dan weer buigspanningen in het profiel.

Mijn suggestie is: op het eind van de spriet een plaat te lassen met daarin aan de onder en boven kant een oog. Een waterstag van dyneema precies op lengte. Vast bevestigd. Valt bij terughalen van de spriet keurig langs de boeg en beschadigt die niet. Het los maken van het waterstag is m.i. helemaal niet nodig. Waterstag en anker zitten elkaar nooit in de weg. Je gebruikt ze, denk ik, nooit samen. ;)
Eventueel de spriet nog een decimetertje naar voren verlengen geeft ook nog wat meer ruimte.
En is het toepassen van een waterstag absoluut niet mogelijk dan zul je m.i. de spriet aanzienlijk naar achteren moeten verlengen. Tot over het luik van de ankerbak heen.
Maak je hem b.v. 1 meter langer dan wordt de kracht in bout in het boegbeslag 190*2000/140=2700 kg. De achterkant drukt met 50*2000/140=714 kg op het dek. Nog forse getallen maar toch aanzienlijk minder. Hopelijk heeft Erikdejong zich vergist!! :laugh:
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 04 mei 2012 16:54 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 04 mei 2012 17:31 #282726

Er zijn hier twee gegevens:
1. er bestaat een boegspriet constructie
2. er is de wens om een gennaker te voeren.

Wat betreft de eerste: ik heb aangegeven dat de boegspriet in huidige vorm ongeveer 450 kg kan hebben voordat deze overbelast begint te raken, even er vanuit gaande dat de bevestiging aan de boot navenant goed is (wat ik betwijfel)

Ten tweede heb ik ook aangegeven dat de gennaker soort die je wilt gebruiken de bepalende factor is. Voor een gennaker die veel op toer boten gebruikt word op ruime windse koersen met lichtweer (voor toerezeilers 90% van het gebruiks gebied) voldoet de huidge installatie prima en heb je geen waterstag nodig. Wil je een code0 gaan varen en daar ook een beetje hoogte mee halen, dan kun je het vergeten zonder een knappe waterstag.

Zolang Sailbleu niet aangeeft wat zijn plannen zijn mbt tot het zeil dat er aan komt kunnen we discussieren wat we willen, maar uitsluitsel geeft het niet.

Ik heb die 2 ton niet zelf bedacht, dat zijn gewoon praktijk gegevens die iedere zeilmaker voor handen heeft. Als ik me vergis heeft het hele zeilmakers gilde het bij het verkeerde eind.

Wat betreft het voorgestelde waterstagje: die heeft geen zin, zit te hoog aan de boeg, maakt een te kleine hoek met de spriet en voegt daardoor meer compressie toe dan dat hij buiging uit de boegspriet wegneemt.

Dat het door een vliegtuigbouwer in Florida toegepast is op deze manier zegt mij niet veel. Als een klant van mij een boegspriet zou "bestellen" zou hij het zeker niet zo krijgen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 mei 2012 17:32 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 03 juni 2012 12:43 #290562

  • leonardo
  • leonardo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Hoi,

Ik ben nieuw op het forum en ik zag je vraag waar ik zelf ook mee zat. Ik heb het als volgt aangepakt:
Na een paar jaar H-boot gevaren te hebben (m'n 1ste zeilboot)met een gennaker met afneembare boom en spinaker beide in een slurf, heb ik het op mijn Impala27, in bezit sinds afgelopen november, zo opgelost: (kosten +/- 150,-)
- buiskapbeslag 6schanieren
- 3m 22x2mm buis
- 2 lasbochtjes van 90graden
- teak plankje zwart 'ingekit' voor de look meteen een boeg-opstap)

Tav zeilvoering;
wil ik alles doen met drie zeilen. Naast het grootzeil 105% HA fok en een wat vlakker gesneden gennaker. Het voorlijk van de gennaker ingenaaid en eea op een furler (geen zakken bovenin)De halshoek staat op een talie. Tbv de ruimere koersen zet ik de gennaker op de spieboom. plat voor het lapje zal waarschijnlijk niet gaan maar vaak is afkruisen sneller.
Maar er zijn meer opties

Ben benieuwd hoe het zal gaan half juni is de gennaker klaar.

leonardo
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 03 juni 2012 15:58 #290620

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Ziet er leuk uit! Hoe heb je die 'waterstag' vastgemaakt aan de boeg?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 03 juni 2012 19:14 #290686

  • leonardo
  • leonardo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
De wig-vorm vd de boeg in de ankerbak, heb ik versterkt met epoxy-pasta. Vervolgens een rvs montage plaatje er tegen aan. 2 lange M6 bouten houden het 'buiskapschanier' en dus de waterstag op z'n plek.
Tav de buiskapschanieren; daar zit nogal wat speling op (gaten zijn rond 8 en de boutjes M6 een rvs buisje van 8x1mm loste dat op)
De schanieren hebben tevens als voordeel dat ze in 3-assen te verstellen zijn (X-Y&Z richting)Eea is vlak bij het schot vd ankerbak gemonteerd. De sterkste plek en geeft zo een driehoek constructie.
Maar zoals ik al aangaf er zijn veel optie en alternatieven.
Ik vind het belangrijk dat het nog enigszins 'smoelt' Ik had achteraf de waterstag ook liever korter en dus schuiner gehad voor het oog. om constructieve redenen als anderen op het forum aangaven heb ik dat niet gedaan.Achteraf had dat wel gekund, mogelijk dat ik dat nog eens verander. Het lijkt dan minder massief.
schoonheid in functionaliteit is de drijfveer maar ook dat is discutabel www.zeilersforum.nl/components...oticons/laughing.png

succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 03 juni 2012 19:26 #290689

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Dus nu komt de volledige kracht van de tackline op dat buiskapscharnier op de boeg?
De M6 bouten worden daarbij grotendeels op dwarskracht belast, dus dat zal wel lukken. Heb je er al lang mee gevaren en met welk zeilopervlak. Het lijkt mij toch als je veel zeilt het erg veel grote wisselende (klap) belastingen krijgt. Zou de verankering epoxy - bout dat gaan houden of wordt de bout steeds meer lossend?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 04 juni 2012 18:00 #291125

  • leonardo
  • leonardo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Er komt inderdaad een moment op de bouten te staan. (ze worden op buiging en afschuiving belast) Ik heb de bouten dan ook onder een behoorlijke voorspanning gemonteerd.
Of het allemaal goed gaat moet de praktijk uitwijzen. Er komt, schat ik in, max. zo'n 2,5ton aan belasting op de tackline te staan.(De gennaker/code zero heeft een opp. van 45m2)Wat de dynamische belasting allemaal teweeg brengt is afwachten, je moet soms ook gewoon wat proberen en als het misgaat heb je in ieder geval een manier ontdekt hoe het niet moet.
De gennaker komt van Jan Schokker en verwacht ik volgende week, ben heel benieuwd of de boot nu in plane gaat en boven de 10knopen komt. En of het allemaal zo handelbaar is als ik inschat mn het inrollen moet feilloos gaan met een ingenaaide torsielijn. Ik zal wat foto's op het forum zetten als alles is opgetuigd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 12 juni 2012 18:59 #293645

Beste Sailbleu

De 200 N/m3 is een beetje veel dit komt overeen met windkracht 7 ik denk niet dat u dan nog vaart met u genakker. Zie ook linkje

www.knmi.nl/samenw/hydra/faq/press.html

En voor de constuctie. hier in de haven ligt ook een HR met een wegneembare boegspriet dat alleen een afbuiging naar het dek maakt en dan in een lipje valt. En geborgt word door de pen op het ankerbeslag. Diameter zal 40*40 zijn en 6 dik. Is nog wel te tillen schip is van een ouder echtpaar. Lengte zal een 80 tot 100 cm zijn gelijk verdeelt over bijde kanten.

Oke een Zweedse boot is heel anders gebouwt dan een Franse zo als ik snel kon zien op de foto's

En hoe groter de oppervlakte op de boeg achter de bout hoe kleiner de druk.

Hier nog een linkje voor het berekenen van de breeksterkte van bouten.

www.werktuigbouw.nl/calculators/e3_6d.htm

Mvg Kleinbootje
Het opvolgen van deze adviezen is dan ook geheel voor de verantwoording van degene die dat doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegspriet 08 dec 2012 05:31 #345433

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Goed , na een opmerking van een forumlid om dit topic af te ronden/sluiten de analyse van dit project.
www.zeilersforum.nl/index.php/...-kokerprofiel#345285
Onderaan vindt U enkele foto's van de gennaker in volle actie.


Ja hoor , de tack zit verdraaid maar dat was één van de eerste keren dat ik de gennaker had opgesteld , ik moest het bijgevolg nog leren.










Hier een plaatje genomen door een vriend vanop zijn boot terwijl we samen de golf van Biscaje overstaken afgelopen seizoen.




Ik had net de gennaker opgesteld en liep al vrij snel enkele mijlen voor hem uit.
Ik kijk met lede ogen naar dit plaatje omdat inmiddels mijn gennaker er niet meer zo uitziet.
Tijdens het terugkomen (maanden later) ook weer op het eind van de Biscaje passage kreeg ik een oplopende wind die me het gevoel gaf van de gennaker best maar binnen te halen.
Je kent die momenten wel , het zijn diegene die je instinctief wat aangeven en die je best niet negeert.
Nu gewoonlijk , om niet te zeggen altijd , doe ik dat dan ook en minder onmiddelijk zeil.
Met die gennaker lag het wel wat anders , alleen aan boord , geen slurf , geen furler en dan wordt zowel het opstellen als neerhalen van de gennaker een hele klus.Als ie dan eenmaal staat en je loopt als een trein dan vind je't maar spijtig op bij de eerste (verwittigende !!) windvlaag het ding terug inactief te maken.
Dus dit keer wachtte ik wat ......te lang.
Na die teasertjes van kortstondige windvlaagjes - die dikwijls een voorbode zijn van aantrekkende wind , alhoewel de Gribs het niet hadden voorspeld - kreeg ik een opdonder van jewelste.
Ik zat binnen de AIS gegevens te bekijken toen ik plots verandering van buitenlicht opmerkte.
De boot begon op te loeven door een aantrekkende wind en toen ik terug aan het roer stond was het reeds na de feiten . De boeg dook in de wind , de autopilot kreunde en ik na manueel over , zonder resultaat evenwel . Mijn schip liep uit het roer en de gennaker kreeg de volle piek van tegen de 6 beaufort te verwerken.
In geen tijd - alles neemt slecht luttele seconden in beslag - lag mijn schip haast horizontaal , maar geen nood , dat was nogal gebeurd en telkens was ik er zonder kleer- euhhh zeilscheuren vanaf gekomen.
Niet deze keer dus , de boegspriet en co gaf geen krimp ,maar something had to give , het was mijn gennaker die de duimen moest leggen tegen dat ploste natuurgeweld.
De wind was zo uit het zeil :whistle: en al wat ik dan nog kon doen was hem met spijt in het hart opbergen.
Werk voor de zeilmaker dus.
Maar goed dat ik geen nieuwe had gekocht in het kader van eerst wat ervaring opdoen zie je.Leren met schade en schande dus.
Inmiddels wordt een slurf voorzien tegen volgend seizoen zodat het uitlaten en neerhalen van de gennaker iets vlotter gaat , dan kan ik meteen dat zeil binnenhalen bij het minste onraad.




Ik kan het niet nalaten om ook een beeldig plaatje (Biscaje) van mijn vriend zijn 47 Beneteau met opgestelde spinnaker te laten zien.
Momenteel is hij enkele dagen van Barbados verwijderd en naar ik verneem zit de spinnaker ook al terug in de zak te wachten op een zeilmaker in de Caraiben.

Conclusie :
de boegspriet heeft ZONDER waterstag de test met brio en grootste onderscheiding afgelegd.
Dat is meer dan wat van zijn eigenaar - ik dus - kan gezegd worden.
Maar ja , uit fouten leren nietwaar.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 08 dec 2012 05:36 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl